Bemas

Beacon

New member
Beste mensen,

In 1997 ben ik een lening aangegaan bij Nationale Nederlanden via Bemas Assurantien voor een vliegopleiding . M'n moeder heeft mee getekend. In het gesprek had Bemas aangegeven dat ze alleen tijdens de opleiding borg zou staan, maar dat zodra ik zou beginnen met aflossen zij geen borg meer zou zijn. Op papier stond het echter anders. Ze is mede schuldenaar en komt nu in de problemen, omdat ik geen baan gevonden heb en de lening niet meer kan ophoesten.

Vraag: Het is bekend dat Bemas leningen had verstrekt die niet volgens het boekje waren (Barberpole melde dit ook op dit forum). Ik ben op zoek naar zoveel mogelijk informatie over Bemas waaruit blijkt dat hij inderdaad niet altijd volgens het boekje te werk ging en evt ook naar meer informatie in verband met het einde van de samenwerking tussen hem en Nationale Nederlanden.

Alvast bedankt voor jullie moeite! Het wordt erg op prijs gesteld.
 
alles via IFTC? Hoe heette die boef ook al weer.
Ik denk echter dat je kansen miniem zijn. Je hebt ervoor getekend, alle mondelinge afspraken/beloften hadden er dan in de kantlijn bij geschreven en geparafeerd moeten worden.
 
Superpilut, Bedankt voor je antwoord. Nee, de opleiding was via IAC in Amersfoort. Ben ook bang dat er weinig aan te doen is. Alleen als meerdere mensen ditzelfde aan de hand hebben of op een andere manier kunnen aantonen dat hij inderdaad niet altijd volgens het boekje te werk ging maken we een kans.

Bedankt voor je antwoord.
 
@Beacon

Je zou kunnen proberen om via de AFM wat te bereiken. Je moet alleen wel kunnen aantonen dat ze toezeggingen hebben gedaan die ze contractueel niet zijn nagekomen. Is bij tekening van het contract deze ook helemaal doorgenomen of alleen gezegd "teken maar bij het kruisje"?
Een ander argument zou kunnen zijn dat ze, Becam, ten onrechte de lening hebben verstrekt (omdat het financieel niet haalbaar was bijvoorbeeld). Dit hangt ook af wanneer de lening is verstrekt, omdat sinds een jaar de toekenning van een lening behoorlijk is aangescherpt.
Wanneer de AFM er voor gaat sta je in elk geval sterker met een gerechtelijke procedure. Er gaat alleen wel redelijk wat tijd in zitten en zal het alsnog héél lastig worden omdat jullie beide hebben getekend, zoals Superpilot ook al heeft gezegd.
Succes.
 
Hallo Beacon,

Ik heb vorig jaar Nat. NL ook benaderd om mijn ouders niet meer als mede schuldenaars te houden.
Dit was niet eenvoudig, je moet tegenwoordig een behoorlijk salaris verdienen ( 3500 netto ) om dat voor elkaar te krijgen. Dit vanwege het cons. krediet dat je lening nu is.

Succes in ieder geval,

Machkrit
 
Allen bedankt voor jullie commentaar. Zal zeker iets proberen via de AFM. Er komt een rechtzaak aan die NN tegen mijn moeder aanspant, dus alle info die kan helpen aantonen dat Bemas wel vaker hiermee de mist inging is nog steeds welkom.

Ciao.
 
Beste allemaal, Zijn een jaartje verder. had de AFM gebeld, maar die kon er helemaal niets mee.

Zoektocht heeft totdus ver nog niet het gewenste resultaat gehad. Gevolg is dat m'n moeder waarschijnlijk in april 2009 officieel aansprakelijk gesteld kan worden voor mijn lening.

Hierbij nog eenmaal een laatste oproep of er iemand is die enige informatie heeft die kan staven dat Bemas bij het afsluiten van leningen zijn boekje wel eens meer te buiten is gegaan waardoor zij sterker staat in de rechtzaak.

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie interesse en off-line hulp zover!
 
Wat ongelofelijk zuur! Maar als je niet kan aantonen dat je onjuist bent voorgelicht dan zie ik het somber in.

Succes!
 
Kan je niet gewoon met NN om de tafel gaan zitten, om alleen rente te betalen of een ander aflossing plan. Ik heb zelf er ook een jaar over gedaan na opleiding tot de eerste baan, toen heb ik afgesproken met de bank alleen rente te betalen tot ik een baan had.

Nu snap ik dat de bank ook niet oneindig geduld heeft, maar zelf met een simpele baan in een winkel ben je toch in staat om al wat af te lossen.
Daarnaast hou je dan vrijwel niks meer over van je salaris om van te leven, maar alles beter dat je ouders aansprakelijk gesteld worden.
 
Zat ik inderdaad ook aan te denken om samen een plan op te stellen. Ik heb gelukkig een tijd geleden m'n lening van NN (ook via Bemas/IAC in 1996) overgesluisd naar de ABN Amro en die levensverzekering afgekocht. Wat een stressverlaging. Heeft wel iets gekost.

Wat is precies het probleem, de afbetaling van de rente, verplichte aflossing of het enorme premiebedrag van die polis?

Een idee is dat onder de volgende voorwaarden:

- Je moeder bezit een huis met geen of weinig hypotheek dat genoeg waard is om je schuld eventueel af te kunnen betalen
- Je hebt zelf een baan met redelijk salaris en toekomstperspectief, ook als is het geen 'pilotensalaris'
- Je tot nu toe nog steeds je levensverzekeringspolis netjes hebt betaald

...je je opgebouwde bedrag in de levensverzekering afkoopt, daar een hap van je schuld mee betaalt en je het huis van je moeder als onderpand zet (was het indirekt toch al). Dit in combinatie met een nieuw aflossingsplan. Ten eerste hoef je die enorme premie ieder jaar niet meer te betalen. Ten tweede hap je een enorm stuk uit de lening waardoor je rentelast ook nog eens zakt. Ten derde koop je weer meer tijd voor je moeder en met een goed plan hoeft er nooit aanspraak op haar gedaan te worden. Wel even checken met je moeder en financieel adviseur.

Wat wil NN precies gaan uitvreten? Gaan ze achter je moeders cash aan of willen ze haar zelfs uit het huis zetten?

Buitengewoon rot voor jou. Ik hoop dat je nog wat details wil delen zodat andere mensen ook kunnen inzien wat de keerzijde van het risico van dit vak is.
 
Beste allemaal, Bedankt voor alle goede tips, wederom.

Daar ik al sinds januari 2008 in de schuldsanering zit voor deze lening zijn een hoop van jullie suggesties niet meer toepasbaar. Ook heeft mijn moeder geen huis als onderpand, ze huurt. Bemas had ons laten tekenen op basis van onze "blauwe" ogen en het vooruitzicht dat ik een goed salaris zou gaan verdienen.

Onze enige hoop is dat aantoonbaar gemaakt kan worden dat Bemas ons erin geluist heeft omdat hij de afspraken die wij maakten niet heeft verwerkt in het contract voordat wij tekenden (baangarantie/moeder alleen borg gedurende de opleiding). Achteraf gezien hadden wijzelf dus nooit moeten tekenen, maar ja, je bent 23 en wil graag vliegen en van contracten heb je geen verstand. je vertrouwd dan dus op degene die vele leningen heeft verstrekt. Foutje...

Nogmaals bedankt en als iemand nog enige info heeft ivm Bemas, dan heel graag! :)

Groeten,

Beacon
 
Beste Beacon,

Verschrikkelijk om te horen dat je in deze situatie beland bent. Hopelijk lezen de fanatieke wannabe's dit verhaal ook een paar keer door, zodat het 'roze' kleurtje een beetje van hun bril slijt.

Ik heb enige jaren op de incasso afdeling van een bank gewerkt. Heb toen een aantal malen gezien dat mensen dachten dat ze als borgstelling voor een lening tekenden, maar feitelijk gewoon medecontractant waren. Hierbij werden ze door de tussenpersoon bewust dan wel onbewust op het verkeerde been gezet. In de rechtbank maakt uit, wat er op papier staat. Dit is namelijk aan te tonen. Wat er gezegd is, kun je nooit meer juridisch aantonen, omdat het jouw woord tegen dat van de ander is.

Ik ben heel bang dat je dit niet kunt winnnen in de rechtbank. (Wat valt er te winnen trouwens?!)
 
Nationale Nederlanden heeft een deurwaarder ingeschakeld, Deze probeert nu bij de rechtvbank een zogenaamde titel te halen. Met andere wooren, ze proberen mijn moeder nu officieel aansprakelijk te stellen voor mijn lening. Als de deurwaarder deze titel verkrijgt, dan kunnen ze beslag gaan leggen bij mn moeder. Dit betekent dan zeer waarschijnlijk dat ook zij de schuldsanering ingeduwd wordt.

Groeten
 
Beacon,

Ten eerste spijt het me voor je dat jij en je moeder in deze situatie terrecht zijn gekomen.

Is het misschien een idee om de pilotendesk bij de ABN-AMRO te contacten en te kijken of je met hun een gesprek aan kunt gaan omtrent jouw situatie?
Zij hebben reeds tien jaar ervaring dit soort constructies.
EPST-ers financieren ze bijvoorbeeld ook zonder borgstelling en beginnen pas met afbetalen na het hebben van een baan. (Dit was in '99 al zo toen ik daar de opleiding in ging.) Ik zeg niet dat jij voor deze regeling in aanmerking gaat komen maar allicht kunnen ze je wel iets anders aanbieden als je ze jouw situatie uitlegt.

"Niet geschoten altijd mis" - verhaal.....

Succes
 
Hi Beacon,

Ik neem aan dat je in elk geval een goede advocaat hebt ingeschakeld en dat je niet zelf aan het rommelen bent. Dit ivm met eventuele hiaten in het contract.
Dat de constructie Bemas e.a geen zuivere koffie was, was al langere tijd duidelijk. Idd zuur dat e.e.a wel op papier staat. Is je vraag gebaseerd op advies van je advocaat?
 
Sjonge, wat een verschrikkelijke situatie. IAC '97, dan ken ik je waarschijnlijk wel, (D.B. misschien?) wat het nog beroerder maakt. Sorry dat ik je niet kan helpen aan info, ik moest zaken doen met de Generali. Ik wil je alleen sterkte wensen en ik hoop dat de NN zicht realiseert dat zelfs een 'kale kip' een velletje nodig heeft. Excuses dat ik me zo uitdruk. Ik hoop dat een rechter inziet dat NN een risicovolle leninging verstrekt heeft en daardoor hopelijk medeverantwoordelijk wordt voor deze situatie. Beroerd dat het niet voor iedereen goed heeft uitgepakt. Sterkte er mee.

Marc
 
Als de deurwaarder deze titel verkrijgt, dan kunnen ze beslag gaan leggen bij mn moeder.Groeten

Weet je dat zeker, dat wil zeggen heb je dat met een advocaat besproken?
Niet dat ik er verstand van heb hoor, maar ik heb genoeg juridische zaken meegemaakt om te weten dat je nooit moet aannemen dat alles is zoals het logisch lijkt, en dat ook jij gebruik mag maken van iemand die krom kan praten wat recht zou moeten zijn.

Het kan ook heel verhelderend zijn als iemand anders eens naar je zaak kijkt, door je persoonlijke betrokkenheid zie je dingen soms niet van alle kanten. Zoals een oude wijsheid luidt: Een kleine schuld bij de bank dan heb jij een probleem, een grote schuld dan heeft de bank een probleem.

Verder hoop ik voor je dat je binnenkort financieel in staat komt om de lening af te gaan lossen, want eigenlijk is dat je echte probleem, als ik het goed begrijp.
 
Diep triest om te horen dat je na 12 jaar nog niet normaal kunt leven.

Ook ik ben van ‘97. En ook mijn ouders hebben mee getekend terwijl er niets te halen viel. Van een kale kip valt niets te plukken zei Bemas letterlijk. Het is dus zeker waar dat aan de lopende band leningen werden verstrekt zonder onderpanden of financiële zekerheden.

Er was wat mij betreft trouwens geen onduidelijkheid over dat ze mijn ouders wel zouden weten te vinden als ik zelf niet aan mijn verplichtingen kon voldoen, ook na de opleiding. Toen ik eenmaal een baan had heb ik mijn ouders daarom ook uit het contract laten verwijderen.

Deze constructie heeft niet voor iedereen verkeerd uitgepakt overigens. Het was voor velen de manier om te kunnen gaan vliegen.

Ik hoop dat je juridisch een weg kunt vinden. Als een financier op grote schaal systematisch geld verstrekt aan mensen die geen onderpand hebben, is er ook een risico voor die financier lijkt me. Ik hoop dat je een jurist gevonden hebt die dit voor je dicht kan timmeren.

Succes kerel!
 
Back
Top