Taalvaardigheid

dimitriw

New member
Gisteren kreeg ik een brief van de IVW over de nieuwe taalvaardigheidseis die per 5 maart 2008 van kracht wordt. Ik heb het gedeelte over het overgangsrecht vijf keer moeten lezen voor ik begreep wat er bedoeld werd, zo veel taalfouten stonden erin.

Misschien is een taalvaardigheidseis voor Nederlands iets voor medewerkers van de IVW?
 
Ik begrijp 'm nog steeds niet helemaal, of ligt dat nou aan mij? Geldt dit nou alleen voor een eerste afgifte, of staan we straks allemaal in de rij voor een taaltestje?
 
Ik begrijp 'm nog steeds niet helemaal, of ligt dat nou aan mij? Geldt dit nou alleen voor een eerste afgifte, of staan we straks allemaal in de rij voor een taaltestje?


Nee, ligt volgens mij niet aan jou. Begint een beetje Belastingdienst praktijk te worden zo: "Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet!" :blabla::blabla::blabla:
 
Ik begrijp 'm nog steeds niet helemaal, of ligt dat nou aan mij? Geldt dit nou alleen voor een eerste afgifte, of staan we straks allemaal in de rij voor een taaltestje?

Personnel who demonstrate proficiency at:
ICAO Level 6 (Expert) will not be required to demonstrate subsequent language proficiency.
ICAO Level 5 (Extended) will need to be retested every six years.
ICAO Level 4 (Pre-operational) will need to be retested every three years.
ICAO Level 3 or below will need specific Aviation English language training to reach the minimum ICAO Operational level.

Member States who do not comply with the new licensing requirements will be required to notify ICAO, which may limit international recognition of licenses.

Member states are obliged to ensure all personnel meet the minimum ICAO Operational (Level 4) proficiency level in English by March 2008

Language (proficiency) Recurrent :eek!:
 
Net even gebeld met IVW. "Iedereen met RT in English krijgt standaard Level 4 daar er nog geen instanties zijn om je vaardigheid te testen".
Op mijn vraag of een verklaring van een buitenlandse CAA (met een hoger level 5 of 6) geaccepteerd zou worden. Kon men niet bevestigen.

Je zit in principe dus tot 2011 vast aan level 4. En als er dan instanties zijn, die voor veel geld, een test kunnen afnemen kan e.e.a. worden aangepast. Als dit met goed gevolg is gebeurd zal ook IVW nog een keer tegen een forse betaling het nieuw level op je brevet aanpassen.

M.a.w de bureaucratie en geldklopperij neemt weer toe. Er komen weer meer instanties bij die geld aan je kunnen verdienen. :passed:
 
Net even gebeld met IVW. "Iedereen met RT in English krijgt standaard Level 4 daar er nog geen instanties zijn om je vaardigheid te testen".
Op mijn vraag of een verklaring van een buitenlandse CAA (met een hoger level 5 of 6) geaccepteerd zou worden. Kon men niet bevestigen.

Ik ben hier een paar weken geleden nog p#ss link over geworden. Ik vind dit wel zo'n verschrikkelijk amateuristisch gedrag van het IVW. Hoelang weten ze al dat per 5 Maart 2008 dit ingevoerd zou worden?
Ze hebben er volgens mij nog geen enkele seconde over nagedacht daar.
Ik vlieg in een land waar de lokale CAA eist dat ik per 5 Maart een indicatie in mijn brevet heb.
Mijn werkgever heeft netjes via een Engelse instantie ons allemaal een test laten doen.
Nu heb ik dus een OFFICIEEL certificaat met level 6 maar neeeeuuuhhh dat wordt natuurlijk niet geaccepteerd door het IVW.
En oja meneer als U per 5 Maart een aantekening wilt dan wordt dat moeilijk want wij mogen pas VANAF 5 Maart brevetten gaan afgeven met een level 4 aantekening.

Dus nu is de lokale CAA op zijn knieen moeten gaan voor o.a. de machtige Nederlandse CAA (want wij hebben immers het vliegen uitgevonden) zodat ik mag vliegen met het certificaat bij de hand.

Het is toch in en in triest dit.

O en voor ik het vergeet ik kon natuurlijk een nieuw brevet aanvragen wat dan met ingang van 5 Maart zou worden afgegeven maar dan zou ik wel nog even €100 plus mogen ophoesten.
 
Het komt er dus op neer dat (nagenoeg) elke PPL'er met RT aantekening, om de drie jaar (need to be retested every three years) een €€ language recurrent mag doen.

Voor de FAA zit ik op Level 6 ;) en voor het IVW op Level 4, lachwekkend :grijns:
 
Maar klopt het nou dat je over een tijd een test zou kunnen doen bij een nog nader te bepalen instantie, dat je daar level 6 zou kunnen scoren, en dat je er dan verder voor altijd vanaf bent?
 
Over geldklopperij gesproken : In dienst haalde ik mijn vrachtwagenrijbewijs en dat moest onlangs vervangen worden. Daartoe was een medische keuring vereist. Ik vertelde dat ik MC1 was goedgekeurd. Wie denkt dat daarmee de kous af zou zijn....., NOT.

Ik mocht mij tegen een aardig bedrag bij een arbodienst opnieuw laten keuren, onder zinspreuk, 'leuker kunnen we het niet maken, wel duurder!'

Ze zijn echt helemaal de weg kwijt in dit land! :passed:
 
Over geldklopperij gesproken : In dienst haalde ik mijn vrachtwagenrijbewijs en dat moest onlangs vervangen worden. Daartoe was een medische keuring vereist. Ik vertelde dat ik MC1 was goedgekeurd. Wie denkt dat daarmee de kous af zou zijn....., NOT.

Ik mocht mij tegen een aardig bedrag bij een arbodienst opnieuw laten keuren, onder zinspreuk, 'leuker kunnen we het niet maken, wel duurder!'

Ze zijn echt helemaal de weg kwijt in dit land! :passed:

Nee hoor, het klopt precies.

Als ik me goed herinner mag je met je PPL tot 5700kg gaan. Met een vrachtwagenrijbewijs begin je bij 3500kg.
5700-3500=2200. En dat is precies het aantal euros dat jij en de belastingbetaler kwijt zijn. Simpel toch? :blabla:

Vrolijk pasen.
 
Ergens kan ik mij wel iets bij zo'n taaltest voorstellen en is het iets wat ook aan de veiligheid kan bijdragen, maar...,
de beroeps-/verkeersvliegers hebben in dit land minimaal havo/vwo engels in het pakket zitten. Dat lijkt mij ruim voldoende !!!
Bij sport-vliegers ligt de zaak (soms) anders en zal zo'n test meer gerechtvaardig zijn, indien men geen havo/vwo engels of gelijkwaardig certificaat kan overleggen.
Laat men dan echter wel zo'n test afnemen voorafgaande aan de RT opleiding/examen zelf. Overigens vraag ik me af of de problematiek nu ligt in het slechte engels spreken over de radio, of het loslaten van het procedurele RT-gesprek! Bij het laatste zal ook de verkeersleiding zelf weer plaats in de schoolbanken kunnen nemen.
Het lijkt dus weer een schot van IVW in het wilde weg en men heeft weer een melk-koe uit de stal getrokken. Begin aardig misselijk van die gasten te worden. :traantjes
 
In Nederland valt het wel mee met dat Engels (ook voor de meeste PPL'rs)... Laten ze in Frankrijk beginnen.......
 
QED, daar heb je wel een puntje denk ik, maar in Nederland geven we graag het goede voorbeeld. Pracht initiatief dus ! :passed:
 
Ergens kan ik mij wel iets bij zo'n taaltest voorstellen en is het iets wat ook aan de veiligheid kan bijdragen, maar...,
de beroeps-/verkeersvliegers hebben in dit land minimaal havo/vwo engels in het pakket zitten. Dat lijkt mij ruim voldoende !!!
Bij sport-vliegers ligt de zaak (soms) anders en zal zo'n test meer gerechtvaardig zijn, indien men geen havo/vwo engels of gelijkwaardig certificaat kan overleggen.
Laat men dan echter wel zo'n test afnemen voorafgaande aan de RT opleiding/examen zelf. Overigens vraag ik me af of de problematiek nu ligt in het slechte engels spreken over de radio, of het loslaten van het procedurele RT-gesprek! Bij het laatste zal ook de verkeersleiding zelf weer plaats in de schoolbanken kunnen nemen.
Het lijkt dus weer een schot van IVW in het wilde weg en men heeft weer een melk-koe uit de stal getrokken. Begin aardig misselijk van die gasten te worden. :traantjes

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er vliegers zijn die niet door deze test zouden kunnen komen. Het lijkt me redelijk te veronderstellen dat de meeste piloten met een 5 of 6 uit deze test te voorschijn moeten kunnen komen. IVW heeft deze test niet verzonnen, het is afkomstig van ICAO en het lijkt me een prima idee om wereldwijd iedereen te beoordelen op zijn/haar Engels en waar nodig bij te spijkeren. Wij hebben gewoon pech met z'n allen al redelijk Engels te spreken waardoor het lijkt dat we door IVW worden uitgemolken.

Overigens hebben alle civiele verkeersleiders in Nederland deze test al ondergaan of zullen dit op zeer korte termijn doen. Het gaat hier om de RMIT-test uit Australie. De vraag is nu of IVW de uitslag van de taaltest van een verkeersleider ook accepteert voor het PPL. Ik zal het eens voorleggen aan IVW en het antwoord posten op dit forum.

Flush
 
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er vliegers zijn die niet door deze test zouden kunnen komen

Ehh, china, korea, sommige voormalige sovjet republieken.

Maaruh hoe zat het ook al weer, waren er niet 7 of 8 officiele ICAO talen buiten de engelse ??
 
Ehh, china, korea, sommige voormalige sovjet republieken.

Maaruh hoe zat het ook al weer, waren er niet 7 of 8 officiele ICAO talen buiten de engelse ??


Ik had iets genuanceerder moeten zijn....Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er Nederlandse vliegers zijn die niet door deze test zouden kunnen komen. Het lijkt me redelijk te veronderstellen dat de meeste Nederlanse piloten met een 5 of 6 uit deze test te voorschijn moeten kunnen komen........en ja, je hebt gelijk, er zijn meer ICAO-talen maar Engels wordt gebruikt in de RT en daar gaat men op controleren.
 
Back
Top