JAA PPL/CPL(H) worden a/d helft v/d prijs ?

blueskies

New member
Vrienden,

op basis van mijn JAA PPL(A) ga ik id maanden Mei/Juni een JAA PPL(H) conversie gaan volgen in Florida USA. Reden waarom USA is de prijs (50% goedkoper dan in BE/NL) en de termijn waarop je de praktijk kunt doen (6 weken).

Ik denk er aan om deze formule aan te bieden aan Belgische/Nederlandse personen die helikopter piloot willen worden (ab initio, conversie, PPL, CPL, JAA/FAA ...) Voor degenen die het zich afvragen : de opleidingen leveren UK CAA brevetten op, geldig in andere JAA staten zoals NL of BE.

Maar heb er geen idee van of hiervoor wel interesse is (want nr states gaan vergt natuurlijk een langdurige afwezigheid v/h thuisfront) of als er genoeg mensen zijn die heli-piloot willen worden

Bart
 
Voor de geinteresseerden die afgaan op de titel en op deze thread komen : ben net terug van Florida :cool:...mijn UK CAA PPL(H) zou eerstdaags moeten in post zitten :biertje:
de OPL kostte me 19K USD (63hrs S300CBi) inclusief alle theorie & praktijkexamens. Reken daarbij nog 500 Euro voor vlucht heen/terug nr Orlando + 2000 USD voor huur appartement. Voila zie
 
Gefeliciteerd !

Maar, om op je eerste post terug te komen, ik denk niet dat iemand jou als broker nodig heeft om in florida een JAA helibrevet te gaan halen.

Klikkerdeklik

Voila zie..
 
Last edited:
Al die Ollanders die gelijk weer aan centen en kosten denken. Amai.

Hij wil het gewoon gratis doen, dat brokeren, voor de leuk.:D
 
Dan bied ik mijn welgemeende excuses aan, maar de zinsnede:

"Ik denk er aan om deze formule aan te bieden"

kwam op mij nogal commercieel over. Maar dat kan natuurlijk ook aan het nederlandse/vlaamse taalverschil liggen (al ben ik dan limburger en geen ollander).

Overigens is er al iemand die zich hiermee vanuit Nederland bezighoud, namens de Bristow zelf.
http://www.heli.com/prospective-student/14-netherlands.php

Groet,

Leon.
 
Och, ik flapte er ook maar wat uit, geen idee of er financiële bijbedoelingen aan vast zaten of niet.

Ik moet zeggen dat ik blij was dat er in de pré-internet tijd brokers waren die het allemaal als kant en klaar pakketje op de schappen hadden liggen. Het blijft alleen lullig als je dan op die vliegschool in de VS aankomt en ontdekt dat jouw goedkope pakket van de broker voor nog minder te verkrijgen is. Schade schande etc.
 
Niks mis met commercieel denken en er mag zeker geld verdient worden (lijkt wel eens een taboe in Nederland). Als het maar op een eerlijke manier gebeurt. Denk dat 'blueskies' het daarnaast ook voor de lol wil doen, anders begin je er niet aan en zou hij al zeker niet zijn eigen ppl(h) behaald hebben.

Ik vind het op zich wel een leuk idee. Verwacht weinig problemen met mensen die heimwee hebben, er zijn er de afgelopen jaren/decennia al duizenden voor gegaan.

Waar ik benieuwd naar zou zijn is de situatie op de markt voor helicopter vliegers. Voor de Nederlandse markt alleen lijkt het me in elk geval te klein om een grootscheepse school/broker op te starten. Na het behalen van de brevetten zal dan voornamelijk in het buitenland moeten worden gekeken. In een ideale situatie zou je met het oog op werkgelegenheid goede contacten in de industrie hebben in combinatie met een goede opleidingsformule.
 
Zuid Africa is op dit moment veel goedkoper dan de USA. Het opleidings niveau is hoog en als je de behoefte hebt kun je je SA PPL(H) omzetten in een JAA PPL(H).

Per uur betaal je €153 (excl. brandstof) voor een R22 maar voor €10.000 heb je makkelijk je PPL. Ook geen moeilijke toestanden met de TSA.

Heeft het zin? Als je van avontuur houdt natuurlijk, maar ik denk dat je beter je brevet kunt halen waar je wil gaan vliegen. Je kunt wel goedkoop een brevet halen, maar als je daarna in Nederland of Belgie gaat vliegen wordt het prive erg duur, maw. hoe hou je je brevet geldig.

Aangezien er nauwelijks een markt voor professionele vliegers is, heeft het weinig zin je commercial in NL te doen en op een CPL is het prijsverschil wel erg groot. De enige markt die er is neemt overigens volop aan van de Bristows Academy.
 
hey guys,

ter toelichting :

Het idee is wel degelijk om tegen vergoeding een bundel van informatie & assistentie aan te bieden aan mensen die in gelimiteerde tijd, efficiënt en effectief hun PPL(H) brevet willen halen. Ik spreek dan vooral over info mbt. het lokaal huren/kopen van auto/scooter, het huren v/e short term appartement, de lokale company policies op KTIX zodat je deze vooraf kunt instuderen, de lijst & volgorde van te nemen "hindernissen" zoals aanvraag visum, FAA medical check, FAA theory presolo check op basis van FAIR/AIM, het CAA FRTOL praktisch examen, de verschillen tss UK CAA & BE JAA examenvragen, hoe de beste timeslots aanvragen,...

Al deze zaken leer je natuurlijk zelf gaandeweg, maar dit kost tijd & dus ook geld. Ik ben ervan overtuigd dat de PPL(H) in 5-6 weken kan, indien mensen degelijk vooraf geïnformeerd & voorbereid zijn. Want jammergenoeg in mijn geval had ik 6 weken voorzien, maar door talloze ongekende & onvoorzien is het 8 weken geworden :( Het modulaire aspect vd deze training leidt ertoe dat je voor veel zaken op jezelf moet berusten, en er waren veschillende aspirant piloten die ik leren kennen heb die het niét haalden in 8 weken en voor een 2de of zelfs 3de (!!!) keer mochten terugkeren omwillen van het niet aankunnen vd tijdsdruk.

Ik richt mij dus naar mensen die graag wat meer zekerheid willen in het behalen van een Private, of die gewoonweg graag hun voeten onder tafel schuiven en zich laten begeleiden. Maar idd : of er een groot publiek hiervoor is weet ik niet goed. Velen voelen zich geroepen, maar weinigen doen het effektief.

Maar eigenlijk is bovenstaand idee gekomen nadat verschillende mensen in mijn directe omgeving geïnteresseerd waren. Dus vond ik het leuk om dit concept uit te werken, en te zien of ik mensen kon helpen & stimuleren ih behalen ve PPLH tegen een belachelijk kleine vergoeding. Mij gaat het vooral over het (kleinschalig) slagen vh concept en er een leuke tijd aan overhouden. Ik zal hier niet rijk van worden, dat is zeker

Ik sta open voor alle kritiek, kan er enkel maar uit leren. Dat de ene dit ziet als overbodig & een andere niet, vind ik heel normaal. Mensen hebben hun elk hun eigen persoonlijke voorkeuren, m.i. een vd redenen waarom er zoveel verschillende wegen toch leiden naar Rome id wereld van modulaire opleidingen

Anyway, ondertussen is er een 2de idee gekomen : het aanbieden van voorbereide "vlieg-reizen" id states voor JAA PPL mensen. (noem het hour-building, noem het fun-flying, noem het een vakantie, ...) Het is voor velen een droom om ginder te gaan vliegen, maar verzekeringstechnisch worden FAA erkende JAA brevetten niet altijd geaccepteerd, is er nood aan safety pilots, lijkt het avontuur te groot om er zich aan te wagen, ...

Let me know guys what you think !!!

BS
 
hey Blueskies,

Als ik het goed heb begrepen begeef je je hier op een niche markt met als doelgroep mensen die een ppl(h) willen halen in een zo snel mogelijke tijd tegen geringe kosten en waarbij je een compleet pakket aanbied (inclusief accomodatie, vervoer etc.)?

Mijn eerste gedachten/vragen zijn dan: Is het merendeel van je doelgroep vermogend? (lijkt me wel het geval); Hoeveel vermogende mensen hebben 5-6 weken tijd over om een brevet te halen? Gepensioneerden/renteniers/ondernemers/anderen?
Ik zie Jan Modaal niet zo gauw 6 weken vakantie opnemen om te leren vliegen in een koffiemolen.

Hoe ga je je doelgroep bereiken? Heb je al een marketingstrategie in gedachten? Adverteren in kranten/magazines etc met deze doelgroep in gedachten.

Waar de aspirant ppl(h)-er zich bewust van moet zijn is dat hij/zij zeer gemotiveerd moet zijn om een dergelijke opleiding af te ronden en daarbij de discipline te hebben om zich alleen hiermee bezig te houden tijdens die weken. Persoonlijk denk ik dat een deel van de doelgroep uit druk bezette lui kan bestaan die thuis een bedrijf runnen/zaken doen etc. Gaan ze eenmaal weg op 'vakantie' dan zullen zij zich nog steeds met hun zaken bezig houden tijdens de opleiding. Natuurlijk is dat hun eigen verantwoordelijkheid maar mischien iets om rekening mee te houden in het opleidingstraject, eventueel tijd inplannen voor dergelijke zaken/snelle internet verbinding op de hotelkamer etc.

Daarnaast zou je mischien nog een aftercare kunnen aanbieden.Verzekeringen, bijhouden van data van brevet/medical van je klant, nieuwsbrief etc.
 
Loko,

je zit er helemaal op, ik heb idd wat situaties omtrent doelpubliek & hun mogelijkheden. Goede ideeën ook omtrent aftercare, had ik nog niet over nagedacht (heb jij marketing gedaan ?)

Jammergenoeg steek ik momenteel geen tijd in het verder opzetten hiervan : mijn dagdagelijkse job, samen met fixed wing uurtjes, en nu het verder zien voor ATPL nemen al mijn tijd in beslag. Ik hou je feedback bij, en geef je een PM wanneer ik terug verder kan

GRTN
BS
 
Het goedkoopste en gemakkelijkste, en daarmee bedoel ik geen TSA en VISA problemen is om de opleiding in Zuid Afrika te doen. De vliegkosten kosten zijn lager dan in de USA en de huisvesting en het verblijf zijn spotgoedkoop. Je kunt eventueel ook daar trainen voor een FAA licentie. Maar daar is natuurlijk geen noodzaak voor want een SA licentie is ICAO. Zuid Afrika is overigens bezig lid te worden van de JAA, zodat een SA licentie nog meer waarde krijgt.

Vanaf September zit ik in Zuid Afrika, Port Elizabeth aan de Zuid kust. Het surf mekka van Afrika.
 
concept

concept

Blueskies,

Kun je ff contact me opnemen ben nl. geintresseerd in jou concept. Ik heb geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden terwijl jij het kant en klaar hebt liggen.

Ik hoor van jou
gr
hey guys,

ter toelichting :

Het idee is wel degelijk om tegen vergoeding een bundel van informatie & assistentie aan te bieden aan mensen die in gelimiteerde tijd, efficiënt en effectief hun PPL(H) brevet willen halen. Ik spreek dan vooral over info mbt. het lokaal huren/kopen van auto/scooter, het huren v/e short term appartement, de lokale company policies op KTIX zodat je deze vooraf kunt instuderen, de lijst & volgorde van te nemen "hindernissen" zoals aanvraag visum, FAA medical check, FAA theory presolo check op basis van FAIR/AIM, het CAA FRTOL praktisch examen, de verschillen tss UK CAA & BE JAA examenvragen, hoe de beste timeslots aanvragen,...

Al deze zaken leer je natuurlijk zelf gaandeweg, maar dit kost tijd & dus ook geld. Ik ben ervan overtuigd dat de PPL(H) in 5-6 weken kan, indien mensen degelijk vooraf geïnformeerd & voorbereid zijn. Want jammergenoeg in mijn geval had ik 6 weken voorzien, maar door talloze ongekende & onvoorzien is het 8 weken geworden :( Het modulaire aspect vd deze training leidt ertoe dat je voor veel zaken op jezelf moet berusten, en er waren veschillende aspirant piloten die ik leren kennen heb die het niét haalden in 8 weken en voor een 2de of zelfs 3de (!!!) keer mochten terugkeren omwillen van het niet aankunnen vd tijdsdruk.

Ik richt mij dus naar mensen die graag wat meer zekerheid willen in het behalen van een Private, of die gewoonweg graag hun voeten onder tafel schuiven en zich laten begeleiden. Maar idd : of er een groot publiek hiervoor is weet ik niet goed. Velen voelen zich geroepen, maar weinigen doen het effektief.

Maar eigenlijk is bovenstaand idee gekomen nadat verschillende mensen in mijn directe omgeving geïnteresseerd waren. Dus vond ik het leuk om dit concept uit te werken, en te zien of ik mensen kon helpen & stimuleren ih behalen ve PPLH tegen een belachelijk kleine vergoeding. Mij gaat het vooral over het (kleinschalig) slagen vh concept en er een leuke tijd aan overhouden. Ik zal hier niet rijk van worden, dat is zeker

Ik sta open voor alle kritiek, kan er enkel maar uit leren. Dat de ene dit ziet als overbodig & een andere niet, vind ik heel normaal. Mensen hebben hun elk hun eigen persoonlijke voorkeuren, m.i. een vd redenen waarom er zoveel verschillende wegen toch leiden naar Rome id wereld van modulaire opleidingen

Anyway, ondertussen is er een 2de idee gekomen : het aanbieden van voorbereide "vlieg-reizen" id states voor JAA PPL mensen. (noem het hour-building, noem het fun-flying, noem het een vakantie, ...) Het is voor velen een droom om ginder te gaan vliegen, maar verzekeringstechnisch worden FAA erkende JAA brevetten niet altijd geaccepteerd, is er nood aan safety pilots, lijkt het avontuur te groot om er zich aan te wagen, ...

Let me know guys what you think !!!

BS
 
Ik vind het idee van Hillerbee erg goed. Als ik het goed begrepen heb van mijn Zuid Afrikaanse ex collegas worden er al JAA licenses uitgegeven of zal dat zeer binnenkort gebeuren.

Aan ideen geen gebrek zo te zien, het zal veel tijd kosten om een dergelijk project op te starten.

Keep in touch
 
in 2-3 maanden moet het wel lukken hoor, mits enige doorzetting natuurlijk
heb je alvast mijn mail adres doorgestuurd !
 
Back
Top