15 en al beginnen?

galid

New member
ik heb een vraagje over de leeftijd.
Ik zit namelijk in het examenjaar havo, maar k ben 15 jaar . :angel:
Mijn vraag is dus kan ik op deze leeftijd al beginnen, of kan k beter eerst 2 jaar vwo doen ?
Alvast bedankt =D
 
ik heb een vraagje over de leeftijd.
Ik zit namelijk in het examenjaar havo, maar k ben 15 jaar . :angel:
Mijn vraag is dus kan ik op deze leeftijd al beginnen, of kan k beter eerst 2 jaar vwo doen ?
Alvast bedankt =D
Hey Galid,

Als ik jou was, ligt eraan waar je woont, zou ik een studie volgen aan een HBO instelling, ik heb zelf aan de Hanzehoge School te Groningen Technische Bedrijfskunde (afstudeerrichting Airline Pilot & Management) gestudeerd. Ik heb dit niet afgemaakt omdat ik niet door de keuring van de KLM FA ben gekomen. Ga nu in mei beginnen bij de AIS FA. Maar ik weet dat zo'n soort gelijke opleiding in Amsterdam ook te volgen is.

VWO is natuurlijk ook nooit verkeerd, maar met deze opleidingen heb je een ATPL-F brevet en een HBO Diploma. Dus 2 vliegen in 1 klap en je bent dan maar 4 jaar verder. Dus nu ben je 15 ben je daar klaar ben je 19 of net 20.

Site opleiding Hanzehoge School Groningen

Weet niet of de site het doet, maar kijk maar ff!

Groetjes
 
ik zou je aanraden om eerst je VWO te halen.. Tegen die tijd ben je 17 en pas dan mag je je ook (bij de meeste) vliegscholen aanmelden.

waarmee wil je 'beginnen', een HBO opleiding of een opleiding tot piloot?
 
Als je je nu aanmeldt bij de KLS , en je komt door de selectie, moet je alsnog een jaar wachten omdat je 17 moet zijn om aan de opleiding te mogen beginnen. Heeft dus theoretisch gezien meer zin om eerst vwo of een hbo opleiding te doen.
 
Ga eerst een HBO opleiding doen of je VWO diploma halen.
Doe wat levenservaring op en ga dan kijken naar een vliegopleiding.

Maar met 15 jaar ?? naja laat ik maar niets zeggen :)

Succes
 
HBO met alleen HAVO kan (te) pittig zijn. Ikzelf zou voor VWO gaan. Kan je je twee jaar voorbereiden, meelezen op Airwork, misschien gaan zweven oid. En voor sommige opleidingen is/was een VWO opleiding vereist. Kan altijd van pas komen.
 
Galid,

gezien je leeftijd kan je alle kanten op. nu is het zo dat sommige grote luchtvaarmaatschappijen naast een vliegopleiding ook een toegangsbewijs tot een universiteit willen zien. dit kan bijvoorbeeld een VWO diploma zijn of een HBO opleiding.
Persoonlijk zou ik voor een HBO opleiding gaan, eventueel gerelateerd aan de luchtvaart zodat je hierin ook laat blijken dat je volledig gemotiveerd bent om in de luchtvaart te werken. daarnaast heb ik persoonlijk tijdens mijn HBO opleiding naast de studie meer dingen geleerd dan tijdens mijn VWO. oftewel het wonen buiten de deur, het zelfstandige leren e.d. geeft je ook extra zelfstandigheid wat maatschappijen denk ik liever zien dan iemand die VWO heeft afgemaakt.
En gezien je leeftijd ben je 19/20 als je klaar bent, perfect om niet te worden weggestuurd met "je bent goed genoeg maar maar kom over een jaartje terug als je wat meer levenservaring hebt"
zelf heb ik na mijn vwo een hbo studie gedaan aan de hogeschool amsterdam (hebben ze ook een vlieg-gerelateerde opleiding) en zit nu in de opleiding tot piloot ook al ben ik al 32 lentes jong;) leeftijd heb je dus zeker mee.

succes met je keuze!

groeten sicko
 
Last edited:
galid,

ik zou zeggen ga je aanmelden voor een hbo-opleiding. doe tijdens je p-jaar onderzoek (opendagen bezoeken, airwork uitspitten etc) bij welke school je graag aan de slag wilt gaan. tegen die tijd ben je we 17 en kan je de selectie aangaan. haal je de selectie niet, niks aan de hand. maak je hbo af of stap evt over naar de uni (ook afmaken) en probeer het daarna nog eens. haal je de selectie: go for it!
succes is een keuze ;)

grt RAH
 
Persoonlijk denk ik dat met 15 op kamers gaan ook wat jong is. Dus ik zou denken of VWO of HBO te A'dam of in de buurt. Hanzehogeschool Groningen is best ver reizen. VWO en dan KLS zou mijn keuze zijn.
 
Als je nu begint dan ben je net zeventien tegen het eind van de opleiding, en dan? Je moet 18 zijn voor het brevet.

Het heeft dus nog even weinig zin als je het mij vraagt. Het lijkt me beter om nu verder te leren, te gaan spotten, zweefvliegen, sportvliegen (als je dat al niet doet:))...pinkpop, parkpop, meisjes/jongens niet zijnde cabin crew etc...
 
Daarbij kan het geen kwaad Galid om meteen maar te wennen aan normale schrijftaal, je zit niet te SMS'en, dus IK in plaats van K. Normale taalbeheersing zal je alleen maar helpen in de toekomst.
 
lol@taildragger

Give it a rest mate, de goede jongen is 15 en doet al HAVO-examen. Zo onaangepast zal hij IRL niet zijn!

:D
 
ga in je vakanties en/of weekends (met mooi weer) eens een dag op Terlet bij de school kijken of bij de Gelderse zweefvliegclub
 
Nog geen selecties doen met 15. Kans is groot dat ze komen met dat eigenlijk alles ok is, maar dat je nog wat moet "rijpen". Jammer als je een selectie verknalt alleen maar omdat je nog wat te jong bent.
 
Respect, dat je met 15 al 5 havo doet :) ik zit pas in 4HAVO :( en moet je je voorstellen dat er ook iemand bij zit die 18 is en ook piloot wil worden.
Ik kan er helaas niet veel over zeggen, maar ik zou zeker een HBO pakken, het vwo is voorbereidend voor de universiteit en het HBO is heel het pakket.
VWO is niet echt veel meer dan havo hoor.
 
En stel dat je er dan wel doorheen komt, begin je bij de KLM op je 18e, op je 40e zit je links op een 744 (of wat ze dan hebben) en dan moet je nog 16 jaar tot je pensioen.


Where's the challenge?
 
En stel dat je er dan wel doorheen komt, begin je bij de KLM op je 18e, op je 40e zit je links op een 744 (of wat ze dan hebben) en dan moet je nog 16 jaar tot je pensioen.


Where's the challenge?

Mijn vader was 41 toen hij captain werd op de 777. Studeert nu naast het vliegen aan de universiteit uit verveling.
 
?
Ehm, misschien toch niet slecht om vanaf je 45e 50% te vliegen en daarnaast van het leven genieten met een aardig inkomen. Lijkt me beter dan door te moeten werken om hetzelfde financiele/professionele doel te bereiken.
Nou wil ik niet lullig doen Kebab, maar op een zeker moment is de "challenge" er sowiezo wel een beetje vanaf. Of niet?
 
Back
Top