Fokkers

Kaasman

New member
Gezien ik offtopic in een andere post deze vraag niet beantwoord kreeg, alhier mijn vraag dus nog een keer.

Wat vinden vliegers en dan specifiek de vliegers van de Fokkers zelf zo prachtig of juist niet zo mooi aan deze toestellen. Ook gezien de Fokker 100 bij de KLM vervangen gaat worden door de Embrear E-190 leek mij dit wel een mooi topic.

En waarom stijgen Fokker 50's niet zoals jets doen met met de neus omhoog op maar blijft de hoek waaronder het vliegtuig staat vrij dicht bij 0? of heb ik dit nou helemaal fout gezien?
 
Gezien ik offtopic in een andere post deze vraag niet beantwoord kreeg, alhier mijn vraag dus nog een keer.

Wat vinden vliegers en dan specifiek de vliegers van de Fokkers zelf zo prachtig of juist niet zo mooi aan deze toestellen. Ook gezien de Fokker 100 bij de KLM vervangen gaat worden door de Embrear E-190 leek mij dit wel een mooi topic.

En waarom stijgen Fokker 50's niet zoals jets doen met met de neus omhoog op maar blijft de hoek waaronder het vliegtuig staat vrij dicht bij 0? of heb ik dit nou helemaal fout gezien?

Fokker 50 roteert op 8 graden pitch up, bij een jet is dit al snel tussen de 15 en 20.
 
Wat vinden vliegers en dan specifiek de vliegers van de Fokkers zelf zo prachtig of juist niet zo mooi aan deze toestellen?

De enige ervaring die ik met F*ckers heb, is met de S11 Instructor (automatic Prop).

Log en langzaam, voor de rest ;)
 
Fokker is gewoon koning!
Prettige cockpit, heel fijne vliegeigenschappen en gaan vele jaren mee (als ze ten minste een beetje worden onderhouden).

Fokker kan wel stijler klimmen maar waarom zou je, als je bij die pitch al je optimale klimvermogen hebt?
De vliegeigenschappen tussen props en jets verschillen totaal en je kan ze eigenlijk ook niet vergelijken. Dat komt onder andere door het verschil in vleugelvorm en motorvermogen.
 
Hoe komt het dan dat een Fokker een lagere klimhoek heeft? Kan hij niet stijler?

Jazeker wel, eerst barberpole vliegen, 224kts en dan omhoog trekken. Dan haal je wel negen graden. (Vijftien is ook mogelijk maar dat heb ik van horen zeggen).

Maar lang duurt die lol niet. Gewoon niet genoeg extra paarden in die P&Ws gezet.

Het enige wat k met peren is aan de F50 is de airco, temperatuur specifiek. Soms werkelijk een ramp. De climate control van mijn auto werkt tig keer beter. (alhoewel die ook weer tig keer jonger is)

Weet niet of dit systeem is doorgezet in de 70/100
 
Last edited:
als pax vind ik de aicrcopacks op de 70/100 een drama, zeker in de daling
 
Volgens mij (correct me if I'm wrong) is de F70/F100 de enige (Babyliner) welke Flapless (afh. baanlengte, RWY conditions, density enz) mag opstijgen ;)
 
En meen ik ook de enige (iig één van de weinige) die zijn speedbrakes zelf intrekt in geval van go-around. Kan heel handig zijn als je gpws afgat en je schrikt je de plumpleuris.
 
Jazeker wel, eerst barberpole vliegen, 224kts en ...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA,

Sorry, kon het niet laten.

Niet dat mijn kissie zo snel is .....

Anyway, bijna alle moderne kisten hebben automatische speedbrakes die sluiten, ingaan of dichtgaan als de thrustlevers/throttles naar voren worden geduwd
 
De chinezen en andere bergbewoners met nauwe ogen zweren bij dat ding, dus support in
de toekomst verzekert!

En de Dowty-Rotol props zijn geweldig
 
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=ArcvlCi6JIw[/YOUTUBE]
If it ain't Dutch It ain't much ;)
 
De enige ervaring die ik met F*ckers heb, is met de S11 Instructor (automatic Prop).

Log en langzaam, voor de rest ;)

Vliegen ze nog rond met die Aero-Matic propellers? Bij de KLu vloog er met enige regelmaat een propellerblad vanaf. Wij vliegen ze nu met fixed propellers. Ze blijven inderdaad log en traag. Toch blijven het echte Fokkers, de oudste Fokkers die nu nog rondvliegen.
 
@ Kaasman,

de meeste operators klimmen uit met initieel 8 graden, dan een IAS van 160kts. Ze klimmen wat steiler bij 140kts, maar de meeste commuters hebben haast.

@ Kebab

kun je je de AA 757 bij Cali herinneren? Die hadden een GPWS alert en probeerden uit te klimmen. Sindsdien hebben toestellen met speedbrakes een switch in het throttle quadrant die de speedbrakes intrekt. Enige uitzondering waarvan ik gehoord heb is de Hawker 800.

Erik
 
Back
Top