KLM grading MD-11

Mach.82

New member
Hallo allemaal,

Binnenkort heb ik mijn grading voor KLM op de MD-11. Heeft iemand nog goede info voor mij.
Alles is welkom. Alvast bedankt!!

Gr
 
disclaimer: ik weet niet hoe de grading eruit ziet en mijn MD-11 kennis is alweer van een aantal jaren geleden, dus garantie tot aan de deur...

Ik weet niet of ze de grading doen met LSAS (longitudinal stability augmentation system - een soort pitch control wheel steering) en RCWS (roll control wheel steering) aan of uit, maar als het aanstaat: vooral niet teveel sturen! Als je niet beter weet zou je denken dat LSAS en RCWS vooral bedoeld zijn om je tegen te werken, maar als je de kist een beetje de ruimte geeft zul je zien dat die systemen je echt helpen. Maar best mogelijk dat de autopilot override knoppen omlaag gaan tijdens de grading en dan is de 11 opeens weer een beetje gewoner vliegtuig (met de nadruk op "beetje").

Laat de neus niet teveel omhoog komen na de landing en vooral niet bij een n-1 op de staartmotor (leuk als ze dat tijdens een go-around doen, of tijdens roteren).

Bij de grading zal er denk ik vooral zonder automaat en zonder flightdirector gevlogen worden, maar mocht die flightdirector toch aanstaan dan is het wel handig om te weten hoe de FMA grofweg werkt. Mensen die dit systeem niet kennen snappen er niets van, maar eigenlijk is het erg logisch. Er zijn drie FMA kanalen (van links naar rechts): speed, laterale vliegbaan, vertikale vliegbaan. Als je weet dat links het speed kanaal zit weet je meteen waar die snelheid mee wordt geregeld:

PITCH | NAV 1 | CLB THRUST >> speed on pitch (vertikale pad afhankelijk van thrust)
THRUST | HEADING | HOLD >> speed on thrust (altitude on pitch)
THRUST | LOC | G/S >> speed on thrust (glideslope on pitch)
PITCH | HEADING | IDLE CLAMP >> speed on pitch (descent pad afhankelijk van thrust)
THRUST | HEADING | FPA >> speed on thrust (flight path angle on pitch)

In manual flight worden er ATS OFF en/of AP OFF boxen om deze drie FMA kanalen getekend. Ook die geven aan hoe de snelheid wordt geregeld: AP OFF rondom het speed + laterale kanaal betekent: autothrottle of manual thrust gebruiken om vertikale pad te regelen. AP OFF rondom het laterale + vertikale kanaal betekent: autothrottle of manual thrust gebruiken om de snelheid te regelen. Makkelijk he? :D

Nog één tip om het af te maken: ga niet op zoek naar ILS/VOR/ADF panels om navigatiebakens te tunen of naar knoppen om inbound koersen te zetten - die zijn er niet! (Tenzij ze dit veranderd hebben inmiddels.) Navigatiebakens worden getuned in de NAV RAD pagina van het FMS en daar voer je ook de radialen in.

De MD-11 is een eigenwijze bitch, maar ze vliegt fijn als je haar met gevoel behandelt. ;)

Succes!
 
Hoi Xetrov,

Bedankt voor de uitgebreide info. Uit meer bronnen heb ik vernomen dat het een wat lastige kist is als je geen CWS gewend bent. Ik ga mijn best doen!

Thnx!!
 
CWS en LSAS stonden bij mij aan; tis effies wennen, maar uiteindelijk kan je daar goed mee selecteren of iemand geschikt is als coco en van de knopjes/controls af kan blijven.
 
Back
Top