Vliegen met Ultra light ?

Phuket Dragon

New member
Wat is jullie advies welk toestel te nemen om om de eerste vluchten uit te voeren bij een PPL in opleiding ? Ultra light om het gevoel te krijgen daar de speed zeer laag ligt of maar gelijk in een grotere kist te stappen ?

Op de nieuwe airstrip Buffalofield op Phuket kreeg ik het advies om met Ultra light te starten, wat is jullie visie ?
 
Ik vind dat je moet starten met een toestel waar minimaal de volgende zaken opzitten:
- aparte flaps (dus geen flaperons, zoals bij veel ultra lights)
- radio
- continental of lycoming motor (met CVV en mengselknop)
- instrumenten voor IFR-oefeningen (HSI, NDB en VOR).

Het voordeel is dat je dan meteen gewend raakt aan die zaken en op een toestel vliegt voor het maken van de benodigde PPL-uren. En je na het behalen van je PPL makkelijker uitcheckt op gangbare toestellen en dus makkelijker kunt huren.
 
Wel mee eens. Als UL vliegen voor een fractie van het normale tarief kan en het kost je evt x uur extra om je bovengenoemde eigenschappen eigen te maken dan lijkt een rekensom mij snel gemaakt.
 
Alles valt en staat wat je verder wilt: passagieren, CPL, IR enz.

Vliegen met de nieuwste generatie Ultralights (o.a. Tecnam P92 of Rans S-6) kan net zo leuk (of leuker) zijn dan (leren) vliegen in een Cessna Skycatcher.

Nadeel: je kunt (altijd) maar 1 passagier meenemen.

continental of lycoming motor (met CVV en mengselknop)
De (meeste) nieuwe generatie (opleidings) toestellen hebben (veelal) injectie motoren ;)

instrumenten voor IFR-oefeningen (HSI, NDB en VOR).
Voor VFR vliegen heb je deze instrumenten (helemaal) NIET nodig.
Note: Snelheidsmeter, Hoogtemeter, bolkompas en klok met secondewijzer is voldoende ;)

Oja, Flaps heb je ook niet nodig.
Op een L-4 zitten ze ook niet!
 
Alles valt en staat wat je verder wilt: passagieren, CPL, IR enz.

Vliegen met de nieuwste generatie Ultralights (o.a. Tecnam P92 of Rans S-6) kan net zo leuk (of leuker) zijn dan (leren) vliegen in een Cessna Skycatcher.

Nadeel: je kunt (altijd) maar 1 passagier meenemen.


De (meeste) nieuwe generatie (opleidings) toestellen hebben (veelal) injectie motoren ;)


Voor VFR vliegen heb je deze instrumenten (helemaal) NIET nodig.
Note: Snelheidsmeter, Hoogtemeter, bolkompas en klok met secondewijzer is voldoende ;)

Oja, Flaps heb je ook niet nodig.
Op een L-4 zitten ze ook niet!


Voor VFR-vliegen niet, maar voor je PPL moet je 10uur op instrumenten maken!
Flaps ook niet en zelfs geen rolroeren (tenminste als je de Fokker Spin wil vliegen), maar het is zoals gezegd wel erg gangbaar!!!
 
MLA is erg leuk vliegen, maar moeilijk legaal te houden als je met twee personen in de kist zit. Een moderne (3-as) MLA vliegt sneller en lekkerder dan een C152.
De valkuil zit echter in het gewicht. MTOW voor een mla is 450 kg. Leeg wegen die dingen (zeker de wat meer geavanceerde modellen) al gauw 280-290 kg. Dan blijft er dus maar 170 kg over, voor 2 personen en de peut.
Bezuinigen op de hoeveelheid brandstof is natuurlijk niet slim. Dus wordt er meestal met een te hoog gewicht vertrokken. De kist kan dat heus wel hebben, zijn vaak in andere landen of als experimental tot 550 kg. Echter MLA=MTOW 450 kg. Ga je hier over heen en er gebeurt wat, dan is de PIC de Sjaak.
Voor mij de reden om mijn MLA rating dit jaar maar te laten verlopen.
Groet,

Leon.
 
HOLD YOUR HORSES!!!

MLA uren tellen niet mee voor PPL SEP. Houd dat in de gaten. Bij de weg, heb ik al gezegd dat je daar rekening mee moet houden? En als laatste, vergeet dit vooral niet.

MLA's zijn geweldige vliegtuigen (afgezien van de gewichten, maar dat is al gezegd), maar voor een huis-tuin-en keuken PPL tellen uren dus niet mee. Motorzweefvlieguren wel. Als je goedkoop wilt vliegen is dat misschien de optie?
 
Volgens mij ben je verkeerd geinformeerd. Je mag 10 % van je uren met een maximum van 10 uur gebruiken voor je PPL. Moet je wel een brevet hebben.

(JAR-FCL 1.120)
 
Volgens mij ben je verkeerd geinformeerd. Je mag 10 % van je uren met een maximum van 10 uur gebruiken voor je PPL. Moet je wel een brevet hebben.

(JAR-FCL 1.120)

Ik dacht van niet. Je hebt geen recht om uren bij te schrijven voor het PPL als het MLA uren betreft. Misschien is er het afgelopen jaar iets veranderd in de wet wat ik dan gemist heb, dus dat moet je me (en de rest) dan even vertellen. Als je geen wetsverandering kunt aantonen moet je nog even goed kijken, zeer zeker voor het geval je zelf bezig bent met het SEP PPL en denkt dat je er al (bijna) bent. Ik wil je wel graag een "kouwe kermis" situatie besparen.

Kleine aanvulling. Een MLA brevet is nog steeds een RPL, geen PPL. PPL op een MLA bestaat (nog immer) niet, hoe waardeloos ook. Uren tellen dan ook niet mee.
 
Last edited:
HOLD YOUR HORSES!!!

A%20horse%20on%20the%20phone%20-%20news%20from%20the%20horses%20mouth.jpg


Rare jongens en meisjes die luchtvaart bureaucraten :stapelge:

Naar blijkt, is het NIET mogelijk om een PPL te halen op een MLA (TMG wel).
M.a.w. MLA is dus een (PPL) klasse-bevoegdheid!

Errug vreemd, immers de Principles of Flight zijn identiek (beide hebben een trekkracht ventilator (keeps the @viator :cool:) en trekken (Yoke) is huisjes kleiner, duwen is huisjes groter).
 
Last edited:
What about a S-LSA? Ik ga waarschijnlijk al een maandje eerder naar Phoenix om nog wat timebuilden te doen.

Bij een vliegschool daar kun je de Sportstar huren. Dit is een S-LSA. Mag ik deze uren gewoon meetellen of valt dit onder hetzelfde als de zogenaamde MLA?
 
Mag ik deze uren gewoon meetellen of valt dit onder hetzelfde als de zogenaamde MLA?

Je bedoelt Zo iets :D

S-LSA = MLA v.v. ?

Naar ik (ondertussen) heb begrepen "tellen de uren gevlogen op een MLA NIET mee voor de ervaringseisen m.b.t. het verlengen PPL SEP".

M.b.t. CPL (uren ervaringseis) zal het (wel) niet anders zijn.

Informeer eens bij het IVW en laat het antwoord opschrift stellen (Better Safe than Sorry).
 
Ja zoiets, alleen dan deze: Klikkerdeklik.

Ik weet dat MLA uren niet meetellen maar of een S-LSA in Nederland als MLA gezien wordt weet ik niet, de SportStar Plus heeft een MTOW van 575 Kg. Iemand die hier meer van afweet?
 
MLA ... Uren tellen dan ook niet mee.
Kun je mij dan even uitleggen wat deze tekst in de JAR-FCL doet:

JAR-FCL 1.120 said:
Aan houders van vliegbewijzen of equivalente bevoegdheden met betrekking tot ... ultralichte vliegtuigen met vaste vleugels ... bedieningsoppervlakken ... driedimensionaal ... mag 10% van hun totale vliegtijd ... tot een maximum van 10 uur, ten behoeve van het PPL(A) worden toegekend.

Wat klopt er dan niet?
 
Als ik mij goed herinner, telde de laatse keer dat ik me hierin heb verdiept (2003) wel een deel van je MLA uren mee, ik herinner me inderdaad iets van 10%, max 10 uur. Zou dit wel nog even goed checken voor je eraan begint.
Voor iemand als Naudjuh, die moet timebuilden, sowieso niet interessant, je moet dus 100 uur MLA maken om 10 uur mee te laten tellen. Bovendien heb ik geen idee of dit ook voor je CPL kan.
Kijk soieso maar uit met die LSA vliegtuigen, laat je niet gebeuren dat je straks uren hebt gemaaakt die niet meetellen !
 
Voor iemand als Naudjuh, die moet timebuilden, sowieso niet interessant, je moet dus 100 uur MLA maken om 10 uur mee te laten tellen. Bovendien heb ik geen idee of dit ook voor je CPL kan.
Kijk soieso maar uit met die LSA vliegtuigen, laat je niet gebeuren dat je straks uren hebt gemaaakt die niet meetellen !

Haha nee is niet echt interessant. Maar ik weet niet of LSA ook onder MLA valt. Denk dat het toch de Arrow gaat worden, high performance complex lijkt me best handig. Vooral omdat ik de maand erna ook Seneca ga vliegen.
 
Back
Top