ABN AMRO PAS OP!

Heb er laatst eens naar gekeken, van wat ik begrepen heb hebben ze nog steeds een goede deal. Overigens, over dit onderwerp bestaat een prachtige topic, Klikkerdeklik.

Succes! :cool:

Thx! Heb deze thread ook goed in de gaten gehouden, maar ik doelde meer op recente ervaringen van aspirant-vliegers met de FB. De informatie is in die thread toch al weer wat ouder en dit soort zaken zijn toch aardig aan verandering onderhevig.
Misschien ben ik met mijn vraag toch beter af in het draadje waar jij naar verwees.
 
Hoi Sebastiaan,
Dit was nog vóór de garantiefondsen. Mijn ouders stonden toen nog voor mij garant en zouden zelfs hun garantstelling verhogen met het bedrag van de typerating.
Al met al dus geen enkele reden voor de ING om te zeggen dat ze het teveel geld vonden.

Nog voor ik was aangenomen bij die airline was ik al met mijn ouders én de bank overeengekomen dat ik die typerating zou kunnen en willen betalen. Alles was dus op zich geregeld totdat.... (zie vorige post)

Pas ontzettend goed op met banken... ik vertrouw ze voor geen cent/meter meer!

:eek!:
 
Don't Worry, Be Happy ;)

Nog ff en we kunnen Halal- en(of) Shariabankieren :grijns:
 
maar dat artikel geldt toch alleen voor KLS en EPST, waar studenten geen borg hoeven te staan?? of kan ik dr ook gebruik van maken?(sta ingedeeld bij de NLS)
wie weet dat?
 
Ik ben in 2005 op zoek gegaan naar een "sponsor" voor mijn opleiding met de volgende situatie:

- geen rijke ouders
- geen huis of wat dan ook als borg

Dit was de resultaat:
Rabobank (rabo = reet in het Portugees) hummm geen huis als borg???? de uitgang is die kant op!!
ING - geen offerte ontvangen, wacht nog steeds op...
ABN - Ik had toen alle kosten op papier gezet, de vooruitzichten cq salaris (thanks Iz!!), 2 weken later had ik een offerte.

Bij de ABN hebben ze bij mij ook wat rekenfoutjes gemaakt maar het was de bank die het mogelijk heeft gemaakt.
 
Bij de ABN hebben ze bij mij ook wat rekenfoutjes gemaakt maar het was de bank die het mogelijk heeft gemaakt.

De problemen bij de ABN beginnen ook pas als je niet direct een baan vindt na je opleiding. Ga er rustig vanuit dat je lening dan zonder overleg wordt omgezet in een
'rood' staan op je bijbehorende rekening bij hun... met bijbehorende debetrente van 13,9% :stapelge:
 
@Rayman, ik heb geen borg maar mijn ouders stonden wel garant voor het geval dat ik de maandlasten niet kon betalen. Ik heb wel rente tijdens de opleiding moeten betalen wat niet altijd mee viel. Een goede en reële voorbereiding is ook belangrijk, laat zien dat je het geleende bedrag wel kan terugbetalen mocht je geen baan (als piloot) kunt vinden. Iz heeft een uitstekend excel sheet gemaakt waarbij je een prognose kunt maken voor de komende 10 jaar.
Ongeveer een maand na de opleiding heb ik de aflossing geregeld en ben al 6 maanden mijn wel verdiende centjes overmaken aan de bank. De bank ziet als een soort investering, ze "verhuren" geld en op het moment dat je wat $$$ hebt willen ze graag dat je meer zaken met hen gaat doen. Denk aan hypotheek, beleggen etc.

Gr. en succes!
 
@ Barberpole - Ik heb geen baan kunnen vinden direct na de opleiding maar ik heb de aflossing van de lening ongeveer 3 weken na het afronden van mijn MCC geregeld. Ik heb geen twijfels dat er negatieve gevallen zijn, een bank blijft een bank en geld moeten lenen is nooit leuk.

gr.
 
Nu we toch bezig zijn met dit onderwerp, wie heeft er ervaring met het volgende scenario:

Zelf een deel van de opleiding betalen uit eigen middelen/ouders en het resterende deel lenen bij een bank (of alles uit eigen middelen of ouders). Wat zijn de gevolgen voor de voorwaarden van het garantiefonds en is het wel voordelig om het zo te doen? Welke verschillen maakt het voor de belasting/ het garantiefonds of je leent bij je ouders, zelf uit eigen middelen betaalt of bij de bank leent?

Oftewel; wat zijn de voordelen en nadelen op allerlei gebieden? Wat is voordeliger op lange termijn of financieel minder risicovol? Wat zou jij doen?

Alvast bedankt voor de antwoorden...:biertje:
 
Zo'n garantiefonds (in ieder geval die van EPST) is er toch voor het geval je de opleiding niet haalt? En toch niet voor als je geen baan kunt vinden na je opleiding? Of heb ik het verkeerd begrepen?
Bij de ABN Amro begin je pas na 3 jaar met terugbetalen, dus als je opleiding 2 jaar duurt heb je daarna nog een jaar om een baan te vinden. Wat er gebeurt als je binnen dat jaar geen baan hebt gevonden weet ik ook niet...
 
Bij de ABN Amro begin je pas na 3 jaar met terugbetalen, dus als je opleiding 2 jaar duurt heb je daarna nog een jaar om een baan te vinden. Wat er gebeurt als je binnen dat jaar geen baan hebt gevonden weet ik ook niet...

Deze dingen zijn totaal afhankelijk van wat voor deal je sluit met de bank.
Hoe dan ook zul je de rente moeten betalen. Doe je dat niet dan komt er elke maand zon 400-700 euro rente bovenop je schuld.
Klinkt dus aantrekkelijk dat je pas hoeft af te lossen na een jaar... maar uiteindelijk kost het je gigantisch veel geld.
 
Zo'n garantiefonds (in ieder geval die van EPST) is er toch voor het geval je de opleiding niet haalt? En toch niet voor als je geen baan kunt vinden na je opleiding? Of heb ik het verkeerd begrepen?
Bij de ABN Amro begin je pas na 3 jaar met terugbetalen, dus als je opleiding 2 jaar duurt heb je daarna nog een jaar om een baan te vinden. Wat er gebeurt als je binnen dat jaar geen baan hebt gevonden weet ik ook niet...

Als je na de opleiding geen baan vindt (let's say binnen het jaar en een half) dan neemt het garantiefonds de volledige betaling over.

Het garantiefonds van EPST is dus wel sluitend...

- Geen borg ouders
- Falen opleiding = garantiefonds
- Geen job na bepaalde periode = garantiefonds

Schijnt wel een serieus verschil te zitten tussen de verschillende garantiefondsen, dus goed lezen...
 
Als je na de opleiding geen baan vindt (let's say binnen het jaar en een half) dan neemt het garantiefonds de volledige betaling over.

Het garantiefonds van EPST is dus wel sluitend...

- Geen borg ouders
- Falen opleiding = garantiefonds
- Geen job na bepaalde periode = garantiefonds

Schijnt wel een serieus verschil te zitten tussen de verschillende garantiefondsen, dus goed lezen...


Vergis je niet... Een baan wilt niet per definitie betekeken een baan in de luchtvaart!!! Wanneer je een ander beroep kunt uitoefenen, dan los je gewoon zelf je schuld af!
Men betaald pas de studiekosten vanuit het garantiefonds wanneer jij niet in staat bent om de schuld af te betalen... :bwah:
 
Vergis je niet... Een baan wilt niet per definitie betekeken een baan in de luchtvaart!!! Wanneer je een ander beroep kunt uitoefenen, dan los je gewoon zelf je schuld af!
Men betaald pas de studiekosten vanuit het garantiefonds wanneer jij niet in staat bent om de schuld af te betalen... :bwah:

Mag ik je erop wijzen dat in het garantiefonds bij EPST wel degelijk staat gespecifieerd dat het fonds tussenkomt als er geen "redelijke" financiële vergoeding komt het uit het uitoefenen van een job als verkeersvlieger...

Het staat dus heel concreet beschreven dat het gaat om inkomsten uit je job als verkeersvlieger... Indien deze voorwaarden niet zijn vervuld wordt er na een bepaalde termijn overgenomen.

Zoals ik al zei, het ene garantiefonds is het andere niet...

Als je de concrete voorwaarden wil denk ik dat je je beter tot EPST wendt, gezien het uiteindelijk toch om juridische informatie gaat die nogal snel uit z'n context zou kunnen getrokken worden.
 
Zo'n garantiefonds (in ieder geval die van EPST) is er toch voor het geval je de opleiding niet haalt? En toch niet voor als je geen baan kunt vinden na je opleiding? Of heb ik het verkeerd begrepen?
Bij de ABN Amro begin je pas na 3 jaar met terugbetalen, dus als je opleiding 2 jaar duurt heb je daarna nog een jaar om een baan te vinden. Wat er gebeurt als je binnen dat jaar geen baan hebt gevonden weet ik ook niet...

In mijn geval dus zonder enige vorm van overleg hetgeen ik boven geschreven heb. Zo, nu weet jij het ook. Misschien heb je er wat aan en kun je in je kontract duidelijk laten vastleggen hoe het in dit geval verder gaat. Doe je dit niet dan ben je overgeleverd aan hun idee van geld verdienen.
 
Mag ik je erop wijzen dat in het garantiefonds bij EPST wel degelijk staat gespecifieerd dat het fonds tussenkomt als er geen "redelijke" financiële vergoeding komt het uit het uitoefenen van een job als verkeersvlieger...

Het staat dus heel concreet beschreven dat het gaat om inkomsten uit je job als verkeersvlieger... Indien deze voorwaarden niet zijn vervuld wordt er na een bepaalde termijn overgenomen.

Zoals ik al zei, het ene garantiefonds is het andere niet...

Als je de concrete voorwaarden wil denk ik dat je je beter tot EPST wendt, gezien het uiteindelijk toch om juridische informatie gaat die nogal snel uit z'n context zou kunnen getrokken worden.

Dit garantiefonds is toch voor 2JR geldig en daarna sta je er alleen voor?? Net zoals bij de KLS >>> 4 jaar... klopt dit?
 
Dit garantiefonds is toch voor 2JR geldig en daarna sta je er alleen voor?? Net zoals bij de KLS >>> 4 jaar... klopt dit?

Neen, als er na 5 jaar geen vlieg-baan is wordt alles overgenomen.
Garantiefonds komt in werking na 2 jaar (waarvan je exact weet wat je schuld daar zal zijn), en vanaf 5 jaar wordt alles overgenomen.
Zoals ik al zei... de contractuele inhoud van die fondsen verschillen.
 
Neen, als er na 5 jaar geen vlieg-baan is wordt alles overgenomen.
Garantiefonds komt in werking na 2 jaar (waarvan je exact weet wat je schuld daar zal zijn), en vanaf 5 jaar wordt alles overgenomen.
Zoals ik al zei... de contractuele inhoud van die fondsen verschillen.

Ik twijfel hier dus ERG sterk aan!!

Zie de handout aub, daar staat duidelijk: In alle gevallen is de werking van het Garantiefonds beperkt tot een duur van 5 jaar na het einde van de opleiding. Download de handout hier:

http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=other&file=Handout_Presentatie.docx

Ik zou hier ERG graag duidelijkheid over willen hebben, de EPST beweerd dat ja na 2 jaar geen baan gewoon al je geld terugkrijgt... Dan heb je dus je papieren voor bijna niets gehaald???
 
Back
Top