Stella Aviation vs. DFA

Gaatze..

New member
Hallo,

Ik ben voor mijzelf een afweging aan het maken tussen de Stella en de DFA. Als eerste stap hierin zou ik graag van mensen verhalen, recensies, ervaring enz. over de school maar ook over de kans op een baan bij elk van deze scholen.
Ik heb al diverse malen de kennisbank en de resultaten van de zoekfunctie doorgespit. Maar ik kom toch niet duidelijk aan volledige antwoorden. Daarom deze thread.

Bij voorbaat dank!

Gr. Gaatze
 
Gaatze,

Er is misschien niet een thread over een vergelijking tussen Stella en DFA, maar er is wel genoeg over beide scholen gepost. "Verhalen en recensies" is misschien wat te algemeen gesteld, stel je vraag iets specifieker zodat men je misschien beter kan helpen. Wat de baankansen betreft lopen er ook genoeg posts, maar uiteindelijk ben jij degene die voor zijn/haar baan moet vechten, geen enkele school garandeerd je er een krijgt na de opleiding(niet in NL tenminste). Er is wat dat betreft ook genoeg te vinden hier op het forum. Ik hoop dat je de antwoorden op je vragen hier op de site zult vinden. Succes!
gr 3Bergen
 
gegroet gaatze,

Volgensmij is de "baangarantie!!!" toch echt een onderwerp waar scholen als stella en DFA mee pronken. Toen ik op de open dagen was wel in ieder geval.
Wat ik dus probeer te zeggen is: ga naar de open dagen en stel vragen... Des noods pleeg je een telefoontje.
Iedereen kan jou wel gaan voorkauwen waar hij/zij na de vliegopleiding bij stella of DFA terecht is gekomen, maar dat zegt eigenlijk totaal niks.
Ik denk dat je ten eerste wat specifieker in jou vraagstelling moet zijn zoals
3Bergen al zei.
Zowieso zou ik dat soort vragen stellen aan de mensen die jou daar daadwerkelijk iets wezelijks (voor zo ver dat mogelijk is) over kunnen vertellen(DFA, Stella of een der maatschappijen). Uiteindelijk gaat het toch om hoe je jezelf presenteert bij je toekomstige werkgever, of je nou van stella of DFA komst maakt dan niet echt veel meer uit... Correct me if I'm wrong...
In iedergeval Succes :rt:

gr, EmeX
 
Hallo Gaatze,

Als je zo snel mogelijk aan de bak wilt komen moet je daar wel zelf voor zorgen. Je moet uiterlijk je best doen, want de werkgevers kijken immers naar je intellectie. Je moet alles goed op een rijtje nemen. Als je zo snel mogelijke een baan wilt krijgen bij een goede werkgever zal ik toch maar eens gaan kijken bij de KLS of de NLS en natuurlijk de EPST :yeehaa: . Heb je daar de selecties al gedaan dan moet je maar een telefoontje plegen etc. Maar het hangt volledig van je zelf af met je eigen resultaten. Zet je goede resultaten neer: Des te groter je kans voor een baan bij een goede werkgever. Zet je slechte resultaten neer: Des te kleiner je kans voor een baan bij een goede werkgever. Dus ga even bij de opendagen langs en vraag eventueel vragen. En zet natuurlijk goede resultaten neer!
 
Hallo Gaatze,

Als je zo snel mogelijk aan de bak wilt komen moet je daar wel zelf voor zorgen. Je moet uiterlijk je best doen, want de werkgevers kijken immers naar je intellectie. Je moet alles goed op een rijtje nemen. Als je zo snel mogelijke een baan wilt krijgen bij een goede werkgever zal ik toch maar eens gaan kijken bij de KLS of de NLS en natuurlijk de EPST :yeehaa: . Heb je daar de selecties al gedaan dan moet je maar een telefoontje plegen etc. Maar het hangt volledig van je zelf af met je eigen resultaten. Zet je goede resultaten neer: Des te groter je kans voor een baan bij een goede werkgever. Zet je slechte resultaten neer: Des te kleiner je kans voor een baan bij een goede werkgever. Dus ga even bij de opendagen langs en vraag eventueel vragen. En zet natuurlijk goede resultaten neer!

Als werkgevers hier naar kijken, heb ik dus een probleem.....
 
Hai, misschien heb je hier wat aan:

Ik heb bij beide een voorlichting bijgewoond en ik kan wat voordelen noemen:

DFA:
- Je zit vrijwel onmiddelijk in het vliegtuig: er is een theorie en practijk mix. Ik geloof dat je in 2 weken de basis erin gestampt krijgt en daar gaatze dan!
- Huislijke sfeer; er werd benadrukt dat er ook veel sociale controle is en er zijn een aantal kamers binnen de school zelf (niet voor de hele klas)

Stella:
- Er is een garantie fonds (bij de DFA niet). De verklaring van de DFA was dat ze nog niet groot genoeg waren om voor een dergelijk bedrag garant te kunnen staan - begrijpelijk.
 
Sja, ik vroeg me ook al af wat Safa zei. Waarom Stella óf DFA? Waarom eerst niet proberen bij EPST of KLS? Nee heb je, ja kan je krijgen..

Heeft het iets te maken met het feit dat je voor DFA en Stella in NL kunt blijven?
 
Kijk Gaatze lees die van Kabelbreuk dan maar eens maar ik denk dat Gaatze ook wilt weten welke van de 2 je gaat kiezen Kabelbreuk.. Kan je dat dan ook even vermelden? Dan hebben er volgens mij heel wat mensen er ook aan.. MAar volgens mij moet je je nog inschrijven toch?
 
Volgensmij ging het hier om de baangarantie...
Altans bij welk van de twee je waar de meeste garantie zou hebben op een baan.
En welk van de twee beter/leuker is...
toch?;):p:
 
Volgensmij ging het hier om de baangarantie...
Altans bij welk van de twee je waar de meeste garantie zou hebben op een baan.
En welk van de twee beter/leuker is...
toch?

Als het hem om baangarantie gaat snap ik helemaal niet waarom de KLS en EPST niet eens overwogen worden.??
 
Ja.. ben het voor een deel met je eens EmeX :D Maar voor zijn baangarantie moettie zelf gaan zorgen en goede resultaten neerleggen.
 
misschien heeft hij het daar al geprobeerd, of is jou redenering wel acuraat.
Ik denk dat gaatze het ons zelf het beste kan vertellen...
dus, gaatze... Waarom persé DFA en Stella?
 
banen garantie doet geen enkele school dus ook niet de DFA en de KLS & NLS trouwens ook niet. (al doen ze geloven van wel)

wat meer info voor de DFA (stella heb ik geen ervaring mee)

Kleine correctie op de kamers, intern wordt er niet meer verhuurd ivm dat de school meer ruimte nodig heeft ivm groei. Wel helpen ze bemiddelen bij een kamer in Eelde.

enne wen er aan mensen willen altijd de KLS of NLS aanprijzen maar als ik jou was --> gewoon goed kijken hoe of de sfeer op school is, meeloopdagje vragen... weet je meteen of je jezelf als klasgenoot van die mensen zou kunnen beschouwen.

Succes met je zoektocht!
 
Ik heb alleen info vermeld die mij van toepassing leek. Verder is het al weer eventjes geleden dat ik er was dus ben ik voorzichtig met het strooien van meningen en was de lijst met fijten aan de karige kant. Maar, ik wil zeker nog wel wat persoonlijke info toevoegen.

Bij DFA kreeg ik een zeer gezellige indruk: de klasjes zijn klein, de begeleiding intensief en niet alleen op de studieresultaten. Echter het ontbreken van een garantiefonds vond ik persoonlijk een sterke min. Ik bezit niet over een grote zak met geld, en ook niet over een kleine. Daarnaast wil ik deze financiele zorg niet bij ouders/verzorgers neerleggen. De discussie voor welke van de twee ik zou kiezen is dus nu al niet meer relevant.

Ik heb mij inderdaad nog nergens voor ingeschreven en mijn voorkeur (het wordt 1 van deze 2) gaat sterk uit naar de KLS en de EPST (ben je daar al geweest Gaatze?). En daarmee komen we meteen op het volgende puntje ;)

De baangarantie:
Ik heb bij geen enkele school de baangarantie gekregen, sterker nog bij de meeste scholen benadrukken ze dat ze die gewoon niet kunnen geven als anticipatie op de baangarantie-vraag.

Zelf had ik wat dit punt betreft de beste gevoelens bij de KLS en de EPST. Zij voeren beide het beleid om op te leiden voor de baan zelf en niet voor het brevet alleen. Er wordt in de selectie dus niet alleen gekeken naar 'is deze persoon in staat te vliegen?' maar naar 'is deze persoon in staat te vliegen EN is het voor ons geen probleem om hem op een job te knopen'. Dit vertaalt zich naar de kleinere percentages dat ook door de selectie heen komt (16 voor de KLS en 10 voor de EPST, meende ik)

Hoe het bij alle werkgevers hoe dan ook zal gaan:
"Meneer de opleider, kunt u even de cijferlijsten doorsturen van 10 leerlingen die volgende maand vermoedelijk klaar zijn?"
Uiteindelijk komt het dus neer op je prestaties tijdens de opleiding en het uiteindelijke sollicitatie gesprek. 2 opmerkingen dus nog ( :blabla: ;) )
- Haal je goede cijfers, dan maak je goede kansen
- Onderzoek het begeleidings traject na de opleiding: er is een groot verschil tussen je papiertje halen en een gemeende "veel succes" en een begeleider die telefoontjes pleegt en sollicitatie gesprekken regelt.

groeten, KB
 
Hoe het bij alle werkgevers hoe dan ook zal gaan:
"Meneer de opleider, kunt u even de cijferlijsten doorsturen van 10 leerlingen die volgende maand vermoedelijk klaar zijn?"
Uiteindelijk komt het dus neer op je prestaties tijdens de opleiding en het uiteindelijke sollicitatie gesprek. 2 opmerkingen dus nog ( :blabla: ;) )
- Haal je goede cijfers, dan maak je goede kansen

Neem van mij aan, die cijfers maken over het algemeen niets uit, uitzonderingen daar gelaten. Het is tegenwoordig ook niet echt meer een kunst om goede cijfers te halen met alle vragendatabases e.d. die er zijn....Daar moet je gewoon goed voor kunnen stampen en of je dan wel of geen goede theorie hebt gehad doet er niet toe. Natuurlijk is het wel zo dat men bij interviews wel ATPL vragen kan stellen die dan dus niet multiple choice zijn, en dan is een goede theorie opleiding wel een voordeel.
Verder zullen er ook weinig maatschappijen zijn die een school om cijferlijsten gaat vragen of andere gegevens.
 
Volgensmij is de "baangarantie!!!" toch echt een onderwerp waar scholen als stella en DFA mee pronken. Toen ik op de open dagen was wel in ieder geval.

DFA is bij mij heel eerlijk geweest en is mij verteld dat ik zelf een baan moest zoeken. Al wordt je er tijdens de opleiding wel op voorbereid. Bij Stella kreeg ik het idee dat ze zeggen contracten te hebben, maar niks zwart op wit aan jouw kunnen laten zien.

KabelBreuk said:
Zelf had ik wat dit punt betreft de beste gevoelens bij de KLS en de EPST. Zij voeren beide het beleid om op te leiden voor de baan zelf en niet voor het brevet alleen. Er wordt in de selectie dus niet alleen gekeken naar 'is deze persoon in staat te vliegen?' maar naar 'is deze persoon in staat te vliegen EN is het voor ons geen probleem om hem op een job te knopen'. Dit vertaalt zich naar de kleinere percentages dat ook door de selectie heen komt (16 voor de KLS en 10 voor de EPST, meende ik)

Ik kan niet spreken over EPST, maar bij de PO van de KLS begreep ik dat er alleen gekeken naar of je in het profiel van de KLM de past.


DFA heeft inderdaad geen garantiefonds, Stella wel en Stella is ongeveer 10000 euro goedkoper.

Voor mijn keuze voor een vliegschool heb ik gekeken naar waar de scholen op focussen. Ze richten zich allemaal op andere eigenschappen van een goede piloot. Als je weet welke jij tekort komt ligt het voor de hand op voor die opleiding te kiezen die zich hierop richt.
 
Beste Gaatze,

Een keuzen tussen scholen maken is erg lastig. Je vragen op dit board stellen, kan helpen maar je ook zeker tegenwerken. Ik las je vraag, en alle reacties gaan vervolgens over banenkansen. Ik denk dat je kans bij alle scholen overal wel even groot is. Alleen voor KLM gelden andere regels (genoeg topics over te vinden). Wat me opvalt aan de meeste reacties is dat ik elke keer tegenkom dat alle mensen die reageren niet eens vliegen of net 2 uur hebben, zei kunnen je dus zeer weinig vertellen over welke school beter is of welke school de beste kansen schept, want ze moeten zelf nog beginnen.

Ik heb zelf DFA gedaan en is zeker goed bevallen. Ik kan je dus ook niet vertellen welke van de twee scholen beter is.
 
maar uiteindelijk ben jij degene die voor zijn/haar baan moet vechten, geen enkele school garandeerd je er een krijgt na de opleiding(niet in NL tenminste).

en dat is het ook. Geen garanties. En de verhalen over contracten met Lufthansa of andere airlines zijn allemaal big BS verhalen.
Mijn tip: ga naar KLS/NLS en wellicht EPST.
Die mensen stromen het snelst door na hun opleiding.
 
Sja, ik vroeg me ook al af wat Safa zei. Waarom Stella óf DFA? Waarom eerst niet proberen bij EPST of KLS? Nee heb je, ja kan je krijgen..

Heeft het iets te maken met het feit dat je voor DFA en Stella in NL kunt blijven?

Van de KLS heb ik dus al een Nee.. Ben afgekeurd na Fase 3 GVSS.

Maar bedankt iedereen voor de reacties tot nu toe! Ik ben dr al een stukje wijzer van geworden. Volgende stap zal zeker het bezoeken van deze scholen zijn.
 
en dat is het ook. Geen garanties. En de verhalen over contracten met Lufthansa of andere airlines zijn allemaal big BS verhalen.
Mijn tip: ga naar KLS/NLS en wellicht EPST.
Die mensen stromen het snelst door na hun opleiding.



Dit is pas Bullshit!!!!

En daar bedoel ik mee dat Klsers, Nlsers sneller doorstromen.. Ga toch weg!!
EPST laat ik me niet overuit... Daar gaat het volgens mij wel wat sneller.
Maar die zetten vooral mensen weg in de UK!!

Mijn tip.... Ga iedere school af en beroordeel zelf welke het beste bij jou past!!
Laat je niet leiden door voorkeuren van andere.. Neem ze wel mee en denk er over na!! Jij moet dat geld neer leggen. Jij moet het doen!! Jij wilt die baan..
Succes !!!

HAHA , sneller doorstromen......:passed:
 
Back
Top