Met FAA of Klasse 2 JAR toch commercieel piloot worden?

r3n3gad3

New member
Hallo allemaal!

Na het lezen van het "eerst zoeken dan vragen" topic heb ik contact opgenomen met Aviation Medical.

Zij vertelde mij dat het voor mij alleen mogelijk is om een Klasse 2 keuring te doorstaan omdat ik met mijn ogen niet voldoe aan de eisen voor een Klasse 1 keuring.

Hiernaast kom ik ook in aanmerking voor een FAA keuring. Maar hiermee mag ik volgens hun alleen op N toestellen vliegen...

Nu ben ik overal aan het informeren wat vliegscholen voor mij kunnen betekenen. Een aantal vliegscholen geven een positieve reactie.
Klasse 2 JAR is goed voor het behalen van een RPL of een PPL brevet.

Nu is mijn vraag: is het mogelijk om met de Klasse 2 JAR en een PPL verkeersvlieger te worden? (passagiers of vracht) :rolleyes:
 
Last edited:
Nee, PPL is per definitie niet geschikt voor verkeersvlieger maar staat voor Private Pilot Licence, dus privé vlieger.

Groeten,
 
Class 1 medical zal met je afwijking inderdaad niet gaan, wat betreft JAR-FCL. Een optie blijft natuurlijk laseren, maar hiervoor moet je sowieso contact opnemen met een AMC en dan nog heb je geen garanties.
 
renegade,

welkom op het forum. De HUIDIGE JAR norm haal je niet. Mogelijk dat deze in de toekomst aangepast wordt, maar dat is en blijft koffiedik kijken.

Zonder klasse 1 medische keuring kun je geen beroepspiloot of verkeersvlieger worden.

In Europa zijn er dus op het ogenblik geen mogelijkheden. Misschien dat laseren een optie is, maar dan moet je inderdaad sowieso eerst contact opnemen met IVW en met een AMC praten.

Je kunt bij mijn weten wel een FAA klasse 1 halen, hierdoor zou je amerikaanse papieren kunnen halen. Theoretisch kun je daarmee in de States aan de slag. Dit is in de praktijk heel erg moeilijk in verband met visa/greencard. Het is niet onmogelijk, maar je kunt dan beter even in het Amerika gedeelte van het forum kijken.

Groet KL
 
Naar mijn weten heeft laseren geen zin als je sterkte-afwijking boven de eisen liggen. Met een cilinderafwijking die te groot is maak je wel kans. Ik weet dit, omdat ik namelijk eerst ook problemen had met de initiële medisch keuring waarbij mijn cilinderafwijking te groot was (sterkteafwijking dus niet), uiteindelijk werd ik zelfs goedgekeurd zonder te laseren, omdat de meting niet valide was (dat terzijde).
 
Je kan ook oog trainingen gaan doen. Er zijn opticiens/alternatieve genezers die met behulp van oogtrainingen je sterkte kunnen verminderen. Vriend van me is van -6 naar -2,5 gegaan.

Kost wel een hoop kegels en omdat het niet een bewezen wetenschap is, is er geen garantie dat het werkt.
 
OK, zoals ik het nu begrijp kan ik mijn CPL niet halen omdat ik niet in aanmerking kom voor een Klasse 1 keuring. Mogelijk zou ik in aanmerking kunnen komen voor een FAA keuring. Het is voor beroepsvliegers toegestaan om een laser behandeling te ondergaan voorafgaand de Klasse 1 Keuring. De initiele keuring heeft qua zichts eisen tot maximaal -6 en de herkeuring tot maximaal -8.

Wat ik nog afvraag: wat is het maximum van de zichts eisen van de initiele keuring bij een laser behandeling?

Mocht ik een laserbehandeling ondergaan, waar haalt de keuringsarts dan de gegevens vandaan van mijn oogsterkte voordat ik de laserbehandeling heb ondergaan?
 
Mocht ik een laserbehandeling ondergaan, waar haalt de keuringsarts dan de gegevens vandaan van mijn oogsterkte voordat ik de laserbehandeling heb ondergaan?

Dat moet gewoon in je medische dossier staan, vooral als je een laserbehandeling laat ondergaan zetten ze dat wel in de behandelingsgegevens. Tenzij je naar een of andere obscure kliniek in Turkije of Thailand gaat ofzo ;).
 
Wat ik nog afvraag: wat is het maximum van de zichts eisen van de initiele keuring bij een laser behandeling?

Mocht ik een laserbehandeling ondergaan, waar haalt de keuringsarts dan de gegevens vandaan van mijn oogsterkte voordat ik de laserbehandeling heb ondergaan?

Alleen de preoperatieve sterkte is van belang. (Class 1 max 5 dioptres; Class 2 max +5/-8 dioptres). Verder letten ze na de behandeling extra op een aantal punten.

Zie JAR-FCL3 voor details. (pag. 98)

Wat betreft je laatste vraag: ze zeggen dat ze het altijd kunnen zien als je bent behandeld. Als je dan niet kan aantonen dat je aan de eisen voldeed, heb je denk ik een probleem. Maar misschien is het een fabeltje om te zorgen dat je het altijd meldt? Wie zal het zeggen.
 
Oogafwijking
Door het groeinde tekort aan goedgeschoolde verkeersvliegers worden de eisen met betrekking tot de oogsterkte steeds verder versoepeld. Moest de oogsterkte vroeger tussen de -3 en +3 liggen, tegenwoordig is een sterkte tussen de -5 en +5 geen enkel bezwaar. Bij de KLM Flight Academy mag de negatieve sterkte zelf -6 zijn. Er is dan wel een aanvullend oogonderzoek nodig. Er mogen verder geen oogafwijkingen gevonden worden. Raadpleeg voor je aan de selectie begint altijd de betreffende vliegschool, het KLM Aeromedisch Instituut of het Aviation Medical Center.

Ooglaseren
Ooglaseren wordt voor aspirant-vliegers niet tot nauwelijks toegestaan. Een oogsterkte van 0 na het ooglaseren geeft geen garantie op toelating. In JAR-FCL 3 staan aanvullende regelementen met betrekking tot ooglaseren. Zodra je eenmaal verkeersvlieger bent wordt ooglaseren daarintegen wél toegestaan en wordt er na het laseren zelden een vlieger afgekeurd. Maar tot nu toe worden gelaserde aspirant-vliegers nauwelijks toegelaten tot de selectieprocedure.

Klopt het gedeelte m.b.t. ooglaseren? Het is gepost op 6 januari 2008 op deze site
 
Last edited:
Hoi PanPanPan,

LASEK is toegestaan maar met allemaal eisen eromheen, je zit met pre-operatie eisen, dus je ogen mogen geen grotere afwijking dan -5 hebben. Bij de KLu is dit weer anders, moet je maar even informeren daar.

Meer info (met het bedrijf heb ik totaal geen ervaring en raad ik af noch aan):
- http://www.opticalexpress.com/nl/laserkliniek/de_procedure/756
- http://www.opticalexpress.com/nl/laserkliniek/de_procedure/757

Edit: op blz. 98 puntje zeven staat het e.e.a. over oogoperaties (Cataractoperatie, operatie aan de retina en operatie wegens gluacoom). BTW ik had wat foutjes gemaakt, om mensen niet op het verkeerde been te zetten heb ik dat maar even aangepast.
 
Last edited:
Hallo allemaal! Het is raar maar waar, ik kan geen piloot worden ookal laser ik mijn ogen. Wat wel mogelijk is om met gelaserde ogen bij de KLu te solliciteren.

Toch wel vreemd. Maar goed. Ik ga me orienteren op de KLu, ze hebben ruimte voor welgeteld twee vliegers! :eek: Wie niet waagt wie niet wint ;)
 
Om alles even op een rijtje te zetten:

Wat betreft het laseren van de ogen is de volgende algemene regel van toepassing bij initiele keuring klasse 1

de waardes van de afwijking van je ogen voor de behandeling tellen, niet na de behandeling.
de eis volgens de JAR-FCL3 is voor initial class 1 de refractiewaarde tot +5 en -6. (tot -5 is dus een misvatting) Let wel op: de sferische afwijking (oogafwijking) moet bij de cylinderafwijking opgeteld worden waarbij je -6 al niet mag hebben.

Mocht je er niet zeker van zijn, is het advies om voorafgaand een initiele keuring een oogonderzoek af te spreken om de kosten voor een initiele keuring te besparen mocht je bij het oogonderzoek afgekeurd worden. zit je echter boven de -6 (initial class 1), dan wordt je helaas per definitie afgekeurd.

evt. tips die ik R3n3 heb meegeven is om even verder te orrienteren voor een FAA, hierbij kijken ze inderdaad niet geheel naar de oogafwijking.

Klasse 2 geldt inderdaad tot -8. dit beperkt zich echter wel tot privepiloot.

groet,

Jasper
amc
 
Last edited:
Back
Top