Cursus Natuurkunde James Boswell Instituut

Dutchbird

New member
Dag (aspirant) vliegers,

Ik vroeg me af wie er de verkorte natuurkunde 1 (vwo of havo) cursus heeft gedaan (of gaat doen) bij het James Boswell Instituut. Ik zelf ga deze volgen in de periode juni-juli. Het punt is dat ik graag zou willen weten hoe dat bevallen is, maar vooral ook hoe het kan dat er 3 vwo-boeken (de voorgeschreven boeken systematische natuurkunde vwo 4, 5 en 6) in maar 6 weken tijd worden behandeld (het JBI kan mij het antwoord vooralsnog niet geven).
Ik weet dat de voorkennis tot en met 3 vwo/havo in orde moet zijn en dat je over wiskundige basisvaardigheden moet beschikken, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat je in 6 weken tijd 3-4 jaar vwo-natuurkunde kunt 'inhalen' (Worden alle onderwerpen/hoofdstukken uit die boeken behandeld?). Hoewel ik nu al flink aan de bak ben gegaan met de voorgeschreven boeken om in juni niet in tijdsdruk te komen zou ik graag willen weten of dit wel nodig is (uiteraard hoop ik nog op fatsoenlijk bericht van het JBI ter verificatie maar ik neem alvast het zekere voor het onzekere). De voorkennis die je hebt voor een dergelijke intensieve cursus is natuurlijk altijd meegenomen maar als het écht niet nodig is om er nu al druk mee bezig te zijn dan is dat een prettige gedachte;)

Alvast bedankt!!!

DB
 
Dutchbird!

Ik heb zelf de zomercursus natuurkunde gedaan en inderdaad al de VWO boeken doorgewerkt. Het is best een boel maar je zult zien als je eenmaal een beetje natuurkunde minded bent je er zo doorheenstoomt. Het was verder goed bevallen!

Groeten Flantua
 
Ik wil ook heel graag mijn natuurkunde certificaat halen bij het James Boswell Instituut. Hiervoor wilde ik eerst ook zo'n spoedcursus volgen, maar aangezien ik nog voor mijn opleiding in het buitenland ben, kan ik daar niet aan meedoen (ik heb ze daarover gebeld). De enige optie die nu helaas overblijft is zelfstudie.

Ik weet welke boeken ik daarvoor moet bestuderen, maar heb geen idee hoe hun examens er uit zien. Kan iemand mij hierbij helpen? Heeft iemand de cursus en het examen wellicht al gedaan en heeft diegene voorbeeldvragen of andere tips? Ik heb al gedacht aan de examenbundels, maar hoop dat iemand meer specifiekere informatie heeft.

Mijn natuurkunde is niet mijn beste kant, dus alle beetje helpen!

Alvast heel erg bedankt!

FG
 
Natuurkunde James Boswell

Natuurkunde James Boswell

Hoi allebei,

Ik ben momenteel bezig met de cursus aan het JBI. Ik doe zelf de HAVO variant. Een vriend van mij gaat ook de juni/juli variant doen en het komt erop neer dat je op alle doordeweekse avonden zon 4 uur les hebt. Je zult erachter komen dat als je die 4 uur volledig benut je thuis weinig hoeft te doen. Je zult overigens als HAVO cursist een deel mogen overslaan en bovendien worden niet alle hoofdstukken behandeld. Je zult verder beginnen met een wiskundetoets die je goed kan voorbereiden doordat je een identieke proeftoets krijgt (voorafgaand aan deze toets) waarin precies dezelfde sommen staan maar dan met andere getallen.

De cursus is verdeeld in 3 delen die je ieder afsluit met een deeltentamen (deze tellen samen voor 50% mee). Uiteindelijk krijg je een eindexamen. Mocht het zo zijn dat je voor dit eindexamen een hoger cijfer krijgt dan voor (het gemiddelde van) de deeltentamens, dan telt alleen het cijfer voor het eindexamen.

Het is echt goed te doen! Geven goed les, lopen veel onderwijsassisten rond en leuke sfeer ook!

(mochten je/jullie nog vragen hebben, laat het me even weten)
 
Wat ik me afvraag, is het volgende: kan je die zomercursus ook doen terwijl je nog op de middelbare school zit?
Ik speel met het idee na dit jaar, VWO5, die cursus te doen zodat ik na VWO6 'direct' bij de KLS kan beginngen.

Het is natuurlijk wel noodzakelijk te weten of je door de selectie heen komt vóordat je dat deelcertificaat haalt, maar dit even buiten beschouwing gelaten?
 
Er zitten een aantal leerlingen bij die nog aan selecties gaan deelnemen/met selecties bezig zijn. Je kan die cursus volgens mij wel doen als je nog op school zit. Staat hier volgens mij los van en als t goed is heb je dan vakantie.
 
Miko kan je het niet gewoon op school doen? Je kan toch wel aan je leraar boeken vragen oid en daarmee gaan oefenen? Dat bespaart je wel een hele hoop tijd zitten te klooien. Maar een zomercursus is ook oké:D
 
Ik zat inderdaad met zo'n idee in m'n hoofd;)
Echter, ik kan nu wel gaan oefenen, en dat is ook heel handig, maar ik kan geen natuurkunde op m'n examenlijst krijgen.
Dus staatsexamen zal ik later alsnog moeten doen...
 
Hallo! Ik wil dus ook bij de James Boswell mijn Natuurkunde halen, maar nu las ik dat je met een E&M profiel ook Wiskunde B nodig hebt. Dit is de eerste keer dat ik dit tegenkom. Met Wiskunde A1,2 en Natuurkunde 1 kom je er toch ook?..
 
Misschien moet je beginnen met te zeggen naar welke school je wilt. Alle toelatingseisen zijn trouwens ook te vinden op de websites van de scholen zelf.
De strengste eisen, voor zover ik weet, zijn als volgt; met havo moet je Wis B1 hebben, met vwo volstaat Wis A1,2.
 
Back
Top