Laagdrukgebied(je)

X

XDgb14

Guest
21OWS_EUROPE_FITL_PROG-BRIEFING_24.gif


Kern 948hPa !!! ;)

METEO SAT Low Level Winds :bwah:
 
Last edited:
De QNH loopt de afgelopen weken sowieso al heel erg te schommelen. 's ochtend nog 1008 's middags weer 990, volgende dag weer 1026. Rare systeempjes. 948 is wel heeeel laag.
 
In the Shannon TAF stond voor vannacht de wind: 280-50G70.... Inmiddels is de wind weer wat naar beneden bijgesteld..... Have fun!

P.S. Volgens de Engelse persberichten is QNH 948 de laagste sinds het jaar 1884.
 
Last edited:
Zag het ook in de forecast voor OXF, voor maandag werd een luchtdruk van 962hPa voorspeld!
 
Ik dacht van wel. Maar hoe zit dat met een EFIS. Zou je die eigenlijk niet door kunnen draaien tot 0 en omhoog tot in het oneindige?
 
Tot hoe ver gaat een standaard hoogtemeter 1050 top, 950 minimum?

De Kollsman Wi(n)dow loopt van 950 t/m 1050 hPa ;)
 
Last edited:
In the Shannon TAF stond voor vannacht de wind: 280-50G70.... Inmiddels is de wind weer wat naar beneden bijgesteld..... Have fun!

P.S. Volgens de Engelse persberichten is QNH 948 de laagste sinds het jaar 1884.

Het eeuwrecord van de luchtdruk op de Britse eilanden bedraagt 936 hPa gemeten in de nacht van 19 op 20 december 1982 in het noordwesten van Schotland. Op 26 januari 1884 werd de luchtdruk in Schotland zelfs nog lager, tot 925,6 hPa.

Misschien is de media een dagje vergeten:p.
Ik heb een vraagje: Wat is de invloed van de luchtdruk op de vliegprestaties van een vliegtuig?(over het algemeen)
 
Het laagste wat ik heb gezien was 942hPa in December 2002, net ten zuiden van Groenland. Wilde net die dag met een Twin Otter de oversteek wagen, maar het waaide nogal hard, dus in Wick blijven staan. Volgens de handler in Reykjavik was het ongelooflijk wat er zoal horzontaal voorbij kwam.

De volgende dag alsnog gegaan met een beetje tailwind aan de noordzijde van het laag. Ongelooflijk hoeveel vocht er door dat systeem naar het noorden van de Atlantic was gezogen. Op FL160 bij -40C zaten we nog in icing conditions, die zelfs voor een Twin Otter vrij noemenswaardig waren. Overkant gehaald, maar wel met twee platte banden. Vermoedelijk waren de banden bij de vorige operator in Afrika toch gevuld met gewone lucht in plaats van droge stikstof. Dus daarom doen ze dat....

Erik
 
EINN 100830Z 32010KT 9000 -RA FEW008 SCT012 OVC015 04/03 Q0957 TEMPO 5000 BKN010

long-TAF: EINN 100400Z 101212 29030G45KT 9999 SCT020 TEMPO 1221 5000 SHRA SHRAGS BKN010 BKN018CB TEMPO 1420 31035G60KT BECMG 2124 28020KT BECMG 0305 20015KT SCT012 BKN020 TEMPO 0509 5000 RA BKN010 BECMG 0911 27018KT SCT020 TEMPO 1012 -SHRA SCT018CB

EICK 100830Z 29019G30KT 9999 BKN012 BKN018CB BKN039 06/05 Q0954 TEMPO 5000 BKN010

EGDR 100750Z 23034G57KT 5000 -SHRA SCT007 SCT018TCU OVC022 07/03 Q0967 GRN NOSIG

short-TAF: EGDR 100748Z 100918 26043G65KT 9999 -RA FEW020 SCT025 TEMPO 0918 5000 RA SCT008 BKN018 PROB40 TEMPO 0918 3000 +SHRA SCT006 BKN012CB

;)
 
Heerlijk in mn nest dicht tegen de vrouw aangekropen ;)

Vrijdag stond er in de krant (independence) dat er een mega-storm werd verwacht en de luchtdruk zo laag als 920 mbar zou komen....het spookte wel even hier rond London vannacht maar is uiteindelijk niet zo erg uitgevallen

Ben vanmiddag in Oxford Naudjuh, even kijken hoe het weer daar is....vrouwtje moet met de Challenger op pad en die hoopt eerlijk gezegd op een dagje vertraging ;)
 
Zat net te kijken op de EGJJ Webcam en daar vliegen ze nog met Trilanders ;)

EGJJ 101020Z 23028G43KT 180V260 9999 -SHRA FEW015CB BKN040 08/04 Q0975 TEMPO 5000 +SHRA BKN012CB

EGJJ 100857Z 101019 24030G45KT 8000 SCT012CB BKN030 TEMPO 1016 5000 SHRA BKN012CB BECMG 1114 26038G60KT
 
De QNH loopt de afgelopen weken sowieso al heel erg te schommelen. 's ochtend nog 1008 's middags weer 990, volgende dag weer 1026. Rare systeempjes. 948 is wel heeeel laag.

Doen ze express om de subscale-mechaniekjes van de oudere hoogtemeters gangbaar te houden, ze zouden anders misschien wel vast gaan zitten
 
Back
Top