Ik zal nog even een klein beetje uitleg geven over hoe de PO1 bij mij is verlopen. Dit omdat ik heel veel informatie van dit forum heb kunnen halen, maar enkele dingen toch veranderd zijn door de jaren heen. Daarom even een kleine uitleg om de informatie hier up-to-date te houden, zodat andere aspirant-verkeersvliegers deze kunnen gebruiken.
Op 30 maart 2011 werd ik om 13.15u verwacht bij het IAP in Houten. We waren allemaal netjes op tijd, en konden al snel plaatsnemen in het examenlokaal. Voor je aan de testen begint, wordt er gevraagd om een korte enquete van de KLM Flight Academy in te vullen. Deze bestaat uit ongeveer 15 vragen, en is volledig anoniem. de vragen variëren van welke soort vooropleiding je hebt gehad/nu volgt, tot welke andere vliegscholen je zou willen benaderen mocht je de selectie van de KLS niet overleven. Deze is op ongeveer 10min ingevult, waarna je aan de capaciteitentesten zelf kan gaan beginnen.
We zaten in een uitzonderlijk kleine groep die middag, te weten met 4 jongens, met de leeftijd variërend van 18 (ondergetekende) tot 25 jaar oud. We kregen 6 testen voorgeschoteld, ieder met een apparte opgavenbundel en antwoordblad, te weten:
Verbale anaogiën - 20 min, 40 vragen
Deze zijn goed te doen, enkel doorwerken is wel de boodschap. Wij kregen deze test als eerste (volgorde is totaal willekeurig en veranderen regelmatig), en schrokken wel een beetje van de tijddruk die meeloopt. Door werken en met momenten naar de klok kijken is aan te raden. Er hangt vooraan in het lokaal een klok. De opgaven zijn in de trand van ??? - huis zoals kaper - ??? het zijn steeds meerkeuzeantwoorden. Hier was het antwoord Inbreken - Huis zoals Kaper tot Schip
Analogiën - 10min, 30 vragen
Dit is een andere soort analogiën. Hier krijg je 4 of 5 vergelijkingen, en je moet kiezen welke niet in het rijtje thuis hoort. Een vorobeeld:
a) Fiets - Motor
b) Zeilboot - Cruiseschip
c) Verkeersvleigtuig - Straaljager
d) Koets - Tram
Hier is het juiste antwoord optie C, om de volgende reden. Alle andere vergelijkingen bestaan uit een oorspronkelijk, niet gemotoriseerd, vervoersmiddel. Daar naast vindt men de moderne, gemotoriseerde versie van het vervoersmiddel. Aangezien een verkeersvliegtuig wel gewoon een motor heeft, is dit de optie die niet in het rijtje thuis hoort.
Ruimtelijk Inzicht - 10min, 20 vragen
Dit is by far de meest ingewikkelde test. Je krijgt in de bundel 20 uitvouwingen van een kubus te zien. Aan jou de taak om de corresponderende opgevouwen kubus uit de 5 mogelijke antwoorden te kiezen.
LET OP: de tijdsdruk ligt hier erg hoog. Ik heb zelf ook de laatste antwoorden moeten gokken, aangezien de tijd er op zat.
Technisch inzicht - 10min, 30 vragen
Deze simpele natuurkundige vragen zijn zeer goed te doen. De opgaven variëren van remweg, tandwielen en katrollen.
Logisch redeneren - 10min, 30 vragen
Figurenreeksen. redelijk invoudige oefening, waarin de steeds het plaatje moet kiezen dat op de plek van het vraagteken moet komen. Deze tijd zeer goed te oefenen in boeken en op het internet.
Cijferreeksen - 10min, 20 vragen
Deze cijferreeksen zijn niet altijd even makkelijk. Vooral de laatste 2 paginas van de bundel zijn behoorlijk pittig. Hierbij moet je gebruik maken van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, en wortels. Rekenen met breuken en staartdelingen zijn bij mij niet aanbod gekomen, maar zoals eerder gezegd, de testen veranderen regelmatig.
De testen worden dus allemaal op papier gemaakt (in Houten dan toch, Den Haag weet ik niet). De krijgt een bundel met opgaven, met daarin ook steeds 2 voorbeeldoefeningen. De test wordt pas begonnen als iedereen deze heeft gelezen, begrepen, en evt. vragen heeft kunnen stellen.
Er is een mogelijk tot pauze na de 3e test, maar als je in groep besluit dat je liever wil doorwerken, is dat geen probleem. Voor iedere deelnemer staat er een koud flesje water klaar. Deze pauze is te kort om iets te eten, dus doe dit voordat je aan de testen begint.
Na de testen begint het wachten. Aangezien wij met slechts 4 man waren, was de tijd dat we moesten wachten beperkt tot zo'n 20min. In deze tijd hebben we gezellig zitten praten over van alles en nog wat.
Na 20min werd de eerste kandidaat naar binnen geroepen. Je krijgt ieder een persoonlijk gesprek met de mededeling of je er door bent of niet, je resultaten, feedback, en in het beste geval het maken van een vervolgafspraak.
Mijn vervolgafspraak is 13 april, dus heb nog even de tijd om me voor te bereiden.
Hopelijk hebben jullie wat aan mijn verhaal, en mochten er nog vragen zijn dan zal ik proberen deze zo goed mogelijk te beantwoorden.