KLS Selectie PO1 - deel 2

Hallo iedereen

Zijn er nog mensen die a.s. woensdag (30 maart) hun PO1 hebben in Houten??
Ben momenteel druk bezig met testen maken op internet, en heb nu ook het boek ''Psychologische test: voorbereidende oefeningen'' van John Wiering in huis. Helaas vandaag pas kunnen gaan halen, aangezien hij uitgeleend was :(

Maak je geen zorgen, in PO2 komt pas het psychologische gedeelte aan bod, PO1 is enkel testjes m.b.t. rekenvaardigheid, technisch inzicht etc etc (of is dit recent veranderd?).
Staan ook nog genoeg links naar oefeningen in de kennisbank!

Succes alvast!
 
Maak je geen zorgen, in PO2 komt pas het psychologische gedeelte aan bod, PO1 is enkel testjes m.b.t. rekenvaardigheid, technisch inzicht etc etc (of is dit recent veranderd?).
Staan ook nog genoeg links naar oefeningen in de kennisbank!

Succes alvast!

Dat is voornamelijk waar het boek over gaat. Er staan enkel oefeningen in m.b.t. Logisch inzicht, ruimtelijk inzicht, rekeken, woordanalogieën,...
Het echte psychologische deel daar zal ik hopelijk tegen die tijd nog een ander boek voor moeten halen ;)
Heb hier op het forum gelezen dat dit boek zeker een goede hulp was, dus direct gereserveerd bij de bibliotheek.
 
Wel, PO1 is in de pocket :D
Over precies 2 weken heb ik de PO2 (13/04)
Nu opzoek naar het boek ''De lucht in, maar waarom met U''
 
Ik zal nog even een klein beetje uitleg geven over hoe de PO1 bij mij is verlopen. Dit omdat ik heel veel informatie van dit forum heb kunnen halen, maar enkele dingen toch veranderd zijn door de jaren heen. Daarom even een kleine uitleg om de informatie hier up-to-date te houden, zodat andere aspirant-verkeersvliegers deze kunnen gebruiken.

Op 30 maart 2011 werd ik om 13.15u verwacht bij het IAP in Houten. We waren allemaal netjes op tijd, en konden al snel plaatsnemen in het examenlokaal. Voor je aan de testen begint, wordt er gevraagd om een korte enquete van de KLM Flight Academy in te vullen. Deze bestaat uit ongeveer 15 vragen, en is volledig anoniem. de vragen variëren van welke soort vooropleiding je hebt gehad/nu volgt, tot welke andere vliegscholen je zou willen benaderen mocht je de selectie van de KLS niet overleven. Deze is op ongeveer 10min ingevult, waarna je aan de capaciteitentesten zelf kan gaan beginnen.

We zaten in een uitzonderlijk kleine groep die middag, te weten met 4 jongens, met de leeftijd variërend van 18 (ondergetekende) tot 25 jaar oud. We kregen 6 testen voorgeschoteld, ieder met een apparte opgavenbundel en antwoordblad, te weten:

Verbale anaogiën - 20 min, 40 vragen
Deze zijn goed te doen, enkel doorwerken is wel de boodschap. Wij kregen deze test als eerste (volgorde is totaal willekeurig en veranderen regelmatig), en schrokken wel een beetje van de tijddruk die meeloopt. Door werken en met momenten naar de klok kijken is aan te raden. Er hangt vooraan in het lokaal een klok. De opgaven zijn in de trand van ??? - huis zoals kaper - ??? het zijn steeds meerkeuzeantwoorden. Hier was het antwoord Inbreken - Huis zoals Kaper tot Schip

Analogiën - 10min, 30 vragen

Dit is een andere soort analogiën. Hier krijg je 4 of 5 vergelijkingen, en je moet kiezen welke niet in het rijtje thuis hoort. Een vorobeeld:

a) Fiets - Motor
b) Zeilboot - Cruiseschip
c) Verkeersvleigtuig - Straaljager
d) Koets - Tram

Hier is het juiste antwoord optie C, om de volgende reden. Alle andere vergelijkingen bestaan uit een oorspronkelijk, niet gemotoriseerd, vervoersmiddel. Daar naast vindt men de moderne, gemotoriseerde versie van het vervoersmiddel. Aangezien een verkeersvliegtuig wel gewoon een motor heeft, is dit de optie die niet in het rijtje thuis hoort.

Ruimtelijk Inzicht - 10min, 20 vragen
Dit is by far de meest ingewikkelde test. Je krijgt in de bundel 20 uitvouwingen van een kubus te zien. Aan jou de taak om de corresponderende opgevouwen kubus uit de 5 mogelijke antwoorden te kiezen.
LET OP: de tijdsdruk ligt hier erg hoog. Ik heb zelf ook de laatste antwoorden moeten gokken, aangezien de tijd er op zat.

Technisch inzicht - 10min, 30 vragen
Deze simpele natuurkundige vragen zijn zeer goed te doen. De opgaven variëren van remweg, tandwielen en katrollen.

Logisch redeneren - 10min, 30 vragen
Figurenreeksen. redelijk invoudige oefening, waarin de steeds het plaatje moet kiezen dat op de plek van het vraagteken moet komen. Deze tijd zeer goed te oefenen in boeken en op het internet.

Cijferreeksen - 10min, 20 vragen
Deze cijferreeksen zijn niet altijd even makkelijk. Vooral de laatste 2 paginas van de bundel zijn behoorlijk pittig. Hierbij moet je gebruik maken van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, en wortels. Rekenen met breuken en staartdelingen zijn bij mij niet aanbod gekomen, maar zoals eerder gezegd, de testen veranderen regelmatig.

De testen worden dus allemaal op papier gemaakt (in Houten dan toch, Den Haag weet ik niet). De krijgt een bundel met opgaven, met daarin ook steeds 2 voorbeeldoefeningen. De test wordt pas begonnen als iedereen deze heeft gelezen, begrepen, en evt. vragen heeft kunnen stellen.
Er is een mogelijk tot pauze na de 3e test, maar als je in groep besluit dat je liever wil doorwerken, is dat geen probleem. Voor iedere deelnemer staat er een koud flesje water klaar. Deze pauze is te kort om iets te eten, dus doe dit voordat je aan de testen begint.

Na de testen begint het wachten. Aangezien wij met slechts 4 man waren, was de tijd dat we moesten wachten beperkt tot zo'n 20min. In deze tijd hebben we gezellig zitten praten over van alles en nog wat.
Na 20min werd de eerste kandidaat naar binnen geroepen. Je krijgt ieder een persoonlijk gesprek met de mededeling of je er door bent of niet, je resultaten, feedback, en in het beste geval het maken van een vervolgafspraak.

Mijn vervolgafspraak is 13 april, dus heb nog even de tijd om me voor te bereiden.
Hopelijk hebben jullie wat aan mijn verhaal, en mochten er nog vragen zijn dan zal ik proberen deze zo goed mogelijk te beantwoorden.
 
Nog meer mensen PO1 15-04-2011 @ Den Haag?

Bereid me momenteel voor mbv:
- Airwok forum;
- Internet vragen beantwoorden (sites van PO1 deel 1 en google);
- Verbeter uw IQ van Harald Havas;
- Het psychologisch onderzoek, een oefenboek van Wim Bloemers;
- Psychologische test, voorbereidende oefeningen van John Wiering.

De laatste twee boeken zijn echte aanraders!

Het psychologisch onderzoek is zelfs goed geschikt voor PO2/COVA. In dit boek staat tevens de strategie voor het oplossen van bijvoorbeeld analogieën beschreven.

Iemand anders nog gouden tips?

Greetz.
 
Op de dag zelf rustig blijven, en tijdens het maken van de testen een goede balast proberen te vinden tussen snel en nauwkeurig werken. Werk niet te gehaast, omdat je de klok hoort tikken. Maar werk ook niet te nauwkeurig, door bv. over iedere vraag diep te gaan zitten nadenken. Als je het antwoord niet direct weet, doe een gok, schrijf het nummer even op, en kom later nog eens terug op de vraag als je op het einde nog tijd over hebt ;)
 
Vandaag PO1 gehad in Den Haag en geslaagd.:)
Overigens zijn alle 4 aanwezige kandidaten geslaagd voor PO1!

Er zijn wel enige veranderingen bij de afname van PO1 plaatsgevonden.

De testdag zag er alsvolgt uit:

Allereerst verzamelden wij ons in de lobby en werden wij uitgenodigd in een ontvangstzaal. Hier werd de opbouw van de 1e ronde kort toegelicht.

Na de intro werden wij gevraagd plaats te nemen in de examenzaal (niet echt grote ruimte). Hier staan 4 computers opgesteld want de test wordt op de PC afgenomen! Je vult eerst wat persoonlijke data in en na een korte uitleg mag je beginnen.

Figuur reeksen
10min 30 vragen
(goed te oefenen op internet en boekjes)

Analogieen
10min 30 vragen
(Je krijgt 4 verschillende analogieen onder elkaar te zien, vervolgens bepaal je welk verband er tussen de analogieen is, 1tje wijkt er af en deze moet je dan ook aangeven. Goed te doen dus!)

Technisch inzicht
10min 30 vragen
(Dit was mijn zwakke punt ondanks dat ik VWO N&G heb gedaan. Ik lag er alleen al te lang uit dus was allemaal weggezakt +/- 4 jaar. Maar kom je net van VWO of zit je examenjaar moet dit geen probleem zijn! Goed te oefenen met boekje: Psychologische test; voorbereidende oefeningen van John Wiering)

Na het maken van de eerste drie onderwerpen wordt er gevaagd of je pauze wilt nemen. Hier hebben wij ook gebruik van gemaakt. Even een frisse neus gehaald in de binnentuin :p Na 15min oid werden we weer naar binnen gevraagd voor het laatste gedeelte.

Ruimtelijk inzicht
10min 20 vragen
(Bestond alleen maar uit kubusvormen met verschillende opdrukken. Goed te doen. Ik beschouwde dit als mijn zwakte punt voordat ik het examen ging maken alleen het liep voor mij goed af!)

Wiskundige rijen
10min 20 vragen
(Precies zoals in het boekje Psychologische test; voorbereidende oefeningen. Je hebt een aantekeningsblaadje ik schreef hier steeds voor mezelf de stappen op bijv +1 +3 +5 +x. Voor mij was dit het makkelijkste omdat ik zag het met het oog niet in 2 sec wat de oplossing was. Voor mij koste dit niet extra tijd waar veel mensen bang voor zijn ik had zelfs 3min over!)

Het is allemaal goed te doen. Je moet wel rekening houden met de tijd maar op de computer loopt een tijdbalkje mee dus je kan dit goed in de gaten houden. Bepaal gewoon van te voren hoelang je ongeveer over een vraag mag doen en check om de bijvoorbeeld 5 vragen of je op schema ligt.

Ik had geen problemen met de tijd, echter werd wel gezegd dat de meeste kandidaten moeilijkheden hebben met Wiskundige rijen (1,3,5,7,9, etc.). Maar naar mijn mening kan je dit echt onwijs goed oefenen!

Na het maken van de vragen werden wij gevraagd plaats te nemen in de lobby. Vervolgens werden wij om de beurt in de kamer van de examinator geroepen en word je gevraagd plaats te nemen. Eerst vraagt hij wat je denkt hoe het is gegaan en op welke onderwerpen je goed/slecht hebt gescoord. Daarna vertelt hij of je het hebt gehaald en loopt de scores met je door. Uiteindelijk krijg je de uitnodiging voor PO2.


Hoofd koel houden niet stressen en zeg tegen jezelf dat het je het kan! Moet het helemaal goed komen!
 
Hee allemaal,

even een vraagje, afgelopen week heb ik PO1 gehaald! Alleen met mijn score was ik niet erg tevreden (slechts 27 punten), is dit een score die goed genoeg is om de hele selectie te overleven? Ik heb vaak gehoord dat er bij de COVA mensen worden afgewezen omdat hun score in het psychologisch onderzoek te laag was. Betekent deze lage score dat mijn kansen om aangenomen te worden kleiner zijn geworden? Valt deze score te compenseren met een goede GVSS?

Gegroet!
 
Geen man overboord!

Je hebt nog een PO2 waar ze nog naar een heleboel andere facetten kijken, en ook op de GVSS kun je scoren. Gaat uiteindelijk om het totaalplaatje waar je PO1 maar een klein onderdeel van is. Mocht de rest ook niet extreem sterk zijn, dan kan een lage PO1 score wel de doorslag geven om je uit de selectie te zetten.

Gebeurd ook nog wel dat er mensen met de "hakken over de sloot" hun psycho en grading halen, en zich dan verbazen dat ze worden afgewezen op de COVA omdat hun resultaten niet sterk zijn. Je kunt het ook omdraaien en inzien dat de COVA je nog een laatste kans wil geven om tijdens je COVA het voordeel van de twijfel te geven als ze toch potentie zien.
 
Bedankt voor de snelle reactie! Zou het ook nog kunnen helpen dat ik heb gekozen voor Airline Pilot & Management én ik VWO natuur & techniek doe en waarschijnlijk slaag met redelijke cijfers (ongeveer allemaal 7'ens), dat ik me op die manier nog verder ontwikkel? (Ik ben nog jong, net 18). Ik baal er echt heel erg van, weet dat ik beter had kunnen scoren op PO1...
 
De dingen die je net hebt opgenoemd gaan ze juist bekijken bij PO2 met je persoonlijk gesprek. Blijf positief denken, kijk niet achterom en ga gewoon voor de volgende, knallen!

Richt je vooral op wat nog komen moet.
 
Even een vraagje, kijken ze bij PO2 al erg naar je schoolcijfers? Ik heb op het moment geen geweldige cijfers. Ik sta voor alle vakken ongeveer een 6,5 op wiskunde B(5,0), natuurkunde
(6,0) en scheikunde(6,0) na. Het is niet zo dat ik geen zin had in deze vakken, integendeel, ik heb er hard voor moeten werken om zo ver te komen. Nu mijn eindexamen eraan zit te komen heb ik veel examentrainingen gevolgd en ik ben ervan overtuigd dat ik met allemaal dikke voldoendes kan slagen. Ik heb alleen volgende week PO2 en dus alleen maar de gemiddeldes die ik net noemde....Kan dit een reden zijn om afgewezen te worden?

Alvast bedankt!
 
Hoi nova,

mindere cijfers zijn nooit een reden alleen om je af te wijzen. Daarnaast weet ik niet of je VWO of HAVO doet, maar wat jij nu opnoemt zijn best redelijke cijfers en zou ik me totaal geen zorgen om maken!
Het kan zijn dat ze er een vraag over stellen, maar dit weegt zeker niet zwaar in ieder geval.
 
Ja ik zit op het VWO dus dat is misschien ook nog een voordeel. Ik had het idee dat ze misschien zouden denk dat ik het niveau niet aan zou kunnen..Zelf weet ik zeker dat ik het wel kan, ik heb me ook nog eens ingeschreven voor AP&M, zou dit misschien een voordeel kunnen zijn bij de selectie?
 
@ Tampie,
Je weet toch pas hoe je je grading gedaan hebt als je aan de opleiding bent begonnen? Ik had PO2 niet heel denderend gedaan, maar van de GVSS weet ik geen precieze getallen. Heb dan ook helaas mijn COVA niet gehaald, maar als ik de uitleg goed begrepen heb, dan kwam dit vooral door mijn PO2.
 
Mijn cijfers zijn ook niet geweldig. Bij PO2 heb ik daar niks over gehoord. Wel had ik voor mijn PO1 hoog gescoord. Van de psycho krijg je een rapport als je ook bij PO2 door bent maar van de GVSS en COVA weet ik alleen dat het goed was. Bij de COVA begonnen ze pas over cijfers bij mij.
De enige tip's die ik kan geven is goed voorbereiden, lees de solicitatie trainings boekjes (schellinger etc.) en zorg dat je goed uitgeslapen bent.
Voor mij is het nu alleen nog wachten op de medical...
 
Back
Top