KLS Selectie PO1 - deel 2

@ Verwings:
Je krijgt alleen maar uitgevouwen kubussen en in een zaal van 40-50 man vind je bij PO1 een enkeling zonder pak. Beter van wel dus.

Verder wilde ik even melden dat er kennelijk wat veranderingen zijn doorgevoerd bij het IAP betreft het PO1.

Twee dingen die mij opvielen:

1) De toetsen van Ruimtelijk Inzicht, Technisch Inzicht en Figuurreeksen duurden een kwartier. De toetsen voor Analogieën en Rekenkundig Inzicht duurden 20 minuten. Je krijgt eerst de 3 testen van een kwartier achter elkaar. Na een korte pauze volgen dan de 2 testen van 20 minuten

2) Je krijgt niet meer meteen te horen of je door bent naar PO2. Ik heb vandaag PO1 gedaan en iedereen krijgt aanstaande woensdag pas een belletje met het behaalde resultaat.

Misschien dat dit eenmalig was, maar ik was erdoor verrast. Ik zal woensdag laten weten of ik door ben.

Ik heb vier jaar geleden de test ook gedaan, en de testen zijn inderdaad verandert. Niet dat het veel uit maakt. Want de test is ongeveer hetzelfde. Ik denk dat ze inderdaad voor 1 keer een uitzondering hebben gemaakt, vorige week waren we namelijk met zijn 6-en en we kregen meteen daarna de uitslag.
 
Aha, dus de hoeveelheid mensen zorgde ervoor dat wij niet vandaag de uitslag kregen.

@ Jeehaa
Het kleine wieltje draait natuurlijk altijd sneller, alhoewel ik de vraagstelling ook een beetje dubbel vond. Toch heb ik voor het kleine tandwieltje gekozen. Ik kwam er later achter dat ik wel een stom foutje heb gemaakt met de schaduw van dat meisje tegen die muur. Ik dacht dat die groter werd als ze naar de muur toe zou lopen! Dom, dom, dom.
 
Aha, dus de hoeveelheid mensen zorgde ervoor dat wij niet vandaag de uitslag kregen.

@ Jeehaa
Het kleine wieltje draait natuurlijk altijd sneller, alhoewel ik de vraagstelling ook een beetje dubbel vond. Toch heb ik voor het kleine tandwieltje gekozen. Ik kwam er later achter dat ik wel een stom foutje heb gemaakt met de schaduw van dat meisje tegen die muur. Ik dacht dat die groter werd als ze naar de muur toe zou lopen! Dom, dom, dom.


Er waren ongeveer 6 vragen waarbij werd gevraagd naar de draairichting van een as of tandwiel. Bij 5 ervan werden de richtingen aangegeven met een pijl linksom en rechtsom. Bij deze specifieke vraag waarbij 1 groot en 1 klein tandwiel werd gegeven, stonden geen pijlen. Ik interpreteer dat als geen reactie en dus stilstand (net als de weegschaal waar aan de ene kant een krat op stond en aande andere kant een stuk lood; de weegschaal is echter in evenwicht en dus is er niets zwaarder dan de ander). Ik kan er natuurlijk naast zitten.
En ach die schaduw, het zal niet 1 vraag zijn waarop je dat onderdeel ineens niet gehaald hebt. Even een paar dagen wachten en dan komt het verlossende telefoontje.
 
Ik ben gister ook op PO1 geweest.
Het was inderdaad erg druk, stuk drukker dan verwacht! Zal ook wel te maken hebben met het feit dat alle mensen in het examen jaar deze periode het best zullen vinden om de test te doen. Dan ben je mooi 2 maanden voor je examens klaar met de selectie.

De vragen waar goed te doen, bij rekenen hoef je echt geen staartdelingen of dergelijken te doen. Gewoon veel inzicht.
Het grootste probleem is de tijd, bij de eerste test had ik het onderschat en moest ik de laatste 10(van de 40) opgaven gokken, niet goed dus:niet_bli:...

Woensdag zal ik laten weten of ik door ben:kerst:!
 
Even een vraagje tussendoor. Hoeland duurde het bij jullie ongeveer tussen de mail die je kreeg en het afschrijven van het geld?
Ik heb de mail nu bijna 3 weken geleden ontvangen(op Ma 3 nov.) en het geld is nog steeds niet afgeschreven..
Zal dit liggen aan dat er zoveel mensen zich hebben aangemeld en moet ik nog wat meer geduld hebben, of hebben meer mensen dit?
 
Even een vraagje tussendoor. Hoeland duurde het bij jullie ongeveer tussen de mail die je kreeg en het afschrijven van het geld?
Ik heb de mail nu bijna 3 weken geleden ontvangen(op Ma 3 nov.) en het geld is nog steeds niet afgeschreven..
Zal dit liggen aan dat er zoveel mensen zich hebben aangemeld en moet ik nog wat meer geduld hebben, of hebben meer mensen dit?

Bij mij was het geld eerder afgeschreven dan dat ik de mail had, maar ik kon ook binnen 1,5 week terecht voor PO1. Je kan er even achteraan bellen, dat kan geen kwaad.
 
Ik zat in de middelste kolom 2de tafeltje van voren, en dan links. Naast een wat oudere kale man. Ik gok dat die kale man On Behave is, want de desbetreffende persoon was ook pas bij vraag 32 toen het belletje ging!
 
Hey Safa

Naja bekijk het vanuit het oogpunt van een luchtvaartschool wat zou jij eerder aannemen een VWO er of een HAVO er? VWO lijkt mij dus een verstandiger keuze als je het tenminste aan kunt dan zou ik het zeker doen. Het is natuurlijk niet zeker dat je wordt aangenomen bij je gewenste luchtvaartschool en zo heb je altijd nog een goei basis.

Ik weet natuurlijk niet wat de argumenten van je metor zijn maar als de enige argument is dat je aan havo genoeg hebt dan zou ik als ik jouw was toch de vwo kant op gaan.
Je laat in duidelijk merken dat je een voorkeur hebt voor Britisch Airways, waarom wil je dat zo graag? Wil je dan naar EPST?
 
@ rippie: Als je een grote tandwiel tegen een kleine hebt dan draaien ze even snel:p
anders zouden ze slippen:p. Alleen maakt de kleine wel meer omwentelingen dan de grote.

Verder veel succes met wachten op je uitslag (iedereen trouwens)!
 
Met ze 50tige!! Dat is wel veel!! Ik dacht dat het meestal tussen de 10 en 20 man lag!! Ik hoop dat er eind Decemeber niet zo veel mensen zijn, eigenlijk makt het mij ook niet veel uit want mijn PO2 staat ook al ingepland (zou ik door PO1 komen).
Ik denk dat het bijna onmogelijk is om 50 vragen in 15 min. te beantwoorden, dus kijken ze dan naar hoeveel je er gemaakt hebt en aan de hand daarvan bepalen ze je uitslag of hoe zit het?
 
Nee ze kijken naar hoeveel vragen van het totale aantal vragen je goed hebt, niet ingevulde vragen worden als fout berekend. Anders zou je je bijvoorbeeld kunnen concentren op 20 vragen en die allemaal goed maken en de rest gewoon open laten.
Dit werd overigens ook vooraf gemeld; het is namelijk naast een test voor je cognitieve capaciteiten ook een test of je je onder druk kunt concentreren en presteren.
 
Zit het zo!! Maar is het dan wel mogelijk om 50 vragen in 15 min te beantwoorden?? Het lijkt mij heel sterk, om in zo korte tijd zo veel vragen te kunnen beantwoorden??

Want zoals Jeehaa zegt niet beantwoorde vragen worden als fout geteld. Stel dat de tijd om is en je bent bij vraag 35, dan heb je er al in ieder geval 15 fout plus de fouten van de 35!! Dan zit het toch wel kantje boord om te slagen!! Maar ja als je je maar goed voorbereid dan is het in principe wel te doen, tenminste dat is wat ik gehoord heb hier op Airwork.
 
Zit het zo!! Maar is het dan wel mogelijk om 50 vragen in 15 min te beantwoorden?? Het lijkt mij heel sterk, om in zo korte tijd zo veel vragen te kunnen beantwoorden??

Is wel degelijk mogelijk. Had zelfs 3 minuten over bij technisch inzicht! Dat onderdeel valt best mee met de tijd, al lijkt het weinig.
 
Zit het zo!! Maar is het dan wel mogelijk om 50 vragen in 15 min te beantwoorden?? Het lijkt mij heel sterk, om in zo korte tijd zo veel vragen te kunnen beantwoorden??

20 seconde per vraag. Daar had ik, als dyslect, zelfs genoeg aan.
 
De vragen waar goed te doen, bij rekenen hoef je echt geen staartdelingen of dergelijken te doen. Gewoon veel inzicht.

Niet??? Dan hebben ze dat zeker aangepast. Ik heb mijn rekenvaardigheid test juist vergald door die dingen. Compleet kwijt hoe dat ook alweer ging en het waren er zelfs nog aardig wat. Heb daar veel te veel op gefocussed achteraf, had gewoon verder moeten kijken of moeten schatten.
 
@ Toes
Wij kregen 1 staartdeling, en dat was een groot getal gedeeld door 20. Had je zelfs zonder staartdeling en met een beetje inzicht ook kunnen zien. Wij kregen veel vermenigvuldigingen met vraagtekens die je dan moest invullen en heel wat breuken. Nog best lastig. Makkelijkst waren de analogieën, waar ik vrij veel tijd over had.
 
@ Jeehaa: Ik zat middelste rij, 2de bank van voren.

Zoals Rippie al zij, 1 echte grote deelvraag, die makkelijk op te lossen was.
Technisch inzicht was erg makkelijk, en de analogieen waren ook wel te doen. Alleen ruimtelijk inzicht vond ik echt moeilijk, overigens was ik niet de enige die dat vond. Ook was de tijd bij ruimtelijk inzicht erg kort vond ik. Waar ik bij analogien en rekenen echt tijd over had, had ik bij ruimtelijk inzicht een zwaar tekort. (waardoor ik hopelijk niet minder dan 3 punten ga scoren!)
 
Ik heb selectie gedaan voor de Luchtmacht, maar toch wil ik nog ff iets hier kwijt. Bij onze PO-1 had je ook een test met 60 vragen. Hiervoor kreeg je 17 minuten en 44 seconden de tijd. Bij vraag 53 was bij mij de tijd om. Ik dacht dus dat ik voor deze test gezakt was. Dit was niet het geval. Ze kijken naar snelheid en nauwkeurigheid, en je hoeft niet per se alle vragen gemaakt te hebben...
 
Back
Top