KLS Selectie PO1 - deel 2

Je krijgt voor elk onderdeel een cijfer. Alle cijfers moet je bij elkaar optellen om tot je totale punten aantal te komen, wat minimaal 24 moet zijn. Je kunt voor elke test maximaal 9 punten halen en minimaal 1.
Wanneer je een 3 of lager haalt voor een test, ben je sowieso gezakt, ook al heb je meer dan 24 punten.

Hoe zit het met de beoordeling? Is het zo dat er per 1 of 2 fout(en) één punt af gaat, of zijn ze ietsjes minder streng?
 
Mr

Mr

Gefeliciteerd! 36 punten is zeker wel netjes.
Top dat je ook even neer heb gezet hoelang elke test duurt en hoeveel vragen je krijgt. Kan dat eindelijk eens correct in de kennisbank worden gezet.
Succes verder met de selectie!

Bedankt! Eerste stap is in ieder geval gezet :)! en vond de score ook zeker netjes :airforce:

Nog even over de PO1 omdat het nog vers in mijn hoofd zit even wat voorbeelden per test aangezien ik toch vaak zie dat men om concrete voorbeelden vraagt:

1. Logisch redeneren

Deze bestaat alleen maar uit reeksen van plaatjes. heel simpel bijv:

Wat is het logische gevolg?
img.db


Hierin zijn de bovenste plaatjes de reeks en de onderste 4 mogelijke antwoorden.

Natuurlijk zijn ze moeilijker en zullen er plaatjes zijn waarin je op meer "objecten" moet letten. Je hebt 4 (of 5) opties per vraag.

2. Anologieen
dit zijn 60 vragen in 20 minuten en en ze zijn allemaal zo:
Code:
__________         __________
|[U]Beer -[/U]____|        |[U]water -[/U]___|

Opties:
 
A. Konijn                   Zee
B. Land                     Vis
C. Land                     Zee
D. Vis                       Land
E. Vis                       Zee

Je hebt altijd 5 opties. Soms lijken er meerdere te kunnen. Ondanks dat de woorden simpel zijn, kunnen de woorden soms wel 2 betekenissen hebben bijv: "Staat" als in een staat van een land of staat als in een voet "staat". Let hierop.

3. Technisch inzicht

Voorbeeldje van mindgame.nl

Welke zuigerstang is fout getekend ?
vraag1.jpg


Zuigerstang A
Zuigerstang B
Zuigerstang C
Zuigerstang D

Je hebt bij deze test 15 minuten voor 50 vragen. Je hebt per vraag 3 opties A en B zijn meestal antwoorden en C is dan "Geen van beiden". Dit is niet overal van toepassing maar vaak wel.

Ook zijn hier veel vragen waarin je een machine ziet met banden en tandwielen en dan moet je zeggen welke kant tandwiel X draait als men de hendel naar links draait. Hiernaast heb je ook enkele vragen over magnetisme en een paar over electiciteit. Als je Natuurkunde hebt gehad zou deze test geen enkele problemen moeten opleveren.

Pauze.. :p Tip .. ga ff naar buiten even frisse neus halen dit is vaak wel even lekker en dan ben je ff het muffe en iets wat saaie lokaal uit :)

4. Ruimtelijk inzicht

voorbeeldje van mindgame.nl

vraag1.jpg

antwoord1aanvulling.gif


Geef aan welke figuur bij het rechter uitgevouwen patroon hoort
optie A
optie B
optie C
optie D

Je hebt bij deze test 15 minuten voor 40 vragen elk met 5 opties. De vragen zijn allemaal van het soort uitgevouwen kubussen en andere vormen (pyramides, huisjes van alles)

Het voorbeeld is netjes uitgevouwen maar je hebt in de test ook vaak moeilijk "geknipte" figuren waarin je niet 1, 2, 3 ziet wat de onderkant/zijkant etc is... Een tip is te kijken welke absoluut NIET kunnen dan heb je sowieso al 3 opties van de 5 weg en hoef je er nog maar uit 2 te kiezen.

5. Rekenkundig inzicht:

Deze test vinden veel het moeilijkst. Je hebt hierbij 20 minuten voor 34 redelijk lastige opgaves. Je krijgt Cijfer reeksen, Beuken, staartdelingen, optel/aftrek/vermenigvuldig sommen (maar met vraagtekens zie voorbeeld) ook heb je opgaves met x en y. Hieronder wat voorbeelden

1 Wat is de rest van 2439383:20

A. 2
B. 4
C. 9
D. 10
E. Geen van deze

(antwoord: Geen van deze want het is 3)

2. Welke is groter dan 1

A. 1/3 + 4/5
B. 3/4 + 1/8
C. 5/11 + 4/9
D. 3/9 + 3/7
E. Geen van deze

p.s. Je kan ook bijv krijgen dat ze (1/3 + 4/5) / (2/4 + 1/8) sommen gebruiken en dan ook vragen welke is groter/kleiner of gelijk aan 1.

3. Welk cijfer hoort er op de plek van het vraagteken?

2?2
3?42 x
666?04

A. 1 (goed)
B. 3
C. 5
D. 9
E. Geen van deze

Je heb deze vragen ook in de optel en aftrek variant.

4. Cijfer reeksen:

Welk cijfer hoort op de plek van het vraagteken
1, 2, 3, 5, ?, 13

A. 1
B. 3
C. 8 (goed)
D. 9
E. Geen van deze

5.

wat is x

3x * 4 +5 = 41

A. 1
B. 3 (goed)
C. 8
D. 9
E. Geen van deze

6.

x + y + 3x + 7y =

is gelijk aan:

A. 3x(2) + 7y(2) =
B. 3x + x = 7y +y =
C. etc
D. etc.
E. Geen van deze

Het lastige van deze test is dat je overal ook het antwoord hebt "Geen van deze" en dat de antwoorden die er staan vaak wel lijken op het goede antwoord. Als je een antwoord niet weet blijf er niet langer dan 30 seconden naar kijken en doe antwoorden die je wel weet. Op het laatst kan je de overige altijd nog gokken (nee heb je, ja kun je krijgen).

p.s. Dit zijn even de soort sommen die ik mij herinner maar er kunnen (en zullen) ongetwijfeld nog wel meer soorten zitten in de test maar dit geeft alvast een goed beeld!

Hoe zit het met de beoordeling? Is het zo dat er per 1 of 2 fout(en) één punt af gaat, of zijn ze ietsjes minder streng?

Hoe worden punten geteld?

Hier heb ik geen idee van maar kan wel een inschatting geven. (LET OP hiervan is NIKS op feiten gebaseerd)

Logisch redeneren en anologieen had ik zelf redelijk gemaakt en had 7 van de 9 punten. Ik denk dat hier toch wel redelijk streng naar gekeken word ik schat het aantal fouten bij mij op 4 (aangezien ik er over ongeveer 4 twijfelde). dus 1 punt per 2 tot 4 fouten.

Technisch inzicht. Hiervoor had ik een 8 maar zou niet weten welke ik fout had dus ik denk dat deze ook erg streng zijn. wel weet ik als je hier 1 foutje hebt dat je nog steeds een 9 had aangezien de andere kandidaat 1 fout en een 9 had. Ik schat dat je per punt eraf 2 fouten moet hebben.

Ruimtelijk inzicht. Hiervoor had ik de maximale score toch denk ik niet dat ik alles goed had aangezien ik toch wel twijfelde over sommige en diegene die het nakeek zei ook niet specifiek dat ik geen fouten had. Ik schat dus 1 punt per 2 tot 4 fouten.

Rekenkundiginzicht. Deze is veruit de soepelste. Ik had deze voor mijn gevoel echt niet goed gemaakt maar had hiervoor een 5. Ik schat dat je ongeveer de 1/3e fout mag hebben voor een 5. (of ik ben een stuk beter in hoofdrekenen dan ik dacht :grijns:).

Nogmaals dit zijn enkel inschattingen van mij en berusten dus totaal niet op feiten!

Ik hoop dat mensen die PO1 nog moeten doen hier wat aan hebben. Het kan misschien ook overbodig zijn na de startpost in deel 1 maar ik geef hier wat specifieker aan wat je precies krijgt aangezien die vraag toch vaak weer de revu passeerd.

Iedereen veel succes als je PO1 nog moet doen. Oefen vooral en dan moet het allemaal goed komen! Ik verkas nu naar het PO2 topic :biertje:
 
Last edited:
2439383 / 20 is een decimaal getal, ofwel je kan het onmogelijk uit je hoofd rekenen. Echter, met de rest wordt bedoelde dat wat overblijft van waar je het door 20 kunt delen.

2439380 is door 20 te delen, wat over blijft is 3 en dat is dus de rest ;)
 
2439383 / 20 is een decimaal getal, ofwel je kan het onmogelijk uit je hoofd rekenen. Echter, met de rest wordt bedoelde dat wat overblijft van waar je het door 20 kunt delen.

2439380 is door 20 te delen, wat over blijft is 3 en dat is dus de rest ;)

Inderdaad en je kan ze zo uitrekenen:

Code:
2439383/20 = 121969
20-
 43
 40-
  39
  20-
  193
  180
   138
   120
    183
    180
REST  3

omdat 20 niet meer in 3 past!

en (20 x 121 969) + 3 = 2 439 383
 
Inderdaad en je kan ze zo uitrekenen:

Code:
2439383/20 = 121969
20-
 43
 40-
  39
  20-
  193
  180
   138
   120
    183
    180
REST  3

omdat 20 niet meer in 3 past!

en (20 x 121 969) + 3 = 2 439 383


Je kunt ook gewoon naar de laatste twee getallen kijken, dan zie je dat in 83 het getal 20 nog 4 keer past en dat je dan nog 3 overhoud, veel simpeler en het bespaard je veel rekenwerk.
 
Je kunt ook gewoon naar de laatste twee getallen kijken, dan zie je dat in 83 het getal 20 nog 4 keer past en dat je dan nog 3 overhoud, veel simpeler en het bespaard je veel rekenwerk.

Sterker nog, dat is de enige manier die ze willen zien...
 
En daarom ging het bij mij dus niet goed :1855:

Nu je het zegt, snap ik 'm wel.. maar toen ik daar zat.. pfff
 
En daarom ging het bij mij dus niet goed :1855:

Nu je het zegt, snap ik 'm wel.. maar toen ik daar zat.. pfff

Maar Toes, we zijn heelhuids door PO2 gekomen!
Dus ergens hebben we toch iets goeds gedaan:yeehaa:
 
Dat is zeker waar :biertje:

Ik wist alleen nog niet dat Airwork bestond toen ik voor PO1 ging haha, anders had ik rekenvaardigheid vast wel een stuk beter gedaan!
 
Je kunt ook gewoon naar de laatste twee getallen kijken, dan zie je dat in 83 het getal 20 nog 4 keer past en dat je dan nog 3 overhoud, veel simpeler en het bespaard je veel rekenwerk.

Natuurlijk, ik wou alleen even de volledige staatdeling laten zien omdat Laboy het niet snapte ;-)...
 
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, heb op 21 juni aanstaande de
eerste selectie van de KLS. Ik heb er erg veel aan jullie
tips, ben er goed mee aan het oefenen, dank daarvoor.
 
Je kunt ook gewoon naar de laatste twee getallen kijken, dan zie je dat in 83 het getal 20 nog 4 keer past en dat je dan nog 3 overhoud, veel simpeler en het bespaard je veel rekenwerk.



Maar als je de vraag 137062/26= oplost dan krijg je 5271 rest 16. Dus niet zoals je met bovenstaande methode zou verwachten rest 10 (immers, 26 past 2x in 62 en er blijft dan nog 10 over).

Het is dus niet duidelijk wanneer je die methode toe kunt passen en daarom zie ik niet in dat die methode bruikbaar is.
 
je hebt wel gelijk glider alleen je moet niet 2 maar 3 of 4 laatste cijfers pakken heb ik ook gedaan en ik kan het weten had 9/9 punten op rekenvaardigheid
 
Nou dan doen we het eens op jou manier:

1234567/89=13871.5393 dus 13871 rest 47 (en een beetje)

4567/89= 51,3146067 dus 51 rest 28


Deze rekenregel is dus niet bruikbaar, hij klopt af en toe wel. Maar je weet niet wanneer.

Correct me if I'm wrong
 
Back
Top