KLS Selectie deel 3

Beste tijd om te beginnen met selecties

Airworkers,

Ik heb nog een lange tijd te gaan voordat ik met de selectie begin. Om toch al goed voorbereid te zijn wil ik graag van mensen die de selectie al gedaan hebben het volgende weten: wat is de beste tijd om met de selectie te beginnen?
Hiermee bedoel ik dan voornamelijk: gedurende het eindexamenjaar beginnen of na het eindexamen? Zelf wil ik graag in het eindexamenjaar beginnen, maar als anderen daar ervaringen mee hebben die minder positief zijn, is het natuurlijk altijd goed om er nog eens over na te denken.

Graag wil ik reacties van mensen die er al ervaring mee hebben.

Dank alvast,
773ER
 
777-300 ik heb zelf afgelopen jaar selectie gedaan bij KLS, ben helaas op cova afgevallen.
Ik zit zelf in eindexamen jaar VWO. Wat je goed moet beseffen is dat je door de keuringen 4 x 1 schooldag en 1 x 4 schooldagen kwijt bent. Dit moet je dus aankunnen in je examenjaar. Als je zelf iets hebt van ik kan zoveel lessen niet missen dan zou ik je aanraden pas na je examenjaar te beginnen.
Heb je zoiets van die lessen kan ik makkelijk missen, waarom niet dan? Des te eerder kan je beginnen aan je opleiding en des te eerder ben je piloot. Selectie bij KLS gaat toch al snel 2 a 3 maanden overheen voordat je hem helemaal doorlopen hebt.

Succes met je keuze!
 
777-300 ik heb zelf afgelopen jaar selectie gedaan bij KLS, ben helaas op cova afgevallen.
Ik zit zelf in eindexamen jaar VWO. Wat je goed moet beseffen is dat je door de keuringen 4 x 1 schooldag en 1 x 4 schooldagen kwijt bent. Dit moet je dus aankunnen in je examenjaar. Als je zelf iets hebt van ik kan zoveel lessen niet missen dan zou ik je aanraden pas na je examenjaar te beginnen.
Heb je zoiets van die lessen kan ik makkelijk missen, waarom niet dan? Des te eerder kan je beginnen aan je opleiding en des te eerder ben je piloot. Selectie bij KLS gaat toch al snel 2 a 3 maanden overheen voordat je hem helemaal doorlopen hebt.
Succes met je keuze!

Ik besef inderdaad goed dat je lessen mist, wat in je nadeel kan werken. Als ik het ga doen, probeer ik PO1 en hopelijk ook PO2 nog in de zomervakantie te doen.

Waarom hebben ze jou uiteindelijk afgewezen bij de COVA?
 
Waarom hebben ze jou uiteindelijk afgewezen bij de COVA?

Ik ben afgewezen op cova omdat ze twijfelden of ik de punte die in nog moest ontwikkelen (staan in psychologisch raport) snel genoeg onder de knie zou krijgen. Dit was vooral gericht op leidinggevende capaciteiten terwijl ik deze juist probeer te verbeteren door leiding geven aan groepen. Daarnaast gaven ze met het advies om een hbo opleiding te gaan doen en het nog een keer te proberen aangezien in ook aan de jonge kant was. Ik heb echter besloten via een andere school mijn opleiding te gaan doen, puur omdat ik piloot wil worden en niet een of ander ander vak.
 
Mag ik vragen hoe oud je bent en wat voor opleiding (havo/vwo, profiel?) je nu doet? Waar ze in cova ook ineens naar vragen zijn je punten op school. Dus ook altijd fijn als die een beetje hoog zijn.
Iets anders is wel dat in je examenjaar het 2e deel van het jaar veelal herhaling is. Als je hier dan wat dagen mist is dat natuurlijk al minder erg. Maar het blijft je eigen keuze. Waarom kies je voor KLS?
 
Mag ik vragen hoe oud je bent en wat voor opleiding (havo/vwo, profiel?) je nu doet? Waar ze in cova ook ineens naar vragen zijn je punten op school. Dus ook altijd fijn als die een beetje hoog zijn.
Iets anders is wel dat in je examenjaar het 2e deel van het jaar veelal herhaling is. Als je hier dan wat dagen mist is dat natuurlijk al minder erg. Maar het blijft je eigen keuze. Waarom kies je voor KLS?

Ik ben 15 jaar jong en zit in 4H met het profiel Natuur & Techniek. Na 5H ben ik nog van plan om ook een vwo diploma te halen.

Ik kies voor de KLS omdat deze school de meeste kans biedt op een baan. Daarnaast vind ik dat de KLS in een mooie omgeving ligt (Eelde Airport etc.), een reden die weliswaar iets minder van belang is. Ik ken veel mensen die op dit moment op de KLS zitten, waar ik veel van hoor. De droom om naar de KLS te gaan wordt dan alleen maar groter.

NLS/EPST etc. hebben ook goede baankansen natuurlijk, maar je moet kiezen:).

Ik heb nog dik twee jaar voordat ik me daadwerkelijk ga aanmelden bij een vliegschool, dus tijd genoeg.
 
Ik ben 15 jaar jong en zit in 4H met het profiel Natuur & Techniek. Na 5H ben ik nog van plan om ook een vwo diploma te halen.

Ik kies voor de KLS omdat deze school de meeste kans biedt op een baan. Daarnaast vind ik dat de KLS in een mooie omgeving ligt (Eelde Airport etc.), een reden die weliswaar iets minder van belang is. Ik ken veel mensen die op dit moment op de KLS zitten, waar ik veel van hoor. De droom om naar de KLS te gaan wordt dan alleen maar groter.

NLS/EPST etc. hebben ook goede baankansen natuurlijk, maar je moet kiezen:).

Ik heb nog dik twee jaar voordat ik me daadwerkelijk ga aanmelden bij een vliegschool, dus tijd genoeg.

Hoe sta je nu zelf op havo ervoor? Want als advies zou ik je ook mee kunnen geven dat ze ook op je resultaten letten, als je vwo dus met 6jes zou gaan halen hebben ze toch iets van uhm.. Haal je havo met 7's en 8en dan hebben ze al zoiets van goede leerling.
Je motivatie voor het kiezen van de KLS moet alleen nog wel wat beter, het feit dat ze grote kans op baan bieden klopt ook niet geheel omdat je het toch echt zelf moet waarmaken. Daarnaast een leuke omgeving is inderdaad mooi mee genomen maar daar letten hun totaal niet op.
Wat ze wel goed vinden bijvoorbeeld is als je verschillende scholen langs gaat en hun puur op kwaliteit kiest. Of omdat je graag baan bij KLM ambieert.
 
Hoe sta je nu zelf op havo ervoor?
Je motivatie voor het kiezen van de KLS moet alleen nog wel wat beter, het feit dat ze grote kans op baan bieden klopt ook niet geheel omdat je het toch echt zelf moet waarmaken. Daarnaast een leuke omgeving is inderdaad mooi mee genomen maar daar letten hun totaal niet op.
Wat ze wel goed vinden bijvoorbeeld is als je verschillende scholen langs gaat en hun puur op kwaliteit kiest. Of omdat je graag baan bij KLM ambieert.

Ik sta er goed voor op de havo, dat is ook één van de redenen dat ik een vwo diploma wil halen uiteindelijk.
Wat ik nu gewoon wil, is kijken hoe ik het allemaal het beste kan aanpakken de komende jaren. Ik heb de wens om zo kort mogelijk na de middelbare school aan een vliegopleiding te beginnen en ik ga er alles voor doen om die droom werkelijkheid te laten worden! Met de tips hier op Airwork hoop ik een heel eind komen.

787 dreamliner, je bent afgewezen omdat ze twijfelden over je leidinggevende capaciteiten. Bedoelen ze hiermee dat je nog niet ervaren genoeg bent op dit gebied of dat het je gedeeltelijk ontbreekt aan deze capaciteiten?
 
Dat het op dit moment nog niet genoeg aanwezig was en ze twijfelden of dat binnen 2 jaar goed genoeg zou zijn. Ze kijken ook naar je groeipotentie en vonden dat op dit gebied te twijfelachtig. Het is jammer maar ga nu gewoon opleiding elders doen, vandaag laatste examen VWO gehad. Als het goed is geslaagd dus das lkkr:)!
 
Dat het op dit moment nog niet genoeg aanwezig was en ze twijfelden of dat binnen 2 jaar goed genoeg zou zijn. Ze kijken ook naar je groeipotentie en vonden dat op dit gebied te twijfelachtig. Het is jammer maar ga nu gewoon opleiding elders doen, vandaag laatste examen VWO gehad. Als het goed is geslaagd dus das lkkr:)!

Gefeliciteerd dan maar vast!
Op basis waarvan hebben ze bij de KLS uiteindelijk besloten dat je groeipotentie twijfelachtig was? Was dit bij PO2 al naar voren gekomen?
 
Gefeliciteerd dan maar vast!
Op basis waarvan hebben ze bij de KLS uiteindelijk besloten dat je groeipotentie twijfelachtig was? Was dit bij PO2 al naar voren gekomen?

Ik had voor PO2 een voldoende advies, met een matig was je ook nog door. Hier twijfelden ze dus minder aan mijn capaciteiten. Bij de cova kijken ze ook echt naar individuele punten, bij PO2 kan je als je ergens minder in bent dat opvangen door in andere dingen juist goed te zijn. Zo waren bij mij bijvoorbeeld werken in teamverband en organisatiesensitiviteit juist goede punten.
Waar ze bij mij vooral aan twijfelden of ik het lef had om anderen op hun fouten te wijzen en ze dus ook redelijk hard te confronteren. Ze vonden mij een hele sociale jongen maar zeiden ook dat dit zijn minpunten had met betrekking tot het leiding geven over anderen.
Als advies voor PO2 (wat nog wel ff gaat duren maar toch) wil ik je in ieder geval meegeven om in pak te gaan zodat ze je presentatie goed vinden en ben gewoon jezelf, doe je niet anders voor dan dat je bent want ze prikken er in PO2 doorheen en anders tijdens de cova.
 
Ik zou indien mogelijk altijd in je eindexamen jaar selectie doen. Als je nou echt heel hard moet werken voor je eindexamens en de dagen echt niet kan missen is dat een ander verhaal. Tevens als je je direct na het overgangsrapport aanmeld kan je zoals eerder al gezegd is je PO1 en 2 waarschijnlijk in de zomer doen. De grading zal dan begin van het schooljaar zijn (waarschijnlijk) wanneer de druk niet zo hoog is.
De reden dat ik dit zeg is dat je altijd rekening moet houden met het feit dat je wordt afgewezen. Gebeurt dit bij de cova ben je misschien al 4 maanden verder en te laat om bv over te stappen naar vwo (van de havo) of wordt het lastig om te beginnen met een HBO of Universiteit. Als je in zo'n situatie naar andere scholen gaat kijken zou het wel eens lang kunnen duren voordat je zekerheid hebt. Lijkt mij niet ideaal.

Overigens gelden mijn argumenten alleen voor scholen die een langdurende selectie hebben zoals de KLS (en bv EPST geloof ik). Naar mijn weten zijn er ook scholen die in 1 of 2 dagen selectie doen. Dat zou je natuurlijk gewoon na je eindexamen kunnen doen.

Succes ermee,
vR
 
Ik ben het met von Richthofen eens, tot op zekere hoogte. Het is (bijna) altijd het beste om zo snel mogelijk te weten waar je aan toe bent ofwel: jezelf verzekeren van een opleiding (aangezien de meeste het niet zo zien zitten een jaartje vrij van alles te zijn).
Echter, uit eigen ervaring, heb ik kunnen zien dat het wel degelijk uitmaakt wanneer je in je leven selectie doet. Hoe jonger je bent, hoe eerder ze je zullen weigeren vanwege het bekende liedje: gebrek aan levenservaring... . Als dit gebeurt bij een school als KLS is dat knap lullig, gezien het feit dat je pas na vier jaar en een HBO-opleiding verder wéér selectie mag doen.
Bij mij was dat dus het geval. Ik ben bij de KLS afgewezen en dat was volgensmij omdat ik niet zo'n sterke indruk maakte... terwijl ik mijn andere selectie (bij mvvl) zonder problemen heb doorlopen. Misschien heeft het te maken met ervaring in het selectie doen (dat hielp zeker mee), maar het was vooral te weten aan m'n onvolwassenheid toen...

Het is een lastige keuze, maar ieder moet voor zichzelf bepalen wanneer je deelneemt aan zoiets.
 
Hoe jonger je bent, hoe eerder ze je zullen weigeren vanwege het bekende liedje: gebrek aan levenservaring.
Bij mij was dat dus het geval. Ik ben bij de KLS afgewezen en dat was volgensmij omdat ik niet zo'n sterke indruk maakte... maar het was vooral te weten aan m'n onvolwassenheid toen...
Het is een lastige keuze, maar ieder moet voor zichzelf bepalen wanneer je deelneemt aan zoiets.

Dat is dus exact wat ik wil voorkomen als reden om afgewezen te worden. Iemand tips om dit de komende jaren te 'oefenen'?
 
Onderneem lekker veel dingen.
Ga coachen, ga wellicht een HBO opleiding doen, daar leer je in projectgroepen werken (dat vinden ze goed) daarnaast kun je nog side-projects doen op je school waardoor je nog meer ervaring krijgt.
En daarnaast:) leef gewoon... daardoor krijg je ook levenservaring
 
Ja klopt...
Toen ik, voor mvvl-selectie, mijn CV in elkaar ging draaien kwam ik er eigenlijk achter dat ik superveel gedaan heb. Twee baantjes, twee grote projecten via school + nog wat kleine. Wat hobbies waarmee ik bepaalde eigenschappen kon benadrukken en bepaalde activiteiten waar ik de leiding had... aan de hand daarvan heb ik volgensmij goed kunnen bewijzen dat ik genoeg levenservaring had om door te gaan... Je bent dan wat meer 'ervaren' (op papier).
 
Daarom is het belangrijk om achter elk ''event'' in je leven, benadrukken wat je daarvan geleerd/ervaren hebt! En zorg dat je dat goed kunt verwoorden.
 
Back
Top