Wordt beenlengte KLS afgeschaft?

Kaasman

New member
Beste allemaal,

Mijn naam is Joost en zit in 5 atheneum. Ik wil dolgraag piloot worden en ga dan ook mijn opperste best doen om mijn doel te berijken. Ik lees veel hier op het forum en ben al veel wijzer geworden, dank hiervoor. Met dit onderwerp hoop ik de nodige mensen te helpen in hun keuze.

Ik heb zelf aan het nodige aan onderzoek gedaan en ben uitgekomen bij de KLS en EPST. Ook al hoor je niet alleen maar goed over de KLS vind ik het toch een pluspuntje dat ze preferred supplyer van de KLM zijn. Ik sta altijd open voor andere opleidingen maar dit leek mij een goede keuze.

Zoals de meesten mensen weten zijn er bij de KLS en KLM eisen met betrekking tot lichaamslengte.

Site KLS:
# Je lichaamslengte moet liggen tussen minimaal 157,5 cm en maximaal 203 cm.
# Als je langer bent dan 190,5 cm, mag je beenlengte niet meer bedragen dan 130 cm.

Gezien mijn lichaamslengte vrij wel zeker langer dan 190,5 cm is zou ik een probleem kunnen krijgen. In verband met dit probleem heb ik al contact gehad met de KLS en heb vragen hierover gesteld op de studiebeurs stand en open dag van de KLS maar ze konden mij nog niet veel duidelijkheid verschaffen.

Vorige week heb ik via de e-mail contact gezocht met de KLM pilot recruitment met de vraag wat op dit moment de eisen rond lichaamslengte zijn. Het volgende anwoord volgde:

E-mail KLM Pilot recruitment:
Voor wat betreft de beenlengte-eisen:

Wij hanteren inderdaad dezelfde been- en lichaamslengte eisen, die de KLM Flight Academy ook hanteert. Wij zijn op dit moment echter bezig, de noodzaak met betrekking tot de beenlengte eis te onderzoeken. Probeert u ons over 3 tot 4 maanden nog eens te benaderen met deze vraag. Het zou kunnen dat de eisen tegen die tijd gewijzigd zijn.

Dit is dus een positief bericht maar verschaft nog steeds geen 100% duidelijkheid. Nu hoorde ik van een klasgenoot van mij die 5 maart jl. naar de open dag was dat het van de ruimte in de cockpit van de Embrear af hing.

Dit is voor de meeste die of zijn afgewezen op beenlengte of mensen die vrezen op de beenlengte te worden afgewezen een lichtpuntje. Er is natuurlijk nog niks zeker en voor hetzelfde geld blijft het zo maar dit is in ieder geval iets.

Nu vroeg ik me af of er hier mensen op het forum zijn die mij kunnen vertellen hoe het met de ruimte in de Embraer zit.(KLM heeft type E190 gekocht.)

Hopende jullie hiermee geïnformeerd te hebben,

Joost
 
Ik kan je alleen vertellen je waarschijnlijk flink in de knoop komt als je in de baron moet op de KLS. Heb vorige week meegevlogen achterin de baron en de pic was zelf rond de 190 cm. Hij zat met zijn hoofd al bijna (headset zit er namelijk ook nog bij) tegen het plafond.

Als je naar de opendag van de KLS gaat, kan je je vraag natuurlijk stellen. Soms is er ook gelegenheid om even in een toestel te stappen (mits er eente is) om te kijken of je lengte een probleem vormt.

Succes en ik hoop natuurlijk voor je dat je lengte nooit een probleem mag zijn om je droom te verwezelijken.
 
Ik kan je alleen vertellen je waarschijnlijk flink in de knoop komt als je in de baron moet op de KLS. Heb vorige week meegevlogen achterin de baron en de pic was zelf rond de 190 cm. Hij zat met zijn hoofd al bijna (headset zit er namelijk ook nog bij) tegen het plafond.

Als je naar de opendag van de KLS gaat, kan je je vraag natuurlijk stellen. Soms is er ook gelegenheid om even in een toestel te stappen (mits er eente is) om te kijken of je lengte een probleem vormt.

Succes en ik hoop natuurlijk voor je dat je lengte nooit een probleem mag zijn om je droom te verwezelijken.


Hallo,

Hmmm, daar heb je een goed punt. Ik heb al eens in een Grob 109A gevlogen daar paste ik net in en heb daar bij de KLS in de bonanza gezeten en dat paste beide. Geen idee hoe dat in de Baron is.

Het is trouwens wel zo dat door de 180 leerlingen die er nu opgeleid worden per jaar er mensen naar DFA worden gestuurd. Daar vliegen ze op de Diamond Craft twin engine, geen idee of die ruim is. Maarja mischien is er iemand die meer weet over een lang lichaam icm de Baron.

ik ben 1.91 mtr en vlieg alweer een tijdje in zo'n mooie blauwe vogel

Ik ben denk iets langer dan 1.91 mtr maar heb het al een tijdje niet meer exact gemeten. Anders kies ik denk voor de EPST en dan hopen dat ik daar in de trotse blauwe kleur mag vliegen en anders naar engeland oid.

Joost
 
Ik zou zeggen afwachten. Je hierover druk maken draagt er ten slotte niet aan bij dat je niet meer groter wordt.
 
Ik zou zeggen afwachten. Je hierover druk maken draagt er ten slotte niet aan bij dat je niet meer groter wordt.

Nee dat is waar, tijd zal het ons leren. Maar je kan natuurlijk maar beter erop zitten en genoeg informatie hebben dan dat je uiteindelijk voor verassingen komt te staan.
 

Ik ken iemand die bij de KLS opgeleid wordt en die heeft haar multi engine bij de DFA moeten halen omdat er bij de KLS geen ruimte meer was. Ik mag toch aannemen dat die persoon niet liegt over haar opleiding.
 
Baron is net zo groot als een bonanza, dus das geen punt, verder komt het voor de meeste lange mensen wel in orde mbt beenlengte, cheers!
 
Ik heb géén KLS gedaan.
Ik ben 1,94 m lang én bijna net zo breed en een beenlengte van 1,05 m (tenminste ik ga er van uit dat je benen niet bij je ribbenkast ophouden) Ik had nooit moeite om in een C150 te kruipen en de Baron is een Rolls vergeleken bij de C150. Bij een normale lichaams verhouding moet volgens mij een persoon met beenlengte 1,30 m toch meer dan 2,03 m zijn.
Ik heb dan ook nooit begrepen waar het bezwaar lag betreffende die been lengte, maar goed ik zit ook niet in COVA van de KLS.

Ik denk dat je je daar niet te veel zorgen over moet maken!

succes met de selectie procedures
 
De Baron word nu al standaard voor het al dan niet passen van de persoon in een KLS kist.

Men weet dat je in Amerika op Piper Archer's en Arrow's vliegt? Nog stukje krapper...
 
Is die beenlengte een specifiek KLS iets? Bij mijn medische keuring was een jongen die zelf zei 1.98m. te zijn. Nergens is hij gecontroleerd op zijn (been) lengte. Hij wil na de zomer beginnen bij de MVVL
 
Afgekeurd bij KLS

Afgekeurd bij KLS

Hallo Joost,

ik zag je onderwerp opduiken op dit forum. Ik denk dat ik hier wel wat over kan vertellen.

Ik ben 1.95m en ben vorige week bij beenlengtemeting afgekeurd. Toegestaan is 130cm, ik ben 132 cm. Heel zuur, omdat ik daardoor niet naar PO1 mocht. Het KLS-avontuur was dus al voorbij zonder maar 1 echte test te hebben ondergaan.

Je benen worden opgemeten dmv je zithouding. Je gaat hiervoor in een speciale stoel zitten en je benen moet in een rechte hoek op de grond staan. De opgemeten lengte bestaat uit: je bovenbenen en je achterste en het punt van je knieen tot aan de grond waar je voeten staan. Hopelijk kun je je hierbij wat voorstellen.

Ik ga me nu richten op NLS (daar geldt geen beenlengtemaximum) of EPST.

Voor de mensen die van ver moeten komen en eerst in Soesterberg moeten zijn voor de meting en daarna door naar Houten voor PO1: boek een hotel in Soesterberg. Erg relaxt als je de dag erop vroeg op moet met de test in Houten in vooruitzicht;).

Gr,

D.
 
Back
Top