Vraagje QFF en QNH

Columbus

New member
Kan iemand mij hier het preciese verschil uitleggen tussen QFF en QNH.
Uit de mij ter beschikking staande literatuur is het door mij niet terug te vinden.
De onduidelijkheid omtrent deze Q codes is dat mijn PPL theorie aan neemt dat deze referentie vlakken worden bepaald aan de hand van het terug rekenen van de QFE dmv standaard drukval in de ISA (27ft/mB), terwijl de ATPL theorie aangeeft dat dit wordt bewerkstelligd door terug te rekenen met de temperatuurs coeficient van de ISA. Wie o wie heeft er genoeg vrije tijd om hier op te reageren.

Alvast bedankt
 
QFE: the barometric pressure at the station location or aerodrome elevation datum point. If QFE is set on the altimeter pressure-setting scale while parked at an airfield, the instrument should read close to zero altitude – if the local pressure is close to the ISA standard for that elevation. However the use of QFE is deprecated and anyway, if the airfield elevation is higher than perhaps 3000 feet, older/cheaper altimeters may not be provided with sufficient sub-scale range to set QFE.

QFF: the mean sea level [msl] pressure derived from the barometric pressure at the station location by calculating the weight of an imaginary air column, extending from the location to sea level, assuming the temperature and relative humidity at the location are the long term monthly mean, the temperature lapse rate is ISA and the relative humidity lapse rate is zero. This is the Australian Bureau of Meteorology method; QFF calculations differ among meteorological organisations. QFF is the location value plotted on surface synoptic charts and is closer to reality than QNH, though it is only indirectly used in aviation.

QNH: the msl pressure derived from the barometric pressure at the station location by calculating the weight of an imaginary air column, extending from the location to sea level, assuming the temperature at the location is the ISA temperature for that elevation, the temperature lapse rate is ISA and the air is dry throughout the column.

Bron
 
QFF wordt niet meer gebruikt in de praktijk

in simpele woorden
QNH: hoogtemeter instellen op de opgegeven druk waarde<- hoogtemeter geeft field elevation above/below MSL
QNE: hoogtemeter op 1013.25 boven trans alt<-hoogtemeter geeft flightlevels
QFE: hoogtemeter instellen op opgegeven druk<- hoogtemeter geeft 0 aan op field elevation.

In het begin van de eeuw was CHina helemaal QFE, alleen de hoge velden richting himalaya gebruiken nu nog QFE. het probleem voor ons was dat de machine niet op QFE gevlogen mag worden dus
vliegen op QNH en steeds de QFE terug rekenen. elke keer dat je een hoogte krijgt de field elevation erbij optellen om de QNH hoogte te krijgen..
 
alleen de hoge velden richting himalaya gebruiken nu nog QFE

Een veld met een Elev van 8000 voet heeft (standard atmosphere) een lokale druk (QFE) van 752 hPa.

De kollsman window loopt van 950 tot 1050 hPa.

??
 
"quarter (to) fucking four"

Je bent nooit te oud om bij te leren! ;)

QFF is the location value plotted on surface synoptic charts and is closer to reality than QNH, though it is only indirectly used in aviation.

RMK / QFF calculations differ among meteorological organisations!
 
Volgens mij is de QFF gewoon een QNH, die alleen veel precieser is dan de QNH. Deze wordt in de praktijk alleen nog maar gebruikt voor het tekenen van synoptische kaarten.

Maar het kan ook best dat ik het fout heb.
 
op sommige velden wodt de vraag gesteld of je wilt landen met QNH of QFE.
Een vb hiervan is EGJJ (Jersey) Veld ligt paar honderd voeten boven zeenivo dus je mag je eigen '0' kiezen: zeeniveau QNH of veldelevatie QFE
 
Back
Top