GPL in nederland

Poeli

New member
Hallo,

Even enkele vraagjes over de GPL in Nederland. Voor het moment vlieg ik nog in België bij de luchtcadetten. Dit jaar is het mijn laatste jaar dus zal ik ook een nieuwe zweefvliegclub moeten zoeken. Ik ben van Gent, dus is Axel eigenlijk wel de dichste club.
Toch heb ik enkele vraagjes:
- Is het in nederland ook zo dat je je gpl licentie examen mag doen vanaf je 15u solo hebt? en dan je passagierslicentie als je 50u hebt?
- Qua medische aspecten, zijn deze dezelfde als in België?

Ik ga mn licentie nog bij de luchtcadetten proberen halen en deze proberen converteren naar een nederlandse, is dit mogelijk? Andes moet ik weer een nieuwe nederlandse oefenvergunning aanvragen, terwijl mijn Belgische nog tot 2010 geldig is.

Groeten,
PIeterjan
 
Volgens mij heb je helemaal geen GPL meer nodig en mag je zweefvliegen zonder brevet.
 
Volgens mij heb je helemaal geen GPL meer nodig en mag je zweefvliegen zonder brevet.

Tuurlijk mag je solo zweven zonder brevet. Alleen mag je zonder GPL niet meedoen aan wedstrijden en mag je niet overland etc.
 
Tuurlijk mag je solo zweven zonder brevet. Alleen mag je zonder GPL niet meedoen aan wedstrijden en mag je niet overland etc.

Ook voor overland heb je echt geen brevet nodig of soloverklaring of wat dan ook, dat wil zeggen in Nederland, dus niet naar het buiteland. Alleen mag je dan geen RT doen, maar je wag wel gewoon overal waar dit kan rondzweven, mits geen RT benodigd (dus afhankelijk klasse luchtruim). Voor de RT kun je een ontheffing vragen, maar dan moet je wel je RT examens gehaald hebben.

@GBOF Het GPL kun je halen, maar dit is beslist niet nodig, behalve als je naar het buitenland wilt, maar de vraag ging over Nederland.
 
Last edited:
Sorry als ik nu echt een domme vraag stel, maar is een opleiding dan verplicht of mag je het jezelf allemaal aan leren?
Ik mag dus zo weg met een glider als ik het goed begrijp. :bwah:
 
Dank voor het antwoord. :biertje:
Maar dat is toch een basis voor levens-gevaarlijke situaties.
Wat is de filosofie achter dit idee?
Ik wil niet zeggen dat het niet kan lukken om jezelf vliegen aan te leren, maar dat kan dan net zo goed op een motor-vliegtuig.
Misschien is dat zelfs nog wel veiliger.
Ik zal niet graag op zo'n 1000' willen zitten met een glider terwijl je 0,0 ervaring hebt. Onvoorstelbaar hoor en de wereld op z'n kop deze (non) regel-geving.
Mag je passagiers mee-nemen?

Groet :eek!:
 
Yep, officieel bestaat er geen brevet meer voor zweefvliegen. Je kunt je GPL halen via het KEI, maar dit is een beetje als een zwemdiploma, verplicht is het zeker niet.

Van de ivw-site:

Per 1 april 2005 is de brevetplicht voor het zweefvliegen binnen Nederland afgeschaft. De RT RT-bevoegdheid kan niet worden uitgeoefend zonder in het bezit te zijn van een bewijs van bevoegdheid (als bedoeld in artikel 5.17 van de Wet luchtvaart). Hiervoor is dan wel een ontheffing noodzakelijk. Deze onthefing voor zweefvliegers is alleen te verkrijgen als is voldaan aan de afgifte-eisen voor de bevoegdverklaring Radio Telefonie VFR of IFR en niet al een geldig bewijs van bevoegdheid is afgegeven.

http://www.ivw.nl/onderwerpen/luchtvaart/brevetten_en_opleidingen/ontheffingen_luchtvarende/
 
Dit is wel heel erg kort door de bocht.

In het kader van deregulering is dit afgesproken, geen IWV GPL meer, maar ALLE zweefvliegclubs hebben in een convenant afgesproken dat je zonder brevetje toch echt niet terecht kan.

Maar wettelijk gezien ben je niet in overtreding als je zonder GPL vliegt. In de praktijk worden de mogelijkheden erg beperkt. Maar desondanks kun je dus met een zelfstarter zonder papiertje de lucht in. Of het SLIM is... denk het niet.
 
Back
Top