"Beste" PPL vliegschool

Vliegenier737

New member
Hoi

Ik wil graag mijn PPL behalen maar er zijn zo véél scholen dat ik niet weet welke te nemen.

De gemiddelde prijs ligt zo rond de 10.000 euro in Nederland maar ik zie Amerika en de UK ook wel zitten

Maar is het nu het beste om men PPL in nederland te volgen omdat het makkelijker te verstaan en omdat ik geen vlucht moet boeken en een kamer huren, hoe lang duurt een je ppl halen gemiddeld ?

Welke vliegschool zou jij aanbevelen (Nederland en /of buitenland)
 
Hey,

een ding, je begeeft je op héél glad ijs door je titel. Er is namelijk geen beste school.
Als ik jou was zou ik vragen waar de mensen hier hun PPL behaald hebben en wat hun ervaringen zijn, dan kun je voor jezelf opmaken welke volgens jou het beste is. Dat is namelijk voor iedereen verschillend.

Om even af te trappen, ik heb mijn PPL gehaald bij Air Service Limburg in Maastricht. Zéér relaxte school, is me zeer goed bevallen.
Hierrrrrrrrr voor meer info.

Succes met het maken van je keuze,

Naud
 
Er is namelijk geen beste school.

Precies ;)

Persoonlijk zou ik voor een NL FTO, dicht bij het woonadres kiezen.

Woon je toevallig in 't Gooi(?), dan zijn onderstaande FTO's een optie:

1. Dwarf Powered Gliders (daarna SEP aantekening)
2. Vliegclub Hilversum (ACHA/Oscar B.V.)
3. Vliegschool Hilversum (VSH/Ben Air)

Opm. nadeel: Vliegveld Hilversum is vanwege drassigheid regelmatig gesloten!

Kom je uit het Zuiden des lands, dan is Air Service Limburg (ASL) inderdaad een aanrader (ook na je vliegopleiding!) ;)

Suc6
 
Ik ben lid van de Aeroclub Hilversum Amsterdam (ACHA). Prima! Vond mn de kosten daar redelijk in vergelijking met een comm. school en een leuke sfeer.

Heb mijn theorie via de zgn Brainwash-cursus gedaan. Ook prima.

Succes
 
Hoi,

Ik wil je adviseren om lid te worden van een vliegclub. Meestal lagere vliegprijzen dan bij commerciele scholen en bedrijven. Bovendien heb je een leerzaam contact met andere clubleden en kun je vaak ook met anderen meevliegen. Bekijk de websites van vliegclubs.
Bedenk dat je voor een uurtje vliegen meestal meerdere uren van huis bent. Een eindje verder rijden kan toch veel voordeel opleveren.

Ga bij diverse clubs op bezoek, proef de sfeer en bekijk de kwaliteit van de vliegtuigen: zijn het afgetrapte oude bakken of zijn het nette, schone en moderne vliegtuigen waar men zuinig op is. Bedenk dat vliegclubs zitten te springen om nieuwe leerlingen! Je bent dus koning klant. Ga niet te snel behoorlijke financiele verplichtingen aan.

Bij Avia Noord in Eelde bijvoorbeeld hebben ze een mini-cursus: een paar uur vliegen en een aantal theorielessen voor minder dan duizend euro's, "no strings attached". Een interessant idee. Succes!
 
Ik denk dat het lastig is om in zijn algemeenheid te stellen dat school A beter is dan B. Het hangt van de instructeur af en het is handig als het daar een beetje mee klikt. Instructeur A houdt zich misschien volledig aan het JAR FCL boekje. De andere doet wat extra.

Ik zou een keer ergens naar toe gaan en daar de sfeer proeven.

Mijn ervaring : Ik wilde een keer bij school X kijken en wat meer informatie hebben. Ik werd ontvangen in een donker hol waar het naar zware shag rook (sorry rokers :) ).
De persoon in kwestie had er ook niet veel zin in en scheepte me af met een heel algemeen foldertje. Niets ten nadele van de school. Het zal er allemaal best in orde zijn, maar als ik ergens elke week naar toe ga voor een les ( en en passant > E 10000 betaal) verwacht ik wel enige interesse. Die was toen ver te zoeken.
 
Hoi

Ik wil graag mijn PPL behalen maar er zijn zo véél scholen dat ik niet weet welke te nemen.

De gemiddelde prijs ligt zo rond de 10.000 euro in Nederland maar ik zie Amerika en de UK ook wel zitten

Maar is het nu het beste om men PPL in nederland te volgen omdat het makkelijker te verstaan en omdat ik geen vlucht moet boeken en een kamer huren, hoe lang duurt een je ppl halen gemiddeld ?

Welke vliegschool zou jij aanbevelen (Nederland en /of buitenland)

Puur uit nieuwsgierigheid, hoe kom je aan die €10K ?
-Kees.
 
Ikzelf vlieg op dit moment in Genk, Zwartberg. De vliegclub daar heet Limburgse Vleugels (ik weet, niet zo heel erg origineel). Maar de mensen zijn erg relaxed, ik heb het er goed naar mijn zin.

Mijn doel is overigens niet om zo snel mogelijk PPL te halen, ik vlieg meestal in het weekend (als het al lukt). Maar als je door de week wil lessen daar is het absoluut goed te doen. Een paar FI's die ook doordeweek gewoon tijd hebben.

Kosten zijn daar een stuk lager dan in andere clubs (in nederland) waar ik van gehoord heb, dus je kunt je wat meer uurtjes veroorloven. Ook als je eenmaal je brevet hebt kun je tegen kostprijs een toestel huren.

Limburgse vleugels: http://www.ebzw.be/


Voor iemand met een baan (en mss ook school?) is het in ieder geval ideeal: je kunt zelf je tempo bepalen. Ga je vaker, heb je wat minder uren nodig. Heb je het druk, heb je wat meer uren nodig.
 
10k van men ouders

kan je je ppl trouwens op 1 maand halen tijdens bv de zomervakantie?

Ik bedoelde "Hoe ziet de berekening eruit?"

Geen idee of dat in een maand kan met alles erop en eraan.
Hebben HBO-ers trouwens niet een ietwat langere zomervakantie?
Ik heb er zelf ongeveer 1.5 jaar over gedaan. En nooit een seconde spijt.

Veel succes,

-Kees
 
In Amerika moet zoiets wel lukken denk ik. Theorie : een DVD in een weekend. Examen klaar. Als je het niet haalt krijg je je geld terug. Daarna uren maken en dan zou het moeten lukken.

Heb je wel een brevet met beperkingen. Maar in Ned. zijn wel kisten met een US registratie te huur.
 
voor een PPL moet je minimaal 45 uur hebben gevlogen, waarvan 15 uur solo, en waarbij je minimaal 1 solo navigatie van 150 NM hebt gedaan. Als je ze in de states doet (een FAA PPL) zul je terug in NL/Europa wel nog 10 extra uren moeten draaien om om te gaan met less-then-optimal weer ;)

Het zou idd erg handig zijn als je eerst je theorie doet. In Nederland zijn er een beperkt aantal vastgestelde examendagen, in België kun je een paar weken van te voren een afspraak met het Bureau der Luchtvaart, en is alles wat makkelijker in te plannen. Overigens moest ik in België een formulier door de Theorie instrukteur laten ondertekenen, anders accepteerde het Bureau niet mijn aanvraag voor een examen. Vraag dat ook maar even na als je een DVD pakt om de theorie te leren. Ik vermoed dat dit per land wel eens zou kunnen verschillen (geen ervaring mee).
 
Last edited:
Ikzelf vlieg op dit moment in Genk, Zwartberg. De vliegclub daar heet Limburgse Vleugels (ik weet, niet zo heel erg origineel). Maar de mensen zijn erg relaxed, ik heb het er goed naar mijn zin.

Mijn doel is overigens niet om zo snel mogelijk PPL te halen, ik vlieg meestal in het weekend (als het al lukt). Maar als je door de week wil lessen daar is het absoluut goed te doen. Een paar FI's die ook doordeweek gewoon tijd hebben.

Kosten zijn daar een stuk lager dan in andere clubs (in nederland) waar ik van gehoord heb, dus je kunt je wat meer uurtjes veroorloven. Ook als je eenmaal je brevet hebt kun je tegen kostprijs een toestel huren.

Limburgse vleugels: http://www.ebzw.be/


Voor iemand met een baan (en mss ook school?) is het in ieder geval ideeal: je kunt zelf je tempo bepalen. Ga je vaker, heb je wat minder uren nodig. Heb je het druk, heb je wat meer uren nodig.

Ik heb minder goede ervaringen met de Limburgse Vleugels. Het gaat dan niet om de opleiding of de manier van aanpak maar meer om het sociale aspect. De groep vliegers op Zwartberg is gesloten en elitair. Als Nederlander duurt het lang voordat je de "status" bereikt van gelijkwaardige privévlieger.

Ten zuiden van de grote rivieren zou ik met mijn ogen dicht kiezen voor ASL.

Flush
 
Hmmm, ik kan me er iets bij voorstellen wat je bedoeld. Ik ervaar het zelf echter niet op die manier. Niet omdat ikzelf elitair ben overigens ;)

Ik zie het als een club mensen die al heel lang een band met elkaar hebben, dan is het voor buitenstaanders wel eens moeilijk om makkelijk aansluiting te vinden. Ik ken echter een redelijk aantal mensen die samen met mij de theorie daar gedaan hebben, en de banden daartussen zijn relaxed en geïnteresseerd.
 
Hmmm, ik kan me er iets bij voorstellen wat je bedoeld. Ik ervaar het zelf echter niet op die manier. Niet omdat ikzelf elitair ben overigens ;)

Ik zie het als een club mensen die al heel lang een band met elkaar hebben, dan is het voor buitenstaanders wel eens moeilijk om makkelijk aansluiting te vinden. Ik ken echter een redelijk aantal mensen die samen met mij de theorie daar gedaan hebben, en de banden daartussen zijn relaxed en geïnteresseerd.

Ja, ik zie het al. Het kwartje begint al langzaam bij je te vallen. Geen contact kunnen leggen met de bestaande clubleden, nu al reeds een eigen kliekje op moeten bouwen (clubje binnen club), klinkt weer typisch EBZW, en je beschrijft precies wat Flush ook al zei. Straks heb je het brevet op zak, geen theorie-groepje om je heen, en sta je weer verloren in die bar daar, tegen nekken aankijken. Er kan daar niet eens een beleefd knikje vanaf van het barpersoneel als je daar binnen loopt (kom op! een knikje, da's toch wel het allerminst, vraag niet eens om een geluidje hier). Als ik daar land loop ik naar binnen om het landingsgeld te betalen en ren, nee, race vervolgens naar buiten, motor starten, oplijnen en gas geven. Als ik er voor m'n werk niet af en toe hoefde te zijn zou ik er nooit en te nimmer meer naartoe vliegen. Je ontdekt het vanzelf. Succes met de opleiding.
 
LOL!

toch wel humor. Ik wordt daar gewoon met m'n voornaam aangesproken. Niet door iedereen, maar meer dan alleen 'het theorie clubje'. Aan de andere kant moet ik zeggen dat het er niet veel zijn die me aanspreken. Niet dat ik daar erg mee zit overigens. Ik kom daar op een strak gepland tijdstip binnen, regel mijn vlucht en voer hem uit, en daarna nok ik hem ook weer, want thuis wacht me nog genoeg. Ik zit liever bij m'n gezin dan dat ik als meubilair aan de bar rondhang ;).

Misschien dat die insteek verschilt van die van jou/jullie, waarmee ik je overigens niet af wil doen als meubilair.

Enfin, ik hoef mezelf noch LV te verdedigen: zoals met alle scholen werkt de ene school wel, en de andere school niet voor je.


PS: Ik werk heel dicht bij EHBK, en heb laatst nog wat mensen van de luchthaven over de Walkie Talkie gehoord. Was wel lachen :)
 
Back
Top