Allochtonen in KLS

Bowstring, ik zal jouw statistiek even in de war gooien. :kiss: In mijn beleving zijn er ongeveer evenveel allochtonen als vrouwen actief in de luchtvaart. Hoe verklaar je dat? Want er zijn toch veel meer vrouwen dan allochtonen zou je zeggen!

Je gooit het geringe aantal allochtonen wel erg makkelijk op het lage opleidingsniveau van 'de allochtoon'. Natuurlijk is dit van invloed, maar ik denk dat het veel meer te maken heeft met de belevingswereld van 'de allochtoon'. Vergelijk het nou eens met de vrouwen. Net zoals je zou kunnen bedenken dat de piloterij een mannenberoep is dat meisjes enigszins af schrikt als verklaring voor het geringe aantal vrouwen in de branche, zo zou je ook kunnen zeggen dat een jonge allochtoon zich niet direkt thuis voelt in het 'blanke' brallerige pilotenwereldje. Want wees eens eerlijk, het stereotype van de ex-hockyende, corpsballerrige KLS-er viert hoogtij op dit forum. Dat werkt afschrikkend.
Dit verklaart dus gelijk de vraag van topic-opener Safa. Hij maakt welliswaar een hele reeks beginnersfouten, maar hij stelt wel DE wezenlijke vraag, de vraag die vaak ten grondslag ligt aan het denken van vele 'nieuwe Nederlanders': hoe en waar pas ik in deze maatschappij.

Ik hoop dat dit topic Safa's stereotype beeld van 'de piloot' enigszins bijdraait. Of we hem kunnen overtuigen van de KLS, dat weet ik niet zo snel:D:D:D. (Grapje;) Ik ben nog nooit in Eelde geweest dus kan er onmogelijk over oordelen, ik kan alleen zeggen dat je er zeker niet de eerste allochtoon zal zijn, niet op de KLS en zeker niet bij de KLM)

Maar Bowstring, om even terug te komen op de Nederlandse luchtvaart. Die kun je op dit moment totaal niet vergelijken met de rest van de wereld. Ik denk niet dat ik overdrijf als ik zeg dat 20% van de Engelse luchtvaart uit allochtonen bestaat. Zie alleen al het aantal gelukszoekende kaaskoppen bij easy en Ryan!
 
Last edited:
Dit is HEEL hard ik weet het, maar het is/voelt als mijn plicht je dit te vertellen:

als je zo doorgaat wordt je NIET aangenomen!!!!!!

Sorry, dat ik zo hard ben, maar de vliegwereld is een KEIHARDE wereld.... get used to it

Jeez doku, zit die jongen toch niet zo bang te maken. Alsof jij al zoveel ervaring hebt in de "keiharde vliegwereld"... En als je het dan niet leuk meer vindt mag er wéér een slotje op het onderwerp van je?

Safa is al gemotiveerd genoeg en niet bang om hier even hele lastige vragen te stellen.

Mijn ervaring is, zowel op opleidings als airline niveau, dat je in NL geen enkel nadeel hebt als je allochtoon bent. Ik kan uiteraard niet voor alle vliegschooltjes spreken, maar de groteren kijken daar absoluut niet naar.

In Nederland vliegen er relatief weinig allochtonen omdat de meeste airlines de Nederlandse taal eisen. Behalve contractvliegers die zijn blijven plakken, vliegen er dus voornamelijk mensen die goed Nederlands spreken bij de NL maatschappijen.
 
Bedankt Iz voor je aanleg. Inmiddels ben ik eigenlijk klaar met m'n vraagstuk.
 
Allebei denk ik. Na m'n Havo ben ik van plan om eerst de selecties te gaan doen bij de KLS. Als het niet lukt kan ik het gewoon over 4 jaar (Na HBO) gewoon weer proberen. Maar bij Aviation Studies bij HvA kan ik gewoon leren vliegen bij Stella. Wat zal ik doen volgens jou? Wat lijkt het beste mogelijkheid, want KLS is gewoon het beste vliegschool. Wat zal ik doen?
 
Als je het mij zou vragen, zou ik zeggen... doe eerst je HBO en doe daarna selecties voor de KLS. Als ik je zo hoor praten op dit forum kom je nog wat levenservaring tekort, en dat is helemaal niet erg! Dat is een mooie gelegenheid om aan te werken tijdens je HBO studie. Ga lekker op kamers wonen, ga je inschrijven bij een studentenvereniging en ga lekker veel zelfstandige dingen doen (op vakantie gaan met vrienden, etc). Daarnaast heb je natuurlijk meer zekerheid later om een tijdelijk baan te vinden als je vliegcarriere niet van de grond komt en elke maand je je lening moet aflossen.

Maar, je kan altijd nog na je HAVO de selectie doen puur om te kijken wat er van je verwacht wordt en zo je sterke/zwakke eigenschappen kan oppoetsen.

Succes
 
Wat zal ik doen?

Nog heel veel lezen hier op Airwork, zoals ik al zei :D:D
Jezelf afvragen wat je wilt.
Jezelf afvragen wat je verwacht van een vliegschool.

Want zomaar stellen dat de KLS de beste vliegschool is raakt kant nog wal!

Wat is het verschil tussen KLS, EPST, Stella? Welk voordeel heb je bij de NLS? Waarom les je niet gewoon bij vliegclub Rotterdam? En welke typerating koop ik daarna? Wat als je in het buitenland aan de slag moet? Wat als je geen werk vindt (wie betaalt dan je studiekosten?) Weet je zeker dat je piloot wilt worden?

Beantwoord de komende weken eens voor jezelf, met behulp van Airwork, deze simpele vragen. Dan kom je al een stuk verder. Je kunt ook direkt blindelings naar de KLS, wie weet, misschien ben je echt goed of heb je geluk (en valt ons Sandertje pardoes van zijn stoel)! Maar ik denk dat je toch eerst wat meer wilt weten...
 
@Safa, begrijp me niet verkeerd, maar het feit dat je nog zo van je ouders afhankelijk bent, dat je ernaar moet kijken in welke plaatst welke studies zijn, ipv een studie kiezen en dan kijken waar die gegeven worden vind ik een trieste zaak. Eerst heb je het over Aviation management, dan weer over Hanze Hogeschool omdat die dichterbij is. Eerst heb je het over KLS, dan over Stella, want mamma is bang dat er in groningen wat gebeurd. Dit terwijl je met je papiertje over heel de wereld komt te werken. Dat er zo gedacht wordt, daar mag ik geen mening over hebben, dit zal wel cultuur verschil zijn, maar het feit dat je daarna schrijft, ik ga dus niet naar groningen, want dat mag niet geeft wel degelijk aan dat je absoluut niet klaar bent voor een selectie bij welke school dan ook.

Zoals 49015 al zegt, ga eens goed rond lezen en voor je zelf kijken. Je lijkt op het punt van beslissingen nog zeer onvolwassen. Het gaat er toch niet om in welk dorp de studie gegeven wordt? Het gaat erom wat je met de studie kan bereiken. In groningen kun je neerstorten, verassing: in beek of teuge ook! Dat je over een paar jaar meer weet dan anderen over vliegtuigen, zal best, maar denk dat dit absoluut niet waar is. Wat waarschijnlijk wel het geval is dat je dan wat meer ontwikkeld bent en dan ook denkt, wat heb ik godsnaam allemaal getypt op mijn 17e...lekker snugger was ik toen.

P.S. vertel je moeder voor de plaatskeuze even dat de opleiding €110.000 euro kost en dat het dus wat belangerijker is dat je een goedbetaalde baan vind (waar ook ter wereld) dan dat je in de buurt woont/vliegt.

Even voor de zekerheid: het is niet lullig bedoeld wat ik hier typ.
 
Nee, ik neem het ook zeer niet lullig aan Honeywell. Maar dat allemaal heb ik al aan mijn ouders gevraagd. Ze vinden het oké, ik heb ze weten te overtuigen. Maar nu nog even paar jaartjes mijn best doen op school en dan zien we wel verder. Maar iedereen bedankt!
 
Hee Safa, ik las net in een ander topic dat je in de 3de klas zit. Nog tijd zat! Take care.

Tja... zo ben ik hier ook ooit begonnen. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen. :D

Overigens zou ik niet op marktplaats zoeken naar een FS, Safa. Gewoon zelf kopen. Kan je heel wat gedoe besparen. :grijns: :grijns: :grijns: :grijns:
 
Als je het mij zou vragen, zou ik zeggen... doe eerst je HBO en doe daarna selecties voor de KLS. Als ik je zo hoor praten op dit forum kom je nog wat levenservaring tekort, en dat is helemaal niet erg! Dat is een mooie gelegenheid om aan te werken tijdens je HBO studie. Ga lekker op kamers wonen, ga je inschrijven bij een studentenvereniging en ga lekker veel zelfstandige dingen doen (op vakantie gaan met vrienden, etc). Daarnaast heb je natuurlijk meer zekerheid later om een tijdelijk baan te vinden als je vliegcarriere niet van de grond komt en elke maand je je lening moet aflossen.

Maar, je kan altijd nog na je HAVO de selectie doen puur om te kijken wat er van je verwacht wordt en zo je sterke/zwakke eigenschappen kan oppoetsen.

Succes


EENS!
 
Best grappig dat de mensen met een glider license en zelfs zonder enig brevet zoveel verstand van de vliegwereld hebben dat ze iemand zo goed kunnen inschatten of ze ´rijp´ zijn voor de vliegwereld. Chapeau jongens!
 
Best grappig dat de mensen met een glider license en zelfs zonder enig brevet zoveel verstand van de vliegwereld hebben dat ze iemand zo goed kunnen inschatten of ze ´rijp´ zijn voor de vliegwereld. Chapeau jongens!

Na 5 jaar studie, afgestudeerd op het onderwerp Toekomstperpectief beroepsvliegers, dus welke problemen leeftijd etc' , studentenleven, studentenvereniging, bestuursjaar Hogeschool, 8 jaar vliegclub, selectie KLS te hebben afgerond, levenslange interesse in vliegwereld, vrienden om me heen die geen baan krijgen als vlieger, vrienden om me heen die nét buiten de baangarantie van de KLS vielen, 16 vrienden als vlieger KLM, mensenkennis, 10 jaar horeca, kan ik best oordelen hoe de wereld in elkaar steekt, of heb ik daar een atpl voor nodig? Lijkt me niet...

En zo kan Sierra Tango toch ook zijn belevenissen en levenservaring hebben?!

Of is een ATPL en een TR CRJ een minimale vereiste voor knowhow? lijkt me niet...
 
@ Flying83: Thumbs up for you!

@ plane driver: ik zeg altijd een goede voorbereiding is het halve werk. Je moet stevig in je schoenen staan wil je je mannetje staan in de vliegwereld! En dan is het zo gezegd dat SAFA niet "rijp" genoeg is. Met andere woorden hij moet nog "rijpen"... veel dingen leren in het leven, want het gaat niet altijd even makkelijk ("ik doe ff selectie hier of daar!")

Dit is niet verstand hebben in de vliegwereld, dit is verstand hebben van (algemene) zaken, en daar valt de vliegwereld ook onder.
 
Aller eerst denk ik dat in het algemeen Afkomst en/of huidskleur er wel toe doet. Alleen niet in de contekst die bij deze threat beschreven wordt.
Als er in DeHaag weer een of andere dicussie is over de positie van "den allochtoon" in nederland (na aanleiding van een of andere gebeurtenis, moord Pim Fortuin, ik noem maar wat). Zullen er in iedere sector (of dat nou luchtvaart, fietsvaart of koekjesfabriekvaart is) wel een paar bedrijven zijn die maar wat graag laten zien dat één van hun hoge functie bekleders een buitenlander is, of dat ze dit schooljaar een groep allochtonen de kans geeft om bij hun stage te lopen... (wat op zich zelf niet negatief hoeft te zijn, "positieve discriminatie" zal ik het maar noemen). Nou zullen de luchtvaartscholen/maatschappijen, niet hun selecties versoepelen voor "den allochtoon", maar misschien wel extra hun best doen om er een te vinden...
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de (cabin)crew van een KLM Asia vlucht, lijkt het wel alsof de JAL-crew (of CX of SQ of CI or whatever) tegenwoordig blauwe pakjes draagt. (Dat is natuurlijk wat overdreven, maar dat is alleen maar om mijn punt te verduidelijken). Het is op zich niet slecht dat KLM dat doet. (nou hadden volgens mij de beweegredenen van KLM niks te maken met een discussie in DenHaag)
De JAL heeft daar trouwens een interressante oplossing voor het discriminatie probleem: cabin crew voor de 747-400 --> 16 Japans, 4 europees waarvan 1 HOMO (heb je van alles wat)
Het feit dat je in theorie (op papier) autochtoon bent, wil tegenwoordig (jammer genoeg) nog niet zeggen dat je dat in praktijk ook bent of zo behandeld wordt.

Om op het topic terug te komen...
Ja er zijn allochtonen die hun vliegopleiding aan de KLS genieten. En nee je zult niet gediscrimineerd worden vanwege afkomst of uiterlijk door de vleigschool.

Het feit dat Allochtonen (nog) niet zo veel vertegenwoordigd worden op de hogere opleidingen als op het VMBO komt denk ik door het feit dat de allochtone jeugd nog te druk bezig is met tegen de maatschappij aan te schoppen en sllachtoffer te zijn. Ben wel blij dat dit minder aan het worden is. Vergeet niet dat bijv. de Marokkaan die hier in NL geboren is ook in Marokko een buitenlander is...

Dat wou ik even kwijt (niet iedereen zal het met mij eens zijn denk ik? ;):grijns:

Mijn afvies aan jou Safa, ga inderdaad eerst doorsstuderen, doe wat levenservaring op en zoek een bijbaantje in de luchtvaart, dan kun je alvast aan het wereldje proeven... And ofcourse... Go for it young grashopper:airforce:

was getekend: een allochtoon...:D
 
Het feit dat Allochtonen (nog) niet zo veel vertegenwoordigd worden op de hogere opleidingen als op het VMBO komt denk ik door het feit dat de allochtone jeugd nog te druk bezig is met tegen de maatschappij aan te schoppen en sllachtoffer te zijn.

Ik krijg toch de kriebels als ik dit soort dingen lees. Het allochtonenprobleem kent een breed scala aan oorzaken. Het is een beetje jammer dat we maar blijven hameren op die kut jochies. Laten we het bij de piloten houden.

Ja, allochtonen zijn ondervertegenwoordigd als je ze vergelijkt met het aandeel autochtonen in de cockpit. Maar dit is appels met peren vergelijken. Waarom?Allochtonen behoren inkomensgewijs grotendeels tot de onderlaag van de bevolking. Nu is er in Nederland ook een (blanke) autochtone bevolking van lage sociale klasse. Deze arme Nederlanders vind je ook niet zo snel terug in de cockpit (rarara waarom). En nu komt het. Juist met deze groep Nederlanders zou je de allochtonen mee moeten vergelijken, met de arme Nederlanders, niet met de gehele Nederlandse bevolking, althans niet als je echt wilt weten wat er sociaal gezien aan de hand is.

Misschien dat je dan tot hele interessante conclusies komt. Bijvoorbeeld dat het aantal allochtonen dat juist uit haar lage sociale milieu weet te ontsnappen groter is dan bij achtergestelde autochtonen. Ik zeg hier maar wat, maar het feit dat we dit niet weten geeft al aan dat we ons hier op Airwork concentreren op nutteloze sensationele statiskiek.

Maar dat is allemaal veel te moeilijk. Het makkelijkste is te laten zien dat er wel degelijk allochtonen actief zijn in de lucht. Dat ze echt niet de uitzonderingen zijn maar juist een normaal deel van het geheel wat heet 'allochtoon'.
 
Als er eens nou iedereen op het wereld nou gelijk zou staan. Iedereen is hetzelfde, geen discriminatie niets! Zou het dan geen leuk wereldje zijn :radar:? En van waar komt dat gedoe nou dat Marokkanen meer aanslagen plegen als Nederlanders? Neem nou Joran v.d. Sloot. Die gast heeft een Holloway verneukt en weggegooid. Da's nou ook een grote misdaad. Terwijl ze zat te ****** ging ze dood? Ja, dacht het ook :D
 
Kom op mensen, even normaal. Airwork is om over luchtvaartgerelateerde dingen te praten, niet om strijd te voeren over welk soort volk verantwoordelijk is voor de meeste misdrijven in Nederland.
 
Ja, allochtonen zijn ondervertegenwoordigd als je ze vergelijkt met het aandeel autochtonen in de cockpit. Maar dit is appels met peren vergelijken. Waarom?Allochtonen behoren inkomensgewijs grotendeels tot de onderlaag van de bevolking. Nu is er in Nederland ook een (blanke) autochtone bevolking van lage sociale klasse. Deze arme Nederlanders vind je ook niet zo snel terug in de cockpit (rarara waarom). En nu komt het. Juist met deze groep Nederlanders zou je de allochtonen mee moeten vergelijken, met de arme Nederlanders, niet met de gehele Nederlandse bevolking, althans niet als je echt wilt weten wat er sociaal gezien aan de hand is.

Dit ben ik gedeeltelijk met je eens.
Ik had het wel over allochtonen die tegen de maatschappij schoppen, maar in princiepe geld dat voor de gehele jeugd, autochtoon of allochtoon.
Ik heb nooit gezegd dat dat dit niet voor andere bevolkingsgroepen geldt. Ik had het in dit geval over allochtonen, dus benoem ik die ook.
Ik snap alleen niet dat je er vanuit gaat dat lagere sociale klassen congruent is aan laag opgeleid... (beetje jammer) juist jij (gezien je betoog) zou beter moeten weten... Ik heb in een klas gezeten vol met kinderen uit "arbeiders gezinnen". Dat wil nog lang niet zeggen dat deze kinderen niet hogerop kunnen komen...

Misschien dat je dan tot hele interessante conclusies komt. Bijvoorbeeld dat het aantal allochtonen dat juist uit haar lage sociale milieu weet te ontsnappen groter is dan bij achtergestelde autochtonen. Ik zeg hier maar wat, maar het feit dat we dit niet weten geeft al aan dat we ons hier op Airwork concentreren op nutteloze sensationele statiskiek.

Hoewel ik je punt snap, kan ik het niet met je eens zijn...
Ik kan je nu al vertellen dat een groot deel van de "allochtone jongeren" die nu een hogere opleiding genieten, niet uit een hogere sociale klasse komt...
Het is juist prachtig dat NL juist de kans geeft dat jongeren/kinderen van welk milieu of welke klasse dan ook een opleiding kan genieten... Dus dat zou niet het verschil kunnen maken...
 
Back
Top