Allochtonen in KLS

S

Safa

Guest
Hallo toekomstige airworkers,

Ik heb even een vraagje. Ik heb veel gekeken rond site's etc en het viel me op dat er weinig allochtonen (buitenlanders) aanwezig zijn in het KLS. Nu is m'n vraag; zijn er wel veel allochtonen aanwezig in KLS of toch maar niet? Dus of er Turken/Marokkanen/Surinamers etc aanwezig zijn in het airwork?

Groetjes
 
Tja, ik denk dat je het beste kunt concluderen dat allochtonen (maar ook vrouwen) relatief ondervertegenwoordigd zijn in het pilotenwereldje. Dus niet alleen bij de KLS is dat zo, maar eigenlijk overal. Op zich niets mis mee, sommige beroepen spreken nu eenmaal mannen meer aan dan vrouwen, of autochtonen dan allochtonen in dit geval.

Zo zijn er meer vrouwelijke verpleegkundigen dan mannen. En zitten er relatief veel allochtonen in de financiele dienstverlening.

Op zich geen reden om er niet voor te gaan natuurlijk!:airforce:

Toevoeging: Daarnaast moet je om bij de KLS of een andere FTO toegelaten te worden een redelijk hoge vooropleiding hebben. En ook daar zijn allochtonen ondervertegenwoordigd.
 
Last edited:
Toevoeging: Daarnaast moet je om bij de KLS of een andere FTO toegelaten te worden een redelijk hoge vooropleiding hebben. En ook daar zijn allochtonen ondervertegenwoordigd.

Oef, volgens mij begeef je je nu op glad ijs. We zijn inmiddels al 3 generaties verder hoor. En aan safa's spelling kan de gemiddelde ''autochtone airwork puber'' nog een puntje zuigen. :D

Vraagje: safa, hoeveelste generatie allochtoon ben jij? En je ziet jezelf nog steeds als allochtoon c.q. buitenlander? Volgens mij zijn wij allemaal Nederlander, ongeacht huidskleur, lengte, accent of achtergrond.

Wat maakt het uit hoeveel blonde mensen, bruinharige mensen, korte mensen of lange mensen op een opleiding zit? Dat doet toch niets af aan jouw eigen kwaliteiten? Indien er weinig donkergekleurde mensen op een specifieke school zit, is dat toch niet bepalend voor jouw keuze?

Ik ben benieuwd naar de reden van je vraagstelling...
 
Ik ben benieuwd naar de reden van je vraagstelling...

Ik denk omdat de werkelijkheid vaak niet is, zoals het theoretisch zou moeten zijn. Het is een soort zelfde topic als laatst over: vrouw en piloot of homo en piloot. In mijn ogen maakt het echt he-le-maal niets uit, maar ik kan me voorstellen dat de vraagsteller benieuwd is naar de werkelijkheid binnen de "vliegwereld".

Wat RTO ook al zegt over het aantal generaties, is dat het eigenlijk te maken heeft met je eigen ontwikkeling. Zolang jij voldoet aan het niveau wat van jou wordt verwacht en je je taal goed beheerst hoef je je echt geen zorgen te maken, denk ik.

Nogmaals, ik begrijp de vraagstelling goed, maar laat het geen grote rol spelen in jouw beslissingen om verkeersvlieger te worden.
 
Als ik een wilde estimated gooi doe, zijn de allochtone KLS'ers op dit moment op 2 handen te tellen
 
@RTO: Mijn beide ouders zijn in Turkije geboren, waardoor ik een buitenlandse paspoort heb. Nu moet ik dus even een aanvraagje doen bij de Gemeente voor een Nederlandse paspoort. Maar ik bedoel eigenlijk niet blond, zwart etc, maar ik bedoel gewoon of er wel een grote deel allochtone "autochtone" mensen aanwezig zijn binnen de KLS.

@Alien: You're my best friend :radar:

@Iedereen: Mijn reden voor m'n vraagstelling komt doordat ik denk dat ik een grote kans heb op afwijzing omdat ik een buitenlander ben.

IK BEN EEN ÉCHTE TURK (GEEN NEDERLANDSE PASPOORT!=>WAAROP IK NIET TROTS OP BEN!)
 
Last edited:
Yo

Wat maakt dat nou uit of je een andere huidskleur hebt of niet. Als je in het groepje KLS past dan is dat toch ok??? En aangezien dat de KLS (of KLM weet ik veel :confused:)nu op zoek is naar Allochtonen en vrouwen heb je alleen maar voordeel mee.

Hoezo niet trots dat je een Turkse passpoort heb??? Ikzelf ben AUTOCHTOON met een aziatische uiterlijk maar voel me toch 100% Nederlander en ja ik heb ook een HK passpoort.

Als je echt vlieger wilt worden bij de KLM ga dan je NL passpoort regelen en ga dan de selecties in. Ik denk dat je je meer zorgen moet maken om de selectie dan om je uiterlijk

GO MY FRIEND!!!! :airforce:

GM
 
Ik ben het met coco eens. Het is in de praktijk toch vaak anders.
Ik spreek uit ervaring als ik dit zeg. Ik wordt vaak toch gediscrimineerd ook al zegt men dat dit niet meer gebeurd of niet meer voorkomt. Het zijn ook heel vaak kleine dingen die niet opvallen voor autochtonen.

Maar aan de andere kant ben ik tot nu toe nog niet gedicrimineerd in de luchtvaartwereld.

Dus zet je huidskleur even opzij en concentreer je op het halen van alle testen.

Succes!
 
Ook mijn ouders zijn van Turkse afkomst. Ik ben zelf in Nederland geboren.
Tot nu toe (met de selecties) heb ik hier geen belemmering gehad.

Je moet doen wat je echt wilt! Als je inderdaad zoals CO-Co dat zegt;
Zolang jij voldoet aan het niveau wat van jou wordt verwacht en je je taal goed beheerst hoef je je echt geen zorgen te maken, denk ik.

Desnoods ga je toch in Turkije een pilotenopleiding volgen?

Succes
 
@Iedereen: Mijn reden voor m'n vraagstelling komt doordat ik denk dat ik een grote kans heb op afwijzing omdat ik een buitenlander ben.

IK BEN EEN ÉCHTE TURK (GEEN NEDERLANDSE PASPOORT!=>WAAROP IK NIET TROTS OP BEN!)

Op die manier heb ik nu ook gewoon een "echte" Italiaan in de klas zitten hoor. Dat zal geen reden zijn voor afwijzing. Zeker niet in een branche waar men regelmatig over de grenzen kijkt en komt. Veel mensen hier zien in een week meer allochtonen dan autochtonen!

@Safa: Hang jezelf bij voorbaat niet teveel op aan de gedachte dat een eventuele afwijziging wel aan je paspoort of huidskleur zal liggen. Gewoon doorgaan en eventueel een andere FTO proberen. Zeker bij de KLS vallen gewoon relatief veel mensen af tijdens de selectie. Kijk ook eens rond bij andere vliegscholen.

Ik zit zelf op Stella in een klas met 16 man. Daarvan zit er één met een buitenlands paspoort en één uit Afghanistan, één Chinees en twee mensen uit Limburg. Best veel variatie dus. Maar toch hoofdzakelijk man. (één vrouw).
 
@Iedereen: Mijn reden voor m'n vraagstelling komt doordat ik denk dat ik een grote kans heb op afwijzing omdat ik een buitenlander ben.

Waarom? Zoals ik al zei, als je de kwaliteiten beschikt zul je echt niet afgewezen worden door je huidskleur. Dat mag gewoon niet en is vastgelegd in artikel 1 van de grondwet. Dat je mischien enig nadeel ondervind bij een discotheek snap ik, maar zo werkt het niet in de luchtvaart.

Die hele blond, bruin, lang kort vergelijking gaf ik omdat ik dacht dat je de 3e generatie en in Nederland geboren was. Daarom was ik benieuwd waarom je je dan nog steeds een allochtoon zou voelen. Door je uitleg snap ik dat dit niet zo is. Echte immigranten zijn er inderdaad niet veel, maar ik ken genoeg jongens met een donkere huidskleur.
 
Volgens mij mag je je (nog) niet aanmelden bij de KLS. Om aan de eisen van de KLS te voldoen moet je beschikken over een nationaliteit van een land dat is aangesloten bij de Europese Unie. Turkije is dit (nog) niet helaas.

EDIT: Ik weet dat dit je vraag niet was, maar als je toch van plan bent je ooit aan te melden heb ik je een raad gegeven.
 
Last edited:
Volgens mij mag je je (nog) niet aanmelden bij de KLS. Om aan de eisen van de KLS te voldoen moet je beschikken over een nationaliteit van een land dat is aangesloten bij de Europese Unie. Turkije is dit (nog) niet helaas.

EDIT: Ik weet dat dit je vraag niet was, maar als je toch van plan bent je ooit aan te melden heb ik je een raad gegeven.

In dat geval heb je twee opties:
1. Zorgen dat je een NL paspoort krijgt.
2. Zorgen dat Turkije bij de EU komt...
:grijns:
 
Ga lekker vliegen in Turkije !

- lekker weer
- stuk goedkoper
- lekker eten
- mooie vrouwen
- EFES is ook best lekker bier
- nogmaals, lekker weer !
 
@Iedereen: Mijn reden voor m'n vraagstelling komt doordat ik denk dat ik een grote kans heb op afwijzing omdat ik een buitenlander ben.

In mijn optiek echt Bullshit!
Ok je moet een Nederlands paspoort hebben voor de KLS, maar afwijzen omdat je een allochtoon bent ??

Zou met zo'n vooroordeel niet naar de selectie gaan... Alsof je het exuus voor afwijzing al klaar hebt voordat je uberhaupt gegaan bent.

Succes ermee.
 
O/T

Pilaarbijter en kerkvoogd (Ernst Maurits Henricus (Ernst) Hirsch Ballin :stapelge:) wil (nu net ) van de term allochtoon af :haha:

Artikel
 
@Erique: Nee, vergeet Turkije maar, haha de meeste kapingen komen voor in Turkije :radar:

Maar iedereen bedankt! Trouwens, ik mag niet van m'n ouders naar Groningen omdat ze me te jong vinden. Ik ga wel eerst Aviation studies volgen in HVA en dan naar Stella; hoop ik dan. Groningen ligt te ver voor me en m'n ouders zijn bang dat er iets overkomt. Kinderachtig maar ja, ik heb tenminste ouders die aan me denken :D.
Ik ga wel als eerst naar HVA, omdat ik mezelf dan nog te jong vind om door de selecties te komen bij Stella. Omdat HVA contact heeft met Stella kan ik daar gewoon de vliegopleiding volgen! Maar moet ik alsnog de selecties doen.

Maar als eerst komende 2 jaar m'n uiterste best doen dan kom ik er wel denk ik :radar:
 
Back
Top