De zonnebril voor een piloot

Ik heb zelf een Oakley geslepen zonnebril, helemaal top. Koste 550 euro, maar dan heb je ook wat.

Ja , te dure Franse troep die bij het minste of geringste krassen vertoont of krom gaat staan.
 
hallo heb zelf net deze besteld (zie link) hier onder.

kost op dit moment op deze site 99.95 us dollar. geloof in nederland 179.99 us dollar.

3 typen heb je die meer geschikt zijn voor a pilot, ga zelf voor de 6692.
heb vorige week hier in nederland nog een op gehad bij bijna donker, en je ziet nog steeds goed.

heb zelf een ray-ban, maar ziet een stuk minder in de cockpit door de donkere glazen= groen glas niet polarized, en de pootjes zijn wat dikker, = wat minder met headset.

laat hem in florida afleveren,
een maat van me komt met een 3 weken weer terug van het vliegen daar, bespaard ook nog eens verzend kosten.

http://www.opticsplanet.net/serengeti-sedona-velocity.html


groeten.
 
hmm ik heb nog niet veel ervaring met IFR aangezien ik net met de flighttraining ben begonnen maar lees net in de atpl therory dat inderdaad polaroid wordt afgeraden en dat meekleurende lenzen (photochromatisch) zelfs verboden zijn i.v.m. de tijd die de lens nodig heeft om zich aan te passen aan de verschillende lichtintensiteiten. dus bijvoorbeeld van buiten naar binnen kijken.
zoals gezegd ik ben nog maar een rookie maar ben benieuwd of mensen in de praktijk de meekleurende lenzen wel gebruiken.

gr. sicko
 
Ik heb twee jaar geleden naar aanleiding van een van de oudere topics een Serengeti gekocht. De glazen bevielen me wel maar ik kreeg na een paar uur wel last van de pootjes achter mijn oren, ondanks dat de opticien hem had afgesteld met mijn headset op.

Nu recent een Silhouette gekocht met grijze glazen. Het enige wat me opvalt is het sterkere contrast. Wat me vooral niet opvalt, is dat ik een zonnebril op heb. Hij weegt niets en de pootjes zijn zo dun dat je ze niet voelt. Als ik ooit mijn zonnebril kwijt ben terwijl die op mijn neus staat, gaat het met deze gebeuren...

Erik.
 
Last edited:
Mee eens...heb al Oakleys, Raybans etc versleten, maar mn 4 jaar oude silhouettes zijn tot nu toch nog het beste
 
hmm ik heb nog niet veel ervaring met IFR aangezien ik net met de flighttraining ben begonnen maar lees net in de atpl therory dat inderdaad polaroid wordt afgeraden en dat meekleurende lenzen (photochromatisch) zelfs verboden zijn i.v.m. de tijd die de lens nodig heeft om zich aan te passen aan de verschillende lichtintensiteiten. dus bijvoorbeeld van buiten naar binnen kijken.
zoals gezegd ik ben nog maar een rookie maar ben benieuwd of mensen in de praktijk de meekleurende lenzen wel gebruiken.

gr. sicko

Ik heb vanmiddag een Serengeti Lamone gekocht met drivers glazen. Erg mooi ding en in de korte tijd dat ik hem op heb gehad erg positief, maarrrrrr inderdaad....

http://www.aviationtire.com/atpl.cfm?subjectid=40&topicid=&offset=784 uit de ATPL theory.

Are photochromic sunglasses permissible to be used in flight by a pilot?
1) Only in VMC
2) Always
3) Only at night
4) Never

Komt dat er dus op neer dat ik mn bril terug kan brengen? (aangezien ik de bril dus blijkbaar niet mag gebruiken waarvoor ik hem heb gekocht).
 
Last edited:
Overigens, als je nog prima in de verte kunt kijken maar lezen wat meer inspanning gaat kosten ik dit aanbevelen: http://www.lensbase.nl/, en dan kijken bij Optx20/20.

Je kunt ze mooi op maat knippen/snijden en dan simpel in je Serengeti (of andere favoriet) plakken, en is een stuk goedkoper dan een echte bril op sterkte.

Ze bevallen mij in elk geval prima!
 
Oakley heeft de beste lenzen. Niet aannemen, lezen: https://usstandardissue.com/File_Repository/Eyewear_Test_Results.pdf Serengeti staat ook in de lijst, bij gepolarizeerd bijna onderaan, bij men's op ongeveer een kwart.

In Engeland staat de pond zo laag dat je ze daar net zo duur kan krijgen als in de US, scheelt je verzendkosten, invoerkosten en BTW. Hier verschillende lenzen en monturen proberen, online bestellen bijvoorbeeld bij deze in de UK: http://stores.shop.ebay.nl/DiscountedSunglasses (10.299 reviews in laatste 12 maanden, 99.8 % positief, inclusief mijzelf).

Kijk eens naar de VR28, bronze, Gold Iridium en wellicht Tungsten Iridium lenzen. Ik heb zelf een Oakley Whisker met platinum frame en Gold Iridium lenzen, echt heerlijke bril (zie ook eerder gelinkt topic).

WhiskerPlat_WGoldIrid_LRG.gif


Qua comfoor is silhouette heerlijk, alleen zorgen dat je de bril niet bovenop je hoofd zet als het waait, dan is ie weg. Lenzen helaas niet in de test hierboven, maar beter dan Oakley kan eigenlijk niet als je de scores gezien hebt.

Geen gepolariseerde glazen nemen, dat streept. Geen automatisch meekleurende glazen nemen, die reageren op UV die geblokt wordt door de ruit. Bruine lenzen zoals net genoemd verhogen contrast, als ze niet te donker zijn ook ideaal voor instrumenten. En Oakley heeft zeer veel modellen voor verschillende hoofden (in stijl maar ook diameter). Dus verschillende modellen uit zelfde stijl lijn proberen, want meestal zijn ze op andere hoofden gericht. De rechte pootjes zijn ook perfect met headsets. Je kan de verschillende lichtdoorlating indexen en tint soorten bekijken op de oakley site (Amerikaans merk).
 
Back
Top