De zonnebril voor een piloot

eagle one

New member
Hallo.
Ik ben op zoek naar "DE" zonnebril voor een piloot en dan bedoel ik kwa lensen.
Ik hoop niet dat iedereen nu gaat zeggen dat ik een Aviator zonnebril moet kopen want oke ze zijn voor "vliegers" "speciaal" gemaakt en daarom zo groot zodat ze heel veel bedekken, maar persoonlijk zijn ze niet helemaal mijn smaak

Dit zou ik graag willen weten omdat ik laatst met mijn Ray ban Flight lekker zat te vliegen op FL 390 en ineens vol in de zon keek en gewoon niet meer normaal kon werken en vliegen en dat vond ik gewoon zeer gevaarlijk. echt vol in de zon kijken is natuurlijk nooit mogelijk (zover ik weet dan) maar het kan wel tot een flink niveau dalen neem ik aan.

Ik ben open voor merken maar ik ben al wezen kijken voor een Serengti met lichtbruine glazen die meekleuren met de zon en van binnen gepoloriseerd zijn (schijnt zeer goed te zijn)
Hij zal me 280 euro kosten als ik de knoop doorhak, maar eerst heb ik graag wat feedback van Collega's die het misschien wel beter weten want ik heb totaal 0 verstand van zonnebrillen (donkere glazen en het zal wel goed zijn).

De prijs maakt me niet veel uit,

Graag jullie tips en hints zodat ik binnenkort eens een echt goeie bril kan aanschaffen

Alvast bedankt voor jullie meningen
Groeten Eagle One
 
Als je een zonnbril gaat kopen puur voor de luchtvaart raad ik je aan om geen gepolariseerde glazen te nemen, hierdoor kunnen instrumenten slecht of niet afleesbaar worden (overigens ook in de auto). Ook kun je kringen, strepen of hitte/olie vlekken op de ruiten zien.

Bruine glazen zijn het beste voor een hoger contrast op hoogte, met name met bewolking, neem niet té donkere glazen maar ook weer niet te lichte. Kleur glazen zijn geheel persoonlijk alleen over het algemeen komt bruin beter tot zijn recht in de luchtvaart. Wat ook wel fijn is zijn ontspiegelde glazen hoewel ikzelf erg veel last heb daarvan als de zon rechtreeks op je voorhoofd schijnt, dan zie ik mijn eigen ogen met een blauwe gloed in de bril en dat is erg hinderlijk. Probeer het even uit als je in de winkel staat door even naar buiten te gaan en draai je hoofd richting zon.

Wees er ook van bewust dat je niet een té dik montuur neemt, dit kan na een tijdje erg pijn gaan doen met je headset.

Probeer gewoon wat brillen uit en let er ook op dat je 'rustige' glazen neemt, anders krijg je zo van die vermoeide ogen.:passed:

Just my experience
 
Uit ervaring kan ik je van harte een Serengeti bril aanbevelen met Drivers lenzen. Deze zijn ongepolariseerd verkrijgbaar en je hebt de keuze uit volledig bruine glazen, of gradient. De filtering van het licht is erg prettig en ik heb nooit last gehad van vermoeide ogen na een lange draagtijd. Het kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Ik zou 't een bij een brillenboer gaan passen en als je de kosten daar te hoog vindt, kun je altijd via het internet flink besparen.

Succes met je keuze

Linkje
 
Oakley is hét merk. Veel verschillende modellen, en nog meer glazen. Alles is te combineren naar wens. Vergeet de rest.
 
Klinkt allemaal goed.

Ik heb dus al een Ray Ban en aangezien die het niet bepaald goed doet ga ik denk ik niet meer terug naar het merk, Ik dacht ook altijd dat ik er wel goed mee zou zitten, helaas dus niet.
Oakley klinkt goed en ik heb even op hun site gekeken, Maar mijn god wat een keuze.
De technieken die ze hebben klinken goed maar ik weet niet precies of het uitmaakt welke kleur lens ik moet nemen zodat ik echt profeit heb als ik in de lucht zit en recht de zon tegen me bolle hoofd aan heb, En ik moet zowiezo naar een dealer in de buurt zodat ik hem speciaal aan mijn hoofd kan laten zetten (vind ik wel zo prettig en handig),
Kan hem altijd nog bestellen online en dan naar de winkel gaan en voor een kleine vergoeding hem aan laten passen, maar in het echt zien is toch net iets anders dan online.

nog meer suggesties iemand?
Eagle One
 
Serengeti RULES!!!

Serengeti RULES!!!

Eagle one,

Ik heb zowel een Rayban als een Serengeti en ik kan je vertellen dat een Serengeti RULED!!!

En het hoeft allemaal niet zoveel te kosten, al helemaal niet wanneer je het even samen met een paar collega's/kennissen besteld.

Ik heb toevallig net een zending gehad voor mezelf en iemand anders hier op het Board en kan je zeggen dat het prima werkt, je moet wel een paar Euri's betalen voor de import en het feit dat die boeven van TNT er geld ( € 16.50) voor willen hebben dat ze de aangifte voor je doen, maar per saldo ben je wel goedkoper uit! Helemaal als je er een paar meer besteld. (heb altijd een Backup bril vandaar)

Hier even een linkje naar de goedkope webwinkel uit de USA, het werkt prima!

Framesdirect.com

Groeten

:radar: André :radar:
 
Ik heb zowel Serengeti als Oakley gehad, en moet zeggen ze zijn beiden goed.....maar qua lenzen zijn Serengeti's echt niet te overtreffen. Neem in ieder geval een bruine lens, dat is het beste compromis tussen scherpte en verduistering. (Bij Serengeti de Drivers of Drivers Gradient lenzen)


Bestellen uit Amerika is zeker goedkoper dan in NL kopen!!
 
Last edited:
Iemand misschien een idee of de Serengeti's in de USA-webwinkels ook op sterkte geleverd kunnen worden...
 
Serengeti is een van de weinige die nog brillen maken die ook op sterkte zijn, denk als je dat wil je de winkel waar je het wilt bestellen beter een email kan sturen met je verzoek.
lijkt me voor hun wel iets duidelijker.
Maar als ik zo die prijzen zie dan scheelt het me bijna 200 euro als ik het in Amerika bestel. best wel een ziekelijk verschil
 
Zie ook deze topics:
Aanschaf zonnebril
en
Gepolariseerde zonnebril

Zelf vlieg ik al een aantal jaren met een Silhoutte zonnebril en ben er nog steeds zéér tevreden mee. De bril ziet er goed uit en is superlicht waardoor je hem nauwelijks merkt. Ook na meerdere uren onder een headset zit ie nog steeds comfortabel. De glazen kun je in verschillende kleuren krijgen en door de ronde vorm wordt ook zonnelicht van opzij goed afgeschermd. Uiteraard zijn deze brillen ook op sterkte te krijgen. Bijkomend voordeel: dit merk is een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld Serengeti.
www.silhoutte.com :cool:
 
Op de Serengeti website kun je ook op sterkte bestellen (Rx). Wel heeel goed zorgen dat je de komma op de juiste plaats zet. Ik durfde het niet aan en heb er een bij de plaatselijke brillenboer besteld. Koste wel effe 450 pleuri, maar dan heb je ook wat. Het is met niks te vergelijken! Ik ben er beter over te spreken dan over Ray Ban. Mijn sterkte (-4) beperkte de keus nogal, omdat de curve van de monturen dan te scherp is om zo'n glas in te steken. Ik werd gewaarschuwd dat bij sterkte -4 de curve niet meer mag zijn 4. Ze hebben dus een 6 teruggebogen naar een 4. Ik had uiteindelijk keuze uit 2 modellen. Maar goed, het past perfect en is erg licht, je merkt nauwelijks dat je hem ophebt, ook onder een headset.

Maar goed, mocht je een iets mindere sterkte hebben (tot ongeveer -2 zei de opticien) past het allemaal gewoon in een curve 6 montuur. Op de website staat overigens dat je tot -6 in een montuur kan proppen, maar dit werd afgeraden door zowel de opticien als ook de mevrouw van Serengeti... FF uitkijken dus.

Trouwens, met zoveel keus uit verschillende modellen zou ik niet iets kopen zonder het gepast te hebben. Bij die rotkop van mij staat niet alles hoor, en piloten zijn van natuurlijk lelijk. Waarom zou je je anders uren lang opsluiten in een klein kamertje hoog in de lucht?
 
Ik heb zelf een Oakley geslepen zonnebril, helemaal top. Koste 550 euro, maar dan heb je ook wat.

Wat betreft Serengeti's: de lenzen zijn goed, maar de monturen doen me altijd denken aan de bassist van een Jazz-band in een slechte Film Noir.
 
Ik vlieg met Serengeti's in de bruine Drivers-kleur met de automatisch aanpassende photochromic lenzen (zie hieronder). Dit zijn dus géén gepolariseerde lenzen. Mijn ervaringen zijn zeer positief. Een van de fijnste eigenschappen van deze lenzen is dat zowel in 0/8 tot 8/8 condities het zicht met de bril op helder en contrastrijk blijft.

"Serengeti sunglass' exclusive photochromic lenses automatically adjust to changing light conditions. Activated by the amount of ultraviolet light in the atmosphere, the Serengeti lenses darken in bright sunlight and lighten in overcast conditions. And because the technology is engineered into the glass, it can never wear off or wear out. With Serengeti sun glasses you're always wearing the right lens, no matter what the conditions. potent combination of Spectral Control Filters, UV protection and photochromic lenses makes Serengeti sunglasses the most technically advanced ever devised for the human eye's journey through the world. "
 
Serengeti.

(titanium, driver gradient)

Heb alle andere geprobeerd. Geen vergelijk. Als je ze (te) duur vindt, bedenk dan wat je ogen waard zijn en wat je aan een vliegopleiding hebt betaald.
 
Geld heb ik er zeker wel voor over, maar als je gaat kijken dat een bril hier 280 euro kost en in Amerika dezelfde bril gewoon 80 euro kost (100 denk ik met verzendkosten erbij enzo) vind ik dat wel een te groot verschil.
Wat ik nog steeds niet zeker weet is welke lens van Serengeti nu beter is om mee te vliegen
Op de site staat dat de Drivers Gradient lenzen veel worden aanbevolen door piloten die hem dus gebruiken, maar de Drivers lenzen doen in princiepe hetzelfde alleen hebben ze niet dat de bril van boven naar onder lichter wordt als je erin kijkt.
Voor de rest laten ze evenveel licht door en worden ze allebei even donker.
Dus eigenlijk zouden de Drivers lenzen ook goed moeten zijn, maar ik wil dit zeker weten voordat ik hem bestel.
Serengeti heeft ook nog andere lenzen die maar ik kan momenteel niet op de site dus weet ik effe de naam niet, heeft iemand daarmee ervaring of zijn de Drivers of de Drivers Gradient DE lenzen die je moet hebben?

Ook zijn de brillen maar in 1 maat te krijgen dus hoop ik maar dat ze goed zijn omdat die maten niet overeen komen hier in NL
Ik had een bril op die 68 29 was , maar ik kan dat getal niet terugvinden op de sites van Amerika . weet iemand hier misschien iets meer over (andere maten ofzo).
Voor de rest denk ik dat ik wel voor Serengeti ga omdat die gewoon een goeie reputatie hebben en als ik er problemen mee heb ik gewoon naar mijn lokale brillenboer kan gaan om hem op te laten sturen, daar doen ze totaal niet moeilijk over. dat vind ik zeker een service (zeiden ze in de winkel)
Hopelijk weet iemand dit
Groeten
Eagle_One
 
In principe maakt het niet verschrikkelijk veel uit, beide lenzen (Drivers en Drivers Gradient) zijn supergoed, enige voordeel van de Gradient is dat je geen verkleuring hebt van je instrumenten omdat het onderste deel van de lens minder gekleurd is.

Gister toevallig nog even gevlogen, en met Serengeti's (of Oakley's met een Dark Bronze lens) is het zicht zoveel beter dan zonder.....het contrast is gewoon een stuk hoger! (Helemaal als het wat mindere condities zijn met een compleet grijze lucht)
 
Serengeti Vedi hierzo ! topper!

Met "normale drivers" glazen. Gradient heb ik ook geprobeerd maar vond ik erg vervelend als de zon laag staat. Contrasten zijn gewoon beter met dan zonder bril! in "zonnig IMC" ook echt top!

Groeten!
 
Back
Top