Afwijzing melden bij nieuwe selectie?

dude02

New member
Ik vroeg me af of het verstandig is om tijdens een selectie aan te geven dat je bij een andere school al een keer bent afgewezen. Ik kan me voorstellen dat je dan meteen een negatief punt te pakken hebt, aangezien je 'afdankertje' bent van een andere school. Aan de andere kant heb ik ook geen zin om informatie achter te houden en om te gaan liegen. Hoe denken jullie hierover? :)
 
Je hoeft er niet te koop mee te lopen, maar als er naar gevraagd wordt zal ik er gewoon eerlijk over zijn..
 
Best lastig inderdaad!

Maar het ligt er ook aan, ben je aan het begin of aan het eind afgewezen? Als je pas bij de allerlaatste ronde van een selectie eruit gaat is dat op zich best een prestatie. Dan zou ik het zeker niet achter houden (bij sommige scholen kan je dan zelfs een verkorte selectie doen).

Lig je er bijvoorbeeld bij de eerste psycho van KLS al uit, dan zou ik er niet over beginnen. Staat niet zo netjes, en bovendien kan je dan nog maar nauwelijks van meedoen in een selectieprocedure spreken.
 
Heb hier wel eens gelezen dat iemand die onderuit was gegaan bij de COVA van de KLS direct, na een kort gesprek, kon beginnen bij de NLS.
 
Ik heb volgens mij ook zoiets gelezen, maar dan in de zin: 'ik ken iemand die..'. Kan iemand het bevestigen? Zou voor een hoop mensen een mooie optie zijn.

Ik weet wel dat als je PO1+PO2 bij de KLS hebt gehaald, je bij Stella alleen nog twee vluchtjes in de frasca hoeft te vliegen en een eindgesprek hoeft te doen. Dat doe je op één dag, en aan het eind krijg je meteen te horen of je toegelaten bent.

Voor mensen die bij de GVSS zijn afgevallen (en Stella een fijne school vinden) is dat dus best een goede optie.
 
Ik heb bij het aanamegesprek van de NLS eerlijk gezegd welke fase (1e) ik ben afgewezen bij de kls en ze zeiden: O, daar doen wij niks mee. Gewoon eerlijk zijn denk ik. Dat geeft denk ik wel een positief beeld.

Matthy
 
Ik heb ook gewoon eerlijk gezegd dat ik bij PO-1 van de luchtmacht ben afgevallen, ben nu aangenomen en inmiddels 4 maanden bezig bij de NLS, dus niets negatiefs aan denk ik....
 
?

?

Kan me niet voorstellen dat iemand het nass-traject verkort mag doorlopen aangezien het gewoon een inkomstenbron is natuurlijk....
 
Dat gevoel had ik ook een beetje. NASS is daarnaast ook niet echt te vergelijken met KLS selectie.
 
ik sneuvelde ook op de cova.. maar dat levert geen vrijstellingen op bij de nls. Althans niet voor mij.

LALA
 
ik sneuvelde ook op de cova.. maar dat levert geen vrijstellingen op bij de nls. Althans niet voor mij.

LALA

Tuurlijk niet, die willen ook die zak met selectiepoen zien. Al ben je astronaut geweest, het zal hun een zorg zijn.
 
Zelf heb ik zoiets van zeg gewoon dat je een andere school hebt gedaan en zeg ook waarom je dan af bent gevallen en waarom jij vindt dat je het toch kan. Persoonlijk denk ik dat ze zo'n soort reactie veel liever hebben dan dat ze er later achter komen. Want ze komen er toch wel achter. En betekend het dat als de KLS je niet goed genoeg vind dat je dan overal niet goed genoeg bent? Absoluut niet denk ik zelf! Ben zelf op cova afgevallen bij KLS, heb dit ook eerlijk gezegd bij Seppe, hier ga ik naar alle waarschijnlijkheid in September beginne. Opvallende hier is dat ze hier hele andere manier van selectie hebben als andere scholen. Geen pschychologische testen, maar meteen beginnen met sportbrevet en hierna zeggen zij of ze denken dat het wat met je gaat worden. Persoonlijk denk ik dat zo'n selectie wel meer over je zegt dan een gesprekje met een pschycholoog.
Daarnaast krijg je toch weer een soort van selectie op het moment dat je gaat solliciteren.
 
Zelf heb ik zoiets van zeg gewoon dat je een andere school hebt gedaan en zeg ook waarom je dan af bent gevallen en waarom jij vindt dat je het toch kan. Persoonlijk denk ik dat ze zo'n soort reactie veel liever hebben dan dat ze er later achter komen. Want ze komen er toch wel achter. En betekend het dat als de KLS je niet goed genoeg vind dat je dan overal niet goed genoeg bent? Absoluut niet denk ik zelf! Ben zelf op cova afgevallen bij KLS, heb dit ook eerlijk gezegd bij Seppe, hier ga ik naar alle waarschijnlijkheid in September beginne. Opvallende hier is dat ze hier hele andere manier van selectie hebben als andere scholen. Geen pschychologische testen, maar meteen beginnen met sportbrevet en hierna zeggen zij of ze denken dat het wat met je gaat worden. Persoonlijk denk ik dat zo'n selectie wel meer over je zegt dan een gesprekje met een pschycholoog.
Daarnaast krijg je toch weer een soort van selectie op het moment dat je gaat solliciteren
.

Ik kan het mis hebben hoor. Maar een goede sportvlieger hoeft niet per definitie een goede verkeersvlieger te zijn. Psychologische testen zijn er voor om te kijken of jij over de competenties beschikt die een gezagvoerder zou moeten hebben.
Stel dat je straks afvalt op de voorselecties van maatschappijen........Ben je dan mooi klaar mee! Dan liever een zwaardere selectie bij een opleiding is mijn filosofie....

Grtz
 
Persoonlijk denk ik dat zo'n selectie wel meer over je zegt dan een gesprekje met een pschycholoog.

Over het algemeen zijn de uitkomsten van de KLS PO's best nauwkeurig, daar twijfel ik niet aan. Ik denk dat een psycholoog beter kan zien hoe jij in elkaar steekt dan een vlieginstructeur. Een vlieginstructeur kan wel zien of jij goed gaat met situaties in het vliegtuig. Daarom is de combinatie PO's+GVSS naar mijn mening ook heel doeltreffend.

Daarnaast krijg je toch weer een soort van selectie op het moment dat je gaat solliciteren.

Ik krijg liever bij de selectie van een school te horen dat ik niet geschikt ben, dan bij de selectie van een maatschappij..
 
Snap jullie standpunt hoor maar hoe denken jullie erover als iemand van 17 tegenover een pschycholoog zit? Ik ben van mening dat je je dan miss heel anders gedraagd dan normaal vanwege de spanning...

Heb zelf test gehad hoor en voldoende dus dat speelt helemaal niet bij mij:D
 
Snap jullie standpunt hoor maar hoe denken jullie erover als iemand van 17 tegenover een pschycholoog zit? Ik ben van mening dat je je dan miss heel anders gedraagd dan normaal vanwege de spanning...

Dat zegt dan ook weer iets over zijn/haar persoonlijkheid. Als je bij PO2 al ontzettend zenuwachtig bent, zal je het vrij moeilijk krijgen bij GVSS. Klinkt lullig, zo moet je wel selecteren denk ik...
 
Precies, ik zou het pas melden als je ook daadwerkelijk een eind bent gekomen in de selectie... Ik heb geen contract aangeboden gekregen na het tweede gesprek van de COVA, gelijk gebeld met Martinair, die vonden het goed en wilde me graag ontvangen voor de selectie.


P.S.1
@Thumbs On Fly
Ik begrijp alleen niet dat jullie allemaal zeggen dat die vliegscholen graag zoveel poen willen vangen van de selectie kandidaten en dat ze er rijk mee worden. Dat is volgens mij echt pure onzin wat jullie zeggen. Hebben jullie enig idee wat zo'n psychologische test kost bij een onafhankelijk bedrijf...??? Heb vorige maand 600,00euro kunnen neertikken bij dat bedrijf (dus niet aan martinair). De sim-grading was gratis.... nou prima, en dan volgende week het aanname gesprek, ook niet betalen. En dan nog de medische keuring van 500euro! Kan je ook even neertikken, aan een extern bedrijf......

Dus jongens, vertellen jullie mij nou maar eens wat de school hier nou aan verdient... Dan stelt zo'n 175euro bij de KLS echt niets voor hoor...

P.S.2
Bovendien zou ik wel eens van iemand bevestigd willen hebben dat die peroon met inderdaad even een gesprek aangenomen is bij de NLS na afwijzing bij de COVA van KLS. En dan heb ik het niet over een aanname bij STELLA, dat nou niet echt jut van het is (hoor ik van véél bronnen)... Maar meer over NLS, Martinair etc.
 
Last edited:
Back
Top