Primary Flight Display software om te oefenen

Sierra Tango

New member
Dag piloten in opleiding,

Ik heb een vraagje m.b.t. een simulatorsessie als selectieonderdeel voor een vliegschool.

Is er een (simpele en redelijk realistische) software waarmee ik bepaalde vlieg vaardigheden kan oefenen c.q. verbeteren?

Met bepaalde vaardigheden bedoel ik:
* stijgen/dalen met 1000ft - 2000ft/min
* bochten van 30-45gr
* stijgende/dalende bochten van 30-45gr

Tijdens de selectie heb ik dit allemaal moeten doen door de Primary Flight Display continu te scannen, en daarom vraag ik of er een programmatje bestaat waar je een PFD te zien krijgt en zo m.b.v een joystick kan oefenen?

Ik heb liever niet dat ik dit met een flightsim software (FS2004, FSX, etc) ga oefenen. En natuurlijk weet ik wel dat er TRTO's waar je dat kan oefenen maar het gaat me voornamelijk om dit thuis achter een pc te doen.
 
Ik denk dat als je bijvoorbeeld FS2004 met een zeer realistisch vliegtuig neemt, PMDG of PSS ofzo dat je het redelijk kunt doen. Ik ken geen PFD programmatje's op zich.
 
waarom doe je het liever niet met flightsim software??

Ik ken zo ook geen programmatje waar je een pfd hebt en kunt scannen.
Ben bang voor je dat flight sim de enigste optie is.
 
Bedankt voor al jullie inzet tot nu toe...

@ Honeywell: dat is ook de reden waarom ik een flight sim software wil mijden eerlijk gezegd.

Ik heb FS2004 en FSX in mijn bezit, op dit moment staat FSX geinstalleerd met een PMDG 737-800NG, op zich ziet dat er heel realistisch uit... maar kan me qua gevoel niet overtuigen dat dat nou het zelfde is als een FNPT sim.

Daarnaast zou ik dan wel willen weten hoe ik mn controls het beste kan instellen (gevoeligheid als ik een beweging maak) zodat het ook reageert als in de sim. Want de simsessie ging niet helemaal lekker omdat het voor mijn gevoel lastig te besturen was.
 
ja maar dat kun je niet oefenen met FS, je vroeg om een programma om je scan flow te oefenen en daar is FS prima voor. Met een joystick achter een tft schermpje krijg je niet het gevoel, en wat betreft gevoeligheid, ja dat is bij elk vliegtuig anders.

Probeer anders bij een vliegschool of en andere instelling een uurtje een sim af te huren, schiet je een stuk meer mee op. Of koop bij bijvoorbeeld luchtvaarthobbyshop rudder pedalen en een normale stick voor flight simulator. Hiermee lijkt het al wat echter, maar het gevoel van een FNTP sim haal je nooit. (daarom kost een beetje FNTPII al snel 200.000 euro en een computer met FS 1000 ;))
 
Thnx honeywell, dan wordt het FSX gebruiken om de scanflow te oefenen. Ik wil namelijk geen fnpt sim afhuren omdat ik mezelf geen verkeerde dingen wil aanleren. Voordat ik met de selectie begin bij dat vliegschool krijg ik 2 oefensessies, dus dat zal dan wel voldoende zijn samen met de scanflow die ik van te voren heb geoefend.
 
Last edited:
dat moet voldoende zijn.

Vergeet ook niet dat ze niet kijken of je een ACE bent he!!!
Je moet progressie laten zien. Dus als je met 0 begint en aan het einde heb je 2 dan heb je progressie en dat zullen ze willen zien.
Je kan snel genoeg zien of iemand aanleg heeft voor het vliegen of niet.

Gevoeligheid:
elk vliegtuig vliegt anders en reageert anders (lees gevoeliger) op de controls. Van een fighterjet tot een 747, je moet altijd ff het gevoel hebben om hem lekker te kunnen vliegen.
Veel FNPT sims hebben dit gevoel ook niet echt geweldig. Dat verschil merk je later vanzelf wel.

Nogmaals maak je niet druk om het feit dat je niet weet wat voor gevoel de sim heeft.
Als voorbeeld: ik had nog nooit in een 767 sim gezeten. Vloog hem op de sim zo strak, zo had ik zelfs nog nooit op een proffcheck gevlogen op het type wat ik toen vloog.
Je hebt na een x aantal minuten snel genoeg het juiste gevoel van de sim.

SUCCES in ieder geval!!!
 
Viper1983, bedankt voor je uitleg en nuttige info... Ik zal me zeker concentreren op de aan te tonen progressie. COMPASS score gaf een redelijke indruk van of ik het in me heb of niet, nu nog aantonen.
 
Back
Top