@ Doku,
Ik zie dat je jezelf een beetje zorgen maakt om alles wat het "blauwe boekje" voorschrijft. Ik kan je enkel adviseren de aanwijzingen als lijdraad te nemen. Als je gaat klimmen vanuit horizontale vlucht bijvoorbeeld, pitch je eerst omhoog, wacht tot de snelheid terug is gelopen tot de waarde die je wilt hebben, om vervolgens gas bij te geven. Het aantal slagen dat je moet trimmen kun je wel tijdens het begin van de klim doen, maar uiteindelijk zal je toch bij moeten trimmen (fine tunen zal ik maar zeggen). Er is geen standaard waarde, alles is afhankelijk van de omstandigheden van dat moment (gewicht van het vliegtuig, temperatuur, en ga zo maar door). Vliegen kun je wel via standaard regeltjes willen doen, maar uiteindelijk is het een kwestie van, zoals ik het noem, fine tunen. Je moet natuurlijk niet in een level bocht gaan trimmen, da's onzin. En vooral niet iets doen waarvan jouw boekje zegt dat ze dat niet willen zien.
Over het naar links trekken nog even. Dit geldt voor een single engine met een rechts-draaiende propeller (dat zijn de meeste). Een vliegtuig is zo geconstrueerd dat hier geen last van wordt ondervonden tijdens kruisvlucht (daar ben je namelijk het grootste gedeelte van de tijd mee bezig). een neergaand propellerblad levert meer trekkracht op dan een omhooggaand blad, dus de kist wil naar links. Eerder werd opgemerkt dat een richtingroer altijd naar rechts staat om dit op te lossen. Da's onzin. Vaak is een motor iets "uit het lood" gemonteerd, dus niet recht in lijn met de langsas van het vliegtuig, maar ietsjes onder een hoek naar rechts. Bij straight and level flight met normale kruissnelheid heffen de krachten elkaar dan precies op. Het komt ook voor dat het kielvlak ietwat uit het lood op de romp wordt gemonteerd om deze "pi-factor" teniet te doen (richtingsroer staat dan nog steeds in lijn met het kielvlak). Bij lage snelheden met hoog vermogen ondervind je hier dus wel last van. Niks aan de hand, bij de startaanloop gewoon naar het einde van de baan blijven kijken en rechts voeten zoveel als nodig om de kist op de centre line te houden. Niets moeilijks aan.
Je moet natuurlijk vliegen volgens het boekje, dat willen ze zien. Maar onthoud, vliegen is ook een gevoelskwestie, en daar is trimmen er eentje van. Gevoel bedoel ik dan letterlijk. moet je trekken om alles vast te houden zoals je wilt, trim wat naar achteren. Moet je constant duwen, andersom dan. Geen vaste waardes voor, enkel een uitgangspunt of -stand voor het trimwiel.
Je maakt je teveel zorgen, je denkt er te moeilijk over. Ik snap dat je het 100% goed wilt doen, en dat moet je ook vast houden. Het is alleen wel zo dat je straks stijf van de zenuwen die kist instapt omdat je het precieze aantal trimslagen probeert te onthouden van een klimmende bocht met 73 1/2 knoop, +/- 0,25 knopen. Niet belangrijk. Als ik zit te lezen hoe analitisch jullie deze materie benaderen begin ik te twijfelen of ik zelf weer les moet gaan nemen, zo moeilijk laten jullie het klinken. Relax!