KLPD BO-105 vliegt tegen lantaarnpaal (Haarlem)

beetje jammer!!

kan gebeuren natuurlijk, maar wel "geinig" dat het uitgerekend met een politie heli moet gebeuren :grijns:
 
dat het uitgerekend met een politie heli moet gebeuren

Alle hulpdiensten waren reeds terplaatse en een bordeel bezoek zat er niet meer in (Bordeel flambée) :grijns:

Waarom die vliegende tuinkabouters zo nodig moesten landen, begrijp ik echt niet.
Godzijdank is de schade (nog enigzins) beperkt gebleven en zijn er geen doden en(of) gewonden te betreuren.
 
Last edited:
Waarom die vliegende tuinkabouters zo nodig moesten landen, begrijp ik echt niet
Ik wel.
Ze wilden de brandweer hun opname laten zien van de brand. De omvang en ontwikkeling van de brand was beter van bovenaf te zien dan vanaf de grond.
Was dus niet zo'n gekke aktie. :radar:
 
Ik wel.
Ze wilden de brandweer hun opname laten zien van de brand. De omvang en ontwikkeling van de brand was beter van bovenaf te zien dan vanaf de grond.
Was dus niet zo'n gekke aktie. :radar:


En de vonken vlogen er van af! :grijns:
 
Opvallend toch, dat als er kist crasht, rottig landt of beschadigd raakt er altijd omzichtig moet worden gepost, want het gaat toch om collega's/mogelijk mede-Airworkers en het kan "jou" ook gebeuren. Maar nu betreft het KLPD-vliegers en wordt de ene na de andere zogenaamd grappige opmerking gemaakt (PH-FLY, GBOF). Vind het echt misplaatst. Dit soort reacties verwacht ik meer op de Telegraaf-website, niet op een pilotensite.
 
en het kan "jou" ook gebeuren

Persoonlijk denk ik niet dat een normaal denkende vlieger z'n heli (vrijwillig) in een straatje neerzet omgeven door (allerlei) obstakels :passed:

Het had ook anders ...... Helicopter (Air-robot) met camera helpt politie

Een baan als tuinkabouter bij de plisie is plotsklaps een stuk aantrekkelijker geworden, "Heb je een auto van de zaak?" "Neen, een Air-robot" :grijns:
 
De beste stuurlui..
:passed:

Afgezien van het feit, dat de plisie (permanente) ontheffing heeft om overal te mogen landen, wil dit nog NIET zeggen dat zij onnodig mens en dier in gevaar mogen brengen, hetgeen hier overduidelijk het geval was.

Namelijk, de uitgekozen landingsspot was NIET (voldoende) obstakel vrij (= laakbaar).

Naar ik mag hopen wordt dit serieuze incident (bewoond gebied), GEEN plisie doofpot affaire, maar stelt De Onderzoeksraad voor Veiligheid (zelfstandig bestuursorgaan) een onafhankelijk onderzoek in.
 
:passed:

Afgezien van het feit, dat de plisie (permanente) ontheffing heeft om overal te mogen landen, wil dit nog NIET zeggen dat zij onnodig mens en dier in gevaar mogen brengen, hetgeen hier overduidelijk het geval was.

Namelijk, de uitgekozen landingsspot was NIET (voldoende) obstakel vrij (= laakbaar).

Naar ik mag hopen wordt dit serieuze incident (bewoond gebied), GEEN plisie doofpot affaire, maar stelt De Onderzoeksraad voor Veiligheid (zelfstandig bestuursorgaan) een onafhankelijk onderzoek in.

Tsja, dat zijn toch alweer meteen harde beschuldigingen, vind ik. Uiteraard zal dit ongeval uitvoerig onderzocht worden en daar zal lering uit getrokken worden. Maar dit soort operaties brengen natuurlijk per definitie al een zeker risico met zich mee en dan kan er wel eens wat fout gaan. Om eerlijk te zijn vind ik dat je daar met een PPL niet over kan oordelen. Ga dan eerst zelf maar eens commerciele risico-volle operaties vliegen voordat je over anderen oordeelt!

Ik ben het ook met Diana eens. De vlieger in kwestie zal ongetwijfeld met een enorm rot-gevoel thuis zitten en erg geschrokken zijn. Laten we eerlijk zijn, dit had heel makkelijk in een paar seconden fataal kunnen aflopen!

Kortom.... een beetje meer terughoudendheid lijkt me erg op z'n plaats!

Groet,

FC
 
Great Balls of Fire, sinds wanneer ben jij een expert in waar een helikopter veilig neergezet kan worden? Volgens je profile ben je een fixed wing PPL met een type rating op een air conditioner. Natuurlijk zet een normaal denkende politie of EMS helikopter piloot wel z'n helikopter in de straat neer omgeven door allerlei obstakels. Dat is zijn beroep! Maar misschien zullen ze volgende keer eerst jou bellen voor advies voordat ze 'm neerzetten. Sjeezus...
 
Om eerlijk te zijn vind ik dat je daar met een PPL niet over kan oordelen. Ga dan eerst zelf maar eens commerciele risico-volle operaties vliegen voordat je over anderen oordeelt

Ik ga hier niet m'n luchtvaart CV plaatsen (35 jaar luchtvaartervaring zowel privé als commercieel, incluis B2/B1 theorie)

:passed:
 
Oh, je hebt je B1-theorie... Maar dat verandert de zaak natuurlijk! GBOF, oprechte excuses names de andere Airworkers. Neem het ze niet kwalijk, ze hebben je gewoon onderschat...

Kijk oof fff hier, dan zie je hoe voorzichtig de heli komt aanvliegen. Op het eerste filmpje zie je trouwens dat alles goedgaat tot ze in een schrikreactie optrekken. Pas daarna raken ze de paal, ik vermoed het horizontale deel en van onderen.

Erik.
 
In het kort.

Gelet op het afnemend maatschappelijke draagvlak (General Aviation) is dit (ernstige) incident, waarbij plisie rotoronderdelen een woonhuis binnenvliegen, niet echt een positieve bijdrage in dezen.

Zonder (de) moraalridder te willen uithangen ;) is het enige wat ik beoog, een veiligere kleine luchtvaart. Niets meer en niets minder.

Met respect, meningen en(of) inzichten (kunnen) verschillen ;)
 
Volgens mij zijn er twee manieren om deze zaak te bekijken.

De politie helicopter maakt beelden van de brand om de brandweer meer inzicht te geven.

1) De heli vliegt hierna naar een lokaal vliegveld/ groot weiland om deze beelden aan de brandweer te geven. Indien men verder weg moet landen zal er dus meer tijd overheen gaan voordat de brandweer de betreffende opnamen ziet en zullen meer huizen getroffen zijn door de brand.

2) De heli land op straat en geeft de beelden direkt aan de brandweer. Minimale tijd verstrijkt en zodoende meer huizen kunnen bespaart blijven.

Als je eigen huis in het risico gebied staat dan kies je voor optie 2. Heb je echter niets/weinig met de brand te maken dan zal je voor optie 1 kiezen.

Wie weet misschien heeft de brandweer geen apparatuur bij zich om de beelden van de politie helicopter te bekijken. Dan zal de brandweercommandant dus naar de heli toe moeten om de beelden te bekijken. Wil je echt de commandant naar een naburig weiland laten gaan terwijl de brand opgeschaald is naar een grote brand?

We zullen het officieele rapport moeten afwachten, want zoals flyboy.nl al gezegd heeft het ongeval gebeurde toen ze in een schrikreactie optrokken. Aan de hand van een filmpje op Youtube kan je de vlieger niet beschuldigen van onnodig mens en dier in gevaar te brengen.
 
De brandweercommandant zat aan boord van de heli en maakte zelf de beelden. En aangezien er in Haarlem centrum niet erg veel voetbalvelden zijn, zou het ( zoals Flying Torquerench al zegt) veel tijd gekost hebben om deze commandant naar een verder weg gelegen landingsplaats te transporteren. KLPD maar ook traumahelivliegers worden getrained in het landen in confined area's in tegenstelling tot de gemiddelde PPL-er...

Verder zit de helivlieger in de rechterstoel en gebeurde de rotorstrike aan de linkerkant. De helivlieger is hierin afhankelijk van de waarnemer.
 
Wat ik me afvraag is: heeft de politie helikopter niet een camera aan boord met een microwave downlink naar een grondstation? Heeft de brandweer niet de juiste apparatuur om die beelden te kunnen ontvangen of was de apparatuur niet operationeel? Niet dat het een probleem is om een helikopter in de bebouwde kom te landen, maar het lijkt een beetje een low-tech manier om video beelden te delen met de mensen op de grond.
 
De Bölkow is een kist uit de jaren 60 die eigenlijk al jaren geleden vervangen zou zijn door de MD-900 explorer, ware het niet dat deze kist juist te zwaar werd door alle technische snufjes (lier, inflatable boots, FLIR etc.). De EC-135 zal nu waarschijnlijk wel weer FLIR krijgen. De eerste van 6 zal in 2009 geleverd worden.
 
Back
Top