Nederlandse taal

Laar en Berg, moet jou toch wel iets zeggen denk ik?

Ja , die school ken ik wel,ik ken er wel wat mensen. Ik vind het nog steeds een vreemde gang van zaken, met als toppunt engelse mondelingen in het nederlands:grijns:.
@opmerking over dyslectici: Ik weet niet hoe men er rekening mee houdt bij Nederlands maar bij bijvoorbeeld toetsen krijgen dyslectici meer tijd om de toets te maken.
 
Over taal gesproken:

Kleine kinderen (peuters, kleuters) leren door te luisteren, woorden te reproduceren, dus uitspreken. Zodra zij genoeg woorden kunnen reproduceren, komen zij in de fase waarin zij leren lezen. En als zij dit meester zijn, volgt de laatste fase van taalontwikkeling: schrijven.

Fase 1: luisteren
Fase 2: spreken (reproduceren)
Fase 3: lezen
Fase 4: schrijven

Voor kinderen met een ander taalachtergrond kan de moedertaal invloed hebben op het aanleren van de tweede taal, de doeltaal. Dit komt omdat Fase 1 en Fase 2 voor de moedertaal er al in gebakken zit, zodat Fase 1 en Fase 2 opnieuw aan bod moeten komen voor de nieuwe taal, de doeltaal. Dit gaat hen redelijk goed af. Maar vanwege hun reeds aangeleerde moedertaal kunnen zij taalfouten ontwikkelen (andere zinsvormen, grammatica, e.d.), en dusdanig dat zij een verkeerde taalgevoel ontwikkelen. En als dit foutieve taalgevoel er ingebakken zit, dan is de omzetting van gedachte naar schrift van diezelfde foutieve kwaliteit.

Als je dit zo leest, is het herkenbaar. Voorbeeld: Nederlanders die Engels leren (ik heb zat typische Nederlandse taalfouten gezien in Engelse brieven/teksten tijdens mijn stage op een school). Ook zijn het kinderen, zolang het Nederlands op de voorgrond blijft, dan is er gauw sprake van "taalverwarring". Tenzij paps en mams een echte Engelse babysitter hebben ;)

Maar goed, er zijn ook uitzonderingen. Er zijn kinderen met een uitstekende taalaanleg, en de talen die zij aanleren ook perfect beheersen in woord en geschrift, zonder dat de moedertaal er enig invloed op heeft.

Conclusie: Fouten worden gemaakt als deze (op jonge leeftijd) worden aangeleerd. Dat hangt van de omgeving af, opvoeding, scholing, noem maar op.

Op het gebied van taal is niemand dus perfect. Corrigeren helpt altijd. It's the only way! 4 ogen zien meer dan 2, en dus zien 16 ogen meer dan... ga zo door :)

Ik dank het boek Moderne Vreemde Talen van F. Staatsen voor deze bijzondere bijdrage...
Het was een saai boek, toch leerzaam (ik moest het leren voor een vak op het HBO)

Het gaat tenslotte om het idee. ;)
 
Last edited:
Voor de mensen die gisteravond geen "4 in het land " hebben gekeken. Hier een kort filmpje hoe de toekomst eruit ziet :grijns:.

Taal


Het lijkt erop dat als maar genoeg mensen een bepaald gedrag vertonen, dit gedrag tot de norm verheven wordt. In dit geval, als maar genoeg mensen een taalfout maken zal dat dus op den duur aanvaard worden.

Laten wij dan degene zijn die de lat hoog leggen.

mvg

lennystyles
 
Last edited:
....Laten wij dan de gene zijn die de lat hoog leggen.

Ik kon het niet laten.:grijns:

Maar ik geef u wel gelijk. Hoewel ik het ook een kwalijke ernst vind dat er steeds meer taalfouten gemaakt worden, met name door de jeugd. Natuurlijk is het wel zo dat we niet stil bij de tijd moeten blijven staan. Cultuur, geloof/religie en ontwikkelingen/ervaringen op elk vlak vormt de mens. Iedere 'generatie' heeft zo zijn eigenaardigheden die voor degene uit een andere generatie veel duidelijker overkomen. Voor iemand die opgegroeid is met het 'Breezah' gedoe is het niets meer dan normaal om zich er ook naar te vormen, om maar niet anders te doen voorkomen tegenover andere mensen. M.a.w niet het buitenbeentje zijn. Ik zeg niet dat we alles per definitie maar moeten slikken, maar geef men wel de vrijheid om zich te vormen/ontwikkelen. De ervaring leert ons dat van conservativiteit nog niemand beter is geworden.

My two cents
 
Hoewel ik het ook een kwalijke ernst vind dat er steeds. contaminatie

WvdB
Ik geef toe ik maakte zelf ook spelfout maar heb het snel verbeterd :D. Wat betreft de rest van uw post ben ik het ook mee eens.
Echter ook ik kon het niet laten.:grijns:
Kwalijke zaak of ernstige zaak.

mvg

lennystyles
 
Breezah-woordenboek?!?

Breezah-woordenboek?!?

Van Dale lanceert woordenboek voor vmbo'ers

UTRECHT - Van Dale heeft een woordenboek Nederlands op de markt gebracht dat speciaal is bedoeld voor vmbo'ers en mbo'ers.

Dit nieuwe woordenboek sluit aan bij het kennis- en taalniveau van vmbo-leerlingen en mbo-studenten, aldus de uitgever maandag.

Begrijpelijke taal

"De manier van uitleggen, de voorbeeldzinnen, de vormgeving en de tekeningen zijn precies passend voor deze gebruikers." De definities in het Van Dale (v)mbo-woordenboek zijn kort en bevatten geen moeilijke woorden en afkortingen. Bovendien zijn ze in begrijpelijke taal geschreven.

Schooltaal

Naast de belangrijkste woorden en uitdrukkingen uit het Nederlands komt in het boek ook schooltaal aan bod, zoals 'toetsen', 'slagen' en 'werkstuk'.

Van Dale zegt dat de bruikbaarheid wordt vergroot door 650 tekeningen die de betekenis van een woord verduidelijken. "Voor meer leescomfort" is in het boek een groter lettertype gebruikt.

Lidwoord

De uitgeverij heeft het lidwoord (de, het en een) opgenomen vóór het trefwoord om studenten en leerlingen in het vmbo en mbo een handje te helpen met hun lessen Nederlands. En als iemand zoekt op 'gehad', verwijst het woordenboek hem naar 'hebben' en bij 'vonden' staat een verwijzing naar 'vinden'.

"Hierdoor kunnen meer woorden gevonden worden en leert de student de juiste werkwoorden bij de vervoegingen goed te vinden."

(c) ANP

http://www.nu.nl/news/1461516/10/Van_Dale_lanceert_woordenboek_voor_vmbo'ers.html
 
Overigens heb ik me in m'n tijd in de UK er ook over verbaasd over de spelfouten van Engelsen. Volgens mij is er geen één Engelsman die foutloos kan spellen.

Zat altijd de foto's van m'n instructeurs met rode pen aan te strepen. Vonden ze niet zo leuk. Ik wel.

Terwijl het toch echt geen moeilijke taal is.
 
Ja, en q-nimbus is lekker zat van het stappen en zelfs dan kan hij nog zonder spelfouten typen,, proost:biertje:
 
Even iets anders dan:

Nederlandse taal moeilijk?

Men spreekt van één lot, en verschillende loten,
maar het meervoud van ‘pot’ is natuurlijk geen ‘poten’.
Laatst ging ik vliegen, dus zeg ‘ik vloog’.
Maar zeg nou bij wiegen beslists niet: ik woog,
want woog is nog altijd afkomstig van wegen,
maar is dan ‘ik voog’ een vervoeging van vegen?
Wat hoort er bij zoeken? Jazeker, ik zocht,
en zegt u bij vloeken dus logisch: ik vlocht?
Welnee beste mensen, want vlocht komt van vlechten.
En toch is ‘hocht’ niet afkomstig van hechten
En bij lopen hoort ‘liep’, maar bij kopen geen ‘kiep’
En evenmin zegt men bij slopen ‘ik sliep’
want ‘sliep’ moet u weten, komt weer van ‘slapen’.
Fout is natuurlijk ‘ik riep’ bij het rapen.
Want ‘riep’ komt van ‘roepen’. Ik hoop dat u het weet
en dat u die kronkels beslist niet vergeet.

Dus: kwam ik u roepen, dan zeg ik ‘ik riep’.
Nu denkt u: van snoepen, dat wordt dan ‘ik sniep’?
Alweer mis, mijn beste, maar weet u beslist
dat ‘ried’ komt van ‘raden’, ik denk dat u het wist.
Komt ‘bied’ dan van ‘baden’? Welnee, dat wordt ‘bood’.
En toch volgt na wieden beslist niet ‘ik wood’.
‘Ik gaf’ hoort bij ‘geven’, maar ‘ik laf’ niet bij ‘leven’.
Dat is bijna zo dom als ‘ik waf’ hoort bij ‘weven’.

Zo zegt men: wij drinken en hebben gedronken.
Maar echt niet: wij hinken en hebben gehonken.
Het is moeilijk, maar weet u: van ‘weten’ komt ‘wist’
Maar hoort bij ‘vergeten’ nou logisch ‘vergist’?
Juist niet, zult u zeggen, dat komt van ’vergissen’.
En wat is nu goed? U moet zelf maar beslissen:
Hoort bij ‘slaan’ nu: ‘ik sloeg’, ‘ik slig’ of ‘ik slond’?
En noemt u een mannetjesrat nu een rater?
Dat geldt toch alleen bij een kat en een kater.

U ziet, onze taal beste dames en heren,
Is, net <sic> als ik zei, best moeilijk te leren!
 
Nederlands is waarschijnlijk één van de moeilijkste talen die er is, maar een taal die je al spreekt vanaf je 3e zou je toch wel redelijk onder de knie moeten hebben. Sommige mensen kunnen het niet eens fatsoenlijk spreken (hij heb, beter als etc), laat staan schrijven.

Wat dat betreft hulde voor 19 of 77, ik weet niet hoe goed ie het spreekt c.q. schrijft, maar hij begrijpt het uitstekend!

Ja, en q-nimbus is lekker zat van het stappen en zelfs dan kan hij nog zonder spelfouten typen,, proost:biertje:

Was ik (toen) maar bezopen, lange vluchten (12.15) doen ook aardig wat met je. Er gaat niets boven een zonsopgang boven de Hindu Kush in Afghanistan.

Morgenavond na aankomst kleed ik mezelf op het toilet in de trein richting AMS weer om, en gaan we weer helemaal los. ;)

Als vlieger kun je namelijk maar 2 dingen doen na thuiskomst; zuipen of slapen. :biertje:
 
Last edited:
Nee hoor, er zijn twee opties, zuipen of slapen! Als je een poging doet voor de derde optie lig je toch al te tukken voordat het zover is!
 
Ik denk nog een derde dingetje te weten, maar het zal mijn leeftijd wel zijn, kan er écht niet meer opkomen!

Ja ik dacht inderdaad ook nog dat er een derde optie is, maar heb me toch vergist. Die optie geldt namelijk alleen voor tijdens het vliegen, niet erna.
 
Back
Top