Vooropleiding F-16 piloot

Status
Not open for further replies.

KLU-F16

New member
Hey iedereen op het AirWork forum.

Ik wil later graag F-16 piloot worden ( ook gewoon piloot, maar ik geef de voorkeur aan F-16 ;) ).
Ik zit op dit moment in 3 Ateneum (VWO). Ik moet binnenkort mijn profiel kiezen, en ik wil graag weten welk profiel het beste voor (F-16)piloot is. Ik verwacht dat de B kant ( natuurkunde, scheikunde etc. ) de voorkeur heeft. Maar in welke zin? Is het een verplichting? Of maak je net zoveel kans om (F-16) piloot te worden met EM (Economie en Maatschappij) als NT (Natuur en Techniek)?
Alvast bedankt.
 
Last edited:
Kun je gewoon terug vinden op werkenbijdeluchtmacht.nl.

Verder zou ik eerst maar eens de keuze gaan maken tussen gewoon piloot of militair vlieger. Er bestaat geen keuze tussen een Boeing of een F-16. Je bent burger of militair, wereld van verschil!
 
Je kunt bij de luchtmacht F16 vlieger worden met N&G, N&T of E&M. De voorkeur gaat uit naar de natuur-kant. Omdat je daar natuurkunde krijgt. Dit is dus geen vereiste, maar elk stukje voordeel is mooi meegenomen.

Verder zit je pas in de derde, dus je hebt nog 2,5 jaar om te kiezen of het KLu/MLD of Burgerluchtvaart wordt.

Hoewel gaara gelijk heeft dat militair vlieger of piloot in de burgerluchtvaart een wereld van verschil is, is het moeilijk om in de 3e al te kiezen tussen die twee.

Als ik je nog een tip mag geven, ga alvast zweefvliegen! Dat mag al, en zo kun je de komende jaren het luchtvaartwereldje al wat verkennen en ontdekken of vliegen datgene is wat je echt wil. Het heeft mij geholpen, en het is ontzettend gaaf :D
 
Als je graag piloot wilt worden met de voorkeur voor een F16 neem ik aan dat als je niet door de selectie heen komt bij de KLU ( en die kans is vrij groot ) je het gaat proberen in de burgerluchtvaart ?
Dan is het wel verstandig om voor N&T te kiezen aangezien dat bij elke vliegschool zo'n beetje een eis is.
 
Als je graag piloot wilt worden met de voorkeur voor een F16 neem ik aan dat als je niet door de selectie heen komt bij de KLU ( en die kans is vrij groot )


Hoeveel vliegers komen elk jaar ongeveer door de selectie van de KLU dan?

Verder zou ik eerst maar eens de keuze gaan maken tussen gewoon piloot of militair vlieger.

Wat is het grote verschil dan? Ja je werkt voor het leger, en je vliegt in een gevechtsvliegtuig maar zijn er verder nog grote verschillen?

Verder zit je pas in de derde, dus je hebt nog 2,5 jaar om te kiezen of het KLu/MLD of Burgerluchtvaart wordt.

Is er ook nog een groot verschil tussen vliegen bij de Marine of de Luchtmacht?

En is het trouwens zo dat de Luchtmacht bepaalt waarin je komt te vliegen? F-16 of Apachi helikopter? (Dit las ik ergens). Als je in een F-16 wilt vliegen maar vliegen in een Apachi je niks lijkt, kan je dan alsnog in een Apachi belanden?
 
Hoeveel vliegers komen elk jaar ongeveer door de selectie van de KLU dan?



Wat is het grote verschil dan? Ja je werkt voor het leger, en je vliegt in een gevechtsvliegtuig maar zijn er verder nog grote verschillen?



Is er ook nog een groot verschil tussen vliegen bij de Marine of de Luchtmacht?

En is het trouwens zo dat de Luchtmacht bepaalt waarin je komt te vliegen? F-16 of Apachi helikopter? (Dit las ik ergens). Als je in een F-16 wilt vliegen maar vliegen in een Apachi je niks lijkt, kan je dan alsnog in een Apachi belanden?

Antwoord 1, volgens mij willen ze er komend jaar rond de 100 opleiden.

Antwoord 2, dat 'werken voor het leger' is het grote verschil, je bent totaal ergens anders mee bezig. Je bestuurt inderdaad in beide banen een ding dat vliegt, maar je taken zijn heel verschillend.

Ik ben zelf geen vlieger bij de luchtmacht, en heb ook geen ervaring in de burgerluchtvaart. Kan iemand die dat wel heeft het verschil goed uitleggen?

Antwoord 3, Ik zit zelf in de selectie bij de luchtmacht, en van de MLD weet ik niet echt veel. Volgens mij kun je daar alleen heli-vlieger worden.

Antwoord 4, De luchtmacht bepaalt uitijndelijk op welk type je komt (F16, Apache, Cougar of Chinook) aan de hand van 3 dingen: Wat wil jij? Waar ben jij het beste in? en waar heeft de KLu mensen nodig?

Het kan dus zo zijn dat je op de apache moet vliegen, je kunt niet alleen op de F16 willen vliegen. Dit wordt pas na (of tijdens) de EMVO besloten. De enige uitzondering is: als je te lang bent voor de F16, kom je op een heli. Dit weet je al tijdens de medische keuringen.
 
He redskull,

Vrind van mij was te lang en mocht daarom alleen maar f16 vliegen kan dat nou ook? ik zelf vond het al een bizar verhaal, want ik dacht ook altijd mensen die te lang zijn komen nooit in een f16 en altijd in een heli. Maar goed, weet iemand hier meer van?
 
Mijn bovenbenen zijn waarschijnlijk te lang voor apache.. die zouden dan tegen apparatuur komen maar dat zou ter plekke moeten worden bekeken zeiden ze...
 
He redskull,

Vrind van mij was te lang en mocht daarom alleen maar f16 vliegen kan dat nou ook? ik zelf vond het al een bizar verhaal, want ik dacht ook altijd mensen die te lang zijn komen nooit in een f16 en altijd in een heli. Maar goed, weet iemand hier meer van?

Ik ben geen arts bij de luchtmacht, dus ik weet niet hoe het precies zit. Dit is wat een voorlichter mij vertelde. Het zou heel goed kunnen zijn dat er uitzonderingen bestaan.

Daarom geld eens te meer: neem zelf contact op met de luchtmacht, zij zijn de enigen die je een correct antwoord geven.
 
Volgens mij is het vaak andersom... en het is hier op het forum ook wel eens voorbij gekomen. Bedoel je te lang, maar nog onder de limiet van de luchtmacht zoals ze op de site zetten?
 
Om jullie maar even uit de brand te helpen.

Mocht je binnen de luchtmacht als vlieger solliciteren en je bent langer dan 1.93m, dan gaan ze je lichaamsmaten opmeten. Dit doen ze omdat je met de juiste verhouding dan nog wel in een Chinook* past. De F16 is dan uit beeld vanwege het niet passen in het vliegtuig. Je past dan namelijk niet in de schietstoel en je benen zitten voor het instrumenten paneel. Wat zou resulteren in ernstige verwondingen of zelfs afrukking van je voeten/benen bij gebruik van de schietstoel.

Wat betreft keuze vliegtuig, dat is zoals eerder al gezegd geheel afhankelijk van jouw prestaties op de KMA en EMVO gecombineerd met jouw karaktereigenschappen, wat defensie nodig heeft aan vliegers en als laatste speelt je eigen voorkeur ook een rol.
Het is dus goed mogelijk dat als je F16 wil vliegen je hier niet voor geschikt ben omdat je de G krachten niet voldoende aankan of juist omdat ze geen plek hebben voor je op een F16. Andersom kan het ook, stel je wilt graag Apache vliegen. Er zijn twee plekken, Apache en F16, jij bent heel goed bestand tegen G krachten en je kan in een split seconde beslissingen nemen. Een andere kandidaat die heeft een mindere score. Dan is de kans groot dat jij de F16 plek krijg omdat de ander veel minder geschikt is dan jou voor de F16 plek.

Maar goed, om niet vooruit op de zaken te lopen, ga eerst je studie afmaken en blijf je ondertussen oriënteren op de vlieger functie en bekijk goed het verschil tussen de luchtmacht en de burger luchtvaart.

Succes

*Dit is mij verteld tijdens voorlichtingsdagen en via gesprekken met luchtmacht personeel.
 
Bedankt voor de info, maar ik ben er inmiddels wel vrij zeker van dat ik luchtmacht vlieger wil worden en geen burger vlieger;).
 
Wat ga je doen als je het niet haalt zoals zovelen? Ik wil de pret niet bederven, maar het is nou eenmaal een gegeven dat maar weinig mensen het halen en al helemaal weinig mensen weten dat ze een f16 vlieger worden.

Voor de rest ik wens je het allerbeste (in dit geval je f16) :)
 
Ik sluit me aan bij Cheff. Bedenk een alternatief plan; burgerluchtvaart als verkeersvlieger, welk vliegtuig (737 verkeersvliegen of Fokker 50 charters bij Denim in Afrika?), maar misschien ook wel Heli? Op de noordzee bijvoorbeeld. Als je een goed alternatief hebt waar je een grotere kans bij hebt dan voel je je misschien ook wel een stuk relaxder als je naar de selecties moet.
 
Ja ik weet dat de kansen klein zijn dat ik door de selectie kom, heel klein. En dat de kans dat ik in een F-16 kom nog kleiner is.. Maar toch ga ik het proberen, het is gewoon een droom van me, die hopelijk echt word. Zo niet dan ga ik een gewone studie doen bij (hopelijk) een Universiteit, als het wel lukt is het natuurlijk geweldig.

Bedankt voor jullie reacties allemaal ;).
 
@-arjen:

"Dus het gaat je niet zo zeer om het vliegen, maar meer om het militair zijn?"

dit is een foute conclusie denk ik...

het is de combinatie van militair-vlieger wat het beroep zo interresant maakt.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top