Belastingaftrek; Werken in buitenland, wonen in NL, belastingplichtig in NL

Boyashaka!

New member
Ik snap er vanaf vandaag echt helemaal niks meer van.:passed:...

Ik woon in Nederland
Ik breng de meeste tijd door in Nederland
Ik sta ingeschreven in Nederland

Ik werk in Luxemburg
Ik betaal verplicht sociale premies en pensioen in Luxemburg
Ik heb een taxcard waardoor ik niet belastingplichtig in Luxemburg ben
Ik ontvang mijn salaris op een Luxemburgse rekening ( verplicht volgens wet )

Nu is mijn vraag; Mag ik in Nederland belasting betalen EN studiekosten aftrekken.
 
Vlieg inmiddels niet meer voor een Luxemburgs bedrijf, maar wij hoefden in eerste instantie al niet ons salaris op een Luxemburgse rekening te laten storten. Verder was mijn situatie min of meer gelijk aan die van jou, woonde gewoon in NL, etc.

Droeg wat sociale lasten en pensioen af in Lux, maar geen inkomens belasting. Dat moest in NL volgens Artikel 16 van het verdrag ter voorkoming van dubbele belasting met Luxemburg.

Dus inprincipe ben je in NL belastingplichtig. Bij je belastingaangifte kan je in box 1 aanvinken dat je buitenlandse inkomsten heb genoten.

Ik heb dat artikel nog wel ergens in PDF vorm.
 
Vlieg inmiddels niet meer voor een Luxemburgs bedrijf, maar wij hoefden in eerste instantie al niet ons salaris op een Luxemburgse rekening te laten storten. Verder was mijn situatie min of meer gelijk aan die van jou, woonde gewoon in NL, etc.

Droeg wat sociale lasten en pensioen af in Lux, maar geen inkomens belasting. Dat moest in NL volgens Artikel 16 van het verdrag ter voorkoming van dubbele belasting met Luxemburg.

Dus inprincipe ben je in NL belastingplichtig. Bij je belastingaangifte kan je in box 1 aanvinken dat je buitenlandse inkomsten heb genoten.

Ik heb dat artikel nog wel ergens in PDF vorm.

Klopt.... Ik mag inderdaad in Nederland belasting betalen. Maar omdat het een inkomen is uit het buitenland mag ik het NIET aftrekken volgens de belastingdienst..... Ik kan dus geen voordeel halen uit mijn gemaakte studiekosten.. Heeft iemand op papier staan wanneer dit wel mag?
 
Ga het zelf dit jaar ook voor de eerste keer meemaken, maar heb geen studiekosten af te trekken, dus daar weet ik niks van. Wel weet ik dat de mensen van de belastingtelefoon meestal geen reet weten van de regels.
De beste kans maak je om met het belastingkantoor in Kerkrade te bellen. Zij behandelen buitenlandse belastingzaken en weten iets meer dan gemiddeld.
Succes en hou ons op de hoogte.
 
@ MG

het is het belasting kantoor in Heerlen afdeling Immigratie/Remmmmigratie.
dit voor de in het buitenland belasting betalende Nlers
maar ik begrijp dat Boya juist in NL belastingplichtig wil zijn. voor ons is dat juist niet het geval..
 
Heerlen, Kerkrade, Maastreeech... Allemaal Limbelgie voor mij.
In mijn ervaring hebben ze wel meer kennis van zaken dan de gemiddelde belastingtelefonist.
 
Hoi,

IK heb 1,5 jaar voor die luxemburgse boys gewerkt en moest toen ook in NL belasting betalen.
Achteraf gezien was het geen straf want uiteindelijk heb in ongeveer 13% hoeven te betalen!

Voor jou is dat misschien niet zo gunstig want, minder betalen = minder kunnen aftrekken.

succes daar en de groeten aan Fleisch......
 
Kliko, Boya heeft nog z'n schuld dus wil de komende jaren in NL belastingplichtig zijn om z'n aftrek ten gelde te maken! Daarna natuurlijk in LUX.
Heerlen is idd het kantoor. En natuurlijk is weinig belastbaar inkomen gunstig; dan houdt je dat negatieve inkomen toch langer?
 
Nou dat hangt er vanaf.....
Als je in minder jaren kan aftrekken scheelt dat weer de belasting vrije voet die je elk jaar kwijt bent. En hoe minder belasting terug, is ook weer langer af blijven lossen aan de bank. (want daar is het toch voor?)

gelukkig ben ik er al jaren vanaf maar succes ermee!

grtz.
 
Back
Top