Geldigheid ATPL brevet

Silvos

New member
Mijn excuses als een soortgelijk topic al bestaat, heb het niet kunnen vinden met de zoekoptie. Zoals allen wel duidelijk is op het forum is niet iedereen gelijk verzekerd van een baan na afronding van zijn/haar opleiding.

Nu had ik een keer meegekregen dat je X aantal uren per jaar moeten vliegen om je atpl brevet geldig te houden? Hoeveel uur is dit precies en wat zijn dan de gevolgen van langdurige werkeloosheid (niet alleen dat je na je opleiding geen geld verdient maar dat je wellicht ook nog moet gaan investeren?)

Bvd
 
Mijn excuses als een soortgelijk topic al bestaat, heb het niet kunnen vinden met de zoekoptie. Zoals allen wel duidelijk is op het forum is niet iedereen gelijk verzekerd van een baan na afronding van zijn/haar opleiding.

Nu had ik een keer meegekregen dat je X aantal uren per jaar moeten vliegen om je atpl brevet geldig te houden? Hoeveel uur is dit precies en wat zijn dan de gevolgen van langdurige werkeloosheid (niet alleen dat je na je opleiding geen geld verdient maar dat je wellicht ook nog moet gaan investeren?)

Bvd

Silvos, je moet iets specifieker zijn.

Bedoel je hoe lang jouw ATPL theorie geldig blijft na het behalen daarvan, of je CPL als je een fATPL hebt en je doet verder niks met je CPL na het behalen daarvan?
 
Ik doelde op het CPL gedeelte. Het is toch verplicht om een minimaal aantal uren per jaar te vliegen om je atpl brevet geldig te houden?
 
Ik doelde op het CPL gedeelte. Het is toch verplicht om een minimaal aantal uren per jaar te vliegen om je atpl brevet geldig te houden?

Nope, JE brevet CPL/ ATPL is levenslang geldig!
Het papiertje is alleen 5 jaar geldig in nederland.
Gewoon weer opnieuw aanvragen.

Op je brevet staan rating... Het zij SEP MEP ... Boeing 737...
Die moet je door vlieguren / skill tests geldig houden.

Mocht je meer in informatie willen wil ik je verwijzen naar de JAR-FCL. Of kijk op

www.ivw.nl

Groetjes
 
Nope, JE brevet CPL/ ATPL is levenslang geldig!
Het papiertje is alleen 5 jaar geldig in nederland.
Gewoon weer opnieuw aanvragen.

Op je brevet staan rating... Het zij SEP MEP ... Boeing 737...
Die moet je door vlieguren / skill tests geldig houden.

Mocht je meer in informatie willen wil ik je verwijzen naar de JAR-FCL. Of kijk op

www.ivw.nl

Groetjes

Dat klopt wel wat je zegt, Strut, maar in jouw verhaal ga je ervan uit dat er tussendoor wordt gevlogen. Als je bijvoorbeeld ATPL theorie haalt en een CPL brevet op zak hebt blijft de ATPL theorie niet meer oneindig geldig tegenwoordig, geloof ik. Je moet binnen een bepaalde periode een typerating op zak hebben en iets van 500 uur gevlogen hebben op die kist multi-crew, ATPL aanvragen en dan blijft het geldig. Red je dat niet, verloopt na een tijdje je ATPL en hou je enkel CPL over. Weet dit niet 100% zeker, so correct me if I'm wrong.

Pak een PPL, dit even als voorbeeld. Het papiertje is, net als een CPL, maximaal 5 jaar geldig, dan moet het verlengd worden. De SEP die erop staat dient iedere 2 jaar te worden verlengd. Maar als je niet vliegt kun je het, wederom geloof ik, tot maximaal 5 jaar na het verlopen van je SEP weer geldig krijgen met een profcheck, van 5 tot 7 jaar schrijft IVW een aantal lesuren voor welke de profcheck vooraf dienen te gaan en is het langer dan 7 jaar verlopen dien je alle theorie weer over te doen. Misschien zit ik er hier en daar iets naast qua eisen en tijd, maar iets dergelijks is het wel. Ik meen dat het met CPL niet veel anders is.

Maar Strut heeft gelijk, kijk even op de site van IVW, indien het daar niet is te vinden even een mailtje naar die mensen in Den Haag en hopen dat je een antwoord krijgt waar je wat aan hebt. Zoniet, gewoon weer mailen.
 
Dat klopt wel wat je zegt, Strut, maar in jouw verhaal ga je ervan uit dat er tussendoor wordt gevlogen. Als je bijvoorbeeld ATPL theorie haalt en een CPL brevet op zak hebt blijft de ATPL theorie niet meer oneindig geldig tegenwoordig, geloof ik. Je moet binnen een bepaalde periode een typerating op zak hebben en iets van 500 uur gevlogen hebben op die kist multi-crew, ATPL aanvragen en dan blijft het geldig. Red je dat niet, verloopt na een tijdje je ATPL en hou je enkel CPL over. Weet dit niet 100% zeker, so correct me if I'm wrong.

Pak een PPL, dit even als voorbeeld. Het papiertje is, net als een CPL, maximaal 5 jaar geldig, dan moet het verlengd worden. De SEP die erop staat dient iedere 2 jaar te worden verlengd. Maar als je niet vliegt kun je het, wederom geloof ik, tot maximaal 5 jaar na het verlopen van je SEP weer geldig krijgen met een profcheck, van 5 tot 7 jaar schrijft IVW een aantal lesuren voor welke de profcheck vooraf dienen te gaan en is het langer dan 7 jaar verlopen dien je alle theorie weer over te doen. Misschien zit ik er hier en daar iets naast qua eisen en tijd, maar iets dergelijks is het wel. Ik meen dat het met CPL niet veel anders is.

Maar Strut heeft gelijk, kijk even op de site van IVW, indien het daar niet is te vinden even een mailtje naar die mensen in Den Haag en hopen dat je een antwoord krijgt waar je wat aan hebt. Zoniet, gewoon weer mailen.


Klopt, ATPL verloopt als je hem niet un-freezed na 6 of 7 jaar...

Maar je brevet verloopt niet... Het papiertje wel na 5 jaar... Maar een brevet zonder rating heb je natuurlijk niks aan! Correct me if im wrong..
Moet anders mijn JAR-FCL uit het stof halen.. :grijns:
 
Nog even voor Silvos, voordat hij de draad kwijt raakt. Strut en ik kunnen natuurlijk wel grapjes maken, maar voordat jouw hoofd begint te tollen, ik had het over een typerating, geen classrating. Rating is nog geen rating. Maar nu begint je hoofd natuurlijk pas echt te tollen :grijns:
 
Back
Top