Flying Yankee
New member
Goedenavond allemaal,
Dit is mijn eerste post, dus lijkt het mij wel beleefd om even een inleidend praatje over mezelf.
Gezien het feit dat er gewaarschuwd wordt tijdens je registratieprocedure (en dat je er akkoord mee gaat om voorzichtig te zijn met het vermelden van je naam, zal ik maar m'n pseudoniem Flying Yankee, of FY vermelden .
Ik ben nu 17, bijna 18, en heb ongeveer 5 jaar in the States gewoond i.v.m met m'n vaders werk. Ik kan daarom wel zeggen dat ik vooral vanaf mijn 4e tot en met mijn 9e een nogal uniek, apart bestaan heb geleefd. Ik heb vijf jaar primary school gedaan in Seattle en wat ik me er van herinner, waren het leuke tijden. Gelukkig had dit geen enkele invloed toen ik naar Nederland kwam, want ben toen gewoon zonder problemen naar groep 6 van de Nederlandse basisschool gegaan. Ondervond in het begin wel problemen met de Nederlandse taal (ik sprak meer Engels dan Nederlands op school :grijns, maar ook dat kwam op z'n pootjes terecht. Na de basisschool naar het VWO en nu zit ik alweer in het examenjaar.
Op dit moment (althans het laatste anderhalf jaar) ben ik me druk aan het oriënteren om mijn vliegbrevetten te halen. Veel scholieren die de ambitie hebben om piloot te worden, gaan vaak voor een dure vliegopleiding in Nederland, zoals KLS, EPST, NLS, Stella, DFA, noem maar op. Ik heb al die mogelijkheden in acht genomen en heb zelfs dingen op papier zelf geschreven (ruim 20 A4'tjes lang! ). Toch ga ik voor de uitdaging en wil ik mijn vliegopleiding in Amerika beginnen. In Amerika zitten er heel veel verschillen in kosten en dan bedoel ik de vliegscholen in Amerika onderling (dat ze in prijs verschillen in Europa weten we wel). De ene vliegschool biedt alleen FAA ratings aan voor ''slechts'' 30K. De andere biedt FAA, JAA en Instructor ratings aan. Hier kom je dan ook snel aan 50K. Hoe je het ook went of keert, dit blijft een ''koopje'' vergeleken met Europa.
Dan is er in Amerika ook nog de "workvisum issue''. Het is ontzettend moeilijk om een permanent residentship card (green card) te krijgen, tenzij je iemand trouwt natuurlijk :grijns:. Er zijn andere manieren om in Amerika te werken, bijvoorbeeld zorgen dat je eventule werkgever je sponsort. Vaak kun je dan 6 jaar lang voor die werkgever werken. Het is menselijk dat je, als man vooral :grijns:, 's avonds wel eens jacht maakt op een leeuwinnetje :grijns:. Het is daarom wellicht aanneemlijk dat als je 6 jaar in de States verblijft dat er misschien, met de nadruk op misschien, wel een huwelijk uit voortkomt. Het zijn theoriëen, maar ik heb gehoord dat je in Amerika elke willekeurige Yankee van de straat kunt plukken met ons ''o, zo mooie European accent''.
Okee, back on-topic.
Zoals ik al zei, ga ik mijn vliegopleiding in Amerika doen. Ik ken alle vooroordelen die mensen erover hebben en stel het zeer op prijs om geen reacties te krijgen van '' Niet doen! Zeer onprofessioneel! Weinig baankansen in Europa'', etc etc etc. Daar vraag ik immers niet om en anders doe ik wel een search.
Mijn plan is om sowieso de FAA als de JAA ratings te halen. Het feit is namelijk dat áls je niet in Amerika werk kan krijgen, je altijd weer terug naar Europa kunt.
Ik stuitte op een aantal interessante vliegscholen in Florida en dan vooral het Airline Pilot Program van EFT (www.flyeft.com). Dit programma geeft je veel meer ervaring en uren dan een regulier programaa in Europa waar je met maar liefst 250TT de opleiding verlaat.
Allereerst ben ik zeer benieuwd hoe mensen het programma ervaren. Wat zijn de positieve kanten van EFT en, zoals elke vliegschool die heeft, wat zijn de minder positieve kanten?
Een wat praktisch vraagje. Op de site zie ik dat de accomodatie $ 35 per nacht is. Dat vind ik nogal erg veel. Wat zit hier allemaal bij inbegrepen en hoe is de accomodatie op zich? Op wat voor afstand ligt het?
Wat ik zoal gehoord en gelezen heb op Internet is dat er in Amerika nog wat kan worden afgeweken v.w.b de kosten. Wat is het minimum en maximum waar je op moet rekenen met alles er op en eraan. Dus de $ 62,995 + alle andere noodzakelijke dingen (accomodatie, levensonderhoud, etc). Hoe regelen mensen dit qua financiën? Loop je gewoon een bank binnen, vraagt naar een financieel adviseur en die kijkt naar de mogelijkheden? Mijn ouders zijn zeer bereid om borg te staan.
Ik denk dat dit wel genoeg vragen zijn voor in één topic.
Overigens zijn PM's ook welkom
FY
Dit is mijn eerste post, dus lijkt het mij wel beleefd om even een inleidend praatje over mezelf.
Gezien het feit dat er gewaarschuwd wordt tijdens je registratieprocedure (en dat je er akkoord mee gaat om voorzichtig te zijn met het vermelden van je naam, zal ik maar m'n pseudoniem Flying Yankee, of FY vermelden .
Ik ben nu 17, bijna 18, en heb ongeveer 5 jaar in the States gewoond i.v.m met m'n vaders werk. Ik kan daarom wel zeggen dat ik vooral vanaf mijn 4e tot en met mijn 9e een nogal uniek, apart bestaan heb geleefd. Ik heb vijf jaar primary school gedaan in Seattle en wat ik me er van herinner, waren het leuke tijden. Gelukkig had dit geen enkele invloed toen ik naar Nederland kwam, want ben toen gewoon zonder problemen naar groep 6 van de Nederlandse basisschool gegaan. Ondervond in het begin wel problemen met de Nederlandse taal (ik sprak meer Engels dan Nederlands op school :grijns, maar ook dat kwam op z'n pootjes terecht. Na de basisschool naar het VWO en nu zit ik alweer in het examenjaar.
Op dit moment (althans het laatste anderhalf jaar) ben ik me druk aan het oriënteren om mijn vliegbrevetten te halen. Veel scholieren die de ambitie hebben om piloot te worden, gaan vaak voor een dure vliegopleiding in Nederland, zoals KLS, EPST, NLS, Stella, DFA, noem maar op. Ik heb al die mogelijkheden in acht genomen en heb zelfs dingen op papier zelf geschreven (ruim 20 A4'tjes lang! ). Toch ga ik voor de uitdaging en wil ik mijn vliegopleiding in Amerika beginnen. In Amerika zitten er heel veel verschillen in kosten en dan bedoel ik de vliegscholen in Amerika onderling (dat ze in prijs verschillen in Europa weten we wel). De ene vliegschool biedt alleen FAA ratings aan voor ''slechts'' 30K. De andere biedt FAA, JAA en Instructor ratings aan. Hier kom je dan ook snel aan 50K. Hoe je het ook went of keert, dit blijft een ''koopje'' vergeleken met Europa.
Dan is er in Amerika ook nog de "workvisum issue''. Het is ontzettend moeilijk om een permanent residentship card (green card) te krijgen, tenzij je iemand trouwt natuurlijk :grijns:. Er zijn andere manieren om in Amerika te werken, bijvoorbeeld zorgen dat je eventule werkgever je sponsort. Vaak kun je dan 6 jaar lang voor die werkgever werken. Het is menselijk dat je, als man vooral :grijns:, 's avonds wel eens jacht maakt op een leeuwinnetje :grijns:. Het is daarom wellicht aanneemlijk dat als je 6 jaar in de States verblijft dat er misschien, met de nadruk op misschien, wel een huwelijk uit voortkomt. Het zijn theoriëen, maar ik heb gehoord dat je in Amerika elke willekeurige Yankee van de straat kunt plukken met ons ''o, zo mooie European accent''.
Okee, back on-topic.
Zoals ik al zei, ga ik mijn vliegopleiding in Amerika doen. Ik ken alle vooroordelen die mensen erover hebben en stel het zeer op prijs om geen reacties te krijgen van '' Niet doen! Zeer onprofessioneel! Weinig baankansen in Europa'', etc etc etc. Daar vraag ik immers niet om en anders doe ik wel een search.
Mijn plan is om sowieso de FAA als de JAA ratings te halen. Het feit is namelijk dat áls je niet in Amerika werk kan krijgen, je altijd weer terug naar Europa kunt.
Ik stuitte op een aantal interessante vliegscholen in Florida en dan vooral het Airline Pilot Program van EFT (www.flyeft.com). Dit programma geeft je veel meer ervaring en uren dan een regulier programaa in Europa waar je met maar liefst 250TT de opleiding verlaat.
Allereerst ben ik zeer benieuwd hoe mensen het programma ervaren. Wat zijn de positieve kanten van EFT en, zoals elke vliegschool die heeft, wat zijn de minder positieve kanten?
Een wat praktisch vraagje. Op de site zie ik dat de accomodatie $ 35 per nacht is. Dat vind ik nogal erg veel. Wat zit hier allemaal bij inbegrepen en hoe is de accomodatie op zich? Op wat voor afstand ligt het?
Wat ik zoal gehoord en gelezen heb op Internet is dat er in Amerika nog wat kan worden afgeweken v.w.b de kosten. Wat is het minimum en maximum waar je op moet rekenen met alles er op en eraan. Dus de $ 62,995 + alle andere noodzakelijke dingen (accomodatie, levensonderhoud, etc). Hoe regelen mensen dit qua financiën? Loop je gewoon een bank binnen, vraagt naar een financieel adviseur en die kijkt naar de mogelijkheden? Mijn ouders zijn zeer bereid om borg te staan.
Ik denk dat dit wel genoeg vragen zijn voor in één topic.
Overigens zijn PM's ook welkom
FY
Last edited: