Airline Pilot Program EFT

Flying Yankee

New member
Goedenavond allemaal,

Dit is mijn eerste post, dus lijkt het mij wel beleefd om even een inleidend praatje over mezelf.

Gezien het feit dat er gewaarschuwd wordt tijdens je registratieprocedure (en dat je er akkoord mee gaat :p:) om voorzichtig te zijn met het vermelden van je naam, zal ik maar m'n pseudoniem Flying Yankee, of FY vermelden ;).

Ik ben nu 17, bijna 18, en heb ongeveer 5 jaar in the States gewoond i.v.m met m'n vaders werk. Ik kan daarom wel zeggen dat ik vooral vanaf mijn 4e tot en met mijn 9e een nogal uniek, apart bestaan heb geleefd. Ik heb vijf jaar primary school gedaan in Seattle en wat ik me er van herinner, waren het leuke tijden. Gelukkig had dit geen enkele invloed toen ik naar Nederland kwam, want ben toen gewoon zonder problemen naar groep 6 van de Nederlandse basisschool gegaan. Ondervond in het begin wel problemen met de Nederlandse taal (ik sprak meer Engels dan Nederlands op school :grijns:), maar ook dat kwam op z'n pootjes terecht. Na de basisschool naar het VWO en nu zit ik alweer in het examenjaar.

Op dit moment (althans het laatste anderhalf jaar) ben ik me druk aan het oriënteren om mijn vliegbrevetten te halen. Veel scholieren die de ambitie hebben om piloot te worden, gaan vaak voor een dure vliegopleiding in Nederland, zoals KLS, EPST, NLS, Stella, DFA, noem maar op. Ik heb al die mogelijkheden in acht genomen en heb zelfs dingen op papier zelf geschreven (ruim 20 A4'tjes lang! :p). Toch ga ik voor de uitdaging en wil ik mijn vliegopleiding in Amerika beginnen. In Amerika zitten er heel veel verschillen in kosten en dan bedoel ik de vliegscholen in Amerika onderling (dat ze in prijs verschillen in Europa weten we wel). De ene vliegschool biedt alleen FAA ratings aan voor ''slechts'' 30K. De andere biedt FAA, JAA en Instructor ratings aan. Hier kom je dan ook snel aan 50K. Hoe je het ook went of keert, dit blijft een ''koopje'' vergeleken met Europa.

Dan is er in Amerika ook nog de "workvisum issue''. Het is ontzettend moeilijk om een permanent residentship card (green card) te krijgen, tenzij je iemand trouwt natuurlijk :grijns:. Er zijn andere manieren om in Amerika te werken, bijvoorbeeld zorgen dat je eventule werkgever je sponsort. Vaak kun je dan 6 jaar lang voor die werkgever werken. Het is menselijk dat je, als man vooral :grijns:, 's avonds wel eens jacht maakt op een leeuwinnetje :grijns:. Het is daarom wellicht aanneemlijk dat als je 6 jaar in de States verblijft dat er misschien, met de nadruk op misschien, wel een huwelijk uit voortkomt. Het zijn theoriëen, maar ik heb gehoord dat je in Amerika elke willekeurige Yankee van de straat kunt plukken met ons ''o, zo mooie European accent''.

Okee, back on-topic.

Zoals ik al zei, ga ik mijn vliegopleiding in Amerika doen. Ik ken alle vooroordelen die mensen erover hebben en stel het zeer op prijs om geen reacties te krijgen van '' Niet doen! Zeer onprofessioneel! Weinig baankansen in Europa'', etc etc etc. Daar vraag ik immers niet om en anders doe ik wel een search.

Mijn plan is om sowieso de FAA als de JAA ratings te halen. Het feit is namelijk dat áls je niet in Amerika werk kan krijgen, je altijd weer terug naar Europa kunt.

Ik stuitte op een aantal interessante vliegscholen in Florida en dan vooral het Airline Pilot Program van EFT (www.flyeft.com). Dit programma geeft je veel meer ervaring en uren dan een regulier programaa in Europa waar je met maar liefst 250TT de opleiding verlaat.

Allereerst ben ik zeer benieuwd hoe mensen het programma ervaren. Wat zijn de positieve kanten van EFT en, zoals elke vliegschool die heeft, wat zijn de minder positieve kanten?

Een wat praktisch vraagje. Op de site zie ik dat de accomodatie $ 35 per nacht is. Dat vind ik nogal erg veel. Wat zit hier allemaal bij inbegrepen en hoe is de accomodatie op zich? Op wat voor afstand ligt het?

Wat ik zoal gehoord en gelezen heb op Internet is dat er in Amerika nog wat kan worden afgeweken v.w.b de kosten. Wat is het minimum en maximum waar je op moet rekenen met alles er op en eraan. Dus de $ 62,995 + alle andere noodzakelijke dingen (accomodatie, levensonderhoud, etc). Hoe regelen mensen dit qua financiën? Loop je gewoon een bank binnen, vraagt naar een financieel adviseur en die kijkt naar de mogelijkheden? Mijn ouders zijn zeer bereid om borg te staan.

Ik denk dat dit wel genoeg vragen zijn voor in één topic.

Overigens zijn PM's ook welkom :)

FY
 
Last edited:
Je lijkt net op een kopie van mij toen ik 17 was... Heb daarom ook maar 1 advies voor je.....


RUN FORREST RUN !!!!! LEAVE NOW AND DONT LOOK BACK!!! BECOME A DOCTOR !!

All kidding aside, toen ik 17 was was mijn Amerika ervaring gebaseerd op 3 weken vakantie... Verkaste op mn 18e en zit er nu zo'n 6 jaar.

Er is een hoop gezegd hier over werk visa's (H1 zul je nodig hebben om 2x 3 jaar max te kunnen werken en op basis van H1 mag je GC aanvragen).

Ja accentje werkt golden, het is niet zo lastig een meisje aan de haak te slaan, het is lasig om kwaliteit te vinden.

Mijn advies >> haal je JAA papieren. In Europa is de markt goed nu, en daar heb je geen work permit issues. Daarna je FAA papieren halen en hopen op een klein wondertje (geluk dwing je ook af trouwens), zodat al je deuren opengaan voor je.

Hoor het wel als je vragen hebt.
FD

EDIT: Ben je nu net klaar met ja VWO ?? als je echt zeker denkt te weten dat je in Amerika voor goed wilt wonen (dit had ik moeten doen) ga naar college toe in de VS !!! je krijgt je J-nogwat visum, haalt je college degree hier, zat sorority chicks die geilen op je accent, en je mag 2 jaar blijven werken in je gebeid waarop je afstudeerd bent. (ga dus aviation management doen. Kijk naar Purdue university, emb. riddle, university of north dakota etc).

Dat geeft je 6 jaar Amerika (minimaal). Met grote kans er meer uit te slepen. Plus dat je college degree nodig zult hebben om hier bij de majors te solliciteren als dat je goal is (FedEx, DAL, NWA, USAIR, Continental etc etc).

Geen garanties, maar wel de slimste weg op je leeftijd als je denkt te weten dat je roeping aan de andere kant van de plas ligt.

Echter geen kleine keuzes, en zeker kleven er risico's aan.

Zou als je niet zeker weet waar je wilt wonen mijn eerste advies opvolgen.

FD
 
Last edited:
Hola FD,Waar woon je in de US of A eigenlijk? Met of zonder een sorority chick :grijns:.Je advies bevalt me wel, vooral van die sorority chicks :grijns:. Maar even zonder dollen. Om naar college of university te gaan in de VS kost je nog meer (zo rond de $90K, schat ik) fllight training te doen in de VS. Ik ben me er van bewust om ook een college degree te gaan halen, omdat je zo je kansen vergroot bij de majors in de States. Het lijkt me dan ook het makkelijkst om een online degree program te volgen.Chicks kun je ook vinden op de beaches in Florida hoor!! :grijns:Ik heb overigens zat vrienden en vriendinnen aan de andere kant (kom er elk jaar minstens 6 weken).
 
Jawel, maar je zult ook een visum nodig hebben. Als je naar college gaat hier kun je er bij bepaalde scholen een J en/of F visum uit slepen. Sterker nog, je moet een "approved" school vinden voor het uitgeven van die visa's omdat je zonder niet mag studeren hier. Onderdeel (en ook een groot deel van je credits) van een hoop 4 year degree bachelor programs is je CPL/MEI. Vaak begin je in je freshmen year met je PPL en tijdens je senior year werk je als CFII/MEI en geef je les aan eerste jaars.

Met de lage dollar trouwens kom je heel mooi weg op het moment. Financial aid is ook available bij meeste scholen.

Vraag rest of jij zeker weet op je 18e dat je alles op alles wilt zetten op een leven in de V.S. of niet.
Als ik jou was zou ik daar heel goed over nadenken voordat je drastische beslissingen maakt.

FD
 
Dat is wel een heel mooi idee om dat via college te gaan doen. Ik zal me er dit weekend eens in gaan verdiepen (wat overigens langer gaat duren dan twee dagen).Over dat financial aid. Naar mijn weten keert de universiteit alleen financial aid uit aan US citizens and permanent residents. Hoe regel je dit precies, of het nou om college gaat of om een vliegopleiding in de VS. Ik heb geen 60K op mijn spaarrekening, maar een ''kleine 7K''. Mijn ouders kunnen dat ook niet zo ff ophoesten, echter verdienen ze wel boven modaal. Zijn banken hier happig op door een lening van 60K af te sluiten terwijl jij als student aan de andere kant van de plas verblijft?
 
Ja, want je gaat niet voor een vliegopleiding; je doet een major in iets waar goed in te verdienen valt en je kiest een Universiteit met een goed Aviation programma, bv Michigan State.
 
Reactie heeft erg lang geduurd, maar ik heb de tip van FD heel serieus genomen en heb contact gehad met een aantal universities. Ik kan dan ook vertellen dat eerdaags alle application forms de deur uitgaan en laten we hopen dat ik voor een beurs in aanmerking kom en word toegelaten! :)Financial aid zal geen probleem worden, aangezien we een sponsor hebben.Thanks for the tips guys!
 
Back
Top