Volkel - mag je daar in de CTR rondvliegen?

Mag ik, zo vlak voor het losbarsten van het zweefvliegseizoen, nog eens de aandacht richten op de noodzaak van het vrijblijven van de ATZ en het niet op 1600' overhead crossen van (militaire) velden buiten openstellingstijd van het betreffende veld?

Met een beetje wind uit de goede richting kun je ook op 2000' nog wel eens een lierkabel tegenkomen!
 
Mag ik, zo vlak voor het losbarsten van het zweefvliegseizoen, nog eens de aandacht richten op de noodzaak van het vrijblijven van de ATZ en het niet op 1600' overhead crossen van (militaire) velden buiten openstellingstijd van het betreffende veld?

Met een beetje wind uit de goede richting kun je ook op 2000' nog wel eens een lierkabel tegenkomen!

Dat van dat vrijblijven van de ATZ had ik dan wel al gemeld in mijn eerste reactie, maar 2000 voet wist ik ook niet. Had geen idee dat die lierkabels zo hoog kwamen, sta ik echt van te kijken. Moet wel zeggen dat ik altijd wel een eindje weg blijf van ATZ, simpelweg omdat ik als de dood ben voor zwevers. Als je ze al ziet ben je meestal te laat, zweefkisten hebben het begrip stealth uitgevonden. En dan heb ik het over visuele detectie, niet radar. Wat zie je die dingen slecht, zeg! Ben ooit tijdens een cross-country flight ergens boven Duitsland geschrokken toen de zweefkist op mijn 9 o-clock zat, en horizontaal misschien maar 100 meter! Dan zou ik dat apparaat toch al een tijdje op mijn 11 tot 12 uur moeten hebben zien hangen, maar ik had 'm echt niet gezien! En nee, zat niet te slapen, ze zijn gewoon moeilijk te ontdekken. Ben daarom ook blij dat de x-ponder plicht er is gekomen, hoewel ik begrijp dat zwevers daar niet onverdeeld gelukkig mee zijn. Heb je in Nederland nog niet eens zoveel aan, vaak heeft de DutchMill verkeersleider het te druk met IFR traffic om VFR kisten te waarschuwen, maar in bijvoorbeeld Duitsland is het echt een uitkomst.
 
Breek me de bek niet open over transponderplicht! :huilt:
Overigens is/wordt in Duitsland de transponder niet overal verplicht (blijkbaar begrijpen de Duitse ambtenaren de technische problemen beter dan de Nederlanders), daar komen TMZ's. In Nederland een paar TFZ's ...
 
Breek me de bek niet open over transponderplicht! :huilt:
Overigens is/wordt in Duitsland de transponder niet overal verplicht (blijkbaar begrijpen de Duitse ambtenaren de technische problemen beter dan de Nederlanders), daar komen TMZ's. In Nederland een paar TFZ's ...

Help me even. Wat was een TFZ dan ook al weer?
 
een TFZ is een "Transponder free zone". Een gebied waar het niet noodzakelijk is om met transponder aan te vliegen.

Overigens vindt ik dat jullie hier wel heel erg bezorgd zijn over wat de verkeersleinding wel niet over jullie denkt en dat jullie als vliegers wel heel erg veel bezorgd zijn over of de verkeersleiding jullie verzoek wel zal inwilligen. Lijkt erop dat er redenen zijn om te twijfelen over de bereidwilligheid om verzoeken te accomoderen?

Het moet toch niet gekker worden wat dat betreft. Verkeersleiding is er om het vliegverkeer te accomoderen, oftewel een dienend beroep! Verkeersleiding moet de wensen van vliegers zoveel mogelijk mogelijk maken. 1 van de weinige dingen waarin we nog wat kunnen leren van Amerika....
 
een TFZ is een "Transponder free zone". Een gebied waar het niet noodzakelijk is om met transponder aan te vliegen.

Overigens vindt ik dat jullie hier wel heel erg bezorgd zijn over wat de verkeersleinding wel niet over jullie denkt en dat jullie als vliegers wel heel erg veel bezorgd zijn over of de verkeersleiding jullie verzoek wel zal inwilligen. Lijkt erop dat er redenen zijn om te twijfelen over de bereidwilligheid om verzoeken te accomoderen?

Het moet toch niet gekker worden wat dat betreft. Verkeersleiding is er om het vliegverkeer te accomoderen, oftewel een dienend beroep! Verkeersleiding moet de wensen van vliegers zoveel mogelijk mogelijk maken. 1 van de weinige dingen waarin we nog wat kunnen leren van Amerika....

Bedankt voor de uitleg over TFZ. Was ik even vergeten, maar nu heb ik 'm weer.

Weet alleen niet waar je vandaan haalt uit bovenstaande berichten dat enige of meerdere bijdragers een mening hebben geventileerd dat ATC ergens niet meewerkt. Heb het nog eens nagelezen maar ik kan het niet terug vinden. Ben het met je eens dat ATC een dienstverlenende instantie is, en een enkele uitzondering daargelaten zijn verkeersleiders zich daar ook ten volle van bewust. Mij hoor je niet klagen!
 
En dan te bedenken dat we zo ons best doen bij DutchMil :)

Maar voor de goede orde even samengevat: Voor het kruisen van militaire CTR vraag je het de toren of DM Info. krijg je bij de eerste geen antwoord is DM in charge. In dat laatste geval hoef je niet uitgebreid te vertellen wat je van plan bent, maar bij het vertellen wat je gaat doen is het vooral belangrijk dat je je realiseert dat ook andere gebruikers in de CTR horen wat je van plan bent, en daar dan actie op kunnen nemen. In een militaire CTR zonder toren is het weliswaar nog klasse C luchtruim, maar je krijgt service alsof het E is. Dat wil zeggen dat je geheel zelf verantwoordelijk blijft voor separatie. Dan helpt het wel als je hoort dat er iemand aan het rondcircelen is boven een durpie (en misschien wat meer naar beneden kijkt dan om zich heen...).
Vrijblijven van de ATZ is standaard en hoeven we er dus eigenlijk niet bij te zeggen, maar bedenk ook dat de "bewoners" van de ATZ (zwevers, lokale vliegclub) er ook wel eens buiten komen, zowel lateraal als verticaal. Eigenlijk zouden ze dan DM Info moeten oproepen omdat je van binnenuit de CTR ingaat, maar dat gebeurt nooit. De enige waarvan we het weten is de traumaheli en de KLPD heli die voor de start vanaf Volkel ons bellen dat ze eruit gaan (en heel soms de SAR vanaf Leeuwarden). In dat geval geven we even een call aan de kruisers in de CTR dat er een heli van het veld komt.

En toch nog maar eens... We zijn er voor jullie, niet omgekeerd. Maar we kunnen elkaar natuurlijk wel helpen door zo slim mogelijk met elkaar om te gaan. Dus graag korte en bondige RT, vooral als het druk is op de frequentie. Dan kunnen wij weer wat doen als het een keer echt nodig is :)
 
Back
Top