Volkel - mag je daar in de CTR rondvliegen?

Flying Chicka

New member
Hoi allemaal,

Er is me gevraagd of ik een getrouwd echtpaar rond wil vliegen boven hun woonhuis en nog een plaats daar in de buurt. Het gaat om Wilbertoord en Zeeland (plaats, niet provincie), vlakbij Uden dus en midden in de Volkel-CTR.

Het lijkt mij niet logisch dat ik daar door de week toestemming voor zou krijgen, maar hoe zit dat in het weekend? Ik moet toestemming vragen aan Dutch Mil, geven zij die toestemming vrijwel altijd of is er activiteit waardoor ze een "crossing" wellicht wél zullen accepteren maar het niet goed vinden als ik daar rondjes boven iemands huis ga draaien?

Ik heb daar niet eerder gevlogen, homebase EHHO, ik hoop dat jullie me wijzer kunnen maken. Alvast bedankt!
 
Hoi allemaal,

Er is me gevraagd of ik een getrouwd echtpaar rond wil vliegen boven hun woonhuis en nog een plaats daar in de buurt. Het gaat om Wilbertoord en Zeeland (plaats, niet provincie), vlakbij Uden dus en midden in de Volkel-CTR.

Het lijkt mij niet logisch dat ik daar door de week toestemming voor zou krijgen, maar hoe zit dat in het weekend? Ik moet toestemming vragen aan Dutch Mil, geven zij die toestemming vrijwel altijd of is er activiteit waardoor ze een "crossing" wellicht wél zullen accepteren maar het niet goed vinden als ik daar rondjes boven iemands huis ga draaien?

Ik heb daar niet eerder gevlogen, homebase EHHO, ik hoop dat jullie me wijzer kunnen maken. Alvast bedankt!

Dag Flying Chicka,

Het is nooit een probleem in de Volkel CTR te vliegen, of het nu doordeweeks is of in het weekend. Als Volkel gesloten is zal je een crossing clearance van DutchMill krijgen, is het open krijg je 'm van Volkel TWR. Ben je niet zeker of ze open of gesloten zijn, gewoon aan DutchMill een crossing clearance vragen. Als Volkel nog open is zeggen zij op dat moment wel dat je daarvoor Volkel moet oproepen. Als het gesloten is, zoals meestal in het weekend, want dan is er nooit oorlog ;), dan moet je wel uit de ATZ wegblijven. Gliderflying en dat soort activiteiten.

Goeie vlucht.

ps: EHHO, da's lang geleden dat ik daar ben geweest. Leuk veld, moet ik weer eens doen. Je brengt me op een idee.
 
Dag Flying Chicka,

Het is nooit een probleem in de Volkel CTR te vliegen, of het nu doordeweeks is of in het weekend. Als Volkel gesloten is zal je een crossing clearance van DutchMill krijgen, is het open krijg je 'm van Volkel TWR. Ben je niet zeker of ze open of gesloten zijn, gewoon aan DutchMill een crossing clearance vragen. Als Volkel nog open is zeggen zij op dat moment wel dat je daarvoor Volkel moet oproepen. Als het gesloten is, zoals meestal in het weekend, want dan is er nooit oorlog ;), dan moet je wel uit de ATZ wegblijven. Gliderflying en dat soort activiteiten.

Goeie vlucht.

ps: EHHO, da's lang geleden dat ik daar ben geweest. Leuk veld, moet ik weer eens doen. Je brengt me op een idee.

Dank voor je reactie! Dus je zegt dat ik daar echt gewoon rondjes mag draaien en van hot naar her mag fladderen? En ehm, noem je dat dan "request entry CTR for sightseeing overhead Wilbertoord and Zeeland?"

Ik ben altijd heel braaf, als ik een CTR cross dan zeg ik van waar naar waar ik wil en op welke hoogte en dan doe ik dat. Ik heb nooit geprobeerd om dat anders te doen.

Ha, komt door de luxe van EHHO, geen CTR's waar je doorheen moet ;-)
 
Dank voor je reactie! Dus je zegt dat ik daar echt gewoon rondjes mag draaien en van hot naar her mag fladderen? En ehm, noem je dat dan "request entry CTR for sightseeing overhead Wilbertoord and Zeeland?"

Ik ben altijd heel braaf, als ik een CTR cross dan zeg ik van waar naar waar ik wil en op welke hoogte en dan doe ik dat. Ik heb nooit geprobeerd om dat anders te doen.

Ha, komt door de luxe van EHHO, geen CTR's waar je doorheen moet ;-)

Btw, het komt misschien wat knullig over dat ik dit niet zelf weet maar ik heb mn PPL in California gehaald, dus ik ben eigenlijk nog niet zo bekend met de gang van zaken hier.
 
Zoals je jouw request aan DutchMill voorstelt is prima, hoor. De plaatsnamen kun je wel achterwege laten, die jongens bij DutchMill hebben over het algemeen een goede topografische kennis, maar gehuchten van het formaat Dingeskerken kennen ze ook niet. Entry for sightseeing in the north-western part of the volkel CTR of iets dergelijks volstaat prima (vooropgenomen dat die dorpen ook daadwerkelijk in het noord-westen liggen, anders zou ik het ietjes anders formuleren).

Overigens, als je met enkel vliegervaring in de US hier in een kist stapt en begint rond te fladderen moet je je wel goed voorbereiden. Als je dit nog niet hebt gedaan, zou ik je toch ten zeerste adviseren eens een rondje met een instructeur te gaan vliegen, ook met een stukje Duitsland erbij ofzo, en samen met hem of haar alles van A tot Z doorlopen (van vliegvoorbereiding, vliegplan invullen, airspace situaties en ga zo maar door). Dat werkt andersom net zo. Als ik nu in Amerika in een kist zou stappen zou ik me ook eerst weer eens goed achter de oren moeten krabben voordat ik een cross country ga doen. Heb je dit stukje Europa-training wel gedaan kun je natuurlijk in alle vrijheid deze laatste alinea vergeten.

O ja, en ik beweer inderdaad dat je gewoon mag rond scheuren door de CTR. Soms, als Volkel actief is, willen ze wel eens aan je vragen of je even een stukje kunt opzouten, maar ik heb dat niet vaak meegemaakt, zeg maar zelden tot nooit. En als je plant voor het weekend is het echt ronduit nooit een probleem
 
Last edited:
Btw, het komt misschien wat knullig over dat ik dit niet zelf weet maar ik heb mn PPL in California gehaald, dus ik ben eigenlijk nog niet zo bekend met de gang van zaken hier.

Ola Chicka,

Tip: Hou ook rekening met de Eindhoven en De Peel CTR. Als je niet echt bekend bent zit je voor je het weet in hun achtertuin te spelen... ;)

Tip2: Volg het advies van Flying Mech op en bereid alles goed voor, liefst eerst aan de hand van een instructeur. Verder zal DutchMil niet moeilijk doen, die zijn al lang blij als je even je mond houd! :grijns:

Greetz,
PH-FLY
 
Ola Chicka,

Tip: Hou ook rekening met de Eindhoven en De Peel CTR. Als je niet echt bekend bent zit je voor je het weet in hun achtertuin te spelen... ;)

Greetz,
PH-FLY

Check! Vergat ik even te zeggen. Vooral op Eindhoven willen ze daar nog wel eens helemaal niet blij mee zijn.
 
Zoals je jouw request aan DutchMill voorstelt is prima, hoor. De plaatsnamen kun je wel achterwege laten, die jongens bij DutchMill hebben over het algemeen een goede topografische kennis, maar gehuchten van het formaat Dingeskerken kennen ze ook niet. Entry for sightseeing in the north-western part of the volkel CTR of iets dergelijks volstaat prima (vooropgenomen dat die dorpen ook daadwerkelijk in het noord-westen liggen, anders zou ik het ietjes anders formuleren).

Overigens, als je met enkel vliegervaring in de US hier in een kist stapt en begint rond te fladderen moet je je wel goed voorbereiden. Als je dit nog niet hebt gedaan, zou ik je toch ten zeerste adviseren eens een rondje met een instructeur te gaan vliegen, ook met een stukje Duitsland erbij ofzo, en samen met hem of haar alles van A tot Z doorlopen (van vliegvoorbereiding, vliegplan invullen, airspace situaties en ga zo maar door). Dat werkt andersom net zo. Als ik nu in Amerika in een kist zou stappen zou ik me ook eerst weer eens goed achter de oren moeten krabben voordat ik een cross country ga doen. Heb je dit stukje Europa-training wel gedaan kun je natuurlijk in alle vrijheid deze laatste alinea vergeten.

O ja, en ik beweer inderdaad dat je gewoon mag rond scheuren door de CTR. Soms, als Volkel actief is, willen ze wel eens aan je vragen of je even een stukje kunt opzouten, maar ik heb dat niet vaak meegemaakt, zeg maar zelden tot nooit. En als je plant voor het weekend is het echt ronduit nooit een probleem

OK Tnx!

Enneh, ik ben niet helemaal groen meer hoor ;-) Ik heb toch al wat tripjes gemaakt:
-den-helder
-teuge
-middenzeeland
-ameland
-borkum
-juist
-egelsbach
-bembridge (op t engelse Isle of Wight)
-cassagnes beghones
-beziers
-carcassonne

Bedankt voor je info!
 
Check! Vergat ik even te zeggen. Vooral op Eindhoven willen ze daar nog wel eens helemaal niet blij mee zijn.

OK, en wat nou als ik daar juist zou willen vliegen? Kan simpelweg niet?

Deze keer is het niet nodig, maar ik vind het handig om te weten voor een eventuele andere keer.

Gelukkig hebben we een GPS met daarop de CTR's ;-)
 
Ola Chicka,

Verder zal DutchMil niet moeilijk doen, die zijn al lang blij als je even je mond houd! :grijns:

Greetz,
PH-FLY

Tsja, ik zeg ook niet vaak meer iets tegen ze, willen ze liever niet he. Kan ik me voorstellen, al die hakkelende privé-pilootjes op de radio :grijns:
 
OK, en wat nou als ik daar juist zou willen vliegen? Kan simpelweg niet?

Deze keer is het niet nodig, maar ik vind het handig om te weten voor een eventuele andere keer.

Gelukkig hebben we een GPS met daarop de CTR's ;-)

Tuurlijk kan dat wel. Even bellen :rt: en gaan! Willen ze op EHEH ook altijd gelijk je POB weten, een typisch "iets sinds de Hercules ramp" dingetje dat ik tot op de dag van vandaag nog niet helemaal heb begrepen. Vlieg je daar met je vier-zittertje, willen ze dat weten voor het geval dat je op het veld een crash maakt en de brandweer koppen moet kunnen tellen of zo.

Leuke trips heb je al gemaakt zie ik. Zoals ik al zei, je kunt die ene alinea vergeten. Kan ik dan nu aannemen dat je tot nu toe dus wel steeds in wijde bogen om CTR's heen bent gevlogen (Leeuwarden, om er maar eens eentje te noemen)? Dat kan ik me toch niet voorstellen.
 
Tuurlijk kan dat wel. Even bellen :rt: en gaan! Willen ze op EHEH ook altijd gelijk je POB weten, een typisch "iets sinds de Hercules ramp" dingetje dat ik tot op de dag van vandaag nog niet helemaal heb begrepen. Vlieg je daar met je vier-zittertje, willen ze dat weten voor het geval dat je op het veld een crash maakt en de brandweer koppen moet kunnen tellen of zo.

Jazeker willen ze dat weten, ha en als je het niet zelf zegt vragen ze het wel ;) Overigens ook op Ameland :grijns:

Leuke trips heb je al gemaakt zie ik. Zoals ik al zei, je kunt die ene alinea vergeten. Kan ik dan nu aannemen dat je tot nu toe dus wel steeds in wijde bogen om CTR's heen bent gevlogen (Leeuwarden, om er maar eens eentje te noemen)? Dat kan ik me toch niet voorstellen.

Nee, niet met grote bogen er omheen, wel gewoon gekruisd maar nog nooit in die CTR iets anders gedaan dan rechtdoor vliegen.

Er zitten wat velden bij in m'n lijstje waar het nogal ehm lastig zou zijn om er te geraken zónder door de CTR te gaan ;)
 
Nee, niet met grote bogen er omheen, wel gewoon gekruisd maar nog nooit in die CTR iets anders gedaan dan rechtdoor vliegen.

Aha, nu vat ik 'm. Maakt geen verschil dus.

Er zitten wat velden bij in m'n lijstje waar het nogal ehm lastig zou zijn om er te geraken zónder door de CTR te gaan

Check, heb ik ook altijd last van. Vlieg vanaf Beek. Probeer maar eens naar een ander veld in Nederland te vliegen zonder die ellende :grijns:.
 
Ik zou wel van te voren een flightplan filen (officieel moet dat omdat je te ctr kruist). Maar zeker als je door de week wilt gaan vergroot dat de kans van slagen. Het zou jammer zijn als je van EHHO moet komen en dan nee krijgt. Ik weet overigens niet hoe soepel ze daar zijn.

Had zelf ooit de volgende ervaring :
Ik had bij uitzondering geen plan gefiled voor EHAM en toen ging het feest niet door.

veel plezier!
 
OK, en wat nou als ik daar juist zou willen vliegen? Kan simpelweg niet?

Deze keer is het niet nodig, maar ik vind het handig om te weten voor een eventuele andere keer.

Gelukkig hebben we een GPS met daarop de CTR's ;-)


Ik heb mijn PPL gehaald op EHEH. Het is zeer afhankelijk wie er op de toren zit. Het betreft een militair veld, dus de mindset is sowieso enigzins anders dan "gewone burgervelden".

Kruisen kan altijd (mits geen militaire oefening o.i.d.), siteseeing kan wat lastiger worden.

Maar zoals Flying Mech al aangeeft, per ongeluk in hun luchtruim zitten vinden ze daar niet fijn!

Greetz,
PH-FLY
 
Ik zou wel van te voren een flightplan filen (officieel moet dat omdat je te ctr kruist). Maar zeker als je door de week wilt gaan vergroot dat de kans van slagen. Het zou jammer zijn als je van EHHO moet komen en dan nee krijgt. Ik weet overigens niet hoe soepel ze daar zijn.

Had zelf ooit de volgende ervaring :
Ik had bij uitzondering geen plan gefiled voor EHAM en toen ging het feest niet door.

veel plezier!

Volgens mij heb je alleen een flightplan te filen als je:
-Je internationale grenzen overgaat(als je daat gaat landen)
-Boven zee(zoveel mijl buiten de kust)
-En EHAM CTR
Het binnenvliegen van een CTR is een 'verkort' vliegplan voldoende m.a.w. gewoon over de radio.

Gr,
Kees.

Disclaimer: Ik kan het mis hebben.
 
Hi Kees,

Ik heb het boek van Vrijhof er op nageslagen en het geldt alleen voor de Schiphol CTR (+ buitenland, van en naar gecontroleerd veld, enz.).

Je hebt dus helemaal gelijk. :)

gr Frank
 
Ook zonder vliegplan krijg je in de EHAM CTR 9 van de 10 keer toestemming om de CTR te kruisen. Alleen niet als het zicht te matig is of als het te druk is, maar dan krijg je waarschijnlijk met vliegplan ook geen toestemming.

Overigens, dit is de letterlijke tekst van uit de AIP Netherlands:

1.1.1 Eisen voor het indienen van een vliegplan (Annex 2, 3.3.1.2.)

Een vliegplan moet worden ingediend voor de aanvang van:

1. Elke vlucht of gedeelte daarvan in gecontroleerd luchtruim;
2. Elke IFR-vlucht;
3. Elke vlucht die de Amsterdam FIR-grens overschrijdt;
4. Elke vlucht in de NSAA en North Sea area V (zie ENR 2.2 paragraaf 3 en kaart ENR 6-2.5);
5. Elke VFR-vlucht in luchtruim klasse A, bij uitzondering (zie ENR 1.2 paragraph 3.2).

Een vliegplan kan tijdens de vlucht per radio worden gezonden, indien het vliegplan slechts betrekking heeft op een deel van de vlucht. Dit is niet van toepassing op vluchten waarvan delen worden uitgevoerd:

1. Binnen het plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied van Schiphol;
2. In luchtverkeersleidingsgebieden met klasse A;
3. In luchtverkeersleidingsgebieden met klasse B, behalve voor vluchten met zweefvliegtuigen;
4. In luchtverkeersleidingsgebieden met klasse C, boven FL195.
 
Last edited:
Back
Top