Sim training voor een Grading

André

Member
Beste Airworkers,

Graag zou ik aan jullie willen vragen wie al eens getraind heeft op een sim voor een grading.

De vragen zijn:

1. waar heb je dat gedaan.

2. op wat voor sim.

3. hoe vond je de training

4. wat was het uiteindelijke resultaat en is het te danken aan de voorbereiding?


Ik hoop van jullie te horen, en alle respons heeft natuurlijk enorme toegevoegde waarde voor toekomstige sollicitanten dus maak er a.u.b. een duidelijk verhaal van.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Ik heb het tot op heden nog nooit gedaan en gelukkig was het ook niet nodig, daar ik alle gradings in de sim gehaald heb.

Mocht je echter al een hele tijd niet gevlogen hebben of toch niet helemaal zeker zijn van je kunnen qua qdm/qdr manual ils appr, zou ik het zeker eens doen. Een sessie van 1 a 2 uur is dan al voldoende.
 
Ik heb zoiets nog nooit gedaan, maar ik heb verhalen gehoord over mensen die dat in (ik dacht) Brugge hebben gedaan. Redelijk echt en zeer betaalbaar!
Ik vermoed dat FSC op Schiphol-Oost ook zeker per uur de sims verhuurt (alhoewel ze het druk zullen hebben met zowel Ryanair als easyJet).
Puur QDM-QDR training kan nog altijd het beste met Tim's Air Navigator...

Succes in elk geval!
 
ik vind het zeker geen slecht idee om dit te doen. Heb het ook al gedaan gewoon om de feeling wat te krijgen. In brussel heb je de 737-200. Is wel een jurassic en kost 492 per uur.
Het enige lastige vond ik dat je daar met epr,n1 en FF zit. Die dingen moet je mee opnemen in je scan, wat dus best lastig is.
Ok je kan in brugge gaan maar ik stel mij de vraag of dit wel nuttig is. Kan je beter thuis op flightsim oefenen want die sim is totaal niet realistisch.
Hoedanook als je van tevoren al weet op wat voor sim je een grading moet doen, kan ik het je zeker aanraden om te doen.
Succes
 
Hangt er volgens mij vanaf wat voor een grading je moet doen. Is het FNPT2 of een FFS op bv. een boeing 737.

Ik moest zelf een grading op de 73 doen en had weinig tot geen ervaring op een multi crew jet, vloog zelf single pilot King Air.

Ik heb een drietal sessies op de sim bij Orbit Groundschool gedaan. Die hebben een nonmotion cockpit van de 73 gebouwd.

Dit heeft mij er doorheen geholpen. Zij hebben ook ervaring in de gradings van de verschillende maatschappijen.


Succes
;-)
 
Ik zelf heb een drietal uurtjes getraind op de fnptII van mijn opleiding en aansluitend een uur getraind bij RWL in MonchenGladbach. E625,-/uur op een FFS B73NG incl. instructeur. B73CL is ook mogelijk, kosten onbekend maar lager dan 625.

Ik ken ook jongens die bij FSC een dry lease hebben geregeld.
En ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan je ook wat regelen via IST bij FSC...

As long as it does the trick ;-)

Cheers
 
Is beter op de klokkies te trainen dan een Full EFIS bak...leer je niets van...als je je basic QDM/QDR intercepties maar kan doen en weet waar je klokken staan....the more classic the better
 
Zelf ben ik bij Orbit geweest voor een voorbereiding op de grading bij CLH. Aangezien dit op een EFIS kist is en ik alleen Piper Arrow/C172-niveau had zocht ik een sim met EFIS om aan de scan te wennen. Orbit vond ik echt goed, gedreven instructeur met een goede pre- en debriefing en erg voordelig in vergelijking tot vele anderen. Alleen de sim zelf vond ik niet helemaal top, is moeilijker te vliegen dan in real-life. Maar je kunt het ook zo bekijken dat daardoor de grading alleen maar makkelijker wordt. Uiteindelijk heb ik ook nog twee uurtjes op dezelfde sim als in de grading getraind, als je de laatste tijd veel gevlogen hebt zou dat ook voldoende moeten zijn denk ik.

Voor QDM/QDR-verhaal zou ik gewoon een flightsim gebruiken, is toch een kwestie van weer ff opfrissen. Sector 2... oh, dan aanvallen met 90 graden (toch?)
 
De vragen zijn:

1. waar heb je dat gedaan.

2. op wat voor sim.

3. hoe vond je de training

4. wat was het uiteindelijke resultaat en is het te danken aan de voorbereiding?

1) Sim in Alphen a/d Rijn en Schiphol Oost

2) Alphen single engine piston en een Jet (zonder type) Schiphol turboprop

3) nuttig om alles op de klokjes te doen. goed om het IFR gedeelte weer goed te oefenen

4) grading (in de vorm van de CTC AQC) gehaald, vervolgens de typerating ook
 
Voorbereiding op KLM-grading gedaan bij Orbit, was goed, de sim zelf vliegt k*t maar als je het daarop kan lukt het in een apparaat met motion zeker. Ik heb het toen gedaan omdat ik al lang geen glass cockpit meer had gevlogen en moest mn grading op een 76 doen, 2 uurtjes gedaan, instructie was prima, goeie tent!
 
Bij de gradings die ik heb gedaan keek mn naar het volgende:

- scan
- CRM
- leer curve
- captaincy (weten wanneer je mond open te doen en wanneer te luisteren).

Als jij nooit (bijvoorbeeld) een 742 hebt gevlogen zal men niet van je verlangen dat je 742 procedures uit je kop weet te op te dreunen. Echter, basic IFR scan, single engine ops, V1 cuts en een single engine ILS/NDB raw data vliegen zal niet echt een probleem moeten zijn voor een ieder met een CPL/ATPL op zak hoop ik.

FD
 
http://merlin-aviation.nl

fixed base 737 sim op Seppe

gradings/introducties etc wat je maar wil. af en toe geef ik hier les en doe grading voorbereiding.

edit, heb je nog nooit een grote jet gevlogen raad ik je aan om toch een uurtje te gaan doen, het vliegt nu eenmaal anders dan een C172. want heb je dit uurtje nodig om te wennen tijdens je grading zou zonde zijn.
Grading voorbereiding in mijn ogen gaat om vertrouwen geven naar de kandidaat, HIJ/ZIJ moet met vertrouwen naar de grading. Kom je daar aan en zijn er wat dingen anders of heb je ze nog nooit gezien/gehoord kan dat wel eens een impact hebben, en het resultaat beinvloeden. Iedereen is anders..
heb samen met een Martinair collega ongeveer 20 mensen voorbereid op de KLM grading, achtergrond EPST/KLS allemaal aangenomen.. maar ken ook 2 jongens met KLS achtergrond en die hebben GEEN sim gedaan en ook aangenomen.
Als je denkt dat het goed voor je is om een paar uur te simmen moet je dat doen.

Die 2 jongens uit de thread over leren vliegen op Seppe hebben we ook 40 uur in de sim gehad en een jetintro cursus gegeven, resultaat->van opleiding direct naar RYR.

k.
 
Last edited:
Je kan misschien ook bij EPST terecht. Die hebben een 737 fixed base en nog een andere jet sim die gebaseerd is op een 737. Ik weet alleen niet of je ex-epster moet zijn om hem te mogen huren maar je kan altijd eens bellen.
 
Back
Top