Wat voor vragen kan je verwachten bij de COVA?

Zijn er hier nog mensen afgekeurd bij de COVA en waardoor?

Tja, ik ben zelf niet afgevallen, maar ik denk dat je tal van redenen kunt bedenken waardoor je af kunt vallen. Zo is het begrip "levenservaring" vaak genoemt, maar ook zaken als onvoldoende affiniteit, mindere resultaten in de selectie rondes, je algemene indruk, je "verhaal" en je motivatie. Of natuurlijk een samenhang van dit soort zaken.

Ga zelf na, wat heb je nodig om de opleiding met succes af te ronden en ook nog eens je beroep goed kunt uitoefenen als je klaar bent? Op die punten die je dan bedenkt kun je dus afvallen.
 
Tja, ik ben zelf niet afgevallen, maar ik denk dat je tal van redenen kunt bedenken waardoor je af kunt vallen. Zo is het begrip "levenservaring" vaak genoemt, maar ook zaken als onvoldoende affiniteit, mindere resultaten in de selectie rondes, je algemene indruk, je "verhaal" en je motivatie. Of natuurlijk een samenhang van dit soort zaken.

Ga zelf na, wat heb je nodig om de opleiding met succes af te ronden en ook nog eens je beroep goed kunt uitoefenen als je klaar bent? Op die punten die je dan bedenkt kun je dus afvallen.

Duidelijk, wat had jij gehaald voor je PO's en GVSS overigens? En als er nog anderen wat toe te voegen hebben aan dit topic... gaat u gang
 
Ik. Omdat ik een 3 voor Analytisch denken had gescoord. En zij vonden dat ik niet voldoende wist wat het beroep piloot inhoudt.

Analytisch denken is een moment opname (heb bij Martinair een 4 gescoord van de 5)
En de tweede reden natuurlijk grote onzin als ik precies kan vertellen wat een piloot op een dag doet en dat ik meerdere keren met een piloot ben meegeweest.

Dus ik heb geconcludeerd dat de reden voor afwijzing is dat zij mij niet mogen
 
Ik. Omdat ik een 3 voor Analytisch denken had gescoord. En zij vonden dat ik niet voldoende wist wat het beroep piloot inhoudt.

Analytisch denken is een moment opname (heb bij Martinair een 4 gescoord van de 5)
En de tweede reden natuurlijk grote onzin als ik precies kan vertellen wat een piloot op een dag doet en dat ik meerdere keren met een piloot ben meegeweest.

Dus ik heb geconcludeerd dat de reden voor afwijzing is dat zij mij niet mogen

Ahh lullig.... wel vreemd, dat ze concluderen dat je te weinig van het vak afweet... En je afwijzen konden ze trouwens ook doen met: excuses wij vinden een 3 gewoon te laag, dat van die piloot hadden ze dus ook weg kunnen laten. Of was er meer aan de hand, waardoor ze konden concluderen, dat je te weinig van het vak afwist? Stelden ze bijv. vakgerichte vragen? Of weetjes?
 
Ik. Omdat ik een 3 voor Analytisch denken had gescoord. En zij vonden dat ik niet voldoende wist wat het beroep piloot inhoudt.

Analytisch denken is een moment opname (heb bij Martinair een 4 gescoord van de 5)
En de tweede reden natuurlijk grote onzin als ik precies kan vertellen wat een piloot op een dag doet en dat ik meerdere keren met een piloot ben meegeweest.

Dus ik heb geconcludeerd dat de reden voor afwijzing is dat zij mij niet mogen

Niks persoonlijks, maar ik ga toch even advocaat van de duivel spelen.
Analytisch vermogen is naar mijn mening geen moment opname. Aan de ene kant wel misschien omdat je vast wel iets beter presteert als je een uurtje extra geslapen hebt, maar ik denk dat dat marginaal is. Wat wel belangrijk is met deze capaciteitenonderzoeken (ook wel IQ testen in de volksmond...) is dat je ze kan trainen. Hoe vaker je ze doet, hoe beter je de testen zal begrijpen en hoe beter je er op zal presteren. Dit kan al merkbaar zijn na het maken van 1 tot 2 testjes.

Dan je tweede reden van afwijzing; Je kan wel vertellen wat een piloot doet van minuut tot minuut, maar dit betekend in mijn ogen niet dat je meteen ook weet hoe hoe het beroep er uit ziet en wat het inhoudt. Het houdt namelijk meer in dan het besturen van de kist. Ook de verantwoordelijkheid, de stress (in sommige gevallen), het veel van huis zijn komen er bij kijken, om maar een paar dingen te noemen. Zomaar zeggen dat zij je niet mogen en je daarom afwijzen vind ik een beetje makkelijk, dat zou wel ongeloofelijk slecht zijn van het instituut. Ik zeg niet dat het uitgesloten is, maar wel dat ik alle vertrouwen zou verliezen in het IAP als het zo zou zijn. Je had ook zelf om meer tekst en uitleg kunnen vragen natuurlijk.

Nogmaals, ik speel alleen maar advocaat van de duivel. Ik weet niet wat jij allemaal verteld hebt en hoe jouw dagen er uit hebben gezien. Ik probeer alleen dingen even van de andere kant te laten zien.

Veel succes iig met je verdere opleiding (bij MA?)
 
Niks persoonlijks, maar ik ga toch even advocaat van de duivel spelen.
Analytisch vermogen is naar mijn mening geen moment opname. Aan de ene kant wel misschien omdat je vast wel iets beter presteert als je een uurtje extra geslapen hebt, maar ik denk dat dat marginaal is. Wat wel belangrijk is met deze capaciteitenonderzoeken (ook wel IQ testen in de volksmond...) is dat je ze kan trainen. Hoe vaker je ze doet, hoe beter je de testen zal begrijpen en hoe beter je er op zal presteren. Dit kan al merkbaar zijn na het maken van 1 tot 2 testjes.

Dan je tweede reden van afwijzing; Je kan wel vertellen wat een piloot doet van minuut tot minuut, maar dit betekend in mijn ogen niet dat je meteen ook weet hoe hoe het beroep er uit ziet en wat het inhoudt. Het houdt namelijk meer in dan het besturen van de kist. Ook de verantwoordelijkheid, de stress (in sommige gevallen), het veel van huis zijn komen er bij kijken, om maar een paar dingen te noemen. Zomaar zeggen dat zij je niet mogen en je daarom afwijzen vind ik een beetje makkelijk, dat zou wel ongeloofelijk slecht zijn van het instituut. Ik zeg niet dat het uitgesloten is, maar wel dat ik alle vertrouwen zou verliezen in het IAP als het zo zou zijn. Je had ook zelf om meer tekst en uitleg kunnen vragen natuurlijk.

Nogmaals, ik speel alleen maar advocaat van de duivel. Ik weet niet wat jij allemaal verteld hebt en hoe jouw dagen er uit hebben gezien. Ik probeer alleen dingen even van de andere kant te laten zien.

Veel succes iig met je verdere opleiding (bij MA?)

Goede post! Mochten er nog tips zijn... :p
 
Ik heb woensdag mijn COVA gehad en ik heb vandaag te horen gekregen dat ik door ben !

Nog even de medische test afwerken en dan kan het grote feest beginnen!

Bij mij vroegen ze toch wel de standaard zaken:
- Schoolkeuzes (waarom die, waarom niet afgemaakt)
- 6jes op mijn vwo eindlijst
- wat is er zo mooi aan vliegen?
- PO2 verbeterpunten (weet dus welke punten het zijn!)
- GVSS verbeterpunten

Het was een leuk maar toch wel serieus gesprek. Ik zat er met gemengde gevoelens, op mijn gemak soms en soms wat minder op mijn gemak. Vragen waar je niet 123 een perfect antwoord op had. Ik heb geen idee in hoeverre het gesprek nog bepalend is voor of je door bent of niet. Ik had een 7 op PO2 gescoord, gvss weet ik niet.
 
Je zou anders denk ik de eerste zijn geweest die op alle vragen een perfect antwoord heeft. ;) De vragen weten ze wel zo te stellen dat dat niet mogelijk is.

Daar heb je een punt :)
Maar toch als je daar zit heb je het gevoel dat je zo'n antwoord wel moet geven. (had ik tenminste)
 
absoluut wel! :)
Kheb de vragen voorbereid en daarnaast natuurlijk persoonlijke onderwerpen aangehaald en daar weer antwoorden op bedacht.

Een goede voorbereiding is heel belangrijk hier dan zit je er een stuk relaxter!

Nu de medical nog op 19 mei, maar het schijnt dat daar maar 0,1% afvalt dus grote kans :D
 
absoluut wel! :)
Kheb de vragen voorbereid en daarnaast natuurlijk persoonlijke onderwerpen aangehaald en daar weer antwoorden op bedacht.

Een goede voorbereiding is heel belangrijk hier dan zit je er een stuk relaxter!

Nu de medical nog op 19 mei, maar het schijnt dat daar maar 0,1% afvalt dus grote kans :D

Meer dacht ik wel, 15 procent stond op de site dacht ik.
 
Meer dacht ik wel, 15 procent stond op de site dacht ik.
Lekker voor je houden wat je denkt, alleen posten als je het zeker weet, anders heeft niemand er wat aan :biertje:
Er valt namelijk niet meer dan 1% af bij de medische keuring. Degenen die een twijfelgeval zijn, zullen hun medische keuring als eerste selectieronde doorlopen of zelf al een medische keuring hebben gedaan voordat ze met de selectie begonnen.
 
Ik ben ook de 16e geweest en ook ik ben door! Net zoals matt (hoelaat ging jij)
Ook heb ik 19 mei medical

Tip van mij voor COVA gesprek: glas water omgooien over het bureau heen ;-)
 
ik had een 7 voor psychologie en zij beweren dat ik een 5 had voor GVSS...

uiteindelijk was ik dus ook niet door met als reden.. te weinig progressie

IK GELOOFDE ER NIKS VAN ... mijn cova gesprek duurde overigens maar 10 min
 
ik had een 7 voor psychologie en zij beweren dat ik een 5 had voor GVSS...

uiteindelijk was ik dus ook niet door met als reden.. te weinig progressie

IK GELOOFDE ER NIKS VAN ... mijn cova gesprek duurde overigens maar 10 min
Beste Yoooo,
Waarom zou je de COVA niet geloven? Omdat ze je anders al na de GVSS af hadden kunnen wijzen? Er zijn hier echt al talloze discussies over gevoerd. Bottomline is, dat bij een matige GVSS en een redelijk goede PO, de COVA zelf even met jou wilt praten. Je hebt tijdens je GVSS laten zien dat de progressie niet echt snel gaat. Echter, ook het GVSS is slechts een moment opname. Dus pakken ze jouw PO erbij. Ook daar raken ze niet van overtuigd. Dus geven ze jou een kans om jezelf te bewijzen tijdens een gesprek. Blijkbaar heb je ze ook daar niet kunnen overtuigen dat jij de opleiding binnen de 22 maanden haalt.
Ik zie steeds vaker hier op het forum dat mensen afgwezen worden en dat dit vervolgens afgeschoven wordt op de mensen die de selectie afnemen, dus de COVA of psycholoog van het IAP. Toch jammer want een selectie is een onderzoek naar jouw persoonlijke kwaliteiten. Het makkelijkst is natuurlijk om over je afwijzing te zeggen dat het nergens op sloeg en dat de psychologe ongesteld was en je dus heeft afgewezen. De harde realiteit is echter dat jijzelf (niet persoonlijk gericht naar één persoon, ik spreek enkel de lezer in het algemeen aan hier) niet voldoet aan de eisen. Wacht even een maandje of twee, kijk er dan eens op terug en bedenk dan nog eens of de reden van afwijzing legitiem is of niet. Het is net als met een rij-examinator; als je het haalt, was het een top-gozer. Zak je? Dan was het een eikel...
 
Last edited:
jaa ik snap precies wat je bedoelt maar ik had ook maar 1 reset. dus tuurlijk baal je maar als ze dan ook met zo reden komen
 
Back
Top