Hoeveel komen door de selectie?

Dag Kiara,

Ik kan je alvast vertellen dat je weer 4 dagen buiten de toon zal vallen als je het GVSS zonder pak doet. Of het je nou wel of niet staat, je zal 't tijdens je opleiding op de KLS en je beroep altijd moeten dragen.

Veel succes met je GVSS. Wanneer moet je?

C-C F

Hey CCF,

Natuurlijk zal ik mijn pak ook dragen bij de GVSS. :) Was misschien niet helemaal duidelijk uit mijn post. Ik vind het ook verder helemaal geen probleem om een pak te (moeten) dragen of zo.

Zo zie je maar weer, het is aan iedereen dus wel aan te raden om in pak te komen!

Datum GVSS moet ik nog krijgen. Maandag maar even de KLS bellen hierover, want bij mijn PO2 hebben ze hier niets over gezegd.
 
Heyy Kiara,

Je hoeft niet te bellen. Je ontvangt een brief van de KLS met jouw GVSS data daarin vermeld.
10 dagen voorafgaand aan je GVSS week, wordt het "blauwe boekje" opgestuurd.

Succes ;)
 
Een pak dragen straalt formaliteit en representativiteit uit. Je weten te kleden naar de situatie. Dit zegt wel degelijk iets over hoe je zelf bent.....
Gemotiveerde kandidaten willen over het algemeen niet het risico lopen om daar op afgekeurd te worden. Mensen die niet in pak aankomen, wekken de indruk bij selecteurs dat zij het geheel minder serieus nemen. Daarom: Pak aan!

Totally agree !! Onderschat daarnaast ook het psychologische aspect niet. Het is namelijk een hele subtiele, maar niet te onderschatten uiting van respect voor degene met wie je een afspraak hebt. Jij wilt tenslotte wat van hen, jij vindt hen belangrijk. Dat toon je (mede) door er verzorgd uit te zien en in dit soort situaties gaat dat in feite gewoon het best door jezelf in een net pak te hijsen.

Hetzelfde geldt overigens voor op tijd komen bijvoorbeeld. Of zorgen dat je je in het bedrijf verdiept hebt, weet wat er speelt. Denk je nou echt dat ze er in geinteresseerd zijn wat jij kunt vertellen over het bedrijf... dat je iets weet wat zij niet weten ? Nee, het zegt iets over jou dat je hen en het bedrijf belangrijk vindt... indirect dus ook een vorm van respect en linksom of rechtsom, daar scoor je gewoon punten mee.
 
Je moet gewoon gaan voor de school die jou het beste ligt, niet waarbij je de meeste kans hebt om aangenomen te worden. (Dit is trouwens voor iedereen anders want het ligt aan je eigen persoonlijkheid).
 
Ligt eraan hoe ver je terug gaat. Zowel bij de KLS als bij EPST zijn er gevallen die nooit aan een baan zijn gekomen. Maar de afgelopen jaren is daar niet echt sprake meer van.
 
Toch heb ik moeite hier vaak te lezen dat men o.a. een pak aan moet om meer kans te maken. Laat men dan helder schrijven dat men in pak dient te verschijnen.
Zo ook dat je met een kls/epst opleiding de meeste kans op een baan als verkeersvlieger hebt. Zonder kls hoef je niet eens bij de KLM te verschijnen, zo lees ik hier regelmatig.
Mensen dit is toch tragisch. Na jar/fcl hebben diverse scholen zich in de schulden gestoken om goede opleidingen binnen het nieuwe systeem aan te bieden en dan gebeurt er dit. En we vinden het nog normaal ook.
Dan ligt mijn hart dichter bij het amerikaanse systeem, waar het geen moer lijkt uit te maken waar je je vliegopleiding gevolgd hebt, als je maar de juiste papieren bezit.
Wat kleding betreft is het wel erg lang geleden dat vliegers bekend stonden om hun onbehouden gedrag wat kleding betrof. Als een soort mensen maling aan kledingvoorschriften hadden, waren het de vliegers wel.
Begrijpende dat deze tekst nergens toe bijdraagt, wilde ik het gewoon eens even kwijt.
Met vriendelijke groeten. BH
 
Ligt eraan hoe ver je terug gaat. Zowel bij de KLS als bij EPST zijn er gevallen die nooit aan een baan zijn gekomen. Maar de afgelopen jaren is daar niet echt sprake meer van.

Had een gesprek met ABN, en werd duidelijk gezegd dat alle studenten die bij EPST afstudeerden aan een baan zijn geraakt en dus niet van het garantiefonds hebben moet profiteren dat na 30 maanden tussenkomt.

(het gebeurt wel dat er eens iemand wordt uit de opleiding gezet, met tussenkomst van het garantiefonds)
 
Had een gesprek met ABN, en werd duidelijk gezegd dat alle studenten die bij EPST afstudeerden aan een baan zijn geraakt en dus niet van het garantiefonds hebben moet profiteren dat na 30 maanden tussenkomt.

(het gebeurt wel dat er eens iemand wordt uit de opleiding gezet, met tussenkomst van het garantiefonds)

Laatst was er hier op Airwork een dame met de naam 'Kritisch' (of een andere naam die er op lijkt) die stelde dat haar vriend/man met een EPST-opleiding nooit aan een baan is geraakt. Ben hier vrijwel zeker van, maar pin me er niet op vast.
 
@Avian

Ik meen mij te herinneren dat hij wel een baan had maar bij een kleine airline, moest na een tijdje ook nieuwe type betalen omdat zijn kist eruit ging. Het was ook geen vetpot qua salaris. Daarna bij de bank gaan werken.
 
Laatst was er hier op Airwork een dame met de naam 'Kritisch' (of een andere naam die er op lijkt) die stelde dat haar vriend/man met een EPST-opleiding nooit aan een baan is geraakt. Ben hier vrijwel zeker van, maar pin me er niet op vast.

Die had enkel de AJFC (Airline Jet Foundation Course) gedaan bij EPST, niet het Europilot program.
 
Selecties gaan erom dat je je positief onderscheidt van anderen. En dat doe je o.a. door correct gekleed te gaan. Kunnen we niet eens ophouden met deze discussie? Open dagen zijn ook een soort selectie, dus zorg dat je een goede indruk achterlaat. Dat doe je bijvoorbeeld met pak en stropdas.

Selectie is natuurlijk vanzelfsprekend.

Overigens denk ik te weten wie de man van Kritisch is, en volgens mij heeft ze niet het complete verhaal verteld.

gr

Q-Nimbus
 
Toch heb ik moeite hier vaak te lezen dat men o.a. een pak aan moet om meer kans te maken. Laat men dan helder schrijven dat men in pak dient te verschijnen.
Dan ligt mijn hart dichter bij het amerikaanse systeem, waar het geen moer lijkt uit te maken waar je je vliegopleiding gevolgd hebt, als je maar de juiste papieren bezit.

Ik ben het wel met je eens, maar toch is het een beetje paradoxaal: In de USA wordt NOG meer waarde gehecht aan hoe je gekleed gaat. Als je daar niet een half uur bezig bent geweest om je schoenen maximaal te laten glimmen, kan je het al bijna vergeten.

JUIST het kijken of iemand in pak komt of niet, zonder het aan te geven als school, is al een selectieitem. Als je normaal ergens gaat solliciteren, ga je ook in pak, punt. Als je gaat solliciteren naar een baan als vlieger, óf een opleiding als vlieger, ga je ook in pak. Dat is voor een middelbare scholier misschien niet vanzelfsprekend, maar het wordt wel van je verwacht.

Je zult sowieso een pak moeten kopen als je wilt gaan vliegen, draag 'm dan ook gewoon, ook tijdens een open dag. Niemand zit te wachten op een "phew, vandaag hoef ik nog geen pak te dragen" attitude, want je ambiëert immers een vak waar je iedere dag met stropdas en kolbert rondloopt. Als je dat nu al niet leuk vindt...
 
Ik vind het eerlijk gezegd overdreven om helemaal in pak te gaan op open dagen. Ik heb er meerdere bezocht en veel mensen dragen gewoon nette vrije-tijdskleding / zondagskleding.

Wat betreft de selectie lijkt het mij vanzelfsprekend! Een vriend van mij heeft selectie gedaan en was casual gekleed. In zijn rapport is ook duidelijk te lezen: "Meneer kleedt zich casual, wat niet gepast is in de situatie" (scoor je geen pluspunten mee!).
Ga in pak, neem geen onnodig risico, ga met de stroom mee. Tegen de stroom in wordt vaak genoeg niet gewaardeerd.

En, zoals Q-nimbus al zei, laten we ophouden met déze discussie.
 
Last edited:
En, zoals Q-nimbus al zei, laten we ophouden met déze discussie.

Dat doet het altijd goed, eerst je mening uitgebreid spuien en dan zeggen dat er niet meer over gediscussieerd mag worden. M.a.w: reacties niet gewenst.

Hoeveel vliegopleidingen heb jij inmiddels gedaan?
 
Back
Top