Vraagje voor de experts

Boss du Manche

New member
De vraag die ik heb is de volgende:

Ik heb de Nederlandse nationalitiet en ben in het bezit van een JAA-ATPL. Nu wil ik een autorisatie verlengen en voldoe aan de JARFCL-eisen, maar niet aan de Nederlandse eisen.

Nederland heeft namelijk bovenop de JARFCL additionele eisen gesteld, welke zijn vastgelegd in een regelement, welke weer via een staatsblad zijn geeffectueerd.

Is het nu mogelijk om als Nederlander bijvoorbeeld in een andere lidstaat mijn autorisatie aan te vragen, aangezien ik wel voldoe aan de JARFCL-eisen.

Ik vind dit namelijk rechtsongelijkheid. Een Belgische collega mag bijvoorbeeld wel zijn autorisatie laten verlengen middels de JARFCL en ik niet.

De tweede vraag die ik heb is of bij invoering van de FCL door EASA, ik met terugwerkende kracht mijn autorisatie terug kan krijgen.
 
Vraag 1: nee, niet zomaar. Je zou wel je brevet kunnen laten omzetten naar een andere JAA staat, en dan vervolgens daar aanvragen. Maar dat heeft een aantal andere gevolgen, zoals dat je ook je medical in dat land moet regelen, en de verlenging van je brevet (profchecks e.d.). Afhankelijk van je situatie misschien iets teveel moeite?
 
Maar dat heeft een aantal andere gevolgen, zoals dat je ook je medical in dat land moet regelen, en de verlenging van je brevet (profchecks e.d.)....

Dat eerste is niet bij ieder JAA land het geval. Ik heb een nederlands medical en een zuid-europees JAA brevet, dat tweede is wel waar en kan voor de nodige administratieve vertragingen zorgen.
 
Gaat het om een autorisatie als examinator? Volgens mij zijn er bij oa FlightSafety een aantal examinatoren die autorisaties hebben van andere lidstaten dan hun brevetafgevende staat.

Erik
 
Gonna, je medical heeft er niets mee te maken.
Je mag je medical bij elk JAA lidstaat laten doen. Dit hoeft niet dezelfde te zijn als waar jij je brevet hebt. Ik heb het nu ook al 3 jaar gescheiden.
 
Ik weet van een Engelsman met een NL brevet dat hij van de IVW zijn medical niet via de CAA mocht regelen. Maar dat kan natuurlijk ook aan gebrekkige kennis van de IVW-functionaris hebben gelegen. Fijn dat het blijkbaar toch kan.
 
NL-brevetten worden niet meer afgegeven. Het zijn nu allemaal JAA-brevetten.

Wat ik niet eerlijk aan de zaak vind, is dat een buitenlander met een SFI-rating en een SFE-autorisatie om de 3 jaar maar een profcheck hoeft te doen voor verlenging van zijn brevet en ik elk jaar.

Om namelijk de privileges van je SFE te mogen uitoefenen, eist de Nederlandse wet dat je een onderliggend type-rating hebt en dat je gemachtigd bent om als eerste bestuurder te mogen optreden (Regeling examinatoren voor Luchtvarenden 2004)

Hierdoor word ik op kosten gejaagd (of het bedrijf waar je je werkzaamheden voor doet) en heb ik elk jaar die verplichting, terwijl de buitenlandse collega-instructeur exact dezelfde examens/profchecks afneemt, op exact dezelfde simulator, bij exact hetzelfde bedrijf voor exact dezelfde maatschappij.

Nogmaals de vraag: Wanneer EASA-FCL in werking treedt, kan je dan met terugwerkende kracht je SFE-autorisatie terugkrijgen?

Andere vraag: Ik heb geprobeerd het Staatsblad (Stcrt. 2004, 187 Kenmerk : HDJZ/LUV/2004-2360) in te kijken, waarin deze Regeling Examinatoren 2004 zou zijn gepubliceerd, echter wat ik kan inzien heeft niet deze regeling. Wie o wie heeft dit Staatsblad als PDF?

Er zou dus nog een hele kleine kans zijn, dat de Regeling Examinatoren 2004 niet is opgenomen in het Staatsblad, dus niet rechtsgeldig zijn.
 
Dat klopt, want daar heb ik ook de betreffende referentie gevonden naar de Staatscourant.

Wat ik alleen niet kan vinden, is die betreffende Staatscourant, dus als iemand die als PDF heeft, heel graag.
 
Wat een gezeik allemaal weer. EASA laat nog een tijd op zich wachten omdat de bewoners van het drijfende museum dwarsliggen. Vaak is het zo als je naar een ander jar-land gaat je eerst je medical eenmalig daar moet overzetten om je brevet omgezet te krijgen.

Als het goed is moet IVW je kunnen voorzien van het desbetreffende artikel uit de staatcourant.

Robbie.
 
Back
Top