Dag, dag vliegbelasting?

Viper1983

New member
SCHIPHOL - De belangenbehartiger van alle luchtvaartmaatschappijen die in Nederland actief zijn, BARIN, start een juridische procedure tegen de Nederlandse Staat wegens de geplande invoering van de vliegbelasting. Dat zegt BARIN-voorzitter Huib Gorter vrijdag (25 januari) op de nieuwjaarsreceptie van de organisatie. Volgens de BARIN is de vliegbelasting in strijd met het Verdrag van Chicago, dat ook door Nederland is ondertekend.

De BARIN wijst op het artikel uit het verdrag waarin staat dat het heffen van een belasting 'op het enkele vertrek van een vliegtuig uit een land, zonder dat daar een prestatie tegenover staat, verboden is'. Dat artikel maakt de Nederlandse regeling van de vliegbelasting in de ogen van de BARIN ongeldig.

In zijn nieuwjaarstoespraak meldt Gorter dat de visie van de BARIN wordt ondersteund door de Belgische Raad van State, die een met de Nederlandse vliegbelasting vergelijkbare Belgische vliegbelasting in strijd met het Verdrag van Chicago, en daarmee ongeldig heeft verklaard. Een Nederlandse hoogleraar luchtrecht ondersteunt de visie van de BARIN ook, stelt Gorter.

Door een procedure te starten wil de BARIN door de rechter laten toetsen of het heffen van een vliegbelasting door de overheid in strijd is met de internationale afspraken waaraan diezelfde overheid zich heeft gebonden in het Verdrag van Chicago.

Ook reisbrancheorganisatie ANVR maakt de gang naar de rechter, meldt De Telegraaf vrijdag. De ANVR waagt een poging bij de fiscale rechter, omdat volgens de organisatie het gelijkheidsprincipe bij belastingen in het geding is. Vertrekkende passagiers betalen de toeslag wel, overstappende passagiers niet.

Hopelijk zijn de rechters niet omgekocht en geven ze ons allen gewoon gelijk, weg met die belasting!
Beetje de staatskas spekken over de rug van de luchtvaart.
 
Laten we onszelf niet te vroeg rijk rekenen. Ze komen wel met iets anders om die 350 mio op te halen. ;)
 
Zag een berichtje over die vliegbelasting dat de NL regering dit invoert voor de CO uitstoot en vraagt voor korte vluchten 11.50 en lange 45 Euro.

Ik denk dat je max 30 min in de NL wolken hangt met je kist en de rest daarbuiten waar haalt de NL staat het recht vandaan om voor andere landen te incasseren ?

Ik zou dan als regering van een ander land zijnde dan even de rekening presenteren aan NL....
 
Zag een berichtje over die vliegbelasting dat de NL regering dit invoert voor de CO uitstoot en vraagt voor korte vluchten 11.50 en lange 45 Euro.

Ik denk dat je max 30 min in de NL wolken hangt met je kist en de rest daarbuiten waar haalt de NL staat het recht vandaan om voor andere landen te incasseren ?


Goed punt, het zal zelfs eerder gem. 15 min. Nederlands luchtruim zijn.
 
Last edited:
De gevolgen voor Schiphol zouden voor de regering al genoeg moeten zijn om deze belachelijke tax niet door te laten gaan.

De regering laat moedwillig nu de positie van schiphol verslechteren ten opzichte van de rest van europa.. Als je het hebt over je eigen ruiten in gooien...
Om over onze eigen luchtvaartmaatschappijen nog maar niet te praten!.
Lekker voor de concurrentie mr Bos!

Sjezus wat kan ik me kwaad maken over deze tax.. !!

groeten
 
En vandaag las ik nog op luchtvaartnieuws nogwel, dat boten 2x zoveel uitstoten dan vliegtuigen. Ik voel een cruisetax aankomen
 
En wat vind je van die zotte 2500 kilometer grens. Boven die afstand betaal je €45,-- vliegtax. Er onder € 11,50...Stel je vliegt van Groningen naar een bestemming in Zuid Europa op 2600 kilometer. Kassa!! Je betaald het hoge tarief. Vanaf Beek is dezelfde besteming bijvoorbeeld 2450 Kilometer. Je word slechts aangeslagen voor het lage tarief. Je zal maar net in Groningen of in de buurt wonen. Dan toch maar met de auto naar Zuid-Limburg?? Wat een belachelijke regeling!!
 
Meer Nederlanders vertrekken vanuit België op vakantie

De afgelopen weken is het aantal boekingen voor vliegtickets met vertrek vanuit België en Duitsland op het Nederlandse online reisbureau ebookers.nl met 51 procent gestegen.

Het gaat om boekingen gerealiseerd in de periode 16 januari tot en met 15 februari 2008 in vergelijking met dezelfde periode verleden jaar. Dat meldt het reisbureau woensdag.

Vliegtaks oorzaak
Oorzaak voor deze forse stijging is volgens ebookers de introductie in Nederland van de vlieg/milieutaks, die sinds 16 januari geldt voor boekingen met vertrek vanaf 1 juli 2008. De luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht deze tax namens de Nederlandse staat te innen.

Besparing
De nieuwe belasting, 11,25 euro voor Europese bestemmingen en 45 euro voor intercontinentale bestemmingen, is alleen van toepassing op passagiers die vanuit Nederland vertrekken. Passagiers die bijvoorbeeld in Brussel opstappen, besparen op die manier al snel 45 euro per persoon.

VS populair
Bestemmingsgebieden die in populariteit zijn toegenomen vanuit Nederlandse buurlanden zijn onder andere Noord-Amerika (+54%) en Zuid-Europa (+35%).

Extra info
Tevens is het aantal boekingen door Nederlandse reizigers op de Belgische website ebookers.be sterk toegenomen. "De Nederlandse reiziger zoekt mogelijkheden om de vliegtaks te omzeilen. Om op deze vraag in te spelen heeft ebookers.nl op haar site een speciale pagina geplaatst met extra informatie over de meest populaire luchthavens in het grensgebieden", luidt het nog. (Belga/hhm)

BRON


People Fly Airplanes, Pilots Fly Helicopters
 
Wat pikken wij Nederlanders niet!
Elke gemeentelijke-, provinciaalse-, en landelijke pruts club die de mogelijkheid krijgt om ons geld uit de broekzak te kloppen doet dat met een vrolijke glimlach!

En wij lachen terug en betalen.....the story continues.
 
En zo is het maar net!

Bij elk nieuw benzineprijs record op tv , altijd weer het bekende interview met de burger en het "Mij krijgen ze niet uit de auto" verhaal. Een evt accinsdaling zit er niet snel in.

Nieuwe belastingen idem , doordat de Nederlander zeer individueel opereert - geheel anders dan in landen ten Zuiden van ons NL- , lees ieder voor zich maken we geen enkele vuist richting overheid welke ongestoord zijn gang kan gaan.

Los van dit alles gaat het nog steeds zo slecht niet.
 
Alleen als ik de eerste post goed doorlees denk ik dat BARIN een redelijk goed punt heeft met deze ICAO overeenkomsten. Weet iemand wat de ontwikkeling hiervan is?
 
Binnenkort in dit theater : Kilometerheffing!

Telegraaf 1 feb : 'De burger dreigt te worden opgezadeld met een nieuwe belasting. Provincies studeren op het heffen van een nieuwe provinciale 'ingezetenenbelasting' omdat zij 1,1 miljard euro aan inkomsten gaan mislopen bij invoering van de kilometerheffing.'

Zo slecht gaat het niet? Daar heb ik een andere mening over :)
 
is er ook nog argument voor de vliegtax.
Ik moet nl. een betoog schrijven hierover. Enkel, wat dus duidelijk blijkt, zijn er vrijwel alleen tegenargumenten.
Wat zijn dus de argumeten voor de vliegtax.
 
Back
Top