Wiskunde in groundschool

Vliegenier737

New member
Hey

Iedereen zegt dat de piloot opleiding gebaseert is op wiskunde, maar ik haal met moeite de helft op mijn toetsen van wiskunde (Vergelijkingen, functies enzo)

wil dit nu zeggen dat ik geen piloot kan worden ?

In welke aard zijn de groundschool oefeningen

kan ik bv aan school zoals aan het james boswell, ook zo een cursus wiskunde volgen ?
 
Tjaa wiskunde. Ik weet niet in welke klas je zit, HAVO of VWO.

Ik kan je wel zeggen dat je tijdens de groundschool geen formules hoeft te bewijzen. Je moet echter wel door hebben waarom die formule zo is en niet zo. Ik vond het te vergelijken met de wiskunde die ik krijg in klas 4 van VWO. Als je nu nog in de onderbouw zit, heb je denk ik wel een groter probleem. In de onderbouw is het alleen maar grafieken tekenen volgens mij en eerste graads functies oplossen. Niet dat je dat veel krijgt tijdens de groundschool, maar hou er rekening mee dat de wiskundestof in de onderbouw de basis is van de bovenbouw. Je wordt verondersteld de wiskundestof in de onderbouw te weten.

Dit zegt natuurlijk niets over of je wel of geen piloot kunt worden. Steek er gewoon veel tijd in en vraag om oude toetsen aan je docent die je kunt maken en bespreken als je het echt moeilijk vindt.

Overigens ligt de nadruk in de groundschool meer op de natuurkunde dan de wiskunde. Maar het is wel essentieel om wiskunde te snappen, want dat komt ook weer terug in de natuurkunde.
 
Gozer, maakt lekker je middelbare school af en als je een profiel met N&T of N&G doet komt het helemaal goed. Als je E&M doet, zou ik wel zo'n cursusje volgen.
 
Tjaa wiskunde. Ik weet niet in welke klas je zit, HAVO of VWO.

Ik kan je wel zeggen dat je tijdens de groundschool geen formules hoeft te bewijzen. Je moet echter wel door hebben waarom die formule zo is en niet zo. Ik vond het te vergelijken met de wiskunde die ik krijg in klas 4 van VWO. Als je nu nog in de onderbouw zit, heb je denk ik wel een groter probleem. In de onderbouw is het alleen maar grafieken tekenen volgens mij en eerste graads functies oplossen. Niet dat je dat veel krijgt tijdens de groundschool, maar hou er rekening mee dat de wiskundestof in de onderbouw de basis is van de bovenbouw. Je wordt verondersteld de wiskundestof in de onderbouw te weten.

Dit zegt natuurlijk niets over of je wel of geen piloot kunt worden. Steek er gewoon veel tijd in en vraag om oude toetsen aan je docent die je kunt maken en bespreken als je het echt moeilijk vindt.

Overigens ligt de nadruk in de groundschool meer op de natuurkunde dan de wiskunde. Maar het is wel essentieel om wiskunde te snappen, want dat komt ook weer terug in de natuurkunde.

Yep, ben zelf absoluut geen ster in WIS/NAT (understatement :grijns: ) maar ik vond het heel erg meevallen wat je moest toepassen/kennen. Veel wis/nat stuff (formules dan) is eigenlijk maar een aantal formules en je moet even weten hoe je die toe moet passen. Veelal is alles keer op keer hetzelfde. Daarnaast weet je al vrij snel welke vraag je kan verwachten... ;)

Succes,
 
Vergelijkingen moeilijk? Oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Heb ik ook gedaan, en het werkt zeker.
N&T moet je niet kiezen als je in de onderbouw moeite met wiskunde had. Welliswaar een vereist profiel om piloot te worden, maar je kunt ook E&M met wiskunde B en Natuurkunde nemen. Scheelt twee andere exacte vakken zoals scheikunde of informatica.


Maar komen al die vergelijkingen weer terug tijdens een vliegopleiding dan?
 
Vergelijkingen moeilijk? Oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Heb ik ook gedaan, en het werkt zeker.
N&T moet je niet kiezen als je in de onderbouw moeite met wiskunde had. Welliswaar een vereist profiel om piloot te worden, maar je kunt ook E&M met wiskunde B en Natuurkunde nemen. Scheelt twee andere exacte vakken zoals scheikunde of informatica.


Maar komen al die vergelijkingen weer terug tijdens een vliegopleiding dan?



Wuahaha nix moet, alles mag ;) Ik had in de onderbouw moeite met wiskunde en in de bovenbouw koos ik voor N&T met wiskunde B1,2 en vond het op een gegeven moment zelfs leuk!! Je zegt het zelf, oefenen oefenen en nog eens oefenen en dan lukt het wel. Maar de wil moet er zijn.
 
Jah idd,
Wiskunde is gewoon veel oefenen en gewoon doen... dan komt het meestal wel goed. Maar als je er moeite mee hebt zou ik het aankaarten bij bijv. mentor of decaan. Vertel wat je plannen zijn en je probleem (en) dan kunnen zei je altijd nog extra helpen zonodig.
Maar maak je er niet al te druk om, je hebt nog tijd... ;) succes :rt:
 
Ik kan me wel vinden in wat Dutchbird-757 zegt.

Het gaat niet zo zeer om wiskunde maar vooral om natuurkunde. Belangrijk is dat je bekend met met begrippen en toepassing van formules m.b.t. druk, kracht, energie etc. Als je dus een paar jaar natuurkunde hebt gehad, dan zal je daar weinig moeite mee hebben, en dat scheelt met name bij meteo, principles of flight en radio navigation.

Waarom ze wiskunde als eis stellen weet ik niet, je moet wel kunnen hoofdrekenen maar dat leren ze je niet op de middelbare school maar op de basisschool.
 
Back
Top