van Ab-initio tot A320 typerating

Goh, Naudjuh, wat weet jij toch altijd een hoop troep naar binnen te kolken! :yeehaa:

Maar goed, ik ben het wel met Naudjuh eens. 15 Duizend is nog steeds een hoop geld. Tenzij je het nodige kleingeld in grotere hoeveeldheden in je spaarvarkentje heb zitten, moet je toch nog eens achter je oren krabben. Wat nou als je heel trots met een A320 rating staat te zwaaien? Ga je dan alleen operators met dat type aanschrijven? Waarschijnlijk niet. Maar wat nou als je op gesprek kan komen bij bijvoorbeeld Ryan? Ga je daar nee tegen zeggen? Of misschien kun je een groot deel van de centen van ze terug krijgen, omdat je aan die rating niet zoveel hebt op het moment dat je de cockpit van een 737 binnen stapt. Weet zeker dat ze daar bij Ryanair geen enkel probleem mee hebben, alleen al omdat ze het zo lullig voor je vinden dat je die pegels voor jan-met-de-korte-achternaam over de balk hebt gesmeten. Nee, nog beter. Ik denk dat ze dan om die reden een A320 zullen aanschaffen, anders heb je niets aan je papieren ;).

Ja, het staat goed op je cv om een rating te hebben op het moment van solliciteren, da's waar. En een type rating voor 15K is relatief goedkoop, da's ook waar. Maar denk er goed over na wat je kansen zijn om bij een tent te worden aangenomen die ook daadwerkelijk met dat type vliegtuig door het zwerk jaagt. Zo'n bedrag investeren is vooral erg zuur als je niet op zo'n kist terecht komt.

Als laatste, ik heb bij ons in de loop der jaren velen zien komen en gaan (naar maatschappijen dus), en daarvan had er bij mijn weten geen enkele een rating op het moment van aanname. En geloof me, al deze jongens en meiden kwamen van allerlei verschillende opleidingen en hebben niet lang bij ons rondgehangen (rondvluchten ed). Wordt je bij wie dan ook aangenomen, en het is daar een voorwaarde, kun je altijd nog betalen voor een typerating, hoe waardeloos dat laatste dan ook mag klinken.
 
Met een A320 rating (Ook met een 737 rating, met elke rating eigenlijk) gooi je misschien een aantal deuren open, maar je gooit er ook een heleboel mee dicht...

Waarom moet Flying Mech me toch weer altijd voor zijn :grijns:.
 
Ik ben persoonlijk van mening dat het wel of niet kopen van een TR puur van de persoon zelf afhangt. Ik denk niet dat je kan stellen dat een TR kopen per definitie slim of dom is. Het hang van de toekomstplannen, financien, achtergrond, voorkeuren etc van het individu af...

Zo is voor de een 15K heel veel geld, voor de ander iets minder. De een zal bewust een TR 320 volgen om ook daadwerkelijk op die kist terecht te komen. De ander zal het zien als een stukje ervaring dat mooi op je CV staat en het is altijd mooi megenomen als je ook echt op de 320 aan het werk kan.

Samenvattend; ik denk niet dat je in het algemeen kan zeggen of het nou goed of slecht is om een TR te kopen. Het hangt puur van het individu af.

Ik vind dat ik dit mooi verwoord heb (schouderklopje)......:D

En by the way, iets veel belangrijkers....

Nee die tellen in gin-tonics en malibu-sprite's tegenwoordig. Denk dat je daar een grote belediging maakt :grijns:!

Gin-Tonic en Malibu-Sprite zijn zooo 2007....:grijns:!! Ben jij in 2008 een zelfbewuste Breezah en heb je een IQ van 5...dan drink je.....jawel, DROPSHOT-ROSE....

Can't help it guys....

R.C.
 
Ben het met R.C eens...btw jammer dat EAA geen garantiefonds heeft

PS: R.C succes met je studie!
 
Last edited:
De een zal bewust een TR 320 volgen om ook daadwerkelijk op die kist terecht te komen. De ander zal het zien als een stukje ervaring dat mooi op je CV staat en het is altijd mooi megenomen als je ook echt op de 320 aan het werk kan.

Hier zakt mijn broek wel een beetje van af hoor... 15 mille is een hoop geld, punt. En zeker als je het alleen maar doet "omdat het zo mooi op je c.v. staat".

Beer neemt gewoon een colaatje light en skipt de Breezers, gin-tonic's, enz. :biertje:
 
naudjuh said:
Nee die tellen in gin-tonics en malibu-sprite's tegenwoordig. Denk dat je daar een grote belediging maakt :grijns:!

Oh... Nou een malibu-sprite vind ik ook heerlijk. Dus eigenlijk ben ik heel erg hip op mijn "ouwe dag"...:grijns:

R.C. said:
Gin-Tonic en Malibu-Sprite zijn zooo 2007....!! Ben jij in 2008 een zelfbewuste Breezah en heb je een IQ van 5...dan drink je.....jawel, DROPSHOT-ROSE....

Oh... Toch niet hip dus. Loop ik alweer achter de laatste trends aan... :dozey:

Beer said:
Beer neemt gewoon een colaatje light en skipt de Breezers, gin-tonic's, enz.

Hoe klinkt Apfelkorn-colalight? Aanrader!!! :yeehaa:


Anyway, back on topic, ik denk zeker dat er met een TR op je naam eerder deuren open (kunnen) gaan dan zonder. Men weet al dat je het kan en hoeft minder lang op je te wachten voordat je ingezet kan worden. Aan de andere kant zullen ook juist deuren gesloten blijven. Zoals Flying Mech al aan geeft kan het erg frustrerend zijn als je een ander type gaat vliegen bij een maatschappij.
En denk ook eens aan het current houden van een TR... Maar feit blijft, voor 15.000 euro staat het netjes op je CV en op het geheel is het niet zo heel erg veel! Als ik de keuze zou hebben, dan zou ik het dan. Dan maar een tijdje water drinken! ;)

Cheers,
PH-FLY
 
Hoe klinkt Apfelkorn-colalight? Aanrader!!! :yeehaa:

Is de moeite van het proberen waard. Lekker, ouwe bokken-drank. ;)

Maar feit blijft, voor 15.000 euro staat het netjes op je CV en op het geheel is het niet zo heel erg veel!

Crap... ben ik per ongeluk op één of ander miljonairs forum terecht gekomen ofzo?

Beer neemt nog maar een glasje water, want 1,50 voor een colaatje vindt ie al een hoop geld. ;)
 
Crap... ben ik per ongeluk op één of ander miljonairs forum terecht gekomen ofzo?

Veel mensen leven onder het motto ach ik heb toch een lening en maken meer op dan ze lief is. Even 100€ pinnen van hun geld om uit te gaan, mensen die nog snel auto's kopen onder het motto ach op die ene ton kan die 5000€ er toch nog wel bij. Mm ik moet nieuwe kleren ach wat maakt die paar honderd euro nou uit.

Voor ze het in de gaten hebben zitten ze 20K over hun zogenaamde budget heen en hebben ze geld uit gegeven dat ze erna allemaal weer terug moeten betalen. Het is erg verleidelijk, maar pas op want het gevaar ligt op de loer.
15K voor een TR is niet zo heel veel, maar wel een enorme smak geld. Zeker als je erna nog eens een X aantal duizenden er tegenaan moet gooien voor een 737 TR omdat je bij Ryanair bent aangenomen.

Zo nu ga ik een topic over drankjes openen.
 
Last edited:
Veel mensen leven onder het motto ach ik heb toch een lening en maken meer op dan ze lief is. Even 100€ pinnen van hun geld om uit te gaan, mensen die nog snel auto's kopen onder het motto ach op die ene ton kan die 5000€ er toch nog wel bij. Mm ik moet nieuwe kleren ach wat maakt die paar honderd euro nou uit.

Voor ze het in de gaten hebben zitten ze 20K over hun zogenaamde budget heen en hebben ze geld uit gegeven dat ze erna allemaal weer terug moeten betalen. Het is erg verleidelijk, maar pas op want het gevaar ligt op de loer.
15K voor een TR is niet zo heel veel, maar wel een enorme smak geld. Zeker als je erna nog eens een X aantal duizenden er tegenaan moet gooien voor een 737 TR omdat je bij transavia.com bent aangenomen.

Zo nu ga ik een topic over drankjes openen.



Naudjuh, zoals zo vaak heb je gelijk. Maar als het verantwoord is, dan zeg ik zeker doen! Maar inderdaad wel rekening houden met de mogelijkheid dat je op een ander type kist komt te vliegen en derhalve nog eens diep in de buidel moet tasten...
 
Ik ken toch redelijk wat mensen met een self-funded A320 rating, en maar 1 van die mensen heeft ook echt een baan nu op een a320. De andere hebben weer voor een andere rating moeten betalen bij een andere airline. Dus dat er deuren voor je opengaan? Denk het niet.
 
Naudjuh, zoals zo vaak heb je gelijk.
Zo vaak valt wel mee toch :grijns:.

Maar als het verantwoord is, dan zeg ik zeker doen! Maar inderdaad wel rekening houden met de mogelijkheid dat je op een ander type kist komt te vliegen en derhalve nog eens diep in de buidel moet tasten...

Om even duidelijk te zijn: ik heb niks met die TR te maken verder maar ik wil gewoon even mijn zegje doen. Aan het eind van de opleiding ga ik eerst proberen ergens te komen zonder mijn TR te betalen.

Voor de mensen die wel die TR willen aanschaffen zonder zekerheid:
"Always expect the unexpected..."
Ik denk dat de meesten hier wel snappen waar ik dan op doel.
 
15K voor een TR is niet zo heel veel, maar wel een enorme smak geld. Zeker als je erna nog eens een X aantal duizenden er tegenaan moet gooien voor een 737 TR omdat je bij transavia.com bent aangenomen.

Ik ben met je eens dat 15 mille voor een TR niet erg veel geld is. Maar dat is maar een deel van de discussie.
Als we dan toch zo makkelijk geld uit geven, waarom niet een type met een x aantal uur (niet om een discussie op te starten over betalen voor een type, maar even voor het gemak om deze discussie "alive" te houden)?
Kost je waarschijnlijk een bak extra geld, maar ach... we geven kennelijk toch makkelijk een hoop geld uit (maak ik op uit de vorige replies), dus dan moet dat ook wel kunnen.
Dan neem je niet alleen een TR mee naar een sollicitatie gesprek, maar ook nog een stukje ervaring. En ik denk dat dit een hoop meer deuren opent dan een kale TR.

Maar goed... dit zal wel een "wellus/nietus" discussie worden, dus ik denk dat ik er maar mee stop. Ik denk niet dat we het eens zullen worden. ;)

Beer gaat maar even een bakkie koffie pakken.
 
15k voor een 320 tq met zeg 500 uur erbij? Doen, of met een garantie dat ze een baan voor je zoeken (CTC bijv), ook doen! Maar zonder enige garantie: niet aan beginnen, geef die cash dan maar aan mij, regel ik wel een baantje voor je.........:D

Naudjuh, die TR bij transvagina.cum betaal je trouwens niet zelf hoor!
 
Als ik zo door deze discussie heen blader van begin tot eind, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de voorstanders (of twijfelaars) van het vooraf kopen van een TR steeds weer jongens en hopelijk meisjes zijn die of pas kort aan de opleiding bezig zijn, of er nog aan moeten beginnen. Geloof nou een "al beetje ouwe rot" in het vak, eentje die, nogmaals, echt velen heeft zien komen en gaan in het traject tussen afronden opleiding en aanname bij maatschappij, bezint eer ge begint! Ik snap

- dat 15K niet veel lijkt op het totaalbedrag van een aangeboden opleiding,
- het zeer verleidelijk is hier op in te gaan,
- je eigenlijk wel stom moet zijn om dit niet te doen,
- je kansen veel groter lijken als je de TR op zak hebt,
- je denkt te kunnen pochen en streepje voor hebt met de extra "ervaring",
- de school het je adviseert vanwege al het bovenstaande,
- en zo kunnen we er nog een paar verzinnen.

Maar zoals al eerder door verschillende mensen terecht aangegeven, en verontschuldigingen dat ik hier in herhaling val, dit alleen maar om mijn standpunt te benadrukken:
Hoe hou je de TR dan geldig als je niet binnen 6 maanden bent aangenomen "on type"?
Hoe weet je van tevoren dat je wordt aangenomen op een positie waar je ook wat kunt met de behaalde TR?
Als je wordt aangenomen bij een maatschappij met, in dit geval, een A320, ben je dan aangenomen omdat jij die TR had en de ander niet? Misschien wel, scheelt je dan in de huidige markt (gokje) gemiddeld 3 tot 6 maanden wachten op een baan. Is dat jou die 15K waard geweest dan? Als je hierop volmondig "ja!" zegt, let dan wel dat ik hier zeg dat je dan toevallig bij een A320 operator bent aangenomen en ook nog op dat type vliegtuig tercht komt. Nee, da's niet altijd het logische gevolg omdat je toch al die rating hebt! Luchtvaart is vreemd, maar wel lekker.

Aan alle (nog) beginnende mensen, laat je niet klakkeloos wat wijs maken. Jullie zien hier reacties van verschillende vakbroeders met meer of minder ervaring in het luchtvaartwereldje, eigenlijk allemaal reacties waarin op z'n minst wordt gezegd dat je er toch even over moet nadenken. Dit wordt niet voor niks gezegd. Ik kan jullie, veelal jeugdige, enthousiamse en zelfverworven wijsheden zeer waarderen, maar laat alle reacties even rustig bezinken. Als je dan alsnog besluit die TR erbij te kopen wens ik je oprecht veel succes en hoop dat je er wat aan hebt.

Mijn hemel, klink als een ouwe zak. Maar goed, ben ik ook al een beetje. Rollator nodig om naar het veld te komen. En nee, Naudjuh, zit absoluut niet verlegen om jouw commentaar op deze laatste statement! ;)
 
Ik ben met je eens dat 15 mille voor een TR niet erg veel geld is. Maar dat is maar een deel van de discussie.
Als we dan toch zo makkelijk geld uit geven, waarom niet een type met een x aantal uur (niet om een discussie op te starten over betalen voor een type, maar even voor het gemak om deze discussie "alive" te houden)?
Kost je waarschijnlijk een bak extra geld, maar ach... we geven kennelijk toch makkelijk een hoop geld uit (maak ik op uit de vorige replies), dus dan moet dat ook wel kunnen.
Dan neem je niet alleen een TR mee naar een sollicitatie gesprek, maar ook nog een stukje ervaring. En ik denk dat dit een hoop meer deuren opent dan een kale TR.

Beer ik denk dat je me verkeerd begrijpt, ik ben tégen het kopen van een rating zonder enige zekerheid.

Naudjuh, die TR bij transvagina.cum betaal je trouwens niet zelf hoor!
Sorry mijn fout!

Mijn hemel, klink als een ouwe zak. Maar goed, ben ik ook al een beetje. Rollator nodig om naar het veld te komen. En nee, Naudjuh, zit absoluut niet verlegen om jouw commentaar op deze laatste statement! ;)

Nou een zak ben je zowieso niet. Maar ik wist niet dat je op dat tractortje, waarmee je de vliegtuigen altijd buiten en binnenzet, ook al naar het veld kwam!
 
1: Als je wordt aangenomen bij een maatschappij met, in dit geval, een A320, ben je dan aangenomen omdat jij die TR had en de ander niet?

2: Misschien wel, scheelt je dan in de huidige markt (gokje) gemiddeld 3 tot 6 maanden wachten op een baan.

3: Is dat jou die 15K waard geweest dan?

4: Als je hierop volmondig "ja!" zegt, let dan wel dat ik hier zeg dat je dan toevallig bij een A320 operator bent aangenomen en ook nog op dat type vliegtuig tercht komt.

5: Nee, da's niet altijd het logische gevolg omdat je toch al die rating hebt! Luchtvaart is vreemd, maar wel lekker.



1: JA. Ik was samen met één andere Nederlander (die ook zelf zijn A320 TR had gedaan) de enige die niet als Ab Initio van Intercockpit uit Frankfurt kwam. Dit was omdat ik meteen beschikbaar was (ze zochten dringend mensen. Zie puntje 4) en omdat ze niet meer een TQ moesten betalen.

2: Ik had als eerste van mijn klas in 2005 een baan. Na mij zijn enkele klasgenoten nog zeker 2 jaar werkeloos geweest. Ik had ondertussen €15.000 van mijn lening afgelost en 1500 uur op type. In de huidige markt zou ''het gat'' inderdaad kleiner kunnen zijn.

3: Volmondig JA! Was bij mij €18.000 bij Lufthansa Flighttraining met LH instructeurs. Zonder die stap had ik geen dik jaar tot 3 jaar voorsprong qua uren op mijn klasgenoten gehad en was ik in het gunstigste geval pas minimaal een jaar later bij de blauwe zwaan binnen gekomen.

4: Pertinent onjuist. Ik had grondige research gedaan en was erachter gekomen dat deze maatschapij nieuwe airbussen had besteld en dat de head of training een Nederlander was. Na veel contact heeft hij uiteindelijk mijn base check afgenomen en was ik 2 weken later in dienst. Als alternatief had ik dat ik naar Azie zou gaan (ik had daar al contacten opgebouwd).

5: Zie 4 ;)


:biertje:
 
Last edited:
RTO, vind het leuk voor je dat het voor jouw heeft gewerkt, en dat meen ik echt.
Ik denk wel dat jij in een veel slechtere tijd in de sollicitatierondes bent beland dan de tijd waarin we nu leven.
Ik vind jouw verhaal een droom van een verhaal als het nu 2006 was geweest, maar om anno 2008 mensen aan te raden jouw traject te volgen en dezelfde beslissingen te nemen vind ik toch wel een beetje kortzichtig. Ik weet het, zoals uitvoerig op dit forum besproken worden er prachtige beloftes gedaan door bepaalde vliegscholen, waar of niet, op werkelijkheid berustend of niet, maar het is waar, je wordt tegenwoordig zeer snel aangenomen. En voor diegene die nu wil reageren dat hij of zij al twee jaar aan het solliciteren is zou ik zeggen, tja, misschien toch eens iemand raadplegen hoe dat nu op te lossen, want aan de markt ligt het echt niet (deze laatste zin heb ik zo tactisch mogelijk proberen te formuleren om zichzelf aangesproken voelende lieden niet tegen de schenen te schoppen).
 
Ik zou initieel voor een school gaan waar de school actief helpt met het krijgen van een baan. Of een school die een overeenkomst heeft met een luchtvaartmaatschapij.

Ik heb zelf niet voor de KLS gekozen omdat de school zelf me niet beviel. De NLS beviel me meer, maar ik wist dat er toch nog een mogelijkheid was om bij de KLM te kunnen solliciteren, mocht die deur weer open gaan. Dat was een bewuste keuze. Had de KLS nog baangarantie gehad, dan was ik 300% zeker voor de KLS gegaan. Ik spreek zoveel collega's die vertellen dat ze alleen zijn gaan vliegen omdat de KLS baangarantie had. Anders waren ze wel arts o.i.d. geworden.

Ik snap dan ook niet dat jongens van rond de 18 jaar zonder vooronderzoek zich aanmelden bij een opleiding, zich niet realiseren wat voor bedragen er bij komen kijken en wat de concequenties van deze beslissing zijn. Je ziet ook hier dat over bedragen van € 15.000 wordt gesproken alsof je een pak melk in de supermarkt koopt.

Ga daarom niet af op die mooie praatjes van scholen, maar ga zelf actief op onderzoek uit. Spreek met huidige studenten en mensen die zijn afgestudeerd en maak daar je eigen plaatje op uit. Ga ook na waar de studenten van deze school sinds 2001 terecht zijn gekomen. En heel belangrijk; heeft de school hier actief in bemiddeld of heeft de leerling het zelf gedaan? Als je mazzel hebt kom je nog voordat je iets hebt ondertekent er achter dat die opleiding je totaal niet bevalt. In het slechtste geval word je na 10 jaar falliet verklaard omdat je maar geen baan hebt kunnen krijgen omdat je verkeerde keuzes hebt gemaakt en torenhoge schulden hebt opgebouwd. Ik heb het zien gebeuren!

Een school is een commerciële instelling waarbij het doel is om zo veel mogelijk geld te verdienen. Dat doe je door een zo actief mogelijk reclamebeleid te voeren om zoveel mogelijk ''zieltjes te winnen''. Scholen zullen het dus niet na laten om te verkondigen dat zij mensen aan bijvoorbeeld Lufthansa leveren, of dat Lufthansa mensen van hun school neemt. Zulke uitspraken kunnen op vele manieren geinterpeteerd worden, maar vaak komt het er op neer dat studenten hier na hard werken zelf voor gezorgd hebben waarna de school met de eer gaat strijken.

Keyword in deze kwestie is kwaliteit. Kies een voor een kwalitatief goede opleiding die ook zo staat aangeschreven bij de verschillende maatschapijen. Je kunt er o zo veel curssussen en typeratings tegenaan gooien, maar als je basisopleiding ontoereikend was omdat je bijvoorbeeld met 40 man in een klas zat en daardoor de (persoonlijke) begleiding tekort schoot, dan is er een kans dat je niet goed scoort tijdens die typerating. Of nog nog erger: je linetraining bij een maatschapij niet haalt. Heb ik ook zien gebeuren!

Ik snap dan ook niet waarom mensen zonder enig onderzoek of onderbouwing er bakken met geld tegenaan willen gooien. Je moet je eens beseffen welke verantwoordelijkheid je op je neemt met het aangaan van een lening van € 100.000! Je zadelt niet alleen jezelf op met de gevolgen indien het fout gaat, maar meestal ook je ouders die met een onderpand borg staan voor de lening.

Het schetst mijn verbazing dat ik helemaal niemand hoor praten over Lufthansa Flight Training in Bremen. Dit is een van de weinige scholen die een keiharde baangarantie aanbied. Je weet gewoon dat als je de opleiding goed voltooid er een baan bij Lufthansa op je ligt te wachten. 100% zeker!

Als ik dit vertel aan iemand die mij advies vraagt dan krijg ik in 9 van de 10 gevallen het antwoord: '' ja maar ik spreek helemaal niet zo goed Duits''.
Die Duits cursus van pakweg € 600,- euro is altijd nog stukken goedkoper dan zo'n typerating. Weer een voorbeeld dat mensen geen goed onderzoek doen.

Samengevat:

- Doe eerst goed onderzoek voordat je je ergens aanmeld want je bent niet aan het shoppen voor een nieuwe spijkerbroek.

- Kwaliteit boven kwantiteit.

- Welke garantie kan een school je bieden en wat krijg je terug voor de opleidingskosten. Oftewel, het is heel erg leuk dat ze weer extra geld aan je verdienen door je een typerating te verkopen, maar heb je er ook werkelijk iets aan? Baangarantie kost geen cent!

- Het doel van een school is geld aan je te verdienen, vergeet dat niet! Dat je daadwerkelijk een baan vindt komt een stuk lager op de prioriteitslijst afhankelijk van het soort school. Een school die het van zijn naam en geschiedenis moet doen zal er veel meer waarde aan hechten dat zijn studenten goed terecht komen dan een fabriek waar 40 man in een klas zitten met ook nog een onderbezet instructeur korps. Want dan kun je gewoon geen goed product afleveren.

Voor de mensen die zich nog aan het orrienteren zijn:

www.lufthansa-pilot.de
 
Last edited:
Back
Top