Na 6 jaar al op een 747 ?!?

Vliegenier737

New member
Ik zat overlaatsts naar een aflevering van Air crash investigation te kijken over een 747 van British Airways en ze zijden "De first officer, met 6 jaar vliegervaring zat in de rechterstoel".

Hij zag er ongeveer 30 jaar uit.

Kan je na zo een korte periode wel op een groot long haul toestel terecht? en dan nog bij zo een grote maatschappij ?
 
Precies, why not?
Het vliegen is niet (veel) anders dan met een kleiner toestel. Hooguit dat zo'n kist wat langzamer reageert, maar verder is het allemaal toch wel hetzelfde.
En met 6 jaar ben je al wel aardig ervaren, bij veel maatschappijen kan je dan zelfs al captain zijn. Dit zijn dan uiteraard wel de kleinere maatschappijen.
 
Zeker kan je na 6 jaar op een 747 vliegen. Size doesn't matter weet je nog!??
Het is eerder saaier om op zo'n grote bak te vliegen, maar dat ter zijde.

Je moet met zo'n grote bak met een aantal andere dingen rekening houden als dat je op een kleiner toestel vliegt. Maar het blijft gewoon vliegen....not rocket sience!!
 
Geloof dat clubs als Virgin die alleen maar heavy metal long haul doen een aanname eis hebben van 3000 uur / 1500 uur jet. Moet toch te doen zijn in 6jaar, zeker met een paar jaar low cost raggen achter je.
 
Even buiten alle andere opmerkingen....bedoelden ze niet 6 jaar ervaring op de 747? Dat zie je wel vaker bij Air Crash Investigation....(edit: en over het feit dat ie er als 30 uitzag...dat is een acteur he ;) )
 
effe je bubbeltje busten...

ik werd na 6 jaar vliegen capt. op de 747.
reden de keuzes die ik heb gemaakt zijn zeer goed uitgepakt.
en elke kans die me gegeven is heb ik gepakt.
kom je bij een bedrijf wat uitbreidt dan wordt je uiteraard sneller capt. en het bedrijf moet natuurlijk wel 747/widebody hebben. na 6 jaar trans zit je nog op de 737.

747 vliegen bllijft gewoon een dashboard wat je door de lucht sleurt, je leert de numertjes, landing attitude en je kan los. alhoewel sommige er toch problemen mee hebben.

Leeftijd maakt niet uit, persoonlijkheid/mentaliteit/kennis/kunde des te meer...
 
Ik ken iemand die op z'n 30ste al captain 747/A340 was bij CX op het moment is het gewoon wat langzamer in de luchtvaart dan een tiental jaren geleden toen er een zwaar tekort was aan vliegers

En we gaan langzaamaan weer die kant op dus wie weet wat er nog allemaal kan gaan gebeuren:D
 
Snap een hoop van jullie niet. Dan ben je captain op je 30e op een 747.... Dan what? nog 35 jaar precies het zelefde doen zonder nieuw spul onder je kont te krijgen? Livn' the dream huh ?

Hoop dat ik tussen nu en mn 65e zoveel spul onder mn kont krijg dat ik een nieuw brevet nodig heb om al mn type ratings bij te schrijven. Ondertussen wel ff pensioen bij elkaar sparen...

Kliko ben ik in zoverre jaloers op dat hij over het algemeen zn pensioen binnen heeft. Ben daar blij mee daar hij de sterke drank voor zn rekening mag nemen volgende keer in Smallville, IA. Vlieg technisch ben ik jaloers op 19 of 77 dat hij DC 3 heeft gevlogen, op Art daar hij 707 heeft gevlogen waar ik water van in mn mond kan krijgen en op alle jongens die hier F16 vliegen.

Denk je nou echt dat op je 27e Captain 737 en 4x per dag Amsterdam - London of 2x per dag Phoenix - Baltimore het gouden leven is ?

Be very careful what you wish for, you might just get it all... And dont forget it's about the journey not the destination...
 
Last edited:
@FD..


idd. 35 jaar lang mijltjes aftikken, maar die ratings kunnen me gestolen worden..
het gaat om senioriteit/pensioen/knaken/vrije dagen/nil further dagen etc<- niet in volgorde van belangrijkheid
types staan bij mij niet in het rijtje..
De grootste machines genereren meestal de hoogste salarissen/vrije dagen etc zie hierboven.

Als ik op een chieftain door rond de kerk te vliegen dit zou kunnen genereren deed ik dat gelijk.
het is simpel, op een gegeven moment wordt het gewoon werk, en dan doet type er niet meer toe.
De reis naar de 747 toe was het mooiste, en zit je er eenmaal op denk je yes ik ben er..
en dan komt de realiteit, tijdzones, afrika/azie, soms lang van huis etc, teveel drank, gewicht toename..

Over 35 jaar als ik met pensioen ga (ik denk zelf meer aan op mn 45e) kan ik tegen de jonge mannen zeggen dat ik nog met een FE heb gevlogen.. krijg je gelijk respect..
een oude collega van mij heeft bv bristol britannia/Comet!!!! gevlogen.. respect!!! google die maar eens.
 
My point exactly. Als ik 3 ton zou krijgen om een C421 te vliegen 2x per maand zou ik 'm pakken. Vlieg nou maar flink door, kun je me leren drinken volgende keer in dat driehoekje tussen Minnesota, Iowa and Wisconsin.... :grijns:

Gaat (helaas) exactly om de punten die je naar voren brengt. Was anders wel lekker cargo blijven boren. Zo blij dat ik het niet meer doe, maar mis het ondertussen erger als het eerste meisje waar ik ooit mee geslapen heb...

center; "ahhh it's you again freight XXX ? well I guess you dont care bout the system ahead of you? all you want is direct right? well, cleared direct destination, between FL190 and FL230 if you can thanks!" :grijns:
 
Die gasten zijn met 190 uur aangenomen bij RYR na de jet intro cursus op EHSE.
Eer van je werk is altijd leuk..
 
Kan je na zo een korte periode wel op een groot long haul toestel terecht?
En niemand die zich de vraag stelt waarom je op je 20e single pilot IFR op een verrotte prop mag vliegen terwijl met een volle crew boven het weer op een kist met 4 motoren als moeilijk word gezien... :)
 
Misschien was Vliegenier niet zo verbaasd over dit feit omdat de f/o gebrek aan ervaring zou hebben, maar meer omdat BA waarschijnlijk wel een lange senioriteitslijst heeft. Dat kan natuurlijk ervoor zorgen dat de 747 niet binnen handbereik is voor een beginnend piloot.
 
Co Ica bij BA staat op een andere plek op de senioriteitslijst als Co Ica bij bijv KLM..
dus ook de tijd die et kost om er terecht te komen is korter..
ik dacht me zelfs te herinneren dat ze afentoe direct entry op 777 doen..
 
Sterker nog, Alle posities zijn Direct Entry Posities bij BA.... Zolang er intern geen mensen zijn die ervoor bieden of b.v. nog een type freeze (biniding) hebben (over het algemeen 4 jaar voor een nieuwe type bij BA)..

In de praktijk betekend (mits genoeg uitbreiding / pensioeneringen) dit dat Alle Co posities Direct Entry zijn.. Heb je genoeg ervaring (ATPL + Jet) dan heb je een grote kans op Direct Entry Co 744, 777..

De meest junior command was captain op de Cargo 744 (ong 4 jaar senioriteit) omdat dit minder betaalde als co 744 / 777 op de pax vloot...

De reden waarom het makkelijker is bij BA dan bij de KLM is omdat wij geen co-co's hebben, dus longrange op de 744 / 777 is 1 captain + 2 co's, of soms 2 captains en 2 co's (SIN / HKG / EZE / CPT )
 
Ben zelf met 625 uur 'licht' in de rechterstoel van een 757 terechtgekomen. Had toen inmiddels wel 7 jaar 'vliegervaring' maar vlieg inmiddels 2 types (757 en 767) en longhaul en shorthaul. Dit vind ik voorlopig ideaal. Ja, het kan dus.
 
Back
Top