Po-1 niet gehaald

joris

New member
Ik heb gisteren mijn P0-1 gedaan maar helaas niet gehaald. Kwam net wat tekort op m'n linker been (4). Natuurlijk jammer... Maar zou ik me nu al kunnen aanmelden voor de volgende P0-1 (maar dan wel de afspraak over 5,5 maanden)?? Of moet ik dan eerst die 5,5 maanden wachten en dan pas de afspraak maken? (nou kan ik er natuurlijk achter komen door te bellen, maar dacht dat met alle kennis die hier aanwezig is het ook op deze manier kon)

Het grote punt hier is dat het net kan schelen of ik dan net wel met een eventuele andere studie ben begonnen, waardoor de teller begint te lopen van het afmaken van een studie binnen 10 jaar. Stel dat ik dan wel toegelaten word dan moet ik na 10 jaar toch dat geld terug betalen.. of hoe zit dat?? En zou ik me ook bijvoorbeeld voor de zekerheid dan niet kunnen aanmelden voor studie financiering en een OV-jaarkaart?

Verder ben ik erg benieuwd naar ervaringen van mensen die ook de PO-1 opnieuw hebben gedaan. Er is me namelijk verteld dat wanneer je terugkomt ze het moeilijker maken. Ben ook erg benieuwd of het herkansen van deze PO-1 "zin" heeft wanneer je juist tekort kwam op het onderdeel hand oog voet coordinatie.

In ieder geval, Tomcat84 je oefentest van de instrument interpretatie test heeft wel geholpen. Ikzelf vond de test daar makkelijker dan die van jou. Dit komt vooral doordat de antwoorden bij de echte test ver van elkaar af liggen. Dus supers bedankt!

groetjes joris
 
Wat betreft je vraag over een studie beginnen, gewoon doen! Echter! Kies wel een studie die je zelf leuk vind c.q. lijkt en zet je voor volle 100% er voor in. Probeer dan je propedeuse in één keer te halen (dat zijn alle punten van het eerste jaar). Hiermee heb je als het ware een toegangsbewijs voor het tweede jaar van (bijna) alle HBO studies. Hiermee heb je dan een redelijk goede back-up mocht je niet door de testen of de opleiding heen komen.

Wat betreft je studieschuld welke je dan opbouwt bij de Informatie Beheer Groep, is peanuts en kan je makkelijk maandelijks aflossen. Je moet dan uiterlijk 10 jaar na het beginnen van je studie meende ik beginnen met aflossen. Eerder en met meer geld tegelijk mag ook. Meer informatie hierover op www.ib-groep.nl

Zelf heb ik eerst de mavo gedaan, toen meao marketing & communicatie en nu ben ik aan het afstuderen voor mijn opleiding Commerciële Economie (HBO). Weliswaar ben ik nu één van de ouderen tijdens de selectie testen, echter heb ik mijn back-up plan wel helemaal klaar liggen voor het geval ik niet door de selectie heen kom. Plus ander voordeel dat je meer levenservaring en andere bagage met je mee brengt.

Succes met je verdere sollicitatie en probeer elke keer het maximale te geven!
 
Ik heb gisteren mijn P0-1 gedaan maar helaas niet gehaald. Kwam net wat tekort op m'n linker been (4). Natuurlijk jammer... Maar zou ik me nu al kunnen aanmelden voor de volgende P0-1 (maar dan wel de afspraak over 5,5 maanden)?? Of moet ik dan eerst die 5,5 maanden wachten en dan pas de afspraak maken? (nou kan ik er natuurlijk achter komen door te bellen, maar dacht dat met alle kennis die hier aanwezig is het ook op deze manier kon)

Het grote punt hier is dat het net kan schelen of ik dan net wel met een eventuele andere studie ben begonnen, waardoor de teller begint te lopen van het afmaken van een studie binnen 10 jaar. Stel dat ik dan wel toegelaten word dan moet ik na 10 jaar toch dat geld terug betalen.. of hoe zit dat?? En zou ik me ook bijvoorbeeld voor de zekerheid dan niet kunnen aanmelden voor studie financiering en een OV-jaarkaart?

Verder ben ik erg benieuwd naar ervaringen van mensen die ook de PO-1 opnieuw hebben gedaan. Er is me namelijk verteld dat wanneer je terugkomt ze het moeilijker maken. Ben ook erg benieuwd of het herkansen van deze PO-1 "zin" heeft wanneer je juist tekort kwam op het onderdeel hand oog voet coordinatie.

In ieder geval, Tomcat84 je oefentest van de instrument interpretatie test heeft wel geholpen. Ikzelf vond de test daar makkelijker dan die van jou. Dit komt vooral doordat de antwoorden bij de echte test ver van elkaar af liggen. Dus supers bedankt!

groetjes joris

Ik heb ze gewoon gebeld na 5 maanden, toen gelijk een nieuwe afspraak gemaakt.
Over die stufi. Voor zover ik weet (weet het niet zeker, anders moet je het ff navragen bij IB-groep) als jij voor februari stopt met de studie (let wel, het eerste jaar) hoef je volgensmij niks terug te betalen. Maarja ik weet het niet zeker, ik kon het zo snel niet op de site vinden, ik zou ze even bellen als ik jou was

En over die ov kaart heb ik de site van ib wel even raadgepleegd

"Dit betekent dat je binnen tien jaar je diploma moet hebben behaald.
Lukt dit, dan is de kaart een gift. Lukt dit niet, dan moet je ervoor betalen: € 79,97 per maand plus rente voor de maanden dat je de OV-studentenkaart in je bezit had. Ook als je een OV-vergoeding, een compensatiebedrag of schadevergoeding ontvangt, moet je aan de prestatienorm voldoen. Als je vermoedt dat je de prestatienorm niet gaat halen, kun je er voor kiezen om je kaart niet af te halen. Als je de prestatienorm tóch haalt, kun je achteraf geen vergoeding krijgen."

Duidelijk lijkt me dus.

Ik heb zelf ook PO-1 herkanst en toen heb ik hem echt ruim gehaald. Dus bij mij had die herkansing wel zin. Maar ze hebben mij nooit iets verteld over dat ze het dan moeilijker maken... volgensmij is dit ook niet zo, tenzij ze het recentelijk hebben gewijzigd...
 
http://www.ib-groep.nl/particulier/Informatie/Studiefinanciering/Hoger_onderwijs/Prestatiebeurs.asp

"Als je hoger onderwijs volgt, is je beurs een prestatiebeurs. Dat betekent dat de basisbeurs en de aanvullende beurs eerst als lening worden uitbetaald. Alleen als je binnen tien jaar je diploma haalt, wordt je prestatiebeurs een gift. [...] De aanvullende beurs die je in je eerste studiejaar ontvangt, wordt niet uitbetaald als een lening, maar als een gift. Stop je na een jaar met je studie, dan moet je alleen de basisbeurs van dat eerste jaar terugbetalen. Stop je zelfs voor 1 februari in dat eerste jaar, dan hoef je ook je basisbeurs niet terug te betalen."

Ik zou ondertussen gewoon met een studie beginnen. De studieschuld is dermate laag dat ik me daar geen zorgen om zou maken als je de selectie gehaald hebt. Als je zelfs voor 1 februari stopt heb je niet eens een schuld. Bovendien is het natuurlijk ook mogelijk dat je de volgende keer PO1 opnieuw niet haalt of bij een ander selectieonderdeel alsnog af valt.
 
Ok, top. Dan ga ik me even snel dit weekend hierin verder verdiepen, zodat de aanmelding voor medicijnen zo de deur uit kan.... Ik heb geen makkelijke dromen...
Maar superfa, op welk onderdeel was jij afgekeurd? Ik heb zelf namelijk het idee dat ruimtelijk inzicht en selectief luisteren trainbaar zijn (zie de site van tjeerd en van tomcat84). Maar voor het hand oog voet coordinatie gedeelte niet
 
Dat is ook wel te trainen, echter moet je wel een bepaalde mate van basis aanleg hebben. Trainen kan door heel veel verschillende dingen. Kijk maar eens rond op het forum er staan voldoende oefeningen.

succes
 
Ik heb zelf ook PO-1 herkanst en toen heb ik hem echt ruim gehaald. Dus bij mij had die herkansing wel zin. Maar ze hebben mij nooit iets verteld over dat ze het dan moeilijker maken... volgensmij is dit ook niet zo, tenzij ze het recentelijk hebben gewijzigd...

Ja dat is inderdaad veranderd. Als je nu aan je PO-1 zou beginnen en het niet haalt. Dan wordt bij een herkansing de norm hoger.
 
Ok, top. Dan ga ik me even snel dit weekend hierin verder verdiepen, zodat de aanmelding voor medicijnen zo de deur uit kan.... Ik heb geen makkelijke dromen...
Maar superfa, op welk onderdeel was jij afgekeurd? Ik heb zelf namelijk het idee dat ruimtelijk inzicht en selectief luisteren trainbaar zijn (zie de site van tjeerd en van tomcat84). Maar voor het hand oog voet coordinatie gedeelte niet

Ik was de eerste keer afgekeurd bij PO1 op de II en bij de 3d test op mijn linkervoet. De 2e keer had ik hele lage tijden vergeleken de rest (= goed) bij de 3d test. Ik denk dat dat vooral gekomen is door een hoop zweefvliegervaring.

Ik ben verder ondertussen ook gewoon met een studie begonnen.

Groeten,

Richard
 
Ik ben Maurits uit Amsterdam en lees al een tijdje mee op dit forum.
Ik ben zelf ook bij de 3D-test op het rechter pedaal afgekeurd. Ik heb zelf het programmaatje van Tjeerd gedownload en 2 sets racestuurtjes gekocht. Je merkt als je het iets langer dan 5 minuten doet, dat het dan veel beter gaat als bij de keuring. Volgens mij is het voor een groot deel aanleg maar je kunt het echt wel trainen. Die test heeft nauwelijks tot niets met vliegen te maken, alleen maar hoe snel je informatie kunt inwinnen en gelijk kunt toepassen.

Ik ga het daarom over een paar maanden gewoon weer proberen. Ik denk dat als je er dichtbij zit je echt wel goede kansen hebt om er de volgende keer bij te zijn.

Mij is ook verteld dat de eisen voor de mensen die PO-1 al een keer gedaan hebben, aangescherpt zijn. Ergens snap ik de Luchtmacht niet. Ze zitten te springen om mensen en trekken de touwtjes harder aan. Tuurlijk zit je niet te wachten op bagger, maar volgens mij zijn er een hele hoop mensen door de keuring heen gekomen die louter de 2D-test hebben gedaan. Dat is natuurlijk eitje-preitje vergeleken met de 3D-test.
 
Last edited:
Mij is ook verteld dat de eisen voor de mensen die PO-1 al een keer gedaan hebben, aangescherpt zijn. Ergens snap ik de Luchtmacht niet. Ze zitten te springen om mensen en trekken de touwtjes harder aan. Tuurlijk zit je niet te wachten op bagger, maar volgens mij zijn er een hele hoop mensen door de keuring heen gekomen die louter de 2D-test hebben gedaan. Dat is natuurlijk eitje-preitje vergeleken met de 3D-test.

Als ik hier logisch over na denk dan zou ik het volgende hierover kunnen zeggen:

Misschien heeft het CML ook de ervaring dat mensen gaan oefenen nadat ze de eerste keer zijn gezakt op de sensomotorisch test. En als iemand gaat oefenen dan zal er een hoger resultaat uit komen(zoals je zelf hebt ervaren). Dus zorgen ze dat die norm ook omhoog gaat. Het CML wil wel een zo eerlijk mogelijke test maken die voor iedereen gelijke kansen bied.
 
is deze norm ook zwaarder voor mensen die binnenkort po1 gaan herkansen of geld het voor de mensen die nu po1 niet halen?? toch vind ik het wel een beetje raar want op de opendagen van de luchtmacht kon je oefenen voor de 3d test, dan heb je toch ook al die ervaring...
 
Maak je maar niet druk. Ik ben de eerste keer ook gezakt (NOTABENE OOK OP M'N LINKERVOET) en ik mag nu naar de PVS! Gewoon lekker met je opleiding beginnen, die kan je namelijk altijd nog afkappen. De norm is niet strenger als je het nog een keer probeerd. In principe is het veel makkelijker want je hebt én al ervaring, én als je maar 1 test nog hoeft te doen scheelt het veel drukte! :D
Succes kerel!
 
Ik hoor dat echt zo vaak dat mensen worden afgekeurd en later toch alsnog worden toegelaten voor de vliegopleiding. Dat biedt misschien nog perspectieven. Volgens mij zit je de volgende keer dan ook een stuk rustiger. Met PO-2 heb je dan ook weer een puntje wat betreft motivatie.
 
Maak je maar niet druk. Ik ben de eerste keer ook gezakt (NOTABENE OOK OP M'N LINKERVOET) en ik mag nu naar de PVS! Gewoon lekker met je opleiding beginnen, die kan je namelijk altijd nog afkappen. De norm is niet strenger als je het nog een keer probeerd. In principe is het veel makkelijker want je hebt én al ervaring, én als je maar 1 test nog hoeft te doen scheelt het veel drukte! :D
Succes kerel!

Helaas Nickos kan ik je vertellen dat er nogal wat veranderd is de laatste weken. Ik heb gisteren mijn PO-1 voor de tweede keer gedaan, en vorige keer kwam ik alleen tekort op de intstrumenten interpretatietest. Toch moest ik dit keer ALLE tests weer overnieuw doen EN waren de normeisen behoorlijk aangescherpt, behalve voor de test die je niet gehaald had. Een vervelende mededeling die we vlak van tevoren pas te horen kregen en niet iedereen was hier dus op voorbereid. Maar ik mag niet klagen, ben erdoor met nog behoorlijk wat ruimte over. Yess!:grijns:
 
ik heb PO-1 ook niet gehaald. Het devies is gewoon lekker doorstuderen, en later weer proberen.

Ik heb zo lang lopen ouwehoeren in mn leven. Dat moet mooi afgelopen zijn! Eerst maar eens dat papiertje halen, dan is er genoeg ruimte voor leuke(re) dingen :)
 
Last edited:
Helaas Nickos kan ik je vertellen dat er nogal wat veranderd is de laatste weken. Ik heb gisteren mijn PO-1 voor de tweede keer gedaan, en vorige keer kwam ik alleen tekort op de intstrumenten interpretatietest. Toch moest ik dit keer ALLE tests weer overnieuw doen EN waren de normeisen behoorlijk aangescherpt, behalve voor de test die je niet gehaald had. Een vervelende mededeling die we vlak van tevoren pas te horen kregen en niet iedereen was hier dus op voorbereid. Maar ik mag niet klagen, ben erdoor met nog behoorlijk wat ruimte over. Yess!:grijns:

Dat zeiden ze bij mij ook. Ik dacht dat dat min of meer blufpoker was. Hoe heb je de tweede keer ervaren en waarom heb je de eerste keer niet gehaald?
 
Ik ben in september afgekeurd en wil nu in maart weer proberen....jullie zeggen dus dat de eisen in de tussentijd zijn aangescherpt? :S
 
Back
Top