Heavy crew: Hoe ziet het er bij jullie uit?

Altimiter

New member
Beste mede airworkers..

Na aanleiding van het topic: Vliegpersoneel: regels rusttijd achterhaald.
Begon ik me af te vragen hoe Dergelijke heavy crew vluchten bij jullie zijn geregeld.

Als aftrap: Wij bij Transavia hebben een fantastische tent op rij 4 en 5 geloof ik.
2 rijen die afgeblocked zijn en waar gordijnen omheen hangen. Als het jou tijd is om te rusten ga je de tent in en men denkt dan dat je lekker kunt slapen in een economy stoel, Yeah right :grijns:
Deze tent gebruiken wij op de lange vluchten naar egypte en canarische eilanden als de aanmeld tijd dat verlangt.

Ik ben benieuwd wat jullie airline voor een voorzieningen heeft om te rusten?

Groeten en nog de beste wensen.
 
Wij vliegen vanuit Manchester, Leeds, Blackpool, Newcastle en Edinburgh ook naar de canarische weilanden, het enige "heavy" .... is de crew zelf. En rusten in een economy stoel...??? Wishful thinking, we'll keep on "dreaming"! Geen voorzieningen dus.

groeten gjk
 
Kun je niet beter op je schapenvachtje blijven zitten? Of ga je echt in de economy liggen met je hoofd op een stoel waar de afgelopen week half vakantievierend Nederland in heeft zitten stinken?
 
ArkeFly:

wij hebben rij 23 + 24, 4 stoelen tot onze beschikking (2 voor cabine en 2 voor cockpit)
Dit hebben we oa op vluchten naar cancun, punta cana, luxor/hurghada.

Wij hangen ook een gordijntje op om ons af te scheiden van de cabine.
Ik vind het verre van ideaal. Te meer omdat ik dus echt niet kan slapen in die stoelen! En als ik dan al zo moe ben dat ik wel slaap, dan wordt je met rugpijn wakker.
Het is echt een lappenmiddel en er zou echt snel eens wat aan gedaan moeten worden door de regelgeving!
 
Kun je niet beter op je schapenvachtje blijven zitten? Of ga je echt in de economy liggen met je hoofd op een stoel waar de afgelopen week half vakantievierend Nederland in heeft zitten stinken?

Uh ja.. Aangezien je met Heavy crew met 3 vliegers bent en maar 2 schapenvachtjes hebt.. Persoonlijk vind ik die jumpseat niet echt lekker zitten..
maar smaken verschillen..

Groeten.
 
16 van onze 47 777's hebben een bunk. Op de andere 31 krijg je een business (minimum) class stoel (flat bed) tot je beschikking als stoel, of een 1st class stoel (groter flat bed) als deze over is...

744 zelfde verhaal, echter hebben deze allemaal een bunk

767 hebben geen bunk of 1st class dus business class stoel
 
Geen Heavy Crew zolang het bedrijf er enigzins met de CAA uit kan komen.
Een vluchtje Malediven - London Gatwick met z'n tweetjes gaat gewoon met een Level 2 (FDP + 60 minuten). Lekker 12 uur de wereld aan je voorbij zien gaan.

Moeten we echter Heavy Crew vliegen dan betekent dit gewoon rust op de Jump Seat of in een uitzonderlijk geval twee stoelen in Premium.
 
Heavy crew

Heavy crew

At my company only the European destinations (Paris, Frankfurt and London) plus Tokyo are flown with a heavy crew.

These flights are flown mostly with the A340 which has a bunk directly behind the cockpit.

If they send the A330 to Europe then they block off a Business Class seat. I don't do these flights (yet) but it doesn't sound too bad at all.

Twice a week there's a London - Malé - Colombo flight where the operating crew flies 2 sectors.

Personal opinion:- I don't see the benefit of having 3 tired Pilots instead of 2. I'd much rather just sit in the seat the entire flight and keep busy.
 
Op de DC 10 hebben we nooit heavy crew. Volgens de FAR's mag je met 2 vliegers en een "additional crew member" - onze boordwerktuigkundige (= flight engineer)- 12 uur vliegen in een ongelimiteerde dienstdag op een internationale vlucht. Onze CAO heeft een dienstdag limiet van 16 uur die door onvoorziene omstandigheden tot 18 kan worden verlengd. Vanavond gaan we 13 uur vliegen, de terugtocht is een lege kist en als repositioning flight valt dit onder part 91 van de FAR's, en dus geen limiet aan de vliegtijd.

De MD11 heeft wel heavy crews en heeft ook een bunk daarvoor
 
Onze CAO heeft een dienstdag limiet van 16 uur die door onvoorziene omstandigheden tot 18 kan worden verlengd. Vanavond gaan we 13 uur vliegen, de terugtocht is een lege kist en als repositioning flight valt dit onder part 91 van de FAR's, en dus geen limiet aan de vliegtijd.

Holy Crap! En wij, een paar NL-ers en een boel duitsers, maar zeiken dat wij lange dagen maken met max 12 uur wat verlengt kan worden tot 14 uur. Niet dat wij ica vliegen maar toch!
 
Last edited:
Max 12 uur zal wel een CAO regel zijn......

NL wet kan je 16 uur laten werken met normal crew en 19 uur met een heavy crew... (op de meest gunstige aanmeldtijd)

Mzzls
 
Bij KLM hebben de 777 en 747 2 prachtige bedjes aan boord om te tukken, de 11 heeft een uitschuifbaar bedje dat ook prima schijnt te liggen en op de a330 moeten de mannen het helaas met een (vrij slecht liggende) businessclass stoel doen, maar die hebben geloof ik ook niet echt veel 3mans operaties.
 
onze 340 en 747's zijn allemaal voorzien van een crew bunk voor de flight crew, cabin crew hebben in bijna alle vliegtuigen een crew bunk.

Alle oost kust Amerika, Nigeria en Dubai zijn 2 crew. De rest 3 of soms 4 (HKG in zomer) Geen stoelen beschikbaar voor crew rest maar als er een upper class stoel vrij is dan wordt die weleens gebruikt door ons om rustig een filmpje te kijken, maar officieel kan dat niet meegerekend worden voor Flight time limitations.
 
Stoelen 1 A/B/C voor de hele bemanning, zonder tent eromheen.
Lig je te slapen met je jasje aan, oogkleppen voor en oordoppen in... Ja hoor... schud schud.. mister give me water give me water!

Een captain had het zich mooi bedacht. Jump uitgeklapt en dan met zijn voeten in de jassenkast (?) en met zijn hoofd op een kussen in de uitsparing van de jumpseat.
Leuk detail is overigens dat dit onze vakbondsleider was en nee hij zag het niet zo zitten om met het management te onderhandelen voor beter rustplekken.
 
Bij ons zelfde drama met tent om vier stoelen.
Altijd v k.. kinderen om je heen die lopen te krijsen.
Ook leuk is als je als laatste rust hebt en de cabine 2,5 hr voor landing met
ontbijt begint. Hup knal licht aan en rammen met die trolleys.
Nog ff een Pa tje dr tegenaan.
Verder heb je tegenwoordig ook nog van die bijdehand pax die ff de tent verwijderen want dat vinden ze zo;n vervelend gezicht.
Ohja een hoe zit dat bij Trans? Kruipt de cabine dr ook gezellig bij in die
tent?
Dat kan trouwens mee of tegen zitten.
Het meezit verhaal kan je zelf wel invullen maar als het tegen zit zit t ook echt tegen.
Kwam een jaar geleden naar mn plek in tent, lag r een relnicht te pitten die meende dr net zoveel recht op te hebben. Verder had ie de hele fles cologne over zich gegooid voor die ging rusten.
Het moet niet gekker worden!

:D:D:D
 
Thanx voor alle reply's, leuk om te lezen hoe het geregeld is bij andere club's.
Maar zo te zien komen wij er nog niet zo slecht af ten opzichte van de mensen die helemaal geen rust gelegenheid hebben..

Ohja een hoe zit dat bij Trans? Kruipt de cabine dr ook gezellig bij in die
tent?
Dat kan trouwens mee of tegen zitten.
Het meezit verhaal kan je zelf wel invullen maar als het tegen zit zit t ook echt tegen.
Kwam een jaar geleden naar mn plek in tent, lag r een relnicht te pitten die meende dr net zoveel recht op te hebben. Verder had ie de hele fles cologne over zich gegooid voor die ging rusten.
Het moet niet gekker worden!

:D:D:D

Gaat denk ik op dezelfde manier als bij jullie.. :p cabine gaat ook de tent in en dat kan heel gezellig zijn uiteraard :D
Maar volgens de regels hebben de vliegers op rij 5 de 2 stoelen aan het raam, en de rest is voor de cabine. Maar komt vaak genoeg voor dat als je de tent in gaat er een meiske/jongen ligt te pitten over heel rij 5.. Tja.. altijd kut om ze weg te jagen maar ik doe het wel.. Heb ook vaak het idee dat ze het uitproberen van ow ik wist niet dat jij hier moest zitten..

Cheers.
 
LH Cargo MD11:

Met z´n drieën vliegen we bij een dutytime van meer als 13 uur (aanmelding overdag) of 10:45 (aanmelding ´s nachts). Duties met meer dan één leg worden nooit versterkt en worden daardoor ook niet langer gepland als deze genoemde tijden.

Bij een enlargement bestaat de crew dan uit een captain (CP), een senior first officer (SFO) en een gewone first officer (FO) of cruise relief copilot (CRC). Deze CRC´s zijn een soort van coco´s en mogen alleen boven FL200 rechtsvoor zitten. De meeste zijn voormalige BWK´s of vliegers die problemen met omscholingen hebben gehad.

Als de baas slaapt zit de SFO linksvoor en mag die uren ook als PIC schrijven. Vaak zijn vluchten outbound wel enlarged en terug naar FRA niet. Dan vliegt de derde man normaalgesproken als passagier op een normale lijnvlucht weer naar huis.

De crewrest zelf is in de galley en bestaat uit twee businessclass stoelen die tot een volledig plat en groot tweepersoonsbed omgebouwd kunnen worden. Met een dik gordijn er omheen is het ook rustig en donker genoeg en kan je er prima slapen. Als je tenminste moe bent.................
 
Het is altijd wel grappig om te zien hoe de rest van de bemanning slaapt. (Bijna) elke vlucht heeft behalve de cockpit crew een loadmaster, een mechanic en bij bepaalde klanten ook een rep van de klant aan boord. We hebben 2 voormalige eerste klas stoelen achterstevoren tegen de cockpitbulkhead staan waar meestal een persoon op slaapt. Een rij van 5 of 6 kisten met Jeppesens en andere pubs wordt het bed voor een ander persoon. Er zijn er enkelen die een hangmatje aan het grote net (9G barrier) ophangen, en er is zelfs iemand die een luchtbed opblaast met een slangetje dat hij aan de gaspervent knoopt. En soms wordt er op de vloer geslapen tussen de rails of op lege pallets. We hebben een goede voorraad slaapzakken en kussens, dat is geen probleem. Helaas mogen de vliegers er tijdens de vlucht geen gebruik van maken.
 
Max 12 uur zal wel een CAO regel zijn......

NL wet kan je 16 uur laten werken met normal crew en 19 uur met een heavy crew... (op de meest gunstige aanmeldtijd)

Mzzls

En niet te vergeten de 2,5 uur grondtijd die er in veel gevallen nog bij mag....
 
Back
Top