Vliegpersoneel: regels rusttijd achterhaald.

A

a$x

Guest
Den Haag

Piloten willen tijdens lange vliegreizen beter kunnen rusten aan boord. Volgens het cabinepersoneel zijn de huidige regels voor werk- en russtijden achterhaald en loopt Nederland daarmee internationaal uit de pas.

De Vereniging van NEderlandse Verkeersvliegers (VNV) stelt dat piloten nu te vaak tijdens de vlucht moeten rusten in een gewone vliegtuigstoel. Onderzoek van instituut TNO heeft uitgewezen dat zo'n stoel niet voeldoet. Om echt uit te kunnen rusten moet de stoel naar achteren geklapt kunnen worden en afgesloten kunnen worden met bijvoorbeeld gordijnen. Het alternatief is dat piloten korter aan boord blijven - achttien uur in plaats van 22 - en in hun hotel bijslapen. De luchtvaartmaatschappijen vinden dat dit te veel kost.
VNV-directeur René de groot stelt dat de Nederlandse arbeidstijden voor cabinepersoneel nu al tot de ruimste van Europa behoren. De piloten zitten maximaal tien uur achtereen aan de knuppel en wisselen elkaar af.

Vakbonden en de VNV zijn uit protest uit een adviescommissie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat gestapt. Zij roepen minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat op de kwaliteit van de rusttijden te waarborgen in het nieuwe arbeidstijdenbesluit.

sleeping-brief-s.jpg
 
Yo,

Die 10 uur is zeker KLM................ de wet laat je toe om 16 uur duty te maken met normale crew (op meest gunstige tijdstip van de dag aangemeld).

Dat is pas ziek................ en nergens op de wereld kan dit, alleen in NL.

Het wordt tijd voor de invoer van de Europese WRR en heavy crew moet eenzijdig duidelijk geregeld worden (jammergenoeg nog steeds lidstaat afhankelijk).

Bij andere bedrijven al ideeen hoe heavy crew opgelost gaat worden???

Groeten Steef
 
Heavy crew

Heavy crew

The worst I've ever heard of was in Italy - company called Air Europe Italy.

They flew Malpensa - Amsterdam - Banjul - Amsterdam - Malpensa with 2 crew. Total duty would be over 20 hours. Banjul was operated through the night.

They also had crews position on flights to the Caribbean then fly the aircraft back.

Worst in Holland for abusing WRR - air holland charter. Used to operate the 737-300 with heavy crew to allow long multi sector days.

Change is long overdue - the problem is that the new law would allow more hours to be flown at some companies than what is presently allowed under the CAO.
 
Als je al zo lang moet zitten is een normale crew rest wel erg fijn.....

De stoeltjes waar we het nu op moeten doen (economie achter een gordijntje) is echt zwaar bagger!
Blijf meestal in de cockpit liggen op de jump seat, maar ja... daar krijg je natuurlijk ook niet echt rust.

Trouwens... als je rust hebt en je bent de l** die als eerste moet rusten...
Heeft volgens mij ook geen enkele toegevoegde waarde. Kan ik net zo goed achter die knuppel zitten.
 
Inderdaad, is er een Nederlandse maatschappij met Duty Times van 22 uur?

Dat van de cabine is inderdaad waar; 9 dagen vrij na een MNL is niet ongebruikelijk.

Overigens ben ik benieuwd wat jullie van het volgende vinden; ik vind een 3-daagse NRT ofzo met 6 dagen vrij véél MINDER zwaar dan een 5-daagse SIN met daarna 4 dagen vrij. Waarom? Met die meerdaagse reizen heb ik langer last van vermoeidheid dan met korte reizen. Dit uiteraard vanwege de jetlags. Zo'n 3-daagse is ff 1 nachtje goed slapen en ik ben er weer helemaal bij.

Misschien zouden ze de hoeveelheid vrij na een vlucht om moeten wisselen; na een korte reis kort vrij, en na een lange reis lang vrij.

Ik gooi zo maar een balletje op, maar wat vinden jullie hiervan?

@Viper1983; je hebt helemaal gelijk met je laatste punt!
 
aaaaaaah, weer een nadeel van de -400 gevonden.
mag maar 40 minuten contolled rest in de stoel

Op de vracht classics, met 3 man en 2 bedden, altijd pitten wanneer je wil.

On topic,

idd tijd voor goede WRR die voor iedereen geld. en rusten in een stoel is gewoon K..,

het voordeel voor mij is dat ik oostelijk begin, en westelijk terug kom. maar als ik soms een 12 daagse doe ben ik goed gaar, dan heb ik meestal 12 dagen vrij.
 
Blijf meestal in de cockpit liggen op de jump seat, maar ja... daar krijg je natuurlijk ook niet echt rust.

Had daar altijd zo'n hekel aan als mensen dat deden. Je moest stil zijn en het licht en de speakers moesten uit............... hallo.... dit is een werkplek en geen plek om te rusten. Cabine durfde ook nooit binnen te komen omdat ze bang waren tegen diegene aan te stoten........
 
Q, idd die 3 daagse NRT's zijn luxe reizen, maar de 5 om 5 sin is ook niet verkeerd, zeker aangezien je eigenlijk maar 2 lokale nachten hebt daar en je er prima een nederlands ritme kan aanhouden, bovendien vond ik het heerlijk om om 6 uur s ochtends terug te komen ff te pitten tot 12 uur en je bent weer helemaal het mannetje.
Heb ook wel eens een 6 om 3 narita gehad gevolgd door een Westelijk tripje, en ben een tijdje heen en weer gejojot tussen lima/lax en sin, daar ga je echt kapot van, daar zou wat mij betreft een maximum op moeten komen, aantal tijdzones binnen een bepaald aantal dagen. En ben het met je eens dat lange reizen op bestemming je ritme goed om gooien, die dagen kunnen best wat beter verdeeld worden, maar niemand durft daarover te beginnen in cao onderhandelingen.

Slopende vluchten: Sao Paolo met 3 man door de nacht terug, heeft een lokale aanmeldtijd in de middag, daardoor met 3 man ipv 4 man voor kaapstad (aankomsttijd bijna hetzelfde), zijn allemaal lekker scheve dingen uit die cao. Maar onderhandelen over een geheel nieuwe cao met logische dingen erin is natuurlijk veels te eng voor beide partijen aan de tafel! Lang leve de dubbele dopplerdag!

p.s. volgens mij mag er in duitsland ook aardig wat met dutytimes: LTU met 2 man vanaf dusseldorf naar kaapstad in een immens trage a330.
 
Rusten in een stoel op flight deck is gewoon kloten....

5 dagen vrij na een SIN? I wish....
Net LHR-SIN-SYD-SIN-LHR gedaan. 2 dagen vrij en nu in Newark. 3 dagen vrij en dan naar MAA.

En Emirates maar hopen dat ze heavy crewed (FC en CC) naar SYD kunnen komen, crew swap op de grond en terug naar DXB. Gelukkig is dat dus even niet doorgegaan.
 
NL wet is op dit moment max 19 uur duty met heavy crew en maarliefst 24 uur als je dubbele bemanning hebt.

Kan je je voorstellen dat je in het beste geval 2 uur voor aanvang van je duty compleet uitgeslapen opstaat, dat je na 21 uur wakker te zijn (waarvan bijna 19 uur gewerkt!) nog even geacht wordt om tijdens het slechtst denkbare pokkeweer een fatsoenlijke landing op het handje te maken? En dan tijdens de vlucht ingeklemd op een economystoel met een gordijn eromheen tussen de krijsende baby's, passagiers die zo nu en dan even lollig naar binnen gluren, de stoel voor je helemaal naar achteren zetten of achter je met hun knieën in je rug porren?

Dat soort dutylimieten zijn niet meer van deze tijd, sterker nog, ze zijn van geen enkele tijd.

Nederland heeft altijd al zo'n beetje de ruimste dutylimieten gehad van Europa. Daarbij kan je volgens TNO in een crew rest in de economy class geen "recuperative rest" genieten. Recuperative rest houdt in dat je niet alleen rust, maar ook kunt herstellen. Omdat dit met de aanstaande Europese Flight Time Limitations een drastische inkorting betekent voor Nederlandse maatschappijen (voor sommige buitenlandse maakt het weinig uit), zien de NL airlines dus extra kosten, wat ook klopt. Maar als je als airline 19 of meer uur duty uit een crew verwacht te kunnen persen, dan heeft cash toch wel echt de overhand gekregen op vliegveiligheid.

fokkerkoning!, LTU vliegt met die bakken altijd op de meest optimale tijden, dus 0800lt weg om zo de volle max duty te kunnen benutten.
 
Slopende vluchten: Sao Paolo met 3 man door de nacht terug, heeft een lokale aanmeldtijd in de middag.

Aggut...


Die 19 en 24 van Iz zijn trouwens wel uitvoeringslimieten, in de planningsfase moet je daar nog 2 uur vanaf trekken. En dan praat je hier puur over de wet, de verschillende CAO's zijn in meer of mindere mate restrictiever.

Dat blijf ik trouwens nog altijd raar vinden: De verschilllen in CAO-WRR in Nederland (en Europa) zijn vrij extreem, variërend van geen (TFL) tot zéér riant (KLM) en alles daar tussenin. Raar eigenlijk. Alsof iemand die bij ArkeFly werkt beter bestand zou zijn tegen dit soort werk. Tijd voor een nationale verkeersvlieger CAO-WRR zou ik zeggen, zoiets is in andere beroepsgroepen toch ook volstrekt normaal?
 
Die 19 en 24 van Iz zijn trouwens wel uitvoeringslimieten, in de planningsfase moet je daar nog 2 uur vanaf trekken. En dan praat je hier puur over de wet, de verschillende CAO's zijn in meer of mindere mate restrictiever.

Bij mijn weten zijn planningslimieten sowieso CAO-WRR afhankelijk en heeft de wet niets over planning te zeggen. Je lichaam weet overigens het verschil niet tussen planning en uitvoering. Als je al een keer terechtkomt in een situatie waar je duty uitloopt naar 19 uur, dan is er sowieso al niet meer sprake geweest van een "relaxte" vluchtuitvoering. En toch word je geacht in dat geval nog te kunnen presteren in een zuidwesterstorm op je bestemming.

Met de EU-FTL zal een hoop gelijk worden getrokken en in sommige gevallen zullen planningsmarges gewoon verdwijnen. Er zijn genoeg airlines waar men nu al zonder planningsmarges werkt. Dit houdt in dat een vertraging voor het begin van de laatste stretch ervoor kan zorgen dat de vlucht niet afgemaakt kan worden, maar so be it. Als de airline tot op de limiet wil plannen, is dat de consequentie.
 
Heb bij voormalig HXL regelmatig tegen de 19hr duty gemaakt.

Ff VRA-CUN-BRU-AMS, duty 18.50hr.
In de P40 bus vroegen we elkaar of we t laatste stukje nog konden herinneren.
Nee dus, je vliegt in de twillight zone.
Totaal onverantwoord.
In NL mag de koffer sjouwer niet meer dan 23kg tillen, moet je buro tafel precies worden afgemeten, krijg je een aangepaste muis voor je pc etc.
Maar bij Mac, trans, Tfl mag je je rug naar je grootje helpen in een stoel met een hoek waar je spontaan een hernia van krijgt. Dan ff lekker 19hr in een aluminium droogbuis met continue gratis x-ray en het O2 gehalte van een nachtclub net voor sluitingstijd.
Maar inderdaad waar zeuren we over.

:D:D:D
 
Q, idd die 3 daagse NRT's zijn luxe reizen, maar de 5 om 5 sin is ook niet verkeerd, zeker aangezien je eigenlijk maar 2 lokale nachten hebt daar en je er prima een nederlands ritme kan aanhouden, bovendien vond ik het heerlijk om om 6 uur s ochtends terug te komen ff te pitten tot 12 uur en je bent weer helemaal het mannetje.

Slopende vluchten: Sao Paolo met 3 man door de nacht terug, heeft een lokale aanmeldtijd in de middag, daardoor met 3 man ipv 4 man voor kaapstad (aankomsttijd bijna hetzelfde), zijn allemaal lekker scheve dingen uit die cao. Maar onderhandelen over een geheel nieuwe cao met logische dingen erin is natuurlijk veels te eng voor beide partijen aan de tafel! Lang leve de dubbele dopplerdag!

Die Singapore is zeker prima te doen aangezien je daar 7 dagen per week tot diep in de nacht kan stappen. Heerlijk!

Zat laatst met een VNV-dude, er wordt binnen de VNV weleens voorzichtig over gesproken om de wat minder logische dingen eruit te proberen te halen. Wellicht dat een Europese W&R daar soelaas biedt.

Gelukkig nieuw jaar allemaal,

Q-Nimbus (net terug uit GRU, hélémaal kapot, en niet omdat ik er oud en nieuw heb gevierd. Echt op het randje.)
 
Gelukkig nieuwjaar ook allen!

Kan me herinneren dat ik in het bom ooit eens een verschil tussen max werktijden met horizontale rust (dus met bed) en zonder heb gevonden, dus volgens mij is dat wel gecovered in de wet. Logisch ook want zodra er een bed aan boord is kun je prima tukken en loop je zelfs kans om af en toe uitgerust thuis te komen.

Aah gru, was het de Charles & Edwards, de Love Story, Azucar of ben je niet verder gekomen dan Barnaldo Lucretia? (die om de hoek met de prima livemuziek).
 
Skybar... :D :D :D

Nu we het hier over hebben, is het niet een idee om een soort slipsite hier op Airwork te maken bij de Airwork-pedia? Op die manier krijgen we misschien een beetje kruisbestuiving tussen verschillende maatschappijen.
 
Back
Top