A
a$x
Guest
Den Haag
Piloten willen tijdens lange vliegreizen beter kunnen rusten aan boord. Volgens het cabinepersoneel zijn de huidige regels voor werk- en russtijden achterhaald en loopt Nederland daarmee internationaal uit de pas.
De Vereniging van NEderlandse Verkeersvliegers (VNV) stelt dat piloten nu te vaak tijdens de vlucht moeten rusten in een gewone vliegtuigstoel. Onderzoek van instituut TNO heeft uitgewezen dat zo'n stoel niet voeldoet. Om echt uit te kunnen rusten moet de stoel naar achteren geklapt kunnen worden en afgesloten kunnen worden met bijvoorbeeld gordijnen. Het alternatief is dat piloten korter aan boord blijven - achttien uur in plaats van 22 - en in hun hotel bijslapen. De luchtvaartmaatschappijen vinden dat dit te veel kost.
VNV-directeur René de groot stelt dat de Nederlandse arbeidstijden voor cabinepersoneel nu al tot de ruimste van Europa behoren. De piloten zitten maximaal tien uur achtereen aan de knuppel en wisselen elkaar af.
Vakbonden en de VNV zijn uit protest uit een adviescommissie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat gestapt. Zij roepen minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat op de kwaliteit van de rusttijden te waarborgen in het nieuwe arbeidstijdenbesluit.
Piloten willen tijdens lange vliegreizen beter kunnen rusten aan boord. Volgens het cabinepersoneel zijn de huidige regels voor werk- en russtijden achterhaald en loopt Nederland daarmee internationaal uit de pas.
De Vereniging van NEderlandse Verkeersvliegers (VNV) stelt dat piloten nu te vaak tijdens de vlucht moeten rusten in een gewone vliegtuigstoel. Onderzoek van instituut TNO heeft uitgewezen dat zo'n stoel niet voeldoet. Om echt uit te kunnen rusten moet de stoel naar achteren geklapt kunnen worden en afgesloten kunnen worden met bijvoorbeeld gordijnen. Het alternatief is dat piloten korter aan boord blijven - achttien uur in plaats van 22 - en in hun hotel bijslapen. De luchtvaartmaatschappijen vinden dat dit te veel kost.
VNV-directeur René de groot stelt dat de Nederlandse arbeidstijden voor cabinepersoneel nu al tot de ruimste van Europa behoren. De piloten zitten maximaal tien uur achtereen aan de knuppel en wisselen elkaar af.
Vakbonden en de VNV zijn uit protest uit een adviescommissie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat gestapt. Zij roepen minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat op de kwaliteit van de rusttijden te waarborgen in het nieuwe arbeidstijdenbesluit.