Air Traffic Controller

VlaamsePrince

New member
beetje off-topic, maar dit lijkt mij de beste plek om meer info te krijgen.
De opleiding Air Traffic Controller klinkt zeer aantrekkelijk. De opleiding is "gratis" en je krijgt betaald zodra je de opleiding begint.

Ik heb een paar vragen:

1) Welke organisatie is beter op het gebied van air traffic control?


Lucht Verkeersleiding Nederland
- http://www.luchtverkeersleider.nl/

of

Euro Control
- http://www.eurocontrol.int/index1.html


2) Hoe "moeilijk" is het om de opleiding te halen? Zij ze erg "streng" en selective?

3) Wat gebeurd er als je de opleiding niet haald? Terug betalen???

4) Tips/ opmerkingen/ advies gewaardeerd....

b.v.d. Vlaamse Prinske...
 
Ik heb er een tijdje geleden ook naar gekeken. Mijn bevindingen toen:

Ik heb een paar vragen:

1) Welke organisatie is beter op het gebied van air traffic control?


Lucht Verkeersleiding Nederland
- http://www.luchtverkeersleider.nl/

of

Euro Control
- http://www.eurocontrol.int/index1.html


2) Hoe "moeilijk" is het om de opleiding te halen? Zij ze erg "streng" en selective?

3) Wat gebeurd er als je de opleiding niet haald? Terug betalen???

4) Tips/ opmerkingen/ advies gewaardeerd....

b.v.d. Vlaamse Prinske...

1) Eurocontrol blijkt beter te betalen heb ik me laten vertellen. LVB verloor toen een hoop mensen die door gingen naar Euro Control.

2) Verwacht maar een bijzonder zware opleiding. Zowel geestelijk als lichamelijk. Ja, ze zijn streng en selectief. Dat moet ook wel, want zij steken een hoop geld in jou opleiding.

3) Volgens mij niet. Ik meen dat exit gewoon exit is.
 
Ik heb er een tijdje geleden ook naar gekeken. Mijn bevindingen toen:



1) Eurocontrol blijkt beter te betalen heb ik me laten vertellen. LVB verloor toen een hoop mensen die door gingen naar Euro Control.

2) Verwacht maar een bijzonder zware opleiding. Zowel geestelijk als lichamelijk. Ja, ze zijn streng en selectief. Dat moet ook wel, want zij steken een hoop geld in jou opleiding.

3) Volgens mij niet. Ik meen dat exit gewoon exit is.

bedankt voor de info.

Ik heb gehoord dat het start salaris zo rond de 50.000 euro per jaar bruto is. Klopt dat?
 
bedankt voor de info.

Ik heb gehoord dat het start salaris zo rond de 50.000 euro per jaar bruto is. Klopt dat?

Uit de FAQ van de site: www.luchtverkeersleider.nl

5. Hoe hoog is het salaris?
Bij aanvang van je studie, zo'n € 22.000,- bruto per jaar. Tijdens je opleiding neemt dat geleidelijk toe. Het startsalaris van een bevoegd luchtverkeersleider ligt op ongeveer € 58.000,- bruto per jaar.

Dat is dus niet slecht!! :eek:
 
Nee, dat is zeker niet verkeerd, maar vergeet niet dat dat deze mensen een behoorlijk zware baan hebben. ;)
 
En ze hebben de mooiste baan ter wereld, ze mogen de hele dag met piloten praten!

Salaris neemt daarna trouwens nog flink toe, is beter dan vliegen bij veel mij-en.
 
De Airtraffic controllers die ik ken, zijn nu een jaar of wat bezig. Zij verdienen veeeeeeeeel meer dan ik. 1 zit bij Eurocontroll en daar zit je blijkbaar qua salaris heel erg goed.

Het is wel een pittige opleiding. Maar zoals met alles.... als je geschikt bent loop je er zo door heen.
 
[QOUTE]
1) Eurocontrol blijkt beter te betalen heb ik me laten vertellen. LVB verloor toen een hoop mensen die door gingen naar Euro Control.

2) Verwacht maar een bijzonder zware opleiding. Zowel geestelijk als lichamelijk. Ja, ze zijn streng en selectief. Dat moet ook wel, want zij steken een hoop geld in jou opleiding.

3) Volgens mij niet. Ik meen dat exit gewoon exit is.
[/QOUTE]

Na een paar jaar voor de LVNL gewerkt en inderdaad lekker verdiend te hebben ben ik nu teruggekeerd naar het armzalige bestaan van student. Maar dan wel met het doel uiteindelijk aan de andere kant van mic terecht te komen. Ik kan je het volgende vertellen:

1) Eurocontrol betaalde oorspronkelijk beter, maar recentelijk is er zelfs een beweging op gang gekomen van mensen die van Eurocontrol naar Amsterdam wilden komen, vanwege betere verdiensten, roosters etc.

2) Helemaal correct, maar verwacht ook een geweldige tijd, waarin je jezelf op een andere manier leert kennen en met iets bezig bent dat weinig anderen je nadoen!

3) exit is exit. En exit bij de ene organisatie is meestal ook no-go bij de andere (i.i.g. bij Eurocontrol) LVNL heeft wel recentelijk een paar Duitsers aangenomen die in een zeer ver stadium van hun opleiding in Duitsland zijn afgevallen.
 
Hey,

Ik ben op het moment bezig met de opleiding bij LVNL....de selectie is redelijk pittig, maar als je die gehaald hebt ben je er absoluut nog niet......(Van mijn klas van 14 zijn er nog 4 over, en wij zijn nog lang niet klaar!:eek!:)

Maargoed, zoals Viper ook zegt als je er voor gemaakt bent wandel je er doorheen.....

1) Welke organisatie is beter op het gebied van air traffic control?

D'r is geen betere, ze zijn anders..bij Lvnl wordt het vliegverkeer boven Nederland en op 4 vliegvelden geregeld.......bij Eurocontrol wordt het verkeer op grotere hoogte geregeld.

Voor zover ik weet krijg je bij Eurocontrol niet heel veel meer betaald, alleen betaal je maar ca. 10% belasting dus je houd wel een stuk meer over.

Daarnaast was er volgens mij een herenakkoord tussen EC en LVNL dat ze geen mensen van elkaar weg zouden kapen....

2) Hoe "moeilijk" is het om de opleiding te halen? Zij ze erg "streng" en selective?

Zie boven.....ligt eraan of het je ligt..

3) Wat gebeurd er als je de opleiding niet haald? Terug betalen???

Als je het niet haalt krijg je zelfs nog een maand salaris mee.....je hoeft alleen terug te betalen als je binnen 5 jaar nadat je alles gehaald hebt weggaat....(is ook wel logisch aangezien ze dan een tonnetje of 8 in je gestopt hebben...)

4) Tips/ opmerkingen/ advies gewaardeerd....

Atcbox zitten inderdaad een paar VKL's...en er is een topic over de complete selectieprocedure, als je meer vragen hebt mag je ze ook aan mij stellen (over PM mag ook) ik heb de selectieprocedure bij Eurocontrol ook deels gedaan, dus daar kan ik ook nog wel iets over zeggen.

@PH678: Tot hoever heb je de opleiding gehaald?:rt:
 
Last edited:
Ha die Surferboy; zat in 2005-III en ben in de AAPRO glansrijk gefaald :-( Heb daarna nog wel een jaar of twee bij LVNL gewerkt als systems engineer (ja, ja, buiten OPS is er ook nog een LVNL-wereld en nog een interessante ook ;-) )
Heb zelfs nog gewerkt aan de uitbreiding van de Basic Sim, maar heb een paar maanden geleden ontslag genomen. Wel met pijn in het hart, want (en dit is on-topic) LVNL is echt een heel goede werkgever. Op vele gebieden!
 
Balen dat je de AAPRO niet gehaald hebt, maar idd...LVNL is een groot bedrijf, ook buiten de OPS-afdeling! En volgens mij blijven er ook best veel mensen hangen als ze afvallen, want kan het niet anders dan met je eens zijn..de LVNL is een super bedrijf om voor te werken!

De Basic-sim zijn ze nu idd druk aan het vervangen (evenals de TWR-sim)! Gaan allebei erg mooi worden volgens mij!:rt:

Kan het trouwens zijn dat een van je klasgenoten nu een van mijn Initial-Trainers is?

Surferboy (BAT2007-II)
 
Klopt! Stennuz was een klasgenoot. Doe hem de hartelijke groeten. Als je vertelt dat ik een paar maanden geleden vertrokken ben dan weet hij het zeker. Hij was nog mijn afscheid in het C-gebouw. Wat voor module doe je nu? APS of ACS?

Voor de andere lezers: sorry voor het off-topic gaan, maar misschien beantwoordt dit ook wel een paar vragen; LVNL is super om voor te werken, verdient goed en biedt (als je iets kunt) ook nog wel eens kansen aan mensen die het toch niet redden.
 
Hahaha zal ik doen zodra ik hem zie! Ben nu (bijna) klaar met de APS-module...dan 3 dagen mee met de KleM en een beetje sturen op (ik dacht) een MD-11 sim! En daarna weer vol door met de ACS! En dan de keuze maken tussen TWR/APP en ACC!:biertje:

En weer ontopic: 'Tis een super bedrijf om voor te werken, en als je het in je hebt dan wordt er ook alles aangedaan om het eruit te halen!:radar:
 
Ik heb eens gekeken op de site van de RAF en daar stond een persoonlijkheids test, ik kwam altijd uit op Luchtverkeersleider maar nooit op piloot enzo.

Moet ik hieruit besluiten dat ik later ECHT luchtverkeersleider kan worden en GEEN piloot ? :(

Alhoewel ik luchtverkeersleider helemaal niet erg zou vinden :)

Maar ik ben waarschijnlijk tinnitus dusjah :(

Ik wil toch nog altijd het liefst piloot worden :p
 
United, zo'n persoonlijkheids test is verre van definitief.
Je interesses en standpunten kunnen dusdanig wijzigen dat je bij je volgende test misschien weer een compleet andere uitslag krijgt.
 
Zou ik me niet al te veel van aantrekken......de testjes op luchtverkeersleider.nl lukken mij over het algemeen ook niet geweldig.....daarnaast zou ik je de opleiding absoluut niet aanraden als je het niet heel graag wil....d'r gaat namelijk best een beetje wilskracht inzitten ook.
 
Klopt het nou eigenlijk ook dat je tijdens je opleiding 'hoort' waar je mag gaan werken. Dus dat niet iedereen terecht komt op schiphol, maar ook op de kleinere velden als R'dam en Eindhoven. Of is dit een vrijwillige keuze?

Groeten!
 
Back
Top