KLM 's nachts landen zonder lichten

metrodriver

New member
Anderhalve week geleden zag ik een KLM kist landen in Lagos zonder ook maar enkele lichten behalve de position lights. In mijn ogen niet echt een goed idee in Lagos, ook niet in het midden van de nacht. Er hoeft maar een crew of een controller problemen te hebben met de accenten van de ander en er is weer een Tenerife (en de controllers in LOS zijn maar voor 75% te verstaan - 10% als het je eerste trip is buiten Europa of de VS)

Heeft de KLM een eis dat je een x aantal landingen zonder lichten moet maken?
 
Zomaar vergeten lijkt me sterk, strobes bijv. vergeet je niet zomaar...

Heeft het niet te maken met de bestemming? Niet teveel aandacht trekken bij de rebellen. Nadering op Nairobi ging bij ons ook laatst met enkel positionlights.
Ook tijdens Low vis procedures is het nog wel eens gebruikelijk om de landing lights/strobes uit te schakelen om diffusion te voorkomen.

Mzzl
 
Ja daarom laten wij het achterwegen...die rebellen van de actiegroep 'Stansted NO' kunnen namelijk overal zitten :grijns::grijns:
 
Vergeten????? lijkt me sterk, maar kan een keer gebeuren.
Rebellen in Nairobi? Sinds wanneer is dat een probleem? Nu maak je me bang. We gaan daar 5 a 6 keer per week heen en het grootste gevaar dat we zijn tegengekomen was een hyena op de runway (net rond de V-1).
Rebellen in Lagos? Voor zover ik weet is dat meer iets van kidnappings op de grond (en dan meer in de Niger delta dan in Lagos) dan het beschieten van vliegtuigen. En als je zoiets gaat doen dan heb je heel wat meer kans overdag als er 4 of 5 kisten boven de VOR in de hold zitten dan in het midden van de nacht. ATC is het grootste gevaar voor de vliegveiligheid in Lagos.

Kaboel en Baghdad, dat zijn nu twee bestemmingen waar bij mij alle lampen uitgaan
 
kan jij ook hoor! Alleen n paar tankstopjes meer :grijns::grijns:
 
Rebellen in Nairobi? Sinds wanneer is dat een probleem?

Sinds een paar gekken op zo'n israeilisch toestel hebben geschoten met zo'n raketje (mombassa)...

Kijk eens hoe laag je over de Ngong hills vliegt op de nadering in NBO. VLiegtuigje neerhalen is dan niet zo moeilijk.

Ik geloof dat voor ons NBO en ISB de gevarlijkere bestemmingen zijn... O ja LOS misschien ook..

Kaboel en Baghdad, dat zijn nu twee bestemmingen waar bij mij alle lampen uitgaan

Tsja kijk... als je op deze bestemmingen vliegt is de rest (incl NBO) appeltje eitje.. :D
 
Ons bedrijf had de "eer" om de eerste commerciele amerikaanse carrier te zijn die die geland is in Kaboel en Baghdad. Kaboel ben ik al geweest. Baghdad gelukkig nog niet.

In Afrika zijn er ook bestemmingen waar ik liever de lichten uit zou willen doen. Helaas kun je daar alleen overdag landen dus lampen uit heeft ook geen zin.
Accra, Lagos, Libreville, Entebbe, Nairobi, Addis Ababa, Djibouti, Cairo, Tripoli, Benghazi: lampen gaan gewoon aan 's nachts.
 
Ach, na take-off worden de lampjes ook wel eens vergeten hoor... Staat niet meer in onze checklisten sinds het BOP-en
 
Back
Top