Graag uw visie

King

New member
Ik wil graag mijn FAA & JAA PPL gaan halen aangezien ik deze zomer door amerika wil gaan vliegen om vakantie te houden en gelijk pic uren te verzamelen.
Dit uiteraard met de bedoeling om snel en betaalbaar 150 huur te halen zonder dom weg rondjes te vliegen in NL

zat aan volgende pad te denken.

optie 1
- 20 uur op een TMG in nl.
- verkort JAA PPL SEP bij aaa.

- Daarna de skills bijhouden in NL
- in de zomer uren brommen in de USA op een huur kist.


optie 2
- Gelijk naar www.eaa-fly.com en daar FAA PPL halen ( hoor veel goeie dingen over eea vandaar deze keuze )
- terug in NL conversie doen naar JAA PPL

- Daarna de skills bijhouden in NL
- in de zomer uren brommen in de USA op een huur kist.

Graag zou ik dan willen weten of de uren die ik op een TMG vlieg en bij de andere optie onder de FAA meetellen voor de 150 uur die benodigd is voor de aanvang van de JAA CPL praktijk.

Wees niet geschroomd geef uw visie :)
 
Last edited:
Graag zou ik dan willen weten of de uren die ik op een TMG vlieg en bij de andere optie onder de FAA meetellen voor de 150 uur die benodigd is voor de anvang van de CPL praktijk

FAA CPL(A) accumulate flight experience (FAR 61.129).
You must log at least 250 hr. of flight time as a pilot that consists of at least:
100 hr. in powered aircraft, of which 50 hr. must be in airplanes
100 hr. as pilot in command flight time, which includes at least:
50 hr. in airplanes
50 hr. in cross-country flight of which at least 10 hr. must be in airplanes
20 hr. of training in the areas of operation listed in item 8. below, including at least:
10 hr. of instrument training of which at least 5 hr. must be in a single-engine airplane
10 hr. of training in an airplane that has a retractable landing gear, flaps, and controllable pitch propeller, or is turbine-powered
One cross-country flight of at least 2 hr. in a single-engine airplane in day-VFR conditions, consisting of a total straight-line distance of more than 100 NM from the original point of departure
One cross-country flight of at least 2 hr. in a single-engine airplane in night-VFR conditions, consisting of a straight-line distance of more than 100 NM from the original point of departure
3 hr. in a single-engine airplane in preparation for the practical test within the 60 days preceding the test
10 hr. of solo flight in a single-engine airplane training in the areas of operation required for a single-engine rating, which includes at least:
One cross-country flight of not less than 300 NM total distance, with landings at a minimum of three points, one of which is a straight-line distance of at least 250 NM from the original departure point
In Hawaii, the longest segment need have only a straight-line distance of at least 150 NM.
5 hr. in night-VFR conditions with 10 takeoffs and 10 landings (with each landing involving a flight in the traffic pattern) at an airport with an operating control tower

Zie ook: FAA Commercial Pilot Practical Test Standards for Airplane CPL(A)

Nice to know (FAA en TMG's):
"To be Pilot In Command of a Self-Launching Glider (FAA), the pilot must be rated as a Glider Pilot, with either Private or Commercial privileges, and have an endorsement in their logbooks from an authorized Glider Instructor for Self-Launching Gliders. See FAR 61.31 (j).

"If the pilot is already an airplane pilot, the pilot must add the glider category rating to fly as PIC of a Self-Launching Glider, even if you never turn the motor off."

Onder FAA Rules zijn TMG's dus Self-Launching Gliders.
Note: degene die al wat langer vliegen :D hebben Self Launching Gliders nog als een echte class rating op hun FAA certificate staan.

FAA FAR § 61.5 part:
(1) Aircraft category ratings--
(i) Airplane.
(ii) Rotorcraft.
(iii) Glider.
(iv) Lighter-than-air.
(v) Powered-lift.
(2) Airplane class ratings--
(i) Single-engine land.
(ii) Multiengine land.
(iii) Single-engine sea.
(iv) Multiengine sea.
(3) Rotorcraft class ratings--
(i) Helicopter.
(ii) Gyroplane.
(4) Lighter-than-air class ratings--
(i) Airship.
(ii) Balloon.

FAA Advisory Circular 61-94 PILOT TRANSITION COURSE FOR SELF-LAUNCHING OR POWERED SAILPLANES (MOTORGLIDERS)

FAA Private Pilot Practical Test Standards for Airplane

FAA Private Pilot Practical Test Standards for Glider

My 2 Cents
 
Last edited:
Bedankt voor je reactie maar bedoelde of de uren meetelde voor JAA CPL ( dit stond er niet daarom heb ik het even aangepast sorry voor onduidelijkheid )
 
@King,

JAA

Integrated courses:
(1) Experience. An applicant for a JAA CPL(A) who has satisfactorily followed and completed an integrated flying training course shall have completed as a pilot of aeroplanes having a certificate of airworthiness issued or accepted by a JAA Member State at least 150 hours of flight time.

(2) Crediting. For details on crediting of flight time required in (a)(1), see paragraph 4 in Appendix 1 to JAR-FCL 1.160 and 1.165(a)(1), paragraph 4 in Appendix 1 to JAR-FCL 1.160 and 1.165(a)(2) or paragraph 4 in Appendix 1 to JAR-FCL 1.160 and 1.165(a)(3).

Modular course:
(1) Experience. An applicant for a JAA CPL(A) who is not a graduate from an integrated flying training course shall have completed as a pilot on aeroplanes having a certificate of airworthiness issued or accepted by a JAA Member State at least 200 hours of flight time.

(2) Crediting. From the 200 hours of flight time:
(i) 30 hours as Pilot-In-Command holding a PPL(H) on helicopters; or
(ii) 100 hours as Pilot-In-Command holding a CPL(H) on helicopters; or
(iii) 30 hours as Pilot-In-Command in touring motor gliders or gliders.

Zie: JAR-FCL 1 SUBPART D – COMMERCIAL PILOT LICENCE (Aeroplane) – CPL(A)

zomer door amerika wil gaan vliegen om vakantie te houden en gelijk pic uren te verzamelen

"have completed as a pilot on aeroplanes having a certificate of airworthiness issued or accepted by a JAA Member State ..." :eek:
 
Last edited:
"have completed as a pilot on aeroplanes having a certificate of airworthiness issued or accepted by a JAA Member State ..." :eek:[/QUOTE]

Dus als ik bijvoorbeeld bij OFT in Amerika (of andere school die JAA bevoegd is ) een vliegtuig huur telt het mee anders niet.
Lijkt me gaaf als het kan uren bouwen en gelijk vakantie :)


Die 200 uur is toch minimaal bij afronding CPL, had altijd begrepen dat voor aanvang CPL ATPL theorie benodigd was en 150 uur.


Sorrie dat ik misschien wat suffe vragen stel maar wil graag opleiding doen en er gelijk een avontuur van maken als het wat extra kost is niet zo heel erg maar wil er later niet achter komen dat ik uren vlieg die niet mee tellen.
 
Dus als ik bijvoorbeeld bij OFT in Amerika (of andere school die JAA bevoegd is ) een vliegtuig huur telt het mee anders niet.

Orlando Flight Training (OFT) heeft een U.K. Civil Aviation Authority (CAA) JAA erkenning.

Kies je (voorbeeld) voor OFT (?) dan is het hele traject U.K. JAA, incluis alle theorie examens en U.K. JAA class ? medical certificate.

Elke JAA lidstaat heeft de optie om een non JAA Certificate of Airworthiness m.b.t. opleiding en(of) ervaringseisen wel/niet te erkennen.

maar wil er later niet achter komen dat ik uren vlieg die niet mee tellen.
Informeer eens bij het IVW (JAA-NL brevetten) en laat het schriftelijk bevestigen.
 
OFT vliegt met N-(=Amerikaanse) geregistreerde kisten.
Als dat JAA accepted is zijn alle N-geregistreerde kisten JAA accepted.
Onder de ICAO regulations tellen alle uren gevlogen in een andere ICAO member state, dus ook in de VS. Certificering van de school heeft er niets mee te maken.
 
Als dat JAA accepted is zijn alle N-geregistreerde kisten JAA accepted.

De in de U.S. verzorgde JAR-FCL opleidingen zijn U.K. CAA authorized/approved.

Dit wil NIET zeggen dat ELKE JAA lid staat (bijgevolg) het U.S. Certificate of Airworthiness inzake JAR-FCL opleidingen/requirements, moet erkennen of zal accepteren.

Namelijk, elke JAA lid staat heeft de individuele keuzevrijheid om dit WEL of NIET te doen.

Indien je kiest voor een U.S. integrated of modular JAR-FCL opleiding, dan kies je onverwijld voor een (volledige) U.K. CAA/JAR-FCL opleiding, incluis: U.K. CAA/JAA Medical, U.K. CAA/JAR-FCL theorieopleiding en examens e.d.

Onder de ICAO regulations tellen alle uren gevlogen in een andere ICAO member state

In de JAR-FCL 1 - FLIGHT CREW LICENSING (Aeroplane) lees ik toch (echt) iets anders, namelijk: "shall have completed as a pilot on aeroplanes having a Certificate of Airworthiness issued or accepted by a JAA Member State at least 150 hours of flight time (CPL(A) Integrated courses) or 200 hours of flight time (CPL(A) Modular course)"

Opm. voornoemde heeft betrekking op het min. aantal uren (ervaringseis) m.b.t. het verkrijgen van een JAA CPL(A).

De hamvraag is, accepteert het IVW N-reg uren voor afgifte van een JAA-NL CPL(A)?

En verder ....
Tussen de JAA lid staten zijn er onderling wel meer vreemde afwijkingen.
Zo mag je in de U.K. met een U.S. Airmen Certificate domestic (Private) G-reg vliegen :D

Indien je hetzelfde op een PH-reg in NL zou doen, dan wordt je onmiddellijk door de KLPD dienst Luchtvaart of IVW-inspectie (Safety Assessment of General Aircraft) uit je kist getrokken en kun je een serieus :traantjes transactievoorstel tegemoet zien.

Idem. Flight Cost Sharing (providing the pilot pays at least an equal proportion) U.K. JAA PPL holders ;)
 
Last edited:
Zo genoeg stof om na te denken :)

Dus als ik het goed begrijp is dat als ik mijn PPL bij OFT haal ik een JAA-UK brevet krijg die de N-reg uren accepteerd.
Betekend dit dat ik de rest van me ratings zoals ME en IR ook in de UK moet halen of kan je ratings gewoon hier in NL halen op je JAA-UK

Anders zou ik mijn JAA-UK PPL moeten laten overschrijven naar JAA-NL en is het dus de vraag of die N-reg uren erkend.
 
Last edited:
Dus als ik het goed begrijp is dat als ik mijn PPL bij OFT haal ik een JAA-UK brevet krijg die de N-reg uren accepteerd.

Correct.

Anders zou ik mijn JAA-UK PPL moeten laten overschrijven naar JAA-NL en is het dus de vraag of die N-reg uren erkend.

N-reg uren spelen in dit geval geen rol meer omdat het nu gaat om een transfer van JAA-U.K. PPL naar JAA-NL PPL.
 
Informeer eens bij het IVW (JAA-NL brevetten) en laat het schriftelijk bevestigen.

Ik heb een mail gestuurd naar de ivw laat jullie horen wat eruit komt.

Tot zover bedankt voor de hulp
 
Antwoord van IVW gekregen

Geachtge heer ,
Als u op basis van de US opleiding in Engeland een JAA-PPL krijgt afgegeven, is dat ook in Nederland geldig. De uren tot het behaalde PPL tellen dan mee als ervaring voor een een toekomstige rating.
Met vriendelijke groet,
Inspectie Verkeer en Waterstaat.
 
Antwoord van IVW gekregen

Geachtge heer ,
Als u op basis van de US opleiding in Engeland een JAA-PPL krijgt afgegeven, is dat ook in Nederland geldig. De uren tot het behaalde PPL tellen dan mee als ervaring voor een een toekomstige rating.
Met vriendelijke groet,
Inspectie Verkeer en Waterstaat.

Weet je zeker dat je dit vroeg en dat dit dus het antwoord is wat je wilde hebben? Klinkt mij erg vreemd in de oren. Zelfs als je een US opleiding in Engeland doet, dan krijg je volgens mij een US PPL. Doe je een JAA opleiding in Engeland krijg je een JAR-FCL. Snap 'm niet.
 
Back
Top