Vermoeidheid (jetlags etc..)

InStyle

New member
Hi,

in mijn zoektocht naar de downsides van het pilotenbestaan ( :grijns: ) heb ik wat vragen over de vermoeidheid. Ik meende hier eerder een topic over te hebben gelezen maar kon m niet terug vinden, mijn excuses dus alvast :).

Zo kwam ik na wat threads op pprune/airwork te hebben doorgespit tot de conclusie dat vermoeidheid vaak part of the job is, of dat nu in de vorm van moeheid omtrent werkuren op short haul of problemen met je bioritme op long haul zijn. Daar komt ook nog eens bij dat het beroep zo nu en dan vrij stressvol en lichamelijk veeleisend kan zijn.

Hoe gaan jullie hiermee om, is het zo dat als je na een 5 dagen durende trip naar china of weet ik het, weer terug komt eerst 2 dagen slapeloos (of juist niet) en kapot op bed ligt alvorens je 2 dagen later weer in de cockpit zit om naar the states of ik noem maar wat te vliegen (als je al een 5 op 4 af rooster hebt)?

Met short haul vluchten hangt het waarschijnlijk sterk af bij welke maatschappij je vliegt, maar zo heb ik gelezen dat de jongens bij easy, ryan en trans (ik noem er maar wat) het soms vrij zwaar hebben, met een rooster dat lijkt op; vroeg opstaan, vliegen, eten en slapen en weer overnieuw. Ik kan me voorstellen dat dat gewoon erg zwaar is en dat je op je vrije dag niets anders kan dan slapen en 'chillen'.

Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie dit ervaren, en wat jullie eventueel doen om een eventuele jetlag te voorkomen. Hoe dit allemaal geregeld is en of maatschappijen hier wel genoeg rekening mee nemen. Met andere woorden, is het zo dat je vooral uitrust en in bed ligt op de dagen dat je vrij bent?!

greets,
InStyle
 
Laat ik het zo zeggen.. Ik dacht dat moe zijn betekende dat je 3 keer per week om 0500 moest op staan... Pas als vlieger heb ik echt geleerd wat moe zijn is........

Voor de rest, ik pas me aan, aan waar ik ben en ga naar bed rond 2100LT als ik daar minimaal 8 uur slaap aan kan vast knopen. Verder heeft walgreens prima slaap pillen. Uur van te voren innemen, en zeker weten dat je minimaal 8 uur hebt om op een oor te liggen.

Verder heeft Hooters een prima scenery en (hot) wings om een paar uur wakker te blijven als het moet.


FD
 
Iedereen gaat er anders mee om. Ikzelf heb niet zo heel erg veel last van Jetlags, maar dat komt omdat ik een luie hond ben die altijd wel kan slapen. 8 uur is meer dan genoeg om er weer een tijdje tegenaan te kunnen.

Maar er zijn ook mensen die er wél heel erg last van hebben. Zoals gezegd, het verschilt van persoon tot persoon.

@FD: Ben je nog in NL?
 
Maar het is dus wel iets wat erbij hoort, en het is niet zo dat je vrouwtje niks meer aan je hebt als je een keer thuis bent? ;) bedankt voor de reactie heren
 
Serieus :

Je vrouw moet er mee kunnen omgaan. Anders gaat het niet werken.

FD
 
Ja het is eigenlijk meer of ik er zelf wel mee om kan gaan.. Wil wel echt vrij zijn en kunnen sporten o.i.d. op de dagen dat ik daadwerkelijk vrij ben. En niet voor pampus op bed liggen of op de bank hangen omdat ik zo kapot ben...
 
Ja het is eigenlijk meer of ik er zelf wel mee om kan gaan.. Wil wel echt vrij zijn en kunnen sporten o.i.d. op de dagen dat ik daadwerkelijk vrij ben. En niet voor pampus op bed liggen of op de bank hangen omdat ik zo kapot ben...

men heeft passie of men heeft het niet :D
 
tsja ik heb zeer zeker een passie voor het vliegen, maar als ik geen vrije dag meer normaal kan doorbrengen wordt het toch een lichtelijk ander verhaal :D, maar zo erg zal het toch niet altijd zijn?
 
Dat lijkt me ook een overdreven strekking...geen dag normaal kan besteden, als je maar goed bent in wisselende tijden (overgang tussen bijvoorbeeld een ochtend of avond rooster of short haul (ik heb geen ervaring met long haul)) Ik besteed elke vrije dag als geen ander
 
long haul of short haul, moe zal je worden! alleen op een andere manier.
op LH is het de verveling tijdens de cruise en tijdzones. op shorthaul met bv 4 sectoren ben je continue bezig en weinig tijd om effe te relaxen.

ik vlieg LH en slaap wanneer mijn lichaam dat aan geeft, geen dingen zoals in de thuis tijdzone blijven, alhoewel dat voor anderen weer wel werkt, gebruik ook geen slaapmiddel, als ik niet kan slapen drink ik wel een paar wijntjes of wat sterkers.

ik heb dagen dat ik na een 12 daagse terug kom, en redelijk gaar ben, effe met de kleine spelen en dan gelijk naar bed, 15 uur pitten en weer het ventje.
maar komt ook vor dat ik bv HKG-DXB vlieg en dan door position naar MAN/FRA, die 6 uur doe ik dan horizontaal in de bunk. als ik dan thuiskom kan ik gelijk door.

Als je eenmaal vliegt zal je je prive leven of je het nu wil of niet aan moeten passen, je mist verjaardagen/geboortes/trouwerijen etc, teamsporten zullen ook wel niet meer gaan, tenzij je een deal maakt met je team dat je er maar de helft van de tijd bent, niet optimaal. ik ben genokt met voetbal om die reden.
En btw weet niet wat je voor sport doet, weet niet of je aan gewichten hangen doet, maar elk hotel heeft wel een gym.

k
 
Ja en ook een aanrader om dat te gaan doen... De kliko's ehhh bedoel kilo's komen er in dit vak makkerlijker bij dan dat je ze kwijtraakt. Elke ochtend (als je vrij bent) een flinke wandeling maken helpt zelfs ook.


FD
 
Ligt eraan hoe hard jij gewend bent aan gewichten te hangen. Die gym’s in hotels zijn vaak minimaal voor een echt goede training. M.a.w. niet voldoende voor die hard uncle Mike! :grijns:

Ik vind zelf long haul vermoeiender dan short haul. De vermoeidheid die ik ondervond op de short haul was na een nacht goed slapen weer verdwenen. Maar 2x in 7 dagen 30 uur wakker zijn op de long haul, heeft meer hersteltijd nodig. Ondanks dit heeft de long haul toch mijn voorkeur!

Grtz Mike5
 
LH= vrije dagen.

maar kan je niet tegen de tijdzones en lang wakker zijn, kan het heel zwaar zijn.
ik heb enkele collegas die van de LH terug naar SH om die reden.

FD, wat ik bedoelde met die gyms was voor InStyle bedoeld. hij wil graag sporten, dat kan dus in de gym in het hotel.

ik geef mijn gym beurtjes altijd aan Morning Glory!!!!
 
Jet Lag

Jet Lag

I fly a combination of short/medium haul.

Our flights leave at all hours of the day and night. I figure about 70% of my flights take place between 1900 - 0600.

I've found that getting a few hours of sleep before the flight makes a big difference especially on a 0130 reporting time. I don't drink within 24 hours of a flight or standby. This works fine for me. I can sleep almost anytime I want to.

Normally when I get home at 0700 I sleep for 5-6 hours then spend the rest of the day at the pool :grijns:.

Toughest roster pattern is 24H between flights (arrive home at 0700 report at 0600 the next morning).

It's a tough job - but someone has to do it! ;)
 
Back
Top