InStyle
New member
Hi,
in mijn zoektocht naar de downsides van het pilotenbestaan ( :grijns: ) heb ik wat vragen over de vermoeidheid. Ik meende hier eerder een topic over te hebben gelezen maar kon m niet terug vinden, mijn excuses dus alvast .
Zo kwam ik na wat threads op pprune/airwork te hebben doorgespit tot de conclusie dat vermoeidheid vaak part of the job is, of dat nu in de vorm van moeheid omtrent werkuren op short haul of problemen met je bioritme op long haul zijn. Daar komt ook nog eens bij dat het beroep zo nu en dan vrij stressvol en lichamelijk veeleisend kan zijn.
Hoe gaan jullie hiermee om, is het zo dat als je na een 5 dagen durende trip naar china of weet ik het, weer terug komt eerst 2 dagen slapeloos (of juist niet) en kapot op bed ligt alvorens je 2 dagen later weer in de cockpit zit om naar the states of ik noem maar wat te vliegen (als je al een 5 op 4 af rooster hebt)?
Met short haul vluchten hangt het waarschijnlijk sterk af bij welke maatschappij je vliegt, maar zo heb ik gelezen dat de jongens bij easy, ryan en trans (ik noem er maar wat) het soms vrij zwaar hebben, met een rooster dat lijkt op; vroeg opstaan, vliegen, eten en slapen en weer overnieuw. Ik kan me voorstellen dat dat gewoon erg zwaar is en dat je op je vrije dag niets anders kan dan slapen en 'chillen'.
Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie dit ervaren, en wat jullie eventueel doen om een eventuele jetlag te voorkomen. Hoe dit allemaal geregeld is en of maatschappijen hier wel genoeg rekening mee nemen. Met andere woorden, is het zo dat je vooral uitrust en in bed ligt op de dagen dat je vrij bent?!
greets,
InStyle
in mijn zoektocht naar de downsides van het pilotenbestaan ( :grijns: ) heb ik wat vragen over de vermoeidheid. Ik meende hier eerder een topic over te hebben gelezen maar kon m niet terug vinden, mijn excuses dus alvast .
Zo kwam ik na wat threads op pprune/airwork te hebben doorgespit tot de conclusie dat vermoeidheid vaak part of the job is, of dat nu in de vorm van moeheid omtrent werkuren op short haul of problemen met je bioritme op long haul zijn. Daar komt ook nog eens bij dat het beroep zo nu en dan vrij stressvol en lichamelijk veeleisend kan zijn.
Hoe gaan jullie hiermee om, is het zo dat als je na een 5 dagen durende trip naar china of weet ik het, weer terug komt eerst 2 dagen slapeloos (of juist niet) en kapot op bed ligt alvorens je 2 dagen later weer in de cockpit zit om naar the states of ik noem maar wat te vliegen (als je al een 5 op 4 af rooster hebt)?
Met short haul vluchten hangt het waarschijnlijk sterk af bij welke maatschappij je vliegt, maar zo heb ik gelezen dat de jongens bij easy, ryan en trans (ik noem er maar wat) het soms vrij zwaar hebben, met een rooster dat lijkt op; vroeg opstaan, vliegen, eten en slapen en weer overnieuw. Ik kan me voorstellen dat dat gewoon erg zwaar is en dat je op je vrije dag niets anders kan dan slapen en 'chillen'.
Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie dit ervaren, en wat jullie eventueel doen om een eventuele jetlag te voorkomen. Hoe dit allemaal geregeld is en of maatschappijen hier wel genoeg rekening mee nemen. Met andere woorden, is het zo dat je vooral uitrust en in bed ligt op de dagen dat je vrij bent?!
greets,
InStyle